Toyota Prius THSD (2004) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Prius THSD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 65.000 km |
KM-stand laatst | 213.000 km |
- 65.000 km
In deze log wil ik mijn ervaringen met de onlangs aangeschafte toyota prius gaan bijhouden.
Mijn eerste ervaringen met deze prius zijn uitsteken. Ondanks de leeftijd van 8 jaar rijdt de auto nog als nieuw (hij heeft ook pas 65000 km op de teller staan). Ook uiterlijk is er nog weinig op de auto aan te merken. Technisch gezien is hij ook nog in goede staat en ook de batterij lijkt nog prima te functioneren.
Het gemiddelde verbruik ligt op dit moment rond de 1 op 20. Dit is stukken beter dan de 1 op 12 die ik haalde met mij vorige auto (een volvo v40). Het doet me plezier om niet iedere week meer 100 euro af te hoeven tikken bij de pomp!
Dit verbruik probeer ik nog verder te verbeteren door mezelf de zogenaamde 'glide techniek' aan te leren en goed op te letten bij het afremmen om zo veel als mogelijk energie te regenereren.
Op youtube staan goede filmpjes over hoe deze techniek toe te passen.
Voor wie van comfort houdt, is de prius een uitstekende optie. Hij schakelt zeer rustig, het geluid is minimaal, de stoelen zijn confortabel en de geluidsinstallatie is ook van prima kwaliteit. Wil je echter sportief doorrijden, moet je geen prius kopen. Hier is hij niet voor ontworpen.
Verder hoop ik dat mijn toekomstige reviews net zo saai worden als die van de andere prius rijders (weinig onderhoud e.d.).
Update ervaringen Prius 2
- 155.000 km
Beste lezer,
De afgelopen 4 jaar heb ik ongeveer 90.000 km gereden met mijn prius. Ondanks de leeftijd, heb ik maar een paar (grotere) reparaties gehad. Deze raparaties vallen in het niet met de kosten die ik had met mijn vorige V40. Daarnaast zijn de brandstofkosten zo laag, dat ik er geen andere auto voor kan rijden.
Bij deze wil ik graag een update doen over het onderhoud van de afgelopen jaren. Wat is er zoal gedaan:
90.000 km: uitlaat, einddemper vervangen.
100.000 tot 115.000 km: beide wiellagers aan de voorzijde zijn vervangen. Dit is een bekende toyota kwaal die bij meerdere types voor lijkt te komen. Kosten: ca. 300,- per wiellager (bij bevriende monteur. Let op dat je er niet de goedkoopste in laat zetten, maar die van toyota hoeft ook weer niet. Ik heb er Nipparts in laten zetten en die doen het goed. materiaalkosten van deze wiellager is ca. 150,-.
150.000 km: de multifuntionele display (MFD) ging raar doen. Soms liep hij vast, soms viel de radio uit e.d.. Dit is een bekend probleem van prius 2 2004 serie. Het probleem is dat er een stekker aan de achterzijde van de MFD los gaat zitten. Deze moet worden gesoldeerd door iemand met verstand van electronica. Dit heb ik voor 150,- euro laten doen bij mobile techcenter in zaltbommel: http://www.mobiletechcenter.nl/technische-tips-en-informatie/technische-informatie/toyota-prius-mfd.html
Tot op heden doet de MFD het weer prima.
Verder is alleen het reguliere onderhoud (beurten, banden e.d.) gedaan. De auto bevalt nog steeds erg goed. De batterij lijkt het nog steeds goed te doen. Ook de airco doeet het nog goed (1 jaar geleden laten vullen).
hij rijdt nog steeds zonder noemenswaardige proble
- 185.000 km
Update:
De afgelopen periode hebben zich nauwelijks problemen voor gedaan met mijn vertrouwde toyo. Alleen is er wederom een wiellager aan de voorzijde gesneuveld. Het lijkt erop dat er in dit type een ontwerpfout zit waardoor zich veel vuil ophoopt achter het wiellager.
Verder is onlangs de interne accu (AGM) vervangen. De originele zat er nog in (13 jaar oud). Hij is nu vervangen voor een normale Bosch (scheelt 150,- euro). Een AGM is alleen nodig als je de auto heel lang met de lichten aan stil laat staan. Daarnaast verwacht ik niet dat ik nog 13 jaar met deze auto doet (hoewel je weet het maar nooit met een toyo).
Tot slot pas de remschijven en blokken aan de voorzijde laten doen. De schijven waren op. Het waren waarschijnlijk nog de orginele schijven.
Verder lijkt de auto het prima te houden. Ik ben benieuwd hoe lang de accupack het nog gaat volhouden. Tot op heden merk ik geen achteruitgang qua verbruik.
op naar de 2 ton+!
2 ton en weer door de apk
- 200.000 km
De Prius is weer goedgekeurd. Wel speling op de schotellager van de schokbreker (die beginnen erg zacht te worden) dus het wordt tijd die te gaan vervangen. Verder geen bijzonderheden. Kleine beurt en een paar lampjes.
Afgelopen jaar nog wel het ruitenwisser mechaniek vervangen. 35,- voor tweedehands onderdeel en uurtje klussen. Op YouTube staan filmpjes hoe je het moet doen.
Via onderdelen lijn 2 gebruikte complete schokbrekers gekocht van serie 2008. Samen 100,-. Geen geld dus. Volgende week gaan ze eronder. Ben benieuwd naar hoe de auto dan rijd.
Het blijft apart hoe goed de Prius zich houdt en dat de onderhoudskosten, als je een beetje creativitief bent, meevallen.
15 jaar en nog steeds prima
- 213.000 km
Het is weer eens tijd voor een update. Een half jaar geleden zijn de schokbrekers vervanger. Hij rijdt weer een stuk stugger wat wel fijn is. Verder hebben we preventief de remslangen vervangen aan de voorzijde. Kosten 100 euro per slang. Verder is er niets bijzonders te melden. De Prius is nog steeds zo zuinig als altijd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.