Toyota Prius THSD Business (2008) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | Prius THSD Business |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 67.791 km |
Beste auto tegen de laagste kosten
- 14.408 km
Ongeveer een jaar geleden kreeg ik mijn vaste contract en ik mocht een 'eigen' auto uitzoeken. Als hobby hebben mijn vriendin en ik een Citroen DSuper5, zie myreview klassieker. Dus in eerste instantie zijn we ook bij de Franse auto´s gaan kijken, maar het comfort is het niet meer wat het was. De C4 reed als een Opel en dat wilde we juist niet. De 207 (SW) was een beetje te klein, ik kon voorin geen goede zithouding krijgen zonder meteen pijnscheuten in mijn rug te krijgen. Toen de Prius, ik heb het helemaal niet op Japanse auto's, maar financieel, uitvoering en comfort is de prius geweldig, zet daarnaast mijn leasebudget en de bijtelling, toen waren mijn vriendin en ik er snel uit.
Ik heb een half jaar moeten wachten op de auto, maar vanaf 15 oktober rijd ik rond in een zwarte Prius Business Edition.
Ik moest erg aan de auto wennen. Er zitten heel veel mogelijkheden op en voor het minste of het geringste gaat er wel een alarm af; achteruit rijden, de gordel niet om hebben, of de bijrijder heeft de gordel niet om, de deuren die niet goed dicht zitten, een weg die afgesloten is en ga zo maar door.
Maar als de tank bijna leeg is gaat er ergens een heel kleine led-je knipperen. Dat moet ik als bestuurder zien, als het hele benzinemetersysteem uit losse led-jes bestaat, dat miste ik. Gevolg na 650km stond ik toch echt zonder benzine en electriciteit.
En dan komen we bij het punt dat mij het meeste tegenvalt het verbruik. Tot nu toe, 14408km, gemiddeld 1:16 (6,2 op 100). De laatste tijd wordt het wel wat beter, maar niet de 1:23 (4,3 op 100) uit het boekje. Mijn rijstijl is vlot en ga met het dagelijkse verkeer mee. Mijn collega's denken dat ik het gaspedaal iets minder diep moet intrappen en dat het dan beter wordt. Als ik veel in de file sta en langzaam rijd gaat het goed dan kom ik in de buurt van de 1:18,3 (5,5 op 100), maar als ik, zoals van de week, naar Heerenveen ben geweest vanuit Den Haag dan is het weer 1:16.
Het is verder geen leiden en last in deze auto. Ik vind het echt top. De auto is stil onder alle omstandigheden. De geluidsinstallatie met 6-cd/mp3-wisselaar is een uitvinding met de 9 speakers! Zeker voor ritten naar het Noorden van ons land. Ik ben helemaal te spreken over de key-less entry. Ik heb regelmatig mijn handen vol met tassen en dan heb ik nog net 1 vinger vrij om het portier te openen. Ik vind het fijn niet eerst alles op de grond te hoeven zetten in het nat en dan de auto in. Het navigatiesysteem is wennen als je de Tomtom gewend bent, maar daarna is het fijn een groot scherm en duidelijk instructies. De stoelen vinden sommige mensen aan de korte kant, ik ben zelf erg tevreden over het zit comfort. Ik ben wel gewend om redelijk rechtop te zitten. Ook in de DS zit ik redelijk rechtop. De stuurbediening kan op sommige punten informatiever zijn, zeker in lange doordraaiers ben ik als bestuurder aan het zoeken. Met gevolg dat ik mijn snelheid omlaag bij stel en dat komt in mijn geval wel mijn eigen veiligheid ten goede.
Mijn conclusie is het is een prettige auto voor weinig geld, dankzij staatssecretaris De Jager en als het beleid zo blijft zou ik zo weer voor de auto kiezen. Ik ben wel blij dat ik af en toe in de Citroën DS kan rond toeren, want dat is een mooie auto. En het milieu, tja...
Ik denk dat ik het met de critici eens ben; de Prius is niet super milieuvriendelijk.
Verbruik bijstellen
- 17.038 km
Sinds de eerste beurt is het verbruik veel verbeterd. Ik denk dat het weer er inderdaad een positieve bijdrage op heeft gehad. De laatste drie keer tanken kwam het verbruik op 1:20 (5 op 100). Afgelopen week ben ik naar Zwolle geweest; ik heb het tempo eindelijk weer eens boven de 120 kunnen zetten en toen kwam het verbruik op 1:19 (5,2 op 100). Ik denk dat ik mijn mening over het verbruik moet bij stellen. Ik ben benieuwd hoe het zich verder gaat ontwikkelen. Ik houd jullie op de hoogte.
Waarom naar de garage?
- 32.200 km
De kilometers vliegen voorbij. Het is een heerlijke auto. Ik vraag me af waarom de auto naar de garage moet. Een hele dag willen ze hem hebben. Ik krijg een vervangende auto mee, ik ben erg benieuwd.
Het verbruik van de Prius is bij mij erg van mijn rijstijl afhankelijk. Er zijn weken dat ik de 1:20 (5 op 100) makkelijk haal, maar de afgelopen weken haal ik met moeite 1: 16,5(6 op 100). Gemiddeld genomen rijd de Prius wel 1:18 (5,6 op 100).
De auto wint geen schoonheidsprijzen, daar zijn de meesten het wel over eens, maar het rijdt als een toyota. Bij Top Gear proberen zo'n Land Cruiser te slopen, maar dat blijkt nagenoeg onmogelijk. Dat gevoel krijg ik ook bij de Prius. Heel fijn zo'n veilig en betrouwbaar gevoel.
Misschien nog een ding, op de snelweg heb je momenten dat je van 140km/h terug moet naar 0 en dan komt het vaak op gewoon keihard remmen aan. De Prius doet dat geweldig! Ik heb alleen een keer zitten slapen en toen zat ik toch nog op mijn voorgangster, maar de schade bleef voor beide partijen beperkt tot het vervangen van het nodige plastic.
Ik weet niet zeker of ik de auto weer zou kiezen, want ik mis toch wel een trekhaak. Afgelopen zomer zijn we met de DS en caravan op vakantie geweest. Het was erg warm en vermoeiend. Erg leuk en romatisch met een oude Citroën DS en caravan op pad, maar de luxe van een moderne auto begint erg te wennen. Op vakantie zou dat dan ook erg prettig zijn. Dus een volgende leaseauto zou er welles een kunnen worden met trekhaak en de mogelijkheid er iets aan te hangen!
Het is weer even geleden!
- 67.791 km
Na de laatste review heb ik de kilometerstand inmiddels verdubbeld. Dat is netjes in een jaar. Is het een spannend verhaal met deze auto? Nee.
Zijn er storingen geweest?
Ja, ik ben een weekje naar Griekenland geweest en toen heeft de prius een week op schiphol gestaan. Gevolg accu leeg. Dat wil zeggen het kleine accuutje om de auto mee te starten. Gevolg een uur vertraging voordat ik dan naar huis kan rijden.
De computer is ook al een keer gereset, omdat er dingen niet werkte zoals ze zouden moeten werken, maar verder is er niets aan de hand. Denk aan de bluetooth in combinatie met de navigatie en de zes-cd-wisselaar.
Tot slot nog een klaagpuntje, de lak is niet van de beste kwaliteit. Deze voelt nu al dun aan. Op sommige plaatsen komt de onderlaag er doorheen en er zitten heel veel kleine gebruikkrasjes. En dat laatste komt niet omdat ik mijn sleutels in mijn hand heb.
De zitting van de bestuurdersstoel begin ik nu wel wat aan de korte kant te vinden. Ik ben afgelopen zomer met de DS naar Italië geweest en dan zit ik daarin erg comfortabel ondanks dat de DS inmiddels bijna 40 jaar oud is.
Verder rijdt de auto goed en is deze betrouwbaar op die keer dat het accuutje leeg was. Qua verbruik zit ik nu eerder aan de 5,8 op 100 (1:17) dan aan de 5,0 op 100 (1:20).
Dit zal de laatste bijdrage aan deze review zijn. Ik heb een andere baan en deze auto blijft bij de huidige werkgever. Dus ik heb over een maandje een andere auto.
Als ik heel eerlijk ben, dan is de prius een fijne auto, maar ik ga hem niet missen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.