Toyota RAV4 2.0 VVT-i 2WD Dynamic (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | RAV4 2.0 VVT-i 2WD Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 9.600 km |
KM-stand laatst | 465.000 km |
- 465.000 km
Van 2005 tot 2011 hebben wij geheel probleemloos in onze eerste RAV4 uit 2004 van type 4wd 2.0 SOL gereden tot een stand van bijna 150.000km.
Omdat het RAV4 model 2.0 benzine (uit 2010 met 6-bak) waarin ik nu rijdt veel gunstiger brandstof verbruik had, besloten om in 2011 over te stappen.
Mijn rijstijl is erg rustig en ik rijd voornamelijk snelweg. Verbruik is gemiddeld tussen de 1:14 en 1:15 . Dat is aanzienlijk beter dan het vorige model waar ik niet meer haalde dan 1:10.
(Op vakanties met gezin, maximale bagage en dakkoffer dan ongeveer 1 : 11) Met kou en winterbanden overigens 10% meer verbruik.
Zowiezo voor een mid-size SUV op benzine een uitstekend verbruik.
De handgeschakelde 5 bak van mijn RAV4 uit 2004 vond ik persoonlijk net wat soepelijker schakelen dan de H6 uit deze RAV4. Ook de stand van de schakelpook was even wennen.
Verder is de hoogte van de laadvloer bij deze RAV4 uit 2010 net wat hoger dan het vorige model uit 2004. Dit komt omdat er nog bergruimte onder de laadvloer is waar je best veel kan opbergen.
Mijn huidige RAV4 heb ik voorzien van veel extra opties, zoals skid plates, treeplanken , dakreling etc.etc. Oog wil ook wat , en ik vind een standaard RAV4 best wel kaal als je het vergelijkt met andere merken.
Als optie is mijn RAV4 ook voorzien van navigatie. In mijn vorige RAV4 had ik ook Navi, maar toen moest ik echt stil staan om gegevens in te voeren. Dat was super irritant, de Navi van de huidige RAV4 kan gewoon tijdens het rijden worden ingesteld.
De kwaliteit van de blue-tooth telefoon-installatie in combinatie met een blackberry is niet goed. Ik kreeg veel klachten over slechte verstaanbaarheid en herrie. Omdat de NAVI achteraf als optie door de dealer is ingebouwd en niet af fabriek (zoals bij de Executive uitvoering) denk ik dat de plaatsing van microfoon wellicht niet helemaal goed is. Vandaar dan maar met een oortje bellen.
De huidige RAV4 gekocht in 2011 bij een km-stand net onder de 10.000 en vandaag op 138.000 gezet.
Dus in ruim 3 jaar bijna 130.000 km er mee gereden.
De auto laat ik onderhouden bij de Toyota dealer volgens het fabrieksschema en heb tot op heden nog geen enkel defect gehad. Helemaal niets aan reparaties, alleen de gebruikelijke filters en olie vervangingen.
Geen rammeltjes, geen kraakjes!
De af fabriek geleverde Yokohama Geolander banden lijken ook onverslijtbaar en omdat ik winterbanden en zomerbanden wissel rijd ik nog steeds op de eerste set. :-)
Met een lengte van 1.94 pas ik prima in de auto. Waar ik bij andere merken altijd met mijn hoofd tegen het dak aan kom, voldoende ruimte bij de RAV4. Stoelen zijn goed tot ritten van ruim een uur, daarna vind ik dat ze te weinig comfort bieden. Heel soms rijd ik wel eens naar Zuid-Limburg of Belgie en dan 's avonds weer terug maar daar vind ik de RAV4 eigenlijk niet echt geschikt voor. Het is geen auto voor regelmatig hele lange afstanden op 1 dag. Hiervoor zakelijk ook een Audi A6 gereden, dat is dan toch wel veel beter mbt comfort.
Financieel natuurlijk een top auto vanwege de gunstige restwaarde en lage onderhoudskosten! Heel erg tevreden over mijn RAV4!
**** Maart 2015 150.000km ****
De eerste kosten dienen zich aan.
Remschijven en remblokken aan de voorzijde zijn vervangen bij de 150.000km beurt. Volgens de dealer konden ze nog 5000km of heel misschien 8000km mee, maar zeker niet meer tot de volgende beurt bij de 165.000km.
Kosten 380 euro. Ik heb gekozen voor onderdelen uit de Toyota Optifit lijn in plaats van de Toyota Genuine parts. Dit is aanzienlijk voordeliger , bijna 150 euro. Het verschil in kwaliteit tussen Toyota optifit en genuine parts is nagenoeg te verwaarlozen.
Ook de winterbanden zijn weer gedemonteerd. Nu ook twee voorbanden van de zomerset vervangen (profiel tussen 2 en 2.5 mm). Dit heb ik via via , zelf geregeld en niet via de dealer. Ik heb in Duitsland tegen hele lage kosten, nieuwe Yokohama G98 Geolander (225/65/17) banden gekocht. Deze banden hebben betere eigenschappen dan de door Toyota af fabriek gemonteerde Yokohama G91 banden. De G98 wordt standaard door Mazda gemonteerd onder de Mazda CX-5. Echter bij onze oosterburen vervangen de meeste CX-5 rijders ze meteen bij aflevering door 18 of 19 inch banden. Dus gaan deze gloednieuwe 17 inch banden voor een prikkie van de hand.
Omgerekend tussen winter- en zomerbanden heb ik met deze voorbanden ruim 100.000km gereden en dan vind ik prima! De achterbanden hebben nog meer dan 4mm profiel dus daar blijven we mee doorrijden.
Ik zag tijdens de laatste wasbeurt wel dat inmiddels er wel behoorlijk wat steenslag op de auto zit. Dit natuurlijk vanwege de vele snelweg km's. Motorkap, en wat aan de zijkanten. Dus daar ga ik binnenkort, met de lakstift, iets aan doen.
**** July 2015 165.000km ****
De RAV4 heeft kleine onderhouds beurt gehad bij de 165.000km. Geen problemen of klachten te melden. Gebruikelijke motorolie en filter vervangen. Verder weer niets.
Dealer gaf aan dat de de twee Yokohama G91 banden (zitten nu op de voorwielen) nog ruim 3 mm profiel hebben en bij de volgende beurt wel moeten worden vervangen. Zoals beschreven bij de update van 150.000km heb ik daar de Yokohama G98's al voor klaar liggen.
Verder geen bijzonderheden en alles nog steeds prima in orde.
**** November 2015 181.000km ****
De RAV4 heeft nu een grote beurt gehad incl. vervangen van de platina bougies. (eea volgens onderhoudsschema) Wederom geen bijzonderheden of defecten. Saai, maar wel zo plezierig.
Meteen nu ook de Winterbanden set laten monteren. Kosten 475 euro. Nog even getwijfeld om naar een universeel garage bedrijf te gaan. Uiteindelijk niet gedaan vanwege de "gratis" Toyota pechhulp pas en anders moet je dan toch weer een ANWB wegenwacht lidmaatschap nemen. Weg voordeel. Dus toch maar bij de merkdealer in onderhoud blijven.
Verder zijn we met de RAV4 deze zomer in het snikhete Italie geweest. Met temperaturen van veertig graden op de buitentemperatuur meter gaf de RAV4 geen krimp. Ging overigens steeds zuiniger rijden.
**** Maart 2016 196.000km ****
Opnieuw 15.000 probleemloze kilometers gereden met de RAV4. Kleine onderhoudsbeurt laten uitvoeren en zomerbanden weer monteren. Kosten 179 euro. 2 x lampje kenteken verlichting defect , extra kosten 1.20 euro.
Wederom verder niets te melden.
Met de 200.000 km bijna op de teller maar eens een samenvatting.
ONDERHOUDSKOSTEN :
7 x kleine beurt want eerste onderhoudsbeurt was inbegrepen bij aankoop in 2011 (1225 euro)
4 x grote beurt (1300 euro)
2 x grote beurt incl bougies (900 euro)
2 x nieuwe zomerbanden (130 euro incl. montage)
1 x set remschijven en remblokken (380 euro incl. montage)
1 x set ruitenwissers (56 euro)
Totale kosten voor onderhoud sinds de aanschaf in 2011 ongeveer 4000 euro. Dit komt bij een kmstand van bijna 200.000km neer op 2 ct per km voor onderhoud. Dit is bijzonder gunstig!
Interieur : bekleding van stoelen is prima , er is geen slijtage zichtbaar. De plastic materialen van dashboard en deuren etc nog als nieuw. Geen rammels, kraakjes etc,
Electronica : Geen enkel defect gehad, alles werkt naar behoren. Ook nog steeds de eerste accu.
Exterieur : Geen roest, lak blijft ook mooi. (auto staat wel altijd onder een carport) Alleen behoorlijk wat steenslag schade op met name de motorkap. Helaas.
Motorisch : Alles orgineel, niets vervangen of moeten repareren. Geen storingen gehad. Geen enkel olieverbruik en het brandstofverbruik nog steeds gemiddeld 1 : 14 en soms zelfs 1 : 15.
Er wordt nog steeds voornamelijk snelweg gereden buiten de spits en relatief weinig korte ritten of stadsritten. Rijstijl is rustig. Op diverse sites lees ik dat onder dergelijke omstandigheden er zonder problemen kan worden doorgereden tot 200.000 miles (320.000km) maar of we met onze RAV4 zover doorgaan weet ik nog niet.
**** Juli 2016 211.000km ****
Grote onderhoudsbeurt volgens fabrieksschema incl APK keuring. Op mijn verzoek heeft de dealer preventief de olie uit de handgeschakelde versnellingsbak ververst. Volgens Toyota hoeft dit niet meer, echter na ruim 200.000km en 6 jaar wilde ik het toch gedaan hebben. Ivm veroudering van de olie en mogelijk afnemende smering.
Extra kosten 70 euro naast de 340 euro voor de beurt.
De twee nog orgineel af fabriek geleverde Yokohama banden G91 (voorwielen) nu ook vervangen voor de Yokohama G98, dit na ruim 140.000km sturen!
Verder heb ik zo heel af en toe in de aandrijflijn een licht bonkend bijgeluid gekregen bij optrekken in 1e en soms in de 2de versnelling. Dealer geeft aan dat dit schijnbaar vaker kan voorkomen bij een 2WD uitvoering en dat er niets aan de hand is. We rijden dus vrolijk door.
Verder alles in orde en fluitend door de APK keuring heen.
**** November 2016 226.000km ****
Geplande kleine onderhoudsbeurt en inspectie. Geen bijzonderheden en na nog geen 45 minuten in de garage te hebben gestaan staat de RAV4 weer klaar voor de volgende 15.000km. Nog steeds alles helemaal orgineel aan de auto en op 2 remschijven na aan de voorwielen nog niets hoeven doen anders dan olie en filters verversen (en 1 set banden).
**** Maart 2017 241.000km ****
Na wederom 15.000km zonder een enkel probleem, een geplande onderhoudsbeurt. Dit keer een grote beurt volgens het fabriekschema. Meteen de winterbanden eraf en zomerbanden erop. Na twee koppen koffie en een gezellig gesprek met een andere klant ook na nog 90 minuten weer op weg. Niets te melden en het vastgestelde tarief van Toyota voor deze grote inspectie was 362 euro. De auto is nog steeds in uitmuntende staat. Chef werkplaats gaf een compliment over de staat van deze RAV4. Wel gaf hij aan dat de schokdemper linksachter een heel klein beetje zweet maar dat we daar voorlopig helemaal niets aan hoeven te doen. Dus doorrijden maar weer en het blijkt maar weer eens dat goed onderhoud met een rustige rijstijl dus loont door de "lage" garage rekeningen. :-)
Wel merk ik op dat de kinderen inmiddels bijna 11 en 15 jaar beginnen te klagen dat ze te weinig beenruimte hebben tijdens de lange rit naar de wintersport. Keertje vaker stoppen dan maar want ik wel met deze RAV4 nog wel even door.
**** Juli 2017 256.000km ****
Over de RAV4 valt wederom niets te melden. Er zijn tijdens de geplande kleine onderhoudsbeurt alleen twee lampjes vervangen omdat er een dimlichtje defect was geraakt in de linker koplamp. Extra kosten 1,20 euro. Achterbanden nog 3 mm profiel, die gaan we dus de volgende beurt vervangen Totale kosten van deze beurt zijn 158 euro inclusief de pechhulp pas.
Wel is er genoeg te melden over een aanpassing welke Toyota Nederland ( Importeur Louwman) wil(de) doorvoeren. De dames en heren van Toyota NL hadden bedacht om elke beurt ( zowel klein als groot) op te splitsen in een standaard, uitgebreid en zeer uitgebreide controle. Waar het eigenlijk om neerkwam was dat een standaard beurt nu niet meer de standaard beurt was van voorheen. Standaard beurt in de nieuwe op zet is nu helemaal uitgekleed en behelst eigenlijk alleen maar olie verversen. Geen pechhulp pas, geen controle van zaken zoals banden, remmen, verlichting etc. (maar is duurder dan voorheen de beurt) Wil je wel controle van belangrijke zaken tbv veiligheid, dan zit nu allemaal in de uitgebreide variant. De zeer uitgebreide is ook incl wassen en stofzuigen. Ik heb een alles uitgezocht en een klacht ingediend bij de importeur. Het komt naar mijn mening er op neer dat de Toyota berijders meer moeten betalen om het zelfde te krijgen als voorheen en het voor de dealer enorm complex wordt gemaakt met invullen van lijstjes en formulieren. Berijders met een standaard beurt de weg op sturen zonder controle van veilgheid zoals remmen, banden en verlichting is niet Toyota waardig. Gelukkig hoorde ik zojuist dat het hele project tot nader bericht is teruggedraaid. Veel klachten van dealers en andere berijders.
**** November 2017 271.000km ****
Dit keer een uitgebreide grote beurt inclusief vervangen van de bougies. Verder geen bijzonderheden of reparaties anders dat de achterschokbrekers nu wel zweten en we daar tzt een setje nieuwe onder moeten doen.
Kosten voor deze beurt zijn 468 euro. (standaard tarief van Toyota)
Bij 264.000 km zijn de achterbanden vervangen na 115.000km sturen. Dikke spijker linksachter en toen gelijk maar een verse set Yokohama G98 banden er op. De banden had ik weer gekocht van een Mazda CX5 rijder, zie eerder review. Veel voordeliger want nu voor 75 euro een nieuw setje er op.
Voorbanden zijn nu 2.7mm dus die gaan bij de volgende beurt ook worden vervangen en liggen al klaar.
Ook de versleten naaldvilt vloermatten (bestuurders zijde) vervangen voor een mooi setje van velours (40 euro)
Kortom, we blijven zeer tevreden doorrijden en op twee remschijven na , geen kosten. Top!
**** April 2018 286.000km ****
Wederom geen bijzonderheden bij deze kleine beurt op het vervangen van een lampje van de kenteken verlichting na. . Bij 280.000 km zijn de voorbanden vervangen. Ook afgelopen periode twee maal een steen op het voorraam gehad met een sterretje, maar kon beide keren worden gemaakt bij autototaal glas. Kortom we rijden maar weer verder, ik blijf mij verbazen dat de RAV4 nog steeds bijna helemaal orgineel is op twee remschijven na.
**** September 2018 300.000km ****
Gisteren na een dag trip van 600 km naar Duitsland, door de 300.000km heen op de teller. Op de Duitse Autobahn komt de RAV4 nog steeds goed mee. Bij iets meer dan 3000 RPM vlotjes op de 140km/h en dat is ook op langere afstand een ideale snelheid.
Eerder in Juni dit jaar had ik hier vlakbij bij huis de auto afgetankt en toen ik weg wilde rijden was plots de accu overleden. Zo ineens. Maar met startkabels en de hulp van de medewerker van het tankstation , de auto eenvoudig kunnen starten. Meteen bij de dealer een nieuwe accu erin. Is ook geen schande na 8 jaar en 294.000 km. Kosten 130 euro.
Binnenkort maar weer een grote beurt inplannen en een nieuw onderhoudsboekje aanvragen want dit boekje gaat maar tot 300.000km. :-)
**** September 2018 301.000km ****
Na ruim 1 uur in de werkplaats bij de dealer was de grote onderhoudsbeurt van mijn RAV4 weer gedaan en kan de auto weer 15.000km verder. Kosten incl pechhulppas 316 euro. Geen bijzonderheden te melden anders dat het service boekje "vol" is en stopt bij 300.000km.
Samengevat na 300.000 km :
KOSTEN ONDERHOUD :
10 x kleine beurt want eerste onderhoudsbeurt was inbegrepen bij aankoop in 2011 (1700 euro)
7 x grote beurt (2320 euro)
3 x grote beurt incl bougies (1370 euro)
4 x nieuwe zomerbanden (260 euro incl. montage) , 1e set
4 x nieuwe zomerbanden (250 euro incl montage), 2e set
1 x set remschijven en remblokken (380 euro incl. montage)
1 x set ruitenwissers (56 euro)
1 x preventief verversen versnellingsbak olie (70 euro)
1 x accu (130 euro)
1 x nieuwe velours vloermatten (40 euro)
Totale kosten voor onderhoud sinds de aanschaf in 2011 bedragen nu ongeveer 6600 euro. Dit betekent bij een kmstand van 300.000km net iets meer dan 2 ct per km voor officieel Toyota dealer onderhoud incl pechhulp. Dit blijft dus bijzonder gunstig!
Interieur : bekleding van stoelen is prima , nog geen slijtage zichtbaar. De plastic materialen van dashboard en deuren etc nog als nieuw. Geen rammels, kraakjes etc,
Electronica : Geen enkel defect gehad, alles werkt naar behoren.
Exterieur : Geen roest, lak blijft ook mooi.
Motorisch : Alles orgineel, niets vervangen of moeten repareren. Geen enkel olieverbruik en het brandstofverbruik nog steeds gemiddeld 1 : 14
**** Februari 2019 316.000km ****
Wederom geen bijzonderheden bij deze kleine beurt . Nieuwe motorolie en filter en na 45 minuten weer onderweg. Kosten 197 euro voor de beurt.
Omgerekend van kilometers naar miles staat de RAV4 op bijna 200.000 miles. In Maart 2016 schreef ik al dat op internet was aangegeven dat 200.000 miles makkelijk haalbaar was zonder enig probleem. Dat blijkt dus ook! Ondanks een zeer recente proefrit in de nieuwste RAV4 high power Hybrid, zijn er nog geen plannen om deze RAV4 met pensioen te laten gaan.
**** Juni 2019 331.000km ****
Aangenaam saai! Zo mag deze grote onderhouds beurt incl. APK worden beschreven. Ondanks geen enkel defect of reparatie was deze beurt en de verplichte kosten voor de APK totaal toch nog 422 euro. Zo zie je dat ook hier de kosten ook elke keer stijgen want een paar jaar geleden had je voor 350 euro de grote beurt nog wel kunnen laten doen.
Je komt als eigenaar inmiddels op een punt dat je wilt blijven doorrijden met deze auto om maar eens te kijken hoe ver je dan kunt komen . Volgens mij best ver. :-))
**** September 2019 346.000km ****
Geen bijzonderheden was de opmerking van de toyota dealer vanochtend toen ik de factuur ( 211 euro incl. pechhulppas) voor de kleine onderhoudsbeurt mocht pinnen. In een periode van iets meer dan 3 maanden weer 15.000 km op de teller erbij gezet. Weer vele ritten gemaakt in de afgelopen maanden zowel zakelijk als prive en nog altijd zonder enige storing of defect. Gemiddeld verbruik ligt zo rond de 1 op 14 en geen enkel olie verbruik. :-) Blijf er zeer tevreden mee.
**** Januari 2020 360.000km ****
Na bijna 10 jaar dealer te zijn onderhouden heb ik de keuze gemaakt om mijn RAV4 niet meer bij de merk-dealer te brengen. Was altijd zeer tevreden. Echter twee redenen. Als eerste de prijzen (uurloon) van het onderhoud voor een ouder voertuig lopen uit de pas en ten tweede ga ik geen gebruik meer maken van Toyota Pechhulp pas. Vanaf nu heb ik een abonnennement bij de wegenwacht (Europa). Dit is een persoons gebonden pechhulp onafhankelijk van voertuig. Sinds kort ook nog in het bezit (als hobby project ) van een 22 jaar “jonge” Toyota Starlet (in top conditie). ? Ook mijn motorfiets valt nu onder het wegenwacht lidmaatschap. Tevens mag onze zoon ook sinds kort autorijden en kan kostenloos meeliften op mijn abbo. Kortom dit past beter .
De grote 360.0000 km onderhouds beurt inclusief het vervangen van de bougies is nu uitgevoerd door een Toyota onderdelen specialist. Ze hebben hier veel kennis op het gebied van alle Toyota & Lexus onderdelen zowel nieuwe als gebruikte Genuine parts als ook kwalititatief hoogwaardige nieuwe imitatie alternatieven. De monteur van deze garage zag mijn auto voor het eerst en zijn reactie was : Als je de teller zou vervangen en deze geeft 80.000km aan dan zou ik het meteen geloven. Mooi compliment om te krijgen. Om mijn verzoek is zeer kritisch naar de auto gekeken. Zoals ze wel eens zeggen : “ a three sixty”. Past goed bij de huidige tellerstand om de auto echt onder de loep te nemen.
Tijdens deze beurt zijn de volgende punten geconstateerd. Remschijven en remblokken aan de voorzijde waren aan vervanging toe . Na 210.000km geen schande. Remblokkken aan de achterzijde waren ook aan vervanging toe. Na 360.000km ook helemaal geen schande. Schijven aan de achterwielen waren nog wel perfect . ?. Voor de nieuwe schijven aan de voorzijde en remblokken (voor en achter) heb ik de keuze gemaakt om geen Toyota Genuine parts of Toyota Optifit onderdelen te laten monteren. Echter een Japans alternatief van het merk Ashuki . De garage geeft aan dat dit niet onderdoet voor Toyota Optifit lijn maar wel veel voordeliger is. Kosten 2 x schijven 90 euro en per set blokken 45 euro plus 1 uur montage aan 65 euro. Verder zijn op mijn verzoek alle filters ( olie, lucht, interieur), bougies en motorolie vervangen door orginele Toyota Genuine parts. De bougies waren na 90.000km gebruik nog zo goed dat ze eigenlijk niet hadden worden ververst zei de monteur. Echter ik houd maar vast aan wat Toyota voorschrijft, dus toch nieuwe er in. Kosten voor deze hele grote beurt totaal 525 euro. Dit is aanzienlijk voordeliger dan bij de merkdealer!
Ook is tijdens de beurt gezien dat er een kleine olie lekkage is van een pakking van de kettingspanner ( niet veel werk) en was duidelijk dat de schokdempers achter nu echt lek zijn. Schokdempers vervangen is arbeids intensief bij dit model auto. Ik heb daarom een nieuwe afspraak gemaakt om dit op korte termijn te laten uitvoeren. 150 euro voor 2 x orginele Toyota schokbrekers en paar uurtjes werk komen er dan nog bij.
Winterset is ook weer gemonteerd, beetje laat in het seizoen maar wie weet krijgen we nog wintersweer in Februari of Maart. Op de zomerset zijn de versleten Yokohame G98 zomerbanden ( 4 x ) van de velgen gehaald en ook meteen vervangen voor een setje nieuwen G98’s ( Wederom van een Mazda CX5 rijder gekocht). Deze set ligt nu weer klaar voor gebruik. Kosten voor banden en vervangen/balanceren, slechts 150 euro voor de hele set.
Per 1 October is in Nederland bijna geen normale loodvrije 95 benzine te krijgen. E10 wil ik niet tanken , dus ben ik overgestapt op Super 98 van Tamoil of Shell V-power,daar zit beslist geen ethanol in. Beetje inplannen met tanken waar het meest voordelig is. De auto lijkt iets zuiniger te rijden. Dus het prijsverschil tussen E10 en Super 98 betaalt zich voor een deel weer terug. Lang verhaal dit keer.
Conslusie : We rijden vrolijk verder en blijven er zeer tevreden mee.
**** September 2020 375.000km ****
Sinds begin Maart geen woon-werk verkeer meer gereden ivm verplicht thuiswerken, ook geen bezoeken aan klanten gedaan. Allemaal vanwege Corona maatregelen van mijn werkgever. Dit blijft voorlopig ook nog zo. Vandaar beduidend minder kilometers gereden de afgelopen 6 maanden. Vandaag weer een kleine beurt laten uitvoeren bij een stand van 375.635 kilometer. Nieuwe olie en filter en klaar. Zowel het filter als de 5W30 olie zijn weer Genuine van Toyota. Beetje saai maar niets te melden en geen bijzonderheden.
Nog steeds geen enkel oliebruik, geen olie lekkages of andere narigheid. Kosten voor deze beurt slechts 95 euro.
Dat is dus aanzienlijk voordeliger dan ik voorheen betaalde bij de officieele Toyota dealer. Overigens zijn bij een stand van 360.000 in Januari j.l., de schokbrekers aan de achterzijde nog vervangen zoals gepland. Ging uiteindelijk gemakkelijk en was een uurtje werk voor de monteur.
Op naar de 400.000 km. :-)
**** Mei 2021 391.000km ****
Nog steeds veel thuiswerken waardoor er minder kilometers worden gereden dan normaal. Echter, de 400.000km komt nu toch echt in het zicht. Vandaag op een stand van 391.000km een grote onderhoudsbeurt laten uitvoeren. Er zijn zowaar gebreken gevonden! Ruitenwissers waren niet goed meer, dit was snel verholpen met een setje nieuwe Toyota Opfit wissers van 40 euro. Echter de mantel van de handrem kabel, linker achterwiel, was gebroken. Dit is een APK afkeurpunt.
Hiervoor maak ik een nieuwe afspraak. Beide handrem kabels (dus ook rechtsachter) gaan worden vervangen met orginele onderdelen. Bijkomende extra kosten voor de vervanging zijn rond de 300 euro.
Verder zijn de remklauwen aan de voorzijde gedemonteerd en volledig uit elkaar gehaald. Zuigers schoon gepolijst ( wat lichte corossie ) en vuil verwijdert. Tevens is volgens de fabrieks interval de remvloeistof ververst.
Verder geen bijzonderheden. Voor de monteurs is mijn RAV4 inmiddels een graag geziene gast. :-)) Elke keer krijg ik weer te horen dat de auto er zo perfekt en verzorgd uitziet en dat ze er met zoveel plezier aan werken. Naar aanleiding van wat opmerkingen en vragen van lezers heb ik nogmaals bijgehouden wat het verbruik is. Dat blijft nog steeds 1 op 14 , soms zelfs meer. Kosten voor deze grote onderhoudsbeurt zijn 325 euro incl. al het extra werk van de remklauwen/remcylinders. Kortom weer zeer tevreden.
**** September 2021 400.000km ****
Weer een mijlpaal. Inmiddels 400.000 km op de teller. Omgerekend is dit een stand van 250.000 miles. Ik volg af en toe ook op facebook de Toyota high mileage club ( voornamelijk mensen uit de Verenigde Staten). Nou dan is mijn auto nog maar een beginnende nieuwkomer. :-) Daar zie je standen van 500.000 mile (800.000 km) of meer.
Op naar de 500.000km . Dat zal met een gemiddelde van 25.000 tot 30.000km per jaar nog wel eventjes duren.
Samengevat na 400.000 km :
KOSTEN ONDERHOUD :
13 x kleine beurt want eerste onderhoudsbeurt was inbegrepen bij aankoop in 2011 (2200 euro)
9 x grote beurt (3070 euro)
4 x grote beurt incl bougies (1620 euro)
4 x nieuwe Yokohama zomerbanden (260 euro incl. montage) , 1e set
4 x nieuwe Yokohama zomerbanden (250 euro incl montage), 2e set
4 x nieuwe Yokohama zomerbanden (150 euro incl montage), 3e set
4 x nieuwe Yokohama winterbanden (300 euro incl montage), 1e set
1 x set Toyota optifit schijven en blokken voorzijde (380 euro incl. montage)
1 x set Ashuki schijven en blokken voorzijde (200 euro incl. montage)
1 x set Ashuki remblokken (75 euro incl. montage)
1 x set Toyota optifit ruitenwissers voor en achter (56 euro)
1 x set Toyota optifit ruitenwissers voor en achter (53 euro)
1 x set Toyota genuine schokbrekers achterzijde ( 220 euro incl. montage)
1 x set Toyota genuine handremkabels (280 euro incl. montage)
1 x preventief verversen versnellingsbak olie (70 euro)
1 x Toyota genuine accu (130 euro)
1 x nieuwe velours vloermatten (40 euro)
Totale kosten voor onderhoud sinds de aanschaf in 2011 bedragen 9350 euro. Dit betekent bij een km stand van 400.000km net iets meer dan 2 ct per km over de totale 400.000km. Wel zijn de onderhouds kosten van laatst gereden 100.000km van 2ct naar 3 ct per km gegaan ( extra vervangingen zoals set winterbanden, schokdempers en handremkabels) Maar ook 3 ct per km is nog steeds bijzonder gunstig! :-))
Interieur : bekleding van stoelen is prima , nog geen slijtage zichtbaar, ook niet op het stuur of schakelpook. De plastic materialen van dashboard en deuren etc nog als nieuw. Geen rammels, kraakjes etc,
Electronica : Geen enkel defect gehad, alles werkt naar behoren. Ook de airconditioing is heerlijk koel en werkt top.
Exterieur : Geen roest, lak blijft ook mooi. Onderzijde ook vrij van roest.
Motorisch : Alles orgineel, niets vervangen of moeten repareren. Ook de uitlaat nog steeds orgineel van voor naar achter. Geen enkel olieverbruik en het brandstofverbruik blijft gemiddeld 1 : 14
**** November 2021 406.000km ****
Vandaag een kleine onderhoudsbeurt laten uitvoeren en meteen de wissel van zomer naar winterbanden gedaan. Kan het kort houden, geen bijzonderheden, alles tip top! Gaat prima zo!
Alles bij elkaar voor 95 euro weer geregeld, en we kunnen weer op weg voor de volgende 15.000 km.
**** September 2022 421.000km ****
De auto is nog steeds in bezit. Vanwege veranderingen in werk minder kilometers gereden dan normaal. Ook de hoge brandstofprijzen dwingen tot meer alternatief vervoer. Ik tank nog steeds Euro 98 en met 2,35 per liter is dat stevig!
Toch was het vandaag weer tijd voor een grote onderhoudsbeurt.
De gebruikelijke filters ( olie, lucht, interieur) vervangen en verse Toyota premium 5W30 olie in de motor, alles zoals voorgeschreven in het fabrieks-onderhoud-schema. Op mijn verzoek is ook de olie van de versnellingsbak ververst. Dit was de tweede keer. De vorige verversing was bij 210.000 in 2016. Nu in 2022 en bij 421.000 dan nog maar eens . Ook een weer een complete airco cleaning op mijn verzoek. Met schuim worden de condensor en ventilatie kanalen schoon gebruist van mogelijk bacterieen en schimmels. Dit is iets wat een dealer niet doet. Persoonlijk vind ik het wel zo fris. Tot op heden is aan de airco zelf nog nooit iets gedaan. Geen koude middel bijgevuld of defecten. Dat blijf ik opmerkelijk vinden. Is nog steeds ijskoud en geen bromgeluiden of lekkages.
Wel is een flinke zweetplek geconstateerd is bij de waterpomp en een heel klein beetje lekkage/zweet bij de oliedruksensor. De sensor kon met de momentsleutel nog wat worden aangetrokken en we zouden nu okay moeten zijn. De zweetplek bij de waterpomp was niet heel erg maar gaan we in de gaten houden.
Na de testrit wilde mijn monteur voor de zekerheid nog het gasklephuis demonteren en reinigen. Dit was nog nooit gedaan, dus prima! Helaas bij de demontage van het gasklephuis raakte hij met zijn hand een slangetje aan van de koeling/radiator. Daar bleek een soort buisje van bakeliet ( oid) zo poreus dat het meteen afbrak en de warme koelvloeistof spoot in de rondte. Het ging aanraken ging echt heel rustig maar toch brak het af. Pech maar ook geluk!! Als dit onderweg was gebeurd dan hadden we stil gestaan. Het complete koelsysteem moesten worden afgetapt. Een nood reparatie is uitgevoerd omdat het betreffende onderdeel uit Japan moet gaan komen en pas over 3 weken hier kan zijn. Moet dus nog een keertje terug. Deze reparatie zal rond de 175 euro gaan kosten. 75 Euro voor het onderdeel, de rest voor arbeid en koelvloeistof.
Vandaag waren de kosten voor de beurt bij elkaar 450 euro. Iets meer dan verwacht maar per slot is er ook meer gedaan.
Zeer tevreden rijden we weer door richting de 500.000km.
**** Mei 2023 436.000km ****
Geen nieuws is goed nieuws want ik heb niets te melden. Kleine onderhoudsbeurt laten uitvoeren inclusief APK en winter/zomerbanden wissel. Geen enkele opmerking of aandachtspunt tijdens de jaarlijkse APK. Verse motor olie en filter en we zijn weer op weg. Alles bij elkaar 230 euro.
**** April 2024 450.000km ****
Grote onderhoudsbeurt met een paar kleine gebreken. Na bijna een jaar ( weinig gereden) weer eens een update. De auto is nog steeds in bezit en dat blijft ook nog wel zo. Wil graag doorrijden tot minimaal 500.000 km.
Onverwacht tijdens de inspectie vandaag, moesten we beide stabilisator stangen ( links en rechts) vervangen aan de achterzijde van de auto. Beide compleet afgebroken ivm door roesten van de bouten. Verder was een verbindingspunt van een hitteschild , boven de middendemper, losgekomen( vergaan) en is deze opnieuw vastgezet.
De monteur had veel moeite om twee kenteken lampjes te vervangen. Dit omdat de kruiskop schroefjes waren vergaan/verroest. Door volledige demontage van de binnenbekleding van de deur , kon de kenteken verlichtings-unit worden uitgebouwd . Daarna de schroefjes er toch kunnen uitkrijgen en vervangen. De lampes zelf waren 2 euro. Het was bijna een half uur werk om dit klusje te klaren. Maar anders ging het niet.
Verder wederom wat resten van beukenootjes en bladjes in de kachel ventilator. Hoorde namelijk wat geluiden. Dus deze ook eruit en schoonmaken. Meteen de airco laten reiningen met schuim tegen schimmels en bacterien.
Tevens vandaag seperaat de auto laten uitlijnen bij de lokale bandenmonteur. Achterbanden waren scheef versleten en maakten veel lawaai. Deze twee slechtere banden meteen laten vervangen. Totale kosten vandaag voor grote onderhoudbeurt en het uitlijnen was 625 euro.
Nog steeds zeer tevreden en verder geen klachten. Bij de volgende inspectie gaan we preventief een koelvloeistof leiding vervangen ( 56 euro). Dit ivm wat beginnende roestvorming. Ook zal de olie druksensor mogelijk worden vervangen ( 60 euro) . Het geheel zweet heel behoorlijk en een beginnende olie lekkage willen we graag voorkomen.
*** Februari 2025 465.000km ****
Na een interval van 15000km weer tijd voor onderhoud! Preventief is de koelvloeitstof leiding vervangen, ivm wat roestige beugels. Verder geen bijzonderheden. Het voorste subframe heeft een (preventief) anti-roest behandeling gehad. Totale kosten voor deze beurt en het extra werk waren 300 EURO,
Volgende update en samenvatting bij 480.000km
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.