Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Executive (2019) #4

autoreview

Toyota RAV4
Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4Toyota RAV4

Signalement

UitvoeringRAV4 2.5 Hybrid AWD Executive
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf18.000 km
KM-stand laatst34.000 km
Lezerswaardering: 60%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste hybride ervaring

  • 19.000 km

Na ruim vier jaar Honda CR-V diesel AWD Executive automaat met veel irritante storingen waar uiteindelijk nooit een oorzaak voor is gevonden was ik er na een storing in een map-sensor in april 2020 helemaal klaar mee. Dit te vervangen onderdeel kostte weliswaar maar € 10.30 ex btw maar de levertijd door Corona was meer dan 8 weken! Ik kon wel gewoon doorrijden met de storing maar dit was toch de spreekwoordelijke druppel.
Had mij al langere tijd verdiept in eventuele vervangers voor de Honda en wat mij betreft was er maar één die echt in aanmerking kwam: de Toyota RAV4 Hybrid AWD. De Volkswagen Tiguan is echt een mooie auto en ook de Mazda CX-5 mag er zijn ,ook de Volvo XC40 of XC60 overwogen maar ik was van begin af aan enorm gecharmeerd van het hybride systeem. Ook tijdens een uitgebreide proefrit bij een officiële dealer waarvan ik de naam maar niet zal noemen raakten mijn vrouw en ik zeer onder de indruk. Helaas kreeg ik niet eens een bieding voor mijn Honda te horen van deze dealer terwijl ik daar in eerste instantie een gloednieuwe wilde bestellen. Dan niet zullen we maar denken. Door de Corona crisis liep intussen ook mijn inkomen behoorlijk terug dus ik ben toen gaan zoeken naar een jonge tweedehands. Uiteindelijk geslaagd in Alphen a/d Rijn, een Ash Grey Metallic RAV4 Hybrid AWD met Premium Pakket dus gekoelde en verwarmde stoelen, verwarmde voorruit, verwarmde achterbank en alle mogelijke veiligheidssystemen in nieuwstaat met 18000 km op de teller. Het bleek om een Pools exemplaar te gaan en daar ben ik toch wel een beetje de fout in gegaan want het JBL geluidssysteem ontbreekt op de Poolse uitvoering net als een reservewiel. Dit stond ook zo in de advertentie maar ik heb er dus overheen gelezen,stom. Ik zou de auto gezien het grote financiële voordeel overigens niet voor laten staan maar het is wel iets waar ik anderen voor wil waarschuwen.
Inmiddels zo'n 1000 km gereden en ik moet zeggen, hij bevalt geweldig goed: zeer stil en zuinig ( 1 : 17,6 km) alle systemen werken feilloos zonder te irriteren ( lane assist kun je gelukkig uitzetten) prima stoelen, zeer ruim achterin en de elektronische CVT is weliswaar wennen na de 9-traps ZDF automaat van de Honda maar er valt zeer goed mee te leven. Het navigatie systeem doet zijn werk maar houdt niet echt over, ik had er ook niet veel van verwacht. Deze maand krijg ik nog een gratis update voor Android Auto dus dan is dat ook opgelost. Over 10000 km zal ik deze review van een update voorzien.

Caravan kilometers

  • 34.000 km

Dankzij Covid helaas twee jaar niet op vakantie geweest in het buitenland dus geen gelegenheid gehad om het rijden met de caravan te testen.
Dat heb ik de afgelopen drie weken in kunnen halen met een rit naar de Franse zuidkust bij Cavalaire-sur-Mer. Heen en terug toch een kleine 3000 km en ik moet zeggen dat de Rav 4 mij heel best bevallen is als trekauto.
Met een verbruik van rond de 1 op 10 met een caravan van 1400 kg was ik heel erg tevreden, de vorige auto's kwamen daar in de verste verte niet aan. Een minpunt is de lage maximale kogeldruk van 70 kg maar misschien ben ik daar wel één of twee kilo overheen gegaan.
Helaas in België een flink steentje op mijn voorruit gehad dus ik vrees dat er een nieuwe voorruit in moet, het opvullen met kunsthars is nog steeds erg zichtbaar. Verder geen enkel mankement of hapering , dat was met mijn vorige Honda CR-V helaas wel anders.
Wel een leermoment op de terugweg: als de navigatie aangeeft dat je rechtdoor moet richting Arlon en niet rechtsaf richting Luxemburg en als hij daarna aangeeft dat je niet de afslag Bruxelles moet nemen DOE DAT DAN OOK SUKKEL. Nu stonden we bijna een uur in de file richting België...

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota RAV4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.