Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Executive (2021)

autoreview

Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Executive (2021)

Signalement

UitvoeringRAV4 2.5 Hybrid AWD Executive
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf60.000 km
KM-stand laatst64.500 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

RAV4 hybrid AWD executive premium pakket

  • 63.000 km

Aankoopproces

Na 5 jaar lang, tot mijn spijt inmiddels, private lease te hebben gedaan, besloten tot de aanschaf van een auto. Dit doordat we uit Amsterdam zijn verhuisd (de hoeveelheid schade die bestelbusjes e.d. hebben toegebracht aan mijn geparkeerde auto heeft me belet zelf te kopen) en een tweede auto nodig hadden. En ook uit financiele overwegingen. Private lease is aantrekkelijk als je regelmatig wilt wisselen van auto, anders blijven de maandlasten maar stijgen. Budget van rond de 45K en tal van autos overwogen (oa 5 serie, X3, E klasse). Uiteindelijk knoop doorgehakt dat ik een hoge auto wilde omdat ik daaraan gewend was (reed voor de RAV4 in een Lynk en Co ). Tijdelijk een Tesla MY RWD in bestelling gehad, (hoewel wat over budget) maar deze geannuleerd na toch te veel slechte reviews over de bouwkwaliteit en range. De proefrit was voortreffelijk en ik geloof in het merk cq elektrisch rijden, maar vond uiteindelijk dat je nu te weinig waar/range voor je geld krijgt. Na twee ervaringen met een PHEV (a3 etron en de Lynk) ben ik geen fan gebleken. Het opladen is een hoop gedoe voor een beperkt aantal km's elektrisch rijden. Helemaal bij de huidige prijzen is dat niet rendabel. Laad je niet op, dan rijd je met een hoop dood gewicht. Bij Tesla speelde ook mee dat ik geen zin meer heb in een beta ervaring, zoals met mijn VanMoof. Beetje rare vergelijking wellicht, maar die fiets rijdt heerlijk als ie het doet maar veel problemen en lastig die opgelost te krijgen. Dat was een beetje de smaak die ik kreeg van Tesla reviews (hoewel er ook genoeg positieve waren). De Lynk en Co was eigenlijk eenzelfde matige ervaring. Aldus besloten een jonge SUV te kopen, die betrouwbaar en zuinig moest zijn, in de hoop die over een jaar of twee redelijk in te kunnen ruilen voor een EV. En bovendien een auto die vies mag worden ivm hond en genoeg ruimte heeft voor racefietsen. Zo uitgekomen bij de RAV4, qua betrouwbaarheid hoef je daar weinig meer over te zeggen. Het exterieur van dit model altijd prachtig gevonden, een soort van kleine land cruiser. Wat me tegenstond was het gedateerde interieur, en dan met name het infotainment. Uiteindelijk toch een proefrit gemaakt, en was eigenlijk direct verkocht. Zeker gezien de goede ervaring met de dealer die bovendien vlakbij zit. Gemakt dient de mens. Het is een complete versie geworden. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat AWD een overbodige luxe is, maar gevoelsmatig hoort dat bij een SUV. Ik heb weinig met autos die zich beter en stoerder voordoen dan ze zijn. Het premium pakket trok me ook over de streep, alles wat je kunt wensen en zo was het een mooie en acceptabele balans van ratio (zuinig, betrouwbaar) met emotie (AWD, luxe).

Eerste ervaring (3000 km)

Zitpositie: uitstekend. Ik ben bijna 2m en zit heerlijk op de grote zetels. Ook voldoende hoofdruimte (het panoramadak helpt daarbij ook). Op zich zou een uitrekbare steun voor de benen prettig zijn geweest, zoals ik die eerder had in een volvo v40, maar ik mis het niet heel erg. Ik kan gewoon een prima zitpositie vinden. Het leer is stevig en prettig en benieuwd naar de stoelventilatie in de zomer

Verbruik: het gemiddelde verbruik, met veel snelwegkilometers staat op 1 op 15. Daarbij heb ik niet heel zuinig gereden (gemiddeld zo rond de 120kmh) en weinig in de stad dus. Op een wat langere rit heb ik gekeken wat mogelijk is bij langdurig verblijf op de rechterbaan, en kwam uit op 1 op 17. Keurig voor zo'n grote auto. Wat dat betreft een stuk beter dan de Lynk.

Rijgedrag: geweldig! Voor zo'n grote auto heeft hij een super wegligging. De Lynk was afschuwelijk in de bochten, onrustig en overhellen. Drempels kwamen keihard aan. De RAV4 rijdt megastrak door de bochten en oneffenheden absorbeert hij soepel. Hij is snel genoeg, zij het dat met acceleratie er een hoop geluid wordt gemaakt. Inmiddels ken ik de auto wat beter en gebeurt dit minder

Rijassistentie: de RAV4 is verbazend high tech: adaptive cc, actieve rijbaanassistentie, 360 cameras. En het werkt top en moeiteloos. Zeker in vergelijking tot de Lynk. De rijhulp gaf daar vaak niet thuis en was onvoorspelbaar. De 360 cameras zijn erg prettig met zo'n grote auto in parkeergarages en om achteruit de oprit af te komen. Wat dat aan gaat is het doodzonde dat het design enorm verouderd aan doet, het voelt als windows 98 en je vraagt je af waar je je floppy in moet stoppen. Het verhoudt zich omgekeerd met veel Duitse premium wagens: het viel me op hoeveel jonge 5 series verkocht zijn zonder rijassistentie, tegelijkertijd zien de beeldschermen er in die modellen prachtig uit. Inmiddels went het wel, en heeft ook wel een soort van charme. Ik gebruik ook altijd carplay. Dit gaat weliswaar met kabel, maar werkt altijd - itt de Lynk waar 75% van de ritten een frustrerende, tevergeefse en gevaarlijke worsteling bleek de telefoon te verbinden.

Zuinig rijden

  • 64.500 km

Na wat meer en langere ritten gereden te hebben, toch eens geprobeerd wat eruit een druppel benzine te wringen is met veel discipline en aandacht. Op een rit van zo'n 40km met 1/3e afstand in de stad/50kmh, en 2/3e N weg, kwam ik uit op 1 op 18. Op de snelweg ging het snel achteruit. Op de rechterbaan, veelvuldig onder de 100km en af en toe linkeballend in het wiel van een vrachtwagen, ging het al snel richting de 1 op 16,5. Keurig, nog steeds. De meeropbrengst van heel aandachtig zuinig rijden viel echter toch wat tegen (ik zit nu weer op 1 op 15 met redelijk doorrijden, 110-120 kmh op de snelweg).


Nog wat andere dingen die op zijn gevallen:
- ik mis een comfortabele positie voor mijn linkerarm, de steunen in het portier zijn te laag en te hoog, en hoewel afgewerkt met mooi materiaal is wat er onder zit vrij hard en onprettig
- als zonlicht op het (grotendeels digitale) instrumentarium valt, is dit nauwelijks leesbaar
+ de combinatie camera + beeldschermpje in de achteruitkijkspiegel werkt geweldig. De auto zat volgeladen met dozen waardoor ik geen zicht meer had. Dan klap je een schakelaar om in de achteruitkijkspiegel en deze gaat werken als beeldscherm waar, haarscherp, het beeld van een camera aan de achterzijde op prijkt. Super!
+ met noodweer op de snelweg gereden, dan voelt de auto echt enorm veilig en stabiel, rijassistentie werkt altijd goed
+ stuurverwarming, nooit eerder gehad maar wat zalig

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota RAV4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens