Toyota RAV4 2.5 Hybrid 2WD Dynamic (2018)
autoreview

Signalement
| Uitvoering | RAV4 2.5 Hybrid 2WD Dynamic |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Automaat |
| Bouwjaar | 2018 |
| Jaar van aanschaf | 2020 |
| KM-stand bij aanschaf | 13.212 km |
| KM-stand laatst | 89.500 km |
Tevreden Toyota RAV4 bj. 2018 rijder
- 89.500 km
Toyota RAV4 2.5 hybrid
Na ruim 10 jaar en ongeveer 200.000 km echt probleemloos met een Toyota Prius (3e generatie) te hebben gereden, was het tijd voor een andere auto. Ik heb lang zitten wikken en wegen: nieuw of jong 2e hands. Uiteindelijk heb ik voor het laatste gekozen en kwam ik via de Toyota dealer uit bij een nog uit Duitsland te importeren zwarte RAV4 hybrid. Uitvoering ´Team D´. Deze is vergelijkbaar met de in NL Dynamic uitvoering, denk ik. Bijna alles zit er op en eraan: LDA (gebruik ik niet), automatische high beam, elektrische achterklep, navigatie, automatische cruise control etc. Het enige wat ik mis zijn de lendensteun in de bestuurdersstoel en automatisch inklapbare buitenspiegels. De auto is in april 2020 naar Nederland geïmporteerd, net nadat de corona epidemie was uitgebroken. Zodoende heb ik tot medio mei moeten wachten tot de RWD de auto had gekeurd en op kenteken had gezet.
Onderhoud
Ik laat jaarlijks of elke 15.000 km de reguliere beurten uitvoeren door de Toyota dealer in Roermond. De eerste winter heb ik de Bridgestone zomerbanden laten vervangen door Goodyear Vector 4-season gen-3 banden. Hierna laat ik deze banden ’s zomers en ’s winters afwisselen door de Profile dealer in de buurt. Na thans bijna 90.000 km hebben beide sets banden nog steeds voldoende profiel. Maar ik ben van plan om in het najaar van 2026 nieuwe 4-seizoenden banden te laten monteren en die er het hele jaar op te laten liggen.
Storingen
Zoals het een Toyota betaamt, heeft de auto erg weinig storingen gehad. Het zijn er 3:
• Na (te) hard door een diepe plas water te zijn gereden bleek de afvoerbuis van de airco te zijn losgeraakt. Zodoende liep het condenswater niet naar buiten maar kwam dit op de vloer bij de voetenruimte terecht. Dit gebeurde ’s zomers, dus airco steeds aan. Gevolg: vloerbedekking kletsnat (er stond letterlijk een plas water in de auto). De monteurs geloofden eerst niet dat het van de airco was, maar uiteindelijk hebben ze de oorzaak gevonden en was het euvel snel opgelost. Kosten ca. €100,- (coulant want ze hebben 2x vele uren zitten zoeken etc.).
• Defecte geluidinstallatie. Op gegeven moment hoorde ik de stem van de navigatie niet meer en kon ik ook de persoon aan de andere kant van de telefoonlijn (via Bluetooth) niet meer horen. Reparatie bleek mogelijk: kosten ca. €400,-.
• Defecte telescooparmen van de elektrische achterklep. Deze gingen eerst af en toe haperen, later steeds meer. Reparatie viel gelukkig onder de Toyota 10-jaar garantie, want die dingen zouden ca. €1.300,- per stuk kosten (belachelijk duur, vind ik).
Verbruik
De auto had bij aankoop 13.212 km op de teller staan. Thans staat de teller op ca. 89.500 km, zodat ik in 5,5 jaar tijd ca. 76.500 km heb gereden (gemiddeld ca. 13.900 km per jaar). Het verbruik over die hele periode is 1 op 14,5 (’s winters ca. 1:13, ’s zomers ca. 1:16). Dit gemiddelde komt tot stand middels korte ritten in eigen dorp / regio en langere ritten van meerdere 100-den kilometers. Tot snelheden van 100 km/h is de auto redelijk zuinig (1:15 -1:16,5), maar zodra je 120 km/h of harder gaat daalt het verbruik naar 1:12,5 – 1:13. Daarbij opgemerkt dat ik nooit de eco-stand gebruik.
Slotsom
Ik ben tevreden met mijn RAV4. Betrouwbare auto met vrijwel alles erop en eraan en voldoende ruimte. Tevens heeft de auto voldoende vermogen en trekkracht. De beurten zijn niet goedkoop, maar je krijgt er wel extra garantie voor terug. De auto zou iets zuiniger kunnen zijn (de nieuwe versies zijn dat, geloof ik), maar voor zo’n relatief grote auto valt het verbruik mee. Ik wil de auto rijden tot deze tenminste 10 jaar oud is en dan bezien wat het belastingregime is: afhankelijk daarvan weer (plug-in) hybride of full-electric. En waarschijnlijk weer Toyota.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.




