Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Executive (2019) #3

autoreview

Toyota RAV4 2.5 Hybrid AWD Executive (2019)

Signalement

UitvoeringRAV4 2.5 Hybrid AWD Executive
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst26.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Super, maar met verbeterpotentieel

  • 7.000 km

Sinds september 2019 ben ik in het bezit van een Toyota RAV4 Executive AWD. Hiervoor reed ik een Volvo V60 Plugin Hybrid. Aanvankelijk had ik de RAV4 totaal niet op de korrel, sterker nog, ik heb mezelf echt enkele maanden moeten geven om te wennen aan het idee dat ik hem had besteld. Ik geloof in Toyota (mijn vrouw rijdt een Yaris), maar voelde me toch altijd beter thuis bij Audi/VW/Volvo en alles wat hangt tegen “premium”... Maar goed, toen ik bij een bezoek aan de showroom acuut de sleutels overhandigd kreeg voor een proefrit, ging ik langzaam om.

Reden keus / waarom anderen afvielen:
CO2<115gr door bedrijf bepaald
Caravan trekken 1500kg (praktijk 1600)
Vele opties en standaard veiligheidsopties
Veel PK + AWD vs concurrent dieseltjes die vaak “net aan” zijn
Ruimte. Gezien mijn gezinssituatie wilde ik wel eens wat anders.
Eerste rij-ervaring was positief.

Mijn grote twijfel:
Entertainment / navigatie
Rijden op lange afstanden (hoge koets, koersvastheid, ...)
Planetair tandwielstelsel / CVT-achtige automaat met de motor“huil” / klimmen in toeren.

Rij-ervaring
Ik heb nu zo’n 7000km gereden en vind de RAV4 AWD echt een topauto om te rijden en met name in dorp/stad en tussenliggende wegen. De auto is comfortabel, zit lekker hoog, is stil en stuurt voor dit type auto “comfortabel” strak. Echt een relaxte rit. De auto nodigt niet uit tot “gassen”, maar dat kan hij wel. Ik heb een redelijk sportieve rijstijl en mis niks. Accelerarie 0-100 in 8 seconden en ook bij 120 gaat de RAV4 er nog probleemloos van door tot 190 (180 vlgs het boekje). Dan houdt ‘ie er electronisch geregeld mee op. Bochten zijn hard te nemen, zeker als je een beetje durft en het gas erop houdt; het AWD systeem werkt naar mijn mening perfect. Zodra je je stuur draait en gas geeft, zie je via het display dat er acuut krachten op de achterwielen komen. Wielslip heb ik dan ook zelden. En dan de huilende motor.... Wel vreemd zo’n traploos gebeuren, maar je went eraan en ik vind het nu zelfs wel wat hebben. Rij je normaal, dan heb je nergens last van. Heerlijk relaxt en rustig. Ga je hard, ja dan is het er wel, maar ik vind het niet storend. Het geeft niet het sportieve gevoel van een schakelende bak, maar je hangt ook nooit constant aan het gas. Als je in 8 seconden aan de 100 zit, dan heb je van de hoge toeren nooit lang last...

Geluiden van buiten
Zoals ik al aangaf: de RAV4 excelleert voor mijn gevoel bij regionaal en stadsverkeer. Autosnelweg 100-120 is ook uitstekend, maar ga je naar hogere snelheden, dan heb ik het idee dat Toyota wat bespaard heeft op de isolatie. Dat kun je denk ik ook zien bij een wasbeurt. Bij mijn vorige auto zat er om ieder portier een dikke rubber rand, maar bij de RAV4 is het rubbertje hier, rubbertje daar... en of het nu allemaal zo goed aansluit weet ik niet. Bovendien wordt de rit wat minder comfortable dan bv. een Duitse sedan. Je moet wat bijsturen, de motor moet wat harder werken... Ga je kilometers vreten, dan zou ik iets anders nemen, maar voor overige gebruik: doen.

Brandstofverbruik
Ik vind het super interessant hoe motor, aandrijving en accu constant samenwerken. Ik denk ook echt dat dit systeem bijdraagt aan een gunstig brandstofverbruik, maar zo gunstig als in de brochure is het niet. Voor mij is het globaal zo: sportief 1 op 13, normaal en aan de snelheid houden (incl lange afstanden): 1 op 15. Zuinig: 1 op 17. ’s Mogens rijdt ik meestal rustig naar mijn werk; dan haal ik regelmatig 1:17 – 1:18. Het zuinigste ooit was 1 op 18,5. De zuinige ritten zijn veelal regionaal en in de stad; hier staat de RAV4 met hybridetechniek echt in zijn kracht.

Van buiten
Ik vind m mooi en geslaagd, maar blijkbaar verschillen de meningen daarover. De sidebars, chromen strips, spatkappen en andere wielen maken hem mijns inziens wel echt af. Een kale RAV4 vind ik ook zomaar... euh, ... een kale RAV4. De afmetingen zijn behoorlijk en er staat een heel apparaat voor de deur, maar schijn bedriegt... de RAV4 niet langer is dan de V60.

Van binnen
Zitpositie is goed tot zeer goed. Volvo rules, maar ja. Eén van de redenen waarom ik voor de Executive koos, was de kantelbaarheid van de zitting. Hierdoor valt de iets kortere zitting niet zo op. Alles electrisch, heel handig. Behalve als je de ogenschijnlijk simpele geheugenfunctie niet snapt en de dealer het je ook niet kan uitleggen (waarschijnlijk kapot; komt nog wel). Ook de kinderen zitten achterin uitstekend. Veel beenruimte en de rugleuning kan in 2 standen. De leren bekleding is wat mij betreft keurig. Nadeel vind ik dat de rechterstoel niet in hoogte verstelbaar is... menig passagier stoot de eerste keer zijn hoofd tegen de deurstijl.

Dashboard
Wat mij betreft geslaagd. Totaal anders dan alle digitale schermen van de concurrenten, maar het het anologe karakter stoort me nog geen seconde. Dat komt denk ik ook door het wat “ruigere” imago van de auto, dan hoef je ook geen verfijnde tablets, maar ben je tevreden met een dikke pook, breed middenconsole en ruige draaiknoppen. In het midden zit overigens wel een digitaal display waar je allerlei toeters en bellen kunt instellen en uitlezen. Er zijn vrij veel functies op te roepen en dat was in het begin wel even wennen, met name omdat alles piept en vanzelf remt wanneer je achteloos een aanhanger achter de auto hangt of achteruit een parkeerplaats afrijdt. Maar goed, alles is in te stellen, kwestie van wennen. Materialen zijn goed. Opmerkingen van de pers over bewegende delen en toch wat plastic mogen wat mij betreft naar het rijk der fabelen.

Opties
Wat ik al aangaf: alle opties zitten erop. Zelf sturen en afstand houden vind ik super in de file, maar bij gewoon verkeer maak ik altijd gebruik van de standaard cruisecontrol. Lane-keeping vind ik ronduit irritant, maar dat zou in andere auto’s ook zo zijn. Het werkt wel. De auto stuurt keurig terug bij het overschrijden van de streep. De ‘afstandhouder’ heeft me al 2x van een bijna-ongeluk behoedt toen ik wat zat te suffen. Auto begint eerst flink te piepen en remt dan. Als je dit uiteindelijk weet, kun je er met een beetje lef ook mee spelen... en het werkt iedere keer weer. Eigenlijk kan ik zeggen dat alles naar behoren werkt, maar dat het aan je smaak ligt of je er gebruik van maakt. Verder zitten er rondom camera’s en die werken naar mijn idee OK. Een eerdere opmerking over de matige resolutie kan ik niet beoordelen. Voor mij werkt het. Eén ding vind ik wel super irritant: de automatische verlichting is zó gevoelig, dat deze bij ieder lullig schaduwtje (bv een viaduct) al aan - en 300m verder weer uit gaat. Dat betekent in mijn geval, dat mijn voorligger op een ritje A59 van 3 km, vijf keer mijn lichten aan en uit ziet gaan. Dashboard verlichting idem. Die is los geschakeld van de verlichting en kun je instellen, maar het probleem blijft.

Kofferruimte
Kofferruimte is super. Lekker ruim, niks te klagen. Electrische achterklep is ideaal, mits die wat sneller zou gaan. Met de huidige snelheid zou ik denk ik liever handmatig open en dicht doen.

Infotainment
Apple car play komt in juni 2020 via een gratis update en dat is een welkome verbetering. Het navigatiesysteeem werkt, net zoals het menu van het infotainment systeem. Daarmee heb je het verder gehad. Het is niet mooi, het is een beetje zoeken, soms rij ik nog wel eens midden in de velden, je moet steeds de kaartinstelling 3d opnieuw instellen en het geeft je op geen enkele manier een WOW gevoel... Maar zoals gezegd... het werkt. Het geluid vind ik overigens weer super. De JBL speakers doen echt goed hun werk. Mooie zuivere tonen voorin en een goede bas. Connectiviteit met bluetooth is probleemloos, DAB+ is fijn. Wat ik wel apart vind: Toyota heeft allerlei veiligheidssystemen als standaard optie, maar de het beste veiligheidssysteem zou een beter bereikbaar en bedienbaar scherm zijn. Je moet voorover bukken om op de knoppen te drukken en je ogen afwenden van de weg. Heeft me ook al een paar keer verrast. Een draaiknop of bediening via het stuur was beter.

Conclusie
De RAV4 is niet foutloos. Rechterstoel niet in hoogte verstelbaar, electronische piepjes, verlichtinsinstelling irriteert me wat, achterklep langzaam, isolatie had op een hoger niveau gekund, het scherm zit te ver van de besuurder en het infotainment-/navigatiesysteem werkt, maar daar is ook alles mee gezegd. Vreemd genoeg ben ik nog steeds super positief over mijn RAV4. De zitpositie, rij-eigenschappen, AWD, comfort, sportiviteit, ruimte en looks hebben echt de overhand en maken dit voor mijn gevoel echt een super fijne auto.

Covidauto op de oprit

  • 26.000 km

Ik kwam mijn review tegen uit 2019. We zijn maar liefst 20.000 kilometer en anderhalf jaar verder. De auto staat sinds maart vorig jaar meer op de oprit dan dat hij rijdt. Ik ben inmiddels een eenzijdig ongeval in de sneeuw en een aantal caravanritten rijker.

Eigenlijk blijf ik volledig achter mijn eerste review. Weinig nieuws aan toe te voegen. Apple Carplay is er overigens nog steeds niet, dat vind ik wel een blamage. Iedere 15.000 moet ik een beurt, anders verdient Toyota denk ik helemaal niets meer (schijnt met longlife te maken te hebben, wat ze bij Toyota niet doen). Het niet kunnen instellen van het stoelgeheugen lag gelukkig niet aan mij; maar na een reset van de computer werkte het weer. Brandstofverbruik is ergens tussen de 1:13-1:15 maar ik ben niet echt een toonbeeld van een zuinige rijder.

Ik heb de auto bij het afdalen van een besneeuwd bergweggetje in Oostenrijk maar liefst 2x achter elkaar tegen de bergwand aangezet. Er lag een laagje sneeuw op de weg en we sukkelden in een treintje van 5 auto's achter elkaar. Iedereen draaide steeds keurig de bocht om, maar mijn RAV4 ging mooi rechtdoor. Bij de volgende bocht nog rustiger (10km/u?) en hop. Aangezien ik nieuwe banden had en iedereen vóór mij wel de bocht om kwam, heb ik lange tijd getwijfeld of het niet op een of andere manier aan de auto kon liggen. Zo leek ik ook ooit -bij het nemen van een 90 graden bochtje op een gladde parking- een fractie van een seconde rechtdoor te gaan, alsof de achterwielen aan het duwen waren. Ik heb het uiteindelijk maar laten zitten en besloten mijn energie ergens anders op te richten, maar het heeft we wel een tijdje getriggerd.

Caravan... 1630 kg inmiddels maar een keer gewogen. De Volvo trok het onderstel er bijna onderuit, maar met de RAV4 heb ik eigenlijk ook nooit het idee gehad iets te kort te komen. Ondanks de lage kogeldruk heb ik op gladde wegen nergens last van gehad. Ik vind het een prettige combi op de snelweg. Waar ik me wel aan irriteerde was de slappe vering. Zoals een goed Nederlands dorp betaamt, liggen er in mijn woonplaats aardig wat drempels. Ik was het dorp nog niet uit, maar heb toen al de gevleugelde uitspraak gedaan dat ik op deze manier niet over de franse binnenwegen ga rijden. Ik ben aan de andere kant ook iets te gierig om 400 euro neer te tellen voor hulpveren op een auto die over 2 jaar niet meer van mij is. Nog maar eens over nadenken.

Al met al kan het nog steeds niet stuk. Ik blijf het een fijne auto vinden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota RAV4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.