Toyota RAV4 2.5 Hybrid 2WD Bi-Tone (2021)

autoreview

Toyota RAV4 2.5 Hybrid 2WD Bi-Tone (2021)

Signalement

UitvoeringRAV4 2.5 Hybrid 2WD Bi-Tone
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst35.000 km
Lezerswaardering: 68%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste tank is leeggereden

  • 755 km

Vorige week donderdag was het zover en werd onze nieuwe (privé) Toyota RAV4 hybrid 2WD bi-tone afgeleverd.

Ik had vooraf al het nodige uitzoekwerk gedaan en de eerste proefrit bevestigde het vermoeden. Nu de eerste tank bijna is leeggereden zal ik mijn eerste bevindingen met jullie delen.

755 km
De RAV4 is een heerlijke auto en rijd dan ook zoals je zou verwachten. Ik ben een rustige rijder en de CVT en elektromotor werken heel goed samen. Bij flink accelereren laat de CVT zich wel even horen. Iets wat ik herken vanuit mijn voorgaande auto een Outlander PHEV..

Het interieur is zeer netjes afgewerkt, zeker in deze bi-tone uitvoering. No more boring cars, klopt zeker. Het zit allemaal goed in elkaar geschroefd en voelt lekker degelijk aan. De blauwe stiksels op het dashboard en stoelen geeft het geheel een beetje extra luxe. Ik vind de afwerking op een redelijk hoog nivo staan, hoewel de gebruikte materialen niet helemaal vergelijkbaar zijn met Duitse premium.

Alle bedieningsknoppen zitten op een logische plek en vragen weinig gewenning. Ook de menu’s welke op te roepen zijn via de drukknoppen op het stuur zijn wel intuïtief te noemen. Het stuur ligt lekker in de hand. De blauwe sticksels op het dashboard en stoelen hadden van mij wel terug mogen komen in het stuur.

De stoel is prima in te stellen en geeft mij, met 1.88 m lengte, een goede zit. Met mijn instelling van de stoel kan ik helemaal prima achter mezelf zitten en hou ik zelfs nog wat beenruimte over. Ook qua hoofdruimte hou ik over. De achterbank leuning is gelukkig ook in te stellen, qua schuinte, en dat is wel prettig zodat achterin iedereen prima kan zitten.

De kofferbak is mede een reden waarom er voor deze Toyota is gekozen, geweldig ruim. Neergeklapt is ontzettend veel te vervoeren. Handig met studerende kinderen, dus Ikea here we come….

Het JBL audio-systeem is op zich wel goed, maar wat mij betreft niet meer dan dat. Hier had ik meer van verwacht.

Dan is over het navigatiesysteem al het nodige geschreven en ik kan het beamen dat dit niet meer van deze tijd is. De kaarten zijn gedateerd en het systeem is traag. Ik gebruik deze niet. Gelukkig kan ik via CAR-play alternatieven kiezen. Ik gebruik Waze en dat bevalt prima. De overige menu's zijn gelukkig wel goed en duidelijk, dus alles is redelijk snel gevonden om in te stellen, zonder dat hiervoor een handboek nodig is.

Verder heb ik een afneembare trekhaak laten monteren en dan werkt het openen van de kofferbak, met een schopbeweging, niet. De dealer wees me hier op bij afleveren maar moet zeggen dat dit wel een gemiste kans is.

Ik had al het nodige gelezen over het gebruik en ik moet zeggen dat ik me, positief, verbaas over de eerste score van de eerste tank. 1:17,2 op de monitor en 1:17,5 berekend. Keurig netjes voor een auto van dit formaat, dus helemaal prima. De zorgt dat de actieradius op een tank behoorlijk groot is en je niet te vaak bij de pomp staat.

De rest zal in de komende periode van gebruik wel naar voren komen. Voor nu is het een heerlijke auto om mee te rijden. Hoewel de auto best goed vooruit gaat als je het gaspedaal intrapt, merk ik dat de auto een soort van relaxte rijstijl oproept en dat bevalt me heel goed.

Betrouwbaarheid heb ik voorlopig op 4 sterren gezet aangezien ik deze RAV4 nog te kort. Later zal ik dit aanpassen wanneer nodig.

Inmiddels een half jaar verder

  • 10.053 km

Inmiddels zijn we wat kilometers en tankbeurten verder. Tijd om dus een update te geven voor de RAV4.

Ik kan wel zeggen dat ik, overall, tevreden ben met deze fijn rijdende en ruime auto. Noem het maar een spoiler, maar heb ook zeker wat aanmerkingen hieromtrent.

Het interieur vind ik nog steeds erg prettig om in te zitten en nu ik er aan gewend ben, vind ik het eigenlijk wel goed in elkaar zitten. Toch vind ik het allemaal niet zo premium aanvoelen als bijv. een Duitse wagen in deze prijsklasse. Hier zou Toyota nog wel kunnen verbeteren. Niet dat het slecht is want er zijn mooie zachte materialen gebruikt, maar de beleving is niet echt premium te noemen.

De stoelen zitten prettig, goed verstelbaar en geven goede steun. Ik mis echter de geheugenstanden voor de stoelinstellingen. Dat hoort echt wel thuis op een dergelijke auto. Verder had de zitting voor mij, ik ben 1.87m, best wat langer mogen zijn. Bij lange ritten heb je dan net wat meer steun aan de benen.

De bedieningsknoppen van de raam en spiegels (alle vier deuren) heb ik inmiddels vervangen voor verlichte versies. Ik snap niet dat deze verlichte knoppen er niet standaard opzitten. Gemiste kans die ik nu gecorrigeerd heb.

De frontspeakers in het dashboard heb ik inmiddels ook vervangen, vond het geluid echt veel te schel uit de standaardspeakers. Ik weet dat dit erg persoonlijk is, maar vind het geluid nu stukken beter. Wat wel even vogelen was is dat in de rechterspeaker ook de speaker van het HELP-systeem zit en die heb ik een andere plek moeten geven. Dit is overigens goed te doen en er is ruimte zat aanwezig om deze te monteren. Onder de rechtervoorstoel heb ik een extra subwoofer gemonteerd om het geheel wat voller te laten klinken, ook als het minder hard staat. Deze is seperaat regelbaar. Jammer dat op de ingebouwde head-unit geen line-out zit. Ik heb deze subwoofer nu via high-output aan moeten sluiten en dat was nog wel een dingetje om de bedrading te vinden en netjes weg te werken. Gelukkig zijn er een aantal filmpjes te vinden voor het aansluiten als hulpmiddel.

Het standaard navigatiesysteem gebruik ik helemaal niet meer, maar doe dit uitsluitend via carplay. Erg fijn en altijd up-to-date routebegeleiding. Ik ben begonnen met google maps, maar gebruik nu Waze. De laatste vind het meest fijn te gebruiken en is erg nauwkeurig in ETA en actuele files. Ook snel met alternatieve routes. Erg gebruiksvriendelijk.

De kofferbak is lekker ruim. We hebben een hond en ik heb om die reden een soort van Liner gemonteerd. Besteld via een chinese site. Dit staat er mooi en is gewoon erg praktisch en heeft een goede pasvorm. Aanrader voor RAV4 rijders. Wanneer de bankleuning plat wordt gelegd dan is de laadvloer niet mooi vlak. Met studerende kinderen op kamers, moet er nog wel eens verhuist worden en komt dit overduidelijk naar voren. Dat vind ik eigenlijk wel een minpuntje moet ik zeggen. De Outlander had dit beter voor elkaar.

Benzine verbruik
Ik moet wel zeggen dat ik een hele rustige rijder ben en het eigenlijk wel een sport vind om zo zuinig mogelijk te rijden. Dat is met de Hybrid ook goed mogelijk. Er zijn me wel een aantal dingen opgevallen. in de winter rijd de RAV4 minder economisch dan nu het warm is, best wel een verschil. In de stad is het hybride systeem een hele goede aanvulling en wordt er veel elektrisch gereden. Op de rijksweg rij ik het meest zuinig wanneer ik 110 rijd (afhankelijk van de wind mee of tegen). Op 80 wegen en op constante snelheid is dan weer het verbruik het hoogst. Ik zit meestal rond de 1:19,5 als gemiddeld verbruik op een tank.

Dat verbruik is dan niet op de monitor maar de berekende waarde (gereden kilometers gedeeld door getankte liters). De verbruiksmonitor geeft overigens wel redelijk nauwkeurig het verbruik weer en wijkt niet veel af van de berekende waarde. Petje af, Toyota, dat het mogelijk is om met een dergelijke auto zo zuinig te rijden. Boven verwachting dus.

De CVT bak is prettig maar bij snel optrekken laat de motor zich wel goed horen ondanks dat de bak zijn best doet om snel naar de lagere toeren te gaan. Ik denk overigens dat het inherent is aan een dergelijke combinatie. Bij de Outlander was dit echt niet anders (en zelfs meer hoorbaar).

De adaptieve cruisecontrole en lane-keep assistent vind ik ontzetten prettig werken. Beide werken rustig en mooi geleidelijk aan en schat de snelheid van de voorganger (of invoeger) goed in en doet zeer soepel zijn werk. De lane-keep heeft een bescheiden piepje en geeft een lichte correctie in het stuur. Ik heb 11 maanden in een Kia e-niro gereden en daar werd door de cruisecontrol behoorlijk abrupt geremd en versneld. De lane-keep had een enorm irritante (harde) piep en gaf een behoorlijk agressieve ruk aan het stuur bij corrigeren. Petje af dus wederom voor Toyota.

Ik durf inmiddels wel te zeggen dat ondanks een aantal genoemde kleine beperkingen ik erg tevreden ben met de RAV4.

Klein update

  • 20.000 km

Hierbij een kleine update, ondanks dat er weinig bijzonders is te vermelden.

Bij 15.000 km heeft de auto netjes een beurtje gehad. Ik had zelf geen enkele opmerking of klacht en tijdens de beurt kwam dat ook naar voren. De garage had de foutmeldingen uitgelezen en wisten mij te vertellen dat er geen foutmeldingen waren. Dus hier zijn ook geen bijzonderheden te melden.

Het verbruik hou ik keurig bij in een excel-sheet en kan melden dat ik dit jaar 15.463 km gereden heb en hier 881,5 liter voor heb opgestookt. Dit geeft een gemiddeld verbruik van 1:17,54 km/l. Keurig resultaat moet ik eerlijk bekennen.

Verder is het rijden met de RAV-4 heel erg prettig te noemen en kan ik dan ook echt van genieten. De auto nodigt, mij in ieder geval, uit tot een relaxte rijstijl. Er zit genoeg pit in om eens lekker op het gas te gaan, in te halen of snel in te voegen.

Ergonomisch vind ik alles goed in elkaar zitten en weet ik alles blindelings te vinden. Het enige puntje van kritiek op gebied van ergonomie, is de knop van de stuurverwarming, deze zit op een plek dat hij niet op het zicht makkelijk te vinden is. Omdat ik er nu aan gewend ben, zet ik deze aan voordat ik ga rijden. Overall gezien, bevalt de RAV-4 dan ook helemaal prima.

weer een tussentijdse update

  • 35.000 km

Inmiddels staat de teller op zo’n 35.000 km en wordt het tijd voor een update.

De 30.000km beurt was niets speciaals te melden, zelfs geen foutcodes of andere rare meldingen.
Het verbruik is nog steeds erg prettig. Ik hou het in een Excel-sheet bij omdat het hier bij AW toch wel een gedoe is iedere keer en heel vaak fout gaat, dus daar ben ik mee gestopt om het hier op de site bij te houden.

Dit jaar, vanaf januari, heb ik zo’n 14807 km gereden en daar heb ik 840,7 liter mee verbruikt. Dit is, voor de rekenaars onder ons, 1 op 17,61 als rekenkundig gemiddelde. Als ik kijk naar het slechtste gebruik is dat 1 op 15,2 in februari en dat was naar Duitsland. Koud en behoorlijk harder gereden op de snelweg. Het meest gunstige verbruik van 1 op 20,67 was begin September toen we op vakantie waren in de Veluwe. Ik vind dit gewoon heel erg keurig voor een dergelijke auto, niets mis mee.

De rijhulpsystemen wil ik toch wel even apart vermelden, die vind ik bijzonder prettig. De adaptieve cruisecontrol werkt formidabel en anticipeert goed op de snelheid van voorliggers en eventuele invoegers. De LTA (lane tracing Assist) werkt ook goed zonder ook maar ergens hinderlijk te worden. Dat geldt voor alle systemen, die werken prettig en vloeiend en worden nergens “abrupt” of hinderlijk.

De ergonomie ben ik aan gewend en zelf de vreemd geplaatste ontgrendeling van de benzineklep weet ik inmiddels feilloos te vinden. Al het overige is ergonomisch dik voor elkaar en de knoppen en schakelaars lijken gemaakt voor de eeuwigheid en voelen heel solide aan. Hier kan menig autofabrikant een voorbeeld aan nemen.

Kortom: nog steeds heel erg tevreden met deze fijne reisauto. Het is een heerlijke auto om lange of langere afstanden mee te rijden. Je hebt alle ruimte en een flinke kofferbak. Klap alles neer en je kunt ongelooflijk veel meenemen. Handig als de studerende kinderen weer eens naar een ander “hok” gaan.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota RAV4

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.