Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Executive (2020) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | RAV4 2.5 Hybrid AWD Executive |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 88.000 km |
Overstap naar de beste hybride
- 18.000 km
Na bijna 5 jaar Subaru Outback overgestapt naar een hybride auto. Helaas heeft Subaru die nog niet (nou ja een mild hybride, maar dat stelt weinig voor).
Onze RAV4 is een Hybride Executive AWD versie omdat hij ook onze caravan moet kunnen trekken. Dat kan hij tot 1600 kg; voor ons ruim genoeg.
Heb er inmiddels 18.000 km mee gereden en dat levert het volgende beeld op.
De RAV4 is wat hoger dan de Subaru en dat leidt tot wat meer windgeruis op, maar over het geheel genomen is de auto behoorlijk stil. Aan de CVT was ik al gewend in de Subaru en die giert niet als je weet hoe je er mee om moet gaan. Wel een beetje meer brom bij sneller optrekken, maar echt hinderlijk is het niet.
Stuur prima, veert iets straffer dan de Subaru, maar is zeker niet te stug.
Het benzineverbruik is belangrijk lager dan van de Subaru. We halen met rustig rijden ca. 1 op 17. De fabrieksopgave is 1 op 21, maar zoals gebruikelijk haal je die echt niet. Met de caravan zakt het verbruik naar 1 op 10.
En verder fantastisch hoe Toyota hybride techniek beheerst: de overgang van benzine/elektrisch gaat ongemerkt en onhoorbaar.
Inmiddels de eerste beurt gehad. Even wennen aan het systeem dat Toyota heeft: je kunt voor verschillende niveaus beurten kiezen. Ik koos voor basic en was ca. € 150,- kwijt, ongeveer de helft van wat Subaru rekende. Maar daar staat dan tegenover dat je geen mobiliteitsgarantie krijgt. Voor mij geen probleem omdat ik al een pakket bij de ANWB heb.
Het ontwerp van de auto is mij wat te hoekig, maar ik raak eraan gewend.
Binnen vind ik hem erg mooi afgewerkt en veel minder anoniem dan de Subaru. Alleen jammer dat zelfs in deze uitvoering de bestuurdersstoel niet elektrisch verstelbaar is. Dat hij ook met de hand niet in hoogte verstelbaar is, vind ik een echte misser.
Een zwak punt is de navigatie; een traag slecht ingericht systeem. Een update kun je zelf eigenlijk niet uitvoeren. Moet door de garage gebeuren en duurt 1,5 uur!
Ik wacht al bijna een jaar op de beloofde update naar Apple Car play; dan ben ik van hun eigen systeem af. Hier laat Toyota zich niet van een goede kant zien: veel beloftes door aardige mensen, maar elke keer weer een ander verhaal dat op uitstel neerkomt.
Verder een erg ruime, comfortabele auto; een grote kofferbak met een hoge klep, zodat ik (1.85) mijn hoofd nooit meer stoot.
En nog een sterk punt: garantie van 5 jaar.
Kortom tevreden met een paar kanttekeningen.
Ook na 50000 km nog erg tevreden
- 50.000 km
Ruim 1,5 jaar en 32.000 km verder een paar aanvullingen en 1 correctie op de vorige review.
De navigatie is door de update licht verbeterd, maar nu werkt hij ook met Apple CarPlay, dus allemaal snel genoeg.
Voor het eerst met een lege accu gestaan omdat we vergeten waren het contact uit te zetten. Na 1 nacht is de (kleine) accu dan leeg en kun je niet meer starten. Uiteindelijk snel opgelost met een accu uit de caravan: die aangesloten op de accu van de auto ( wel even in het boekje kijken hoe je dat doet), uurtje opladen en starten was daarna geen probleem. Accu gelukkig ook nog in orde; dus blijkbaar beveiliging tegen volledige ontlading.
Ook het rijden met een inmiddels veel zwaardere caravan (1300kg leeg i.p.v. 1000kg) gaat uitstekend en gek genoeg met nagenoeg hetzelfde verbruik.
Nog een kleinigheid: bij de wissel naar winterbanden (en wel terug) blijft het lampje van de bandenspanning/- controle branden. Het lijkt dat de software die nodig is om de banden weer "op de goede plaats" te krijgen specifiek voor Toyota is. Euromaster (waar wij de wissel doen) en andere bandenbedrijven kunnen daar blijkbaar niet over beschikken.
Mijn aardige dealer (Beeks, Zaandam) heeft dat toen gratis rechtgezet; je kunt er ook rustig meer doorrijden, want als er met de bandenspanning wat mis is, krijg je alsnog een ander type signaal.
En tenslotte: de garantie is verhoogd naar 10 jaar, mits je tenminste de beurten tijdig en bij Toyota laat uitvoeren.
Conclusie: een prima auto waar ik langzamerhand helemaal vertrouwd mee ben. Als er een volgende komt zou het de plug-in zijn, al is de meerprijs daarvoor wel fors.
Nog steeds positief
- 88.000 km
De RAV4 doet het nog steeds uitstekend en heeft het nog geen enkele keer af laten weten.
Van de ca. 20.000km per jaar rijden we ongeveer 25% met de 1400kg zware caravan. Ook vaak in de bergen in Italië, Oostenrijk, Spanje en nu Noorwegen. Gaat allemaal zonder problemen ook op steile hellingen van soms 20%.
Bergafwaarts gaat het afremmen makkelijk met de flippers aan het stuur.
Even overwogen over te stappen naar de plug-in, maar die is fors duurder. Bovendien kunnen we in onze parkeergarage nog niet laden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.