Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Executive (2020) #3
autoreview

Signalement
Uitvoering | RAV4 2.5 Hybrid AWD Executive |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 65.000 km |
Rav4 ervaring
- 8.500 km
Augustus 2019 kreeg ik een berichtje van de lease maatschappij dat de huidige auto (Opel Insignia Sport tourer 2.0 CDTI, met 235000 KM) aan vervanging toe was en ik een nieuwe auto kon gaan uitzoeken. Helaas werd de keuze beperkt door een max co2/kg dit mocht niet meer zijn dan 104.
De keuze viel enorm tegen veel elektrische auto’s op de lijst maar een elektrische auto is voor mij op dit moment nog niet de juiste keuze ik rijd voor het werk door heel europa en buiten NL zijn er nog te weinig laadpunten. En verder een aantal Hybride auto’s.
De Rav4 stond dus op het lijstje en na een proefrit was ik enthousiast, hoge instap en hoge zit, veel ruimte op de achterbank, iedeaal met opgroeiende kinderen en grote kofferbak. Nogmaals met moeders en kids gaan kijken en ook zij waren gelijkenthousiast.
De Auto dus besteld in Augustus 2019 en na lang wachten begin dit jaar in january geleverd.
Ik heb door het Covid-19 virus nog maar 8500km op de teller staan.
De Rav4 rijdt comfortabel maar boven de 110/120km/uur vind ik de auto wel luidruchtig, ieder geval luidruchtiger dan de Insignia, maar goed dat was ook een lagere auto. De Adaptive cruise control werkt goed maar je moet er wel mee leren rijden om een gelijkmatige snelheid te houden, dus optijd invoegen om langzamer verkeer in te halen, in de file werkt dit echt super. De lane keep assistence gebruik ik niet ik vind het niet prettig dat je iedere keer rukjes aan het stuur krijgt als de auto denkt dat je teveel naar de streep rijd. De CVT heedft wat gewenning nodig maar na 8500km inmiddels gewend aan het traploze versnellen en dat is heel goed mogelijk zonder de auto te laten janken. Vermogen is er genoeg en ook op hoge snelheid op de Duitse Autobahn rijdt hij goed alleen jammer dan van het geluid in het interieur.
Het interieur is naar mijn mening geslaagd, rustig en niet teveel toeters en bellen.het zit stevig in elkaar, wel raar dat de bijrijders stoel hoger in de auto geplaatst is als de bestuurders stoel en de zithoogte niet verstelbaar is. bij lange bijrijders en combinatie opendak is de zit positie niet goed je zit dn met je hoofd tegen de rand van het opendak , ook is deze stoel niet elektrisch verstbaar. De navigatie werkt goed, ik had wat meer verwacht van de JBL speakers het geluid is ok maar qua beleving steekt het niet met kop en schouders uit boven de standaard geluidsinstallatie in mijn vorige auto. De vakken in het portier hadden wat ruimer kunnen zijn maar verder is er genoeg ruimte om je spullen op te bergen, wel handig is het kleine vakje links voor onder het stuur om bijvoorbeeld een parkeerkaart op te bergen. De kofferbak ruimte is groot en alles kan mee.
Het verbruik van de Rav4 ligt fors hoger dan de fabrieks opgave ik zit nu op 6,9ltr/100km, de laatste tijd met alleen ritjes in NL dus niet boven de 100km/uur ligt het verbruik met combi snelweg en binnenwegen op 6,1 ltr/100km.
De Auto zit goed in elkaar en rijdt zeer comfortabel, wel moet je wennen aan alle veiligheids systemen in de auto. De Rav4 nodigt niet uit tot snel rijden en heeft als direkt voordeel minder snelheids overtredingen.
Auto gestolen
- 65.000 km
Helaas heeft het dievengilde vorig jaar September mijn Rav4 van ons ontvreemd. dit was een hele aparte ervaring je komt 's ochtends uit bed en volgt je routine kopje koffie gordijnen open en dan staat er geen auto voor de deur, dit feit moet dan nog indalen en ga je uiteraard aan de betere helft nog eens vragen of zij wellicht nog met de auto heeft gereden en die dan ergens anders heeft geparkeerd. dat bleek dus niet zo en het kwartje zakte al snel door.
om een lang verhaal kort te houden de auto was dus weg, maar gelukkig is de dader een aantal weken later door de politie in de kraag gevat tijdens een heterdaadje (bezig om jawel een andere Rav4 te ontvreemden) de auto is daarmee niet terug gekomen, gewoon spoorloos.
mijn Toyota aventuur is voorbij ik wens alle toyota rijders en dan zeker de Rav4 rijders veel plezier met hun zeer fijne auto en ik kan jullie van harte aanbevelen om de easy entry uit te zetten en wellicht iets van een bearlock in de auto te laten instaleren om diefstal ieder geval moeilijker te maken.
wij hebben gekozen voor een EV (jawel een Tesla) waarvan binnenkort ook een 1ste impressie op AW verschijnt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.