Toyota Prius Wagon 1.8 HSD Dynamic Business (2013)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | Prius Wagon 1.8 HSD Dynamic Business |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Automaat |
| Bouwjaar | 2013 |
| Jaar van aanschaf | 2013 |
| KM-stand laatst | 5.600 km |
met het hoofd gekozen, niet met het hart ...
- 5.600 km
Na drie maanden en ruim 5000 kilometer de eerste indrukken.
De Prius vooral gekocht vanwege de 14% bijtelling en het lage verbruik, en dat maakt ie waar. Door met een fluwelen voet en altijd in de Eco-stand te rijden, op de snelweg niet boven 100 km/uur, zit ik na 5000 kilometer op 1 op 20. Veel beter lijkt me niet haalbaar.De verbruiksmeter is behoorlijk onnauwkeurig. 4,7 l/100 km is aan de pomp 1 op 20.
De vorige auto was een luxe C4 Grande Picasso en daarbij haalt de Prius + in zn meest uitgebreide uitvoering het niet, hoewel ze qua prijs nauwelijks schelen. Japans zitcomfort is duidelijk minder dan Frans, mn vrouw gebruikt een kussen uit de tuinstoel om wat beter te zitten... Mis een aantal zaken, zoals de automatische inklappende buitenspiegels bij het vergrendelen (moet nog iedere keer de auto weer aanzetten omdat ik vergeten ben de spiegels in te klappen). De deuren vergrendelen niet bij het rijden. Als je dat met de hand hebt gedaan en uitstapt, blijven de andere deuren vergrendeld. Dan probeer je de achterdeur te openen, maar moet je eerst weer de vergrendeling handmatig er af halen, ergerlijk. De achterdeuren klinken blikkerig bij het dichtdoen, maar misschien heeft dat te maken met de klap, nadat ik eerst weer de vergrendeling er af heb moeten halen... De parkeersensoren geven geen variabel signaal op basis van de afstand en klinken al snel continu, ook bij een grote afstand. Dit kan niet aangepast worden. Ik dacht dat bandenspanningssensoren al tien jaar standaard zijn, maar bij de meest luxe Prius toch niet.
De bagageruimte is een grote tegenvaller, hoewel de tractiebatterij tussen de voorstoelen zit. Een redelijke koffer kan plat liggend nauwelijks onder de hoedenplank. Natuurlijk kosten de twee ingeklapte extra stoelen extra ruimte, maar dat kan niet de enige verklaring zijn.
De adaptieve cruisecontrol werkt goed, maar waarom kan je de snelheid alleen in stapjes van 5km/uur verhogen of verlagen? De achteruitrijcamera is praktisch en het automatisch laten inparkeren werkt ook goed, maar vraagt wat oefening,evenals de navigatie. Voor de generatie die met een TomTom is grootgebracht, is het even zoeken en duidelijk minder intuitief. Head up display is handig. Waarom een apart knopje op de ruitensproeiers van de koplampen te bedienen? Doe dat samen met de voorruitsproeiers!
Al met al een auto die je koopt met je hoofd (bijtelling, zuinig, waarschijnlijk betrouwbaar, het piepend achterwiellager bij het 's-ochtends wegrijden schijnt een bekend euvel te zijn), maar niet met het hart. Afgezien van de motoriek een wat ouderwetse auto, zowel qua uitvoering als qua design.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Praktijkverbruik Toyota Prius Wagon, de zuinigste praktische hybride?

Toyota Prius Wagon - 2013 - 510.347 km - Klokje Rond

Rij-impressie Toyota Prius Wagon

Automobilisten kiezen steeds vaker voor uitgebreide verzekering in plaats van WA
