Toyota Prius 1.8 HSD Executive (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Prius 1.8 HSD Executive |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 124.307 km |
KM-stand laatst | 333.340 km |
Wereld van verschil
- 124.307 km
Nee, een Prius uit 2010 vergelijken met een Starlet uit 1998 (of uit 1987) heeft geen zin. Dat is een wereld van verschil. Ze hebben beide 4 wielen en er gaat benzine in… Door het grote aantal km’s dat we (mijn vriendin) zijn gaan rijden, plus dat de Starlet net aan was als ‘gezinsauto’, wilden we vooral flink meer ruimte.
Waarom een hybride?
Wij zien onze auto vooral als een gebruiksvoorwerp. Betrouwbaarheid staat voorop en de kosten zijn in zoverre belangrijk, dat we daar het liefste zo min mogelijk aan uitgeven. Doordat wij (mijn vriendin) dagelijks 160 km rijden, plus privé, halen we 35.000 km per jaar. Daarbij is het niet zeker of die 160 km per dag (nu 4 dagen per week) zo blijft. Het komende jaar wel. Diesel zou door de hogere MRB een gok zijn. Rekenen leerde dat bijv. de Golf tdi (1 op 20) bij 35.000 km per jaar aan vaste lasten toch duurder is dan de Prius (1 op 18?), € 3.709,- om € 3.672,- (€ 1,26 diesel, € 1,58 benzine, MRB € 1.504,- om € 600,-). Een gegokt verbruik, maar wel een indicatie dat diesel/hybride zelfs bij 35.000 km per jaar bij vrijwel even grote auto’s geen verschil maakt qua kosten. Daarbij heb ik ook niets met diesel. Stinkt, trilt, rammelt en maakt veel herrie. Kamperen doen we niet, achter de grijze Slet kan ook wel een karretje en verhuizen doen we niet dagelijks, trekhaak is niet nodig.
Welke auto?
De keuze van modellen is erg beperkt, zeker tweedehands. Wel moest het een Toyota worden. Ook mijn vriendin wilde per se Toyota, vanwege haar positieve ervaring met onze Starlet. Mijn ouders hebben de Auris, die kenden we dus al. Ook een CT was een optie. Dan komt het uit op de praktische bruikbaarheid en de prijs. De Prius is op alle vlakken veel ruimer, zeker de koffer (445 t.o.v. 375/ 280 liter). Daarop viel een Auris voor ons echt af. Een CT komt krap over, zowel voor- als achterin. Qua prijs zijn een Auris en Prius vergelijkbaar met eenzelfde uitrusting en km’s. Voor de CT moet je een Prius uit 2011 erbij pakken, de eerste CT komt uit 2011. Dan is het of € 1.500,- meer betalen of 50.000 km meer op de teller accepteren. Komt bij dat ik verwacht dat een Prius in de praktijk het zuinigst is, die is gemaakt om zo zuinig mogelijk te rijden. Die 160 km per dag is zo’n 120 km snelweg. Daarbij vind ik een Prius III echt de mooiste. Herkenbaarder en zeer karakteristiek. Op zoek naar een Prius!
Welke uitvoering?
Het moest minimaal de dynamic worden, met standaard het mooie beeldscherm en met de achteruitrijdcamera. Leer is mooi, tijdens een proefrit moest ik mijn vriendin gelijk geven dat de standaard audio niet slecht klinkt, maar zeker niet meer dan dat. Na twee maanden goed zoeken werd het deze Prius III Executive, april 2010, royal blue, met solar roof/dakraam, lichgrijs/aqua leer, JBL geluid (8 speakers en sub), plus standkachel. Het is dus de meest luxueuze uitvoering inclusief vrijwel alle leverbare opties.
De uitrusting
De uitrusting van de Prius Executive is uitgebreid, per item een korte beschrijving:
Leer / stoelen
Het standaard interieur heeft stoffen bekleding. Is niet verkeerd, maar al zoekende werd het duidelijk dat leer het interieur een mooie en luxere uitstraling geeft. Wordt minder vies, vraagt wel extra onderhoud. Stoelverwarming vind ik maar niets, mijn vriendin vindt die heerlijk. Gelukkig kan die ook uit. Een lendensteun, wel op Prius 3, niet op 2, maakt dat je een fijne zitpositie kan instellen, goede ondersteuning van je benen en je rug. Had de passagiersstoel, net als de hoogteverstelling, ook wel mogen hebben.
Solar roof / dakraam
Eindelijk genoeg zon gehad dat hij vrijwel constant blaast. Hiervoor heb je wel volle zon nodig, anders doet hij het steeds maar een seconde. Hier had ik meer van verwacht. Zoveel stroom kost het niet de ventilator te laten draaien lijkt mij. Jammer dat de airco er niet permanent op kan draaien. Dat kan hij 3 minuten op de accu, te activeren als je al bij de auto bent, voor het instappen. Het dakraam geeft veel extra licht in het interieur, waardoor het nog ruimtelijker aanvoelt. Met dak open rijden is wel leuk maar helemaal open gaat het klapperen zoals bij een open raam. Toch is het goed te doen om met 120 km/h open te rijden, maar door het extra geluid toch maar dicht en airco aan.
Standkachel
Schreef hier eerst over dat ik weinig meerwaarde zag. Daar ben ik van teruggekomen. Ik gebruik hem nu ook! Behalve dat je in een warme auto stapt, is de motor ook al beter op temperatuur. Die is daardoor zuiniger. Slaat niet gelijk aan om alles op te warmen. Top!
JBL audio
Het standaard geluid is niet slecht, maar JBL audio is een aanrader. Alle speakers zijn vervangen door betere van JBL, met sub onder de koffer met een versterker. Je hoort, mede door de sub, dat het geluid veel voller klinkt en veel ‘over’ heeft, zeker als het harder gaat. Via USB lijkt de sub extra hard te gaan, dit zou wat minder mogen. Maar overall een goed lekker geluid! Handig is het automatisch aanpassen van het volume aan de rijsnelheid. We wisten niet dat dit er ook (standaard?) op zit.
Velgen
Eerder schreef ik over deze velgen (vanwege het solar roof dezelfde 15 inch als comfort versie) dat ze wel erg lelijk zijn. Mooi vind ik ze nog altijd niet. Heel handig schoon te maken ook al niet. Maar toch vind ik ze wel staan op deze auto. Ik waardeer ze nu wel. Vooral het comfort door de best hoge banden (want 15 inch) bevalt zeer goed. Blijft het apart dat hier overheen doppen zaten. Deze kunnen echt niet en ik ben blij dat die eraf zijn.
Adaptive cruise control
Mixed feelings over het systeem. Het werkt perfect, het is eerder mijn rijstijl. Je kan niet op iemand ‘inrijden’ om vrij laat naar links te gaan en in te halen, eerder remt hij al af. Hij versnelt pas nadat de auto voor je al helemaal rechts rijdt. Op de linkerbaan invoegen in de rij passerende auto’s zorgt ervoor dat een gat valt, hij versnelt pas als je helemaal links rijdt. Lastig voor achterliggers. Dit is te omzeilen door hem even uit en weer aan te zetten of zelf gas te geven. Als je weet hoe het werkt is er goed mee te rijden, in de situaties dat dit onhandig is even de normale cc aan.
Het systeem werkt het best in vrij rustig verkeer of op 80 km wegen waarbij er km’s achtereen achter iemand aan kan worden gereden. Dan hoef je alleen nog te sturen. Heerlijk relaxed. Soms lijkt het systeem te twijfelen als iemand voor je iets remt/gas los laat. Dan voel je hem iets inhouden, ‘wat moet ik nu doen’? Overigens merkte ik dat als bestuurder wel, mijn vriendin als passagier gaf aan dit nauwelijks te merken.
Automatisch inparkeren
Het automatisch inparkeren (standaard vanaf de dynamic) geprobeerd. Het werkte, maar dat is het dan ook. Ik moest serieus op zoek naar een situatie waarin ik deze functie kon proberen. Wij hebben deze functie niet nodig en gebruiken hem zelden. Daardoor gebruik ik hem altijd mocht ik hem weer eens kunnen gebruiken. Gewoon omdat het kan en wel goed werkt. Bij dagelijks zo te moeten parkeren kan ik me voorstellen dat het handig is.
Navigatie en andere entertainment
De navigatie is anno 2021 verouderd, ik denk kaarten uit 2009. Verder gewoon goed en simpel te bedienen systeem.
Audio via de FM, cd, mp3 en usb werkt simpel en naar behoren, waarbij geluid vanuit de FM radio duidelijk minder vol klinkt dan via andere audio bronnen. Koppeling telefoon via bluetooth werkt simpel en het geluid is goed en duidelijk. Jammer dat de harde schijf via CD’s en niet via de USB te laden is; duurt lang. Spraak gestuurd bedienen van functies is getest, maar wat een onzin. Een omslachtige oplossing voor niets, want met de hand kan ik die functies net zo goed uitvoeren/bedienen. Vaak is dat ook nog veel doeltreffender.
Head up display
De ´tellers´ van een Prius zitten in het midden. Dat is anders dan de standaard, maar met het head-up display zie je ook voor je in het gezichtsveld de snelheid. Ook is er de navigatie mee te tonen, pijlen naar links of rechts. Handig, kunnen de ogen op de weg blijven en toch de benodigde info krijgen. Ik mis de tellers recht voor de neus dus niet.
Het rijden
Qua rijden is dit heel anders dan de Starlet. Het is zeker geen gooi en smijt auto, wat onze Starlet veel meer was. Daarvoor is hij te groot en zwaar. Alles gaat gemoedelijk en COMFORTABEL. Met die hoofdletters, want echt heerlijk rijden. Mede door die 15 inch wielen, de niet te harde vering en demping, neemt hij hobbels en kuilen zonder dat je er teveel van merkt. Dat wil ik ook niet merken. Ik hoef ook niet met ruim 120 over een klaverblad te kunnen. Er zullen betere rijders auto’s zijn of comfortabelere auto’s, maar wij zijn zeer tevreden met dit pakket.
Automaat
Dan die ‘beruchte’ CVT automaat. Loeien doen koeien! De auto doet precies wat een bestuurder vraagt. Het is wennen dat het toerental constant blijft bij versnellen (wa een boer nie ken, vreet ie nie), maar je bepaalt zelf wat je hoort (echt..!). Plankgas is plankgas. Dat klinkt, net als bij elke andere auto, niet fijn. Overigens heeft het geen zin om plankgas te geven, bij 2800 toeren bereikt de motor al het maximale koppel, 5.200 toeren is maximaal vermogen. Zelf vind ik deze automaat juist zeer fijn en die draagt nadrukkelijk bij aan het comfort. Zonder schok kan je wegrijden en versnelt hij tot elk gewenst tempo. Subliem! Daarbij is al die rust aan boord o zo fijn. Het verschil tussen 100, 120 of 140 merk je nauwelijks.
Zicht
Het zicht rondom is ook wennen. Zeker t.o.v. een Starlet veel dode hoeken, al ken ik auto’s met een nog veel beroerder zicht. Apart is het uitzicht naar achteren, met een dwarsbalk. Echter zit die precies op de plaats waar verkeer achter je met de lampen schijnt. Stoort niet en je ziet toch wat je moet/ wilt zien. Bij inparkeren is er nog een camera (ook wennen wat je daarmee ziet) en parkeersensoren. Handig, maar zowel voor als achter slaan die aan als we onze oprit op- of afrijden. In het begin schrikken, maar daar wen je aan en dat negeren we. In andere situaties bewijzen ze hun nut. De marge is zo ruim dat je geen schade rijdt met het parkeren. Tot slot is het zicht in het donker met de LED verlichting top. Zeker met het grootlicht aan wordt de omgeving voor en naast de auto erg goed verlicht.
Dashboard
Het dashboard is netjes opgeruimd, de knoppen zitten vooral rond het beeldscherm. Ook nog de nodige knopjes op het stuurwiel. Verder zijn minder belangrijke functies overal en nergens verstopt (zoals automatisch inparkeren of de stoelverwarming). Als eigenaar zal dit geen probleem zijn, maar als je even met de auto op pad gaat, is dat vast zoeken. Ik zelf moet nu ook nog wel even kijken om bijvoorbeeld de ventilatie te bedienen. In een Starlet is dat een apart cluster knoppen, veel gebruiksvriendelijker.
Verbruik
Het kopje waar het allemaal om te doen is. In de berekening ging ik uit van 1 op 18 en dat blijkt te negatief gedacht. Tot nu toe, deels winterbanden en niet zeer zomers weer, is het verbruik gemiddeld 1 op 19,5, zie ook de verbruiksmonitor die ik bijhoud.
Nee, dat is niet de fabrieksopgave. Ja, dat is 4 km per liter verder dan met de Starlet, die is 500 kg lichter, kleiner, minder vermogen (ook minder snel) en minder luxe. Dat maakt dat ik zeer tevreden ben over het verbruik. Zeker omdat hybride in de stad op zijn best is, waar wij hem vooral gebruiken voor lange afstanden, eigenlijk het terrein van een diesel. Wel zou de boordcomputer wat nauwkeuriger mogen. Zoals wel meer gelezen, als nog 0 km ‘te rijden’ is zit er als het goed is nog 7 liter in de tank, ofwel is dat nog zo’n 140 km rijden. Een erg (te) ruime marge. Ook is het een risico door te rijden met 0 op de teller, want je ‘weet’ dat je even door kan, maar hoe ver is dat ‘nog wel even’…?
Gebruik
Wij rijden dagelijks zo’n 160 km woon-werk, 75% snelweg (120 km op de A50 tussen Wijchen en Deventer). In de ochtend vaak tijdens de spits met file bij Grijsoord, maar verder rijdt het goed door. Met de avond vaak wat later dus meer buiten de spits en rijdt het door. De rest is 80 km/h weg en korte stukjes in de kom. Privé is het veelal hetzelfde; veel snelweg, 80 km/h wegen en weinig stadsverkeer. Onze rijstijl is niet aangepast op deze Prius, dus 135 km/h op de teller als dat mag, gewoon doorrijden en al de opties (stoelverwarming) zitten er op om te gebruiken. Dat ter indicatie van hoe wij de auto inzetten en berijden.
Onwetendheid
Wat ons opvalt meer in de negatieve zin, is de algemene onbekendheid van mensen over een Prius en hoe het rijdt en het werkt. Triest vooral om de grootste mogelijke onzin te horen. Wij vallen niet stil als de accu leeg is (!?), die weegt geen honderden kilo’s, we hoeven niet te laden en hij is echt zuinig (1 op 15 red je net...). Heb ik het nog niet over de mensen die klagen dat de auto zonder motorgeluid kan rijden, of denken dat een hybride accu net als de accu in hun auto het 5 jaar volhoudt en vele duizenden euro’s kost om te vervangen. Tja...
Onderhoudskosten
Dat ga ik goed bijhouden, maar de afgelopen 15.000 km hebben we nog geen extra onkosten gehad. Wel heb ik gebruikte winterbanden op lichtmetaal gekocht, mooiere velgen dan onze zomervelgen. Inclusief verzenden waren we voor 350 euro klaar, zie daarvoor de laatste foto.
Verbruik wordt steeds beter...
- 133.145 km
Het verbruik was beter dan verwacht, dat wordt alsmaar beter! Gemiddeld 1 op 19,5 met een beetje winter en 'inrijden'. De laatste 4.244 km een gemiddeld verbruik van 1 op 20,5. Zeer netjes, vrijwel hetzelfde verbruik als de referentie diesel (Golf TDI). Ter vergelijk, de omslag ligt boven de 58.000 km per jaar! De keuze voor hybride is qua kosten een zeer goede geweest. Verder geen nieuws, al moet ik zeggen dat ik het rijden met onze Prius steeds meer ga waarderen. Heerlijk zo'n automaat, de rust, ruimte en souplesse door de elektromotor.
Vakantie Noorwegen
- 140.200 km
Even kort verslag van de vakantie door Noorwegen met nu 15.000 km ervaring. Het verbruik (ondergeschikt op vakantie) over 3616 km was 1 op 19 (tussen de 1 op 17,7 – 20,7). Het hybride principe werkt ook in de bergen, al verbaasde me dat. Je kan de hybride accu berg op niet vrijwel leeg rijden en naar beneden pas bijladen. Bijladen doet hij ook de bergen op, dat zou niet moeten. Hierdoor is naar beneden het (in de bergstand) al te snel afremmen op de motor (veel geluid) in plaats van regenereren van de energie met het dynamo (stil). Dat kan echt efficiënter. Door het erg irritante geluid van het afremmen op de motor (DAT is loeien, hij komt erg hoog in de toeren bij afdalen met 70-80 km/h) is dat een extra gemis.
Maar wat is het toch fijn dat na elke haarspeldbocht 100% vermogen klaar staat. Niet zoals menig camper, maar ook auto’s hebben, wachten tot de turbo erin komt of hun toerental eindelijk boven die 2000 zit voordat ze weer snelheid maken, maar vanaf elk moment dat je wilt rustig of als een speer verder omhoog. Lang leve de CVT! Ook heb ik ervaren dat plankgas niet plankgas is. Je komt fors hoger in de toeren, maar verre van tot in de begrenzer bij 6500 toeren. Heeft geen zin, bij 5200 toeren is er al maximaal vermogen. Ik denk dat dit het maximale toerental is dat hij kan halen. Wie weet of dat klopt?
Deze vakantie heb ik zelf veel km’s met en in de auto gereden. Daarom heb ik in mijn originele review een aantal kopjes aangepast aan deze ruimere ervaring, dan hoef ik dat niet nogmaals op te sommen. Dat gaat om Solar roof, JBL audio, velgen, adaptive cruise control, navigatie. Vorige maand de eerste beurt, € 211,- en nu weer door! Gemiddeld verbruik is gezakt naar 1 op 20,0 tot nu toe, verbruik laatste beurten 1 op 21. Top! Wordt vervolgd...
Jaartje verder...
- 161.500 km
Even verslag van inmiddels een jaar en 37.027 km met de Prius. Ter 'ere' hiervan een 150.000 km beurt. Geen 'beurtje' die past bij verhalen over goedkoop rijden met een Prius. Het kostte € 500,- liefst, want de koelvloeistof, olie en remvloeistof ververst, ruitenwissers vervangen en luxe platen erop... Nodig? Tja, we doen het maar. Zolang al de kosten alleen die beurtjes blijven, hoor je ons echt niet klagen. Volgende beurt zal weer zo'n 200 - 300 euro kosten. Zoals is te zien, rek ik de interval op naar om de 20.000 km een beurt, dus bij 180.000 de 165.000 beurt. Twee keer per jaar een beurt lijkt mij ruim voldoende. Verder is het saai qua onderhoud en dat bevalt heel goed.
Net weer gerekend. Golf Variant tdi 105 pk uit 2010 kost 1.528 mrb, 1.851 diesel van 1 euro, totaal € 3.379,-. Prius blijkt in onze praktijk ook 1 op 20 te doen. Ofwel 2.444 benzine van 1,32 met 608 mrb, totaal € 3.052,-. Voordeel van 325 euro per jaar voor de Prius. De keuze voor hybride te gaan was gewoon de juiste. Nog los van het genot van de automaat en soms als ev kunnen rijden, de rust en alle opties die hij heeft. Wij rijden lekker door...
Vakantie Italië en beurtje
- 181.000 km
Vorige week de ‘165.000’ beurt gedaan (om de 20k een beurt), 214 i.p.v. 211 euro, er was een kentekenlampje kapot. BORING, and we love it... Tussendoor nog een barst in de voorruit. Balen. Dus die voor 75 euro eigen risico vervangen…
Begin juni vakantie in Italië, Gardameer. Daar een nieuw verbruiks record gehaald, 1 op 23,1 want de snelheid ligt daar vrij laag. Veel als EV door de dorpen gereden. Ook scoren we thuis nu rond de 1 op 22, is zeer netjes. Het combi verbruik blijft 1 op 20. Wat opviel is dat de adaptive cruise control het in Italië op die (smallere) snelwegen lastig heeft. Hij remt soms af als je een vrachtwagen wilt inhalen. Hij denkt dat je er niet langs past. Best link met achterliggers. Daar vooral de normale cc gebruikt. Verder gewoon de km’s gemaakt, niets te melden. Helaas wel lichte schade gereden, doordat ik al niet meer reageer op de parkeersensoren die ‘vrijwel altijd’ piepen. Had ik nu maar wel gereageerd, want die lage betonnen prullenbak stond er echt. Zonde. Ik snap nu dus waarom ook met sensoren mensen schade rijden, al baal ik hier goed van. Op naar de 200.000!
Gestrand...
- 187.676 km
Vrijdag 30 december, oliebollenactie met scouting. Het ‘buitengebied’ van ons dorp, dus om de 50 meter starten en weer 50 meter rijden. Lang verhaal kort, na een paar keer deed hij niets meer. De start accu is op, sta je dan. Via startkabels starten accepteert een Prius niet, beveiliging. Met een jumpstarter wel. Vraag me af of zo’n start accu echt zo duur is, liefst 160 euro!? Ahum… Gelijk APK gedaan, dus in totaal 249,50 euro en we mogen weer verder. De geplande terugroepactie volgt nog. Een filter bleek niet binnen te zijn. Lang leve de besparing op magazijnen. Of is dat expres, dat je dan maar een paar dagen een leen auto neemt..?
Ruim 2 jaar, 75.000 km gereden, 200.000 op teller!
- 200.000 km
Op 9 februari hadden we onze Prius precies 2 jaar, 65.600 km gereden. Het 2e jaar ‘slechts’ 28.400 km gereden. Geen seconde spijt van de aankoop. We verwachten onder die 30.000 km per jaar te blijven rijden. Diesel was dus nooit (financieel) aantrekkelijk. Ook is wel duidelijk dat diesel niet meer van deze tijd is. Vervuilend, nodeloos gecompliceerd. Nog los van het genot dat de automaat, het EV rijden, de rust en de opties die hij heeft.
Inmiddels zijn we over de 200.000 km en 75.000 km Prius km’s heen. Net voor die 200k hebben we de 180.000 km beurt uitgevoerd. Weer een dure. Maar zoals ik al vaker noemde, als dat alles blijft… Wel zijn de banden en remmen op. Tja, zonder onderhoud kan geen een auto. Iemand een goede tip voor zo stil mogelijke banden voor een Prius??? Die zijn van harte welkom.
Au, au, au... (224.307)
- 226.500 km
Dat deed het 19 februari. Even € 1.089,21 armer "dankzij' onze Prius. Alleen al € 700,- voor de remschijven en blokken rondom. Airco afvullen, was erg leeg (lek?) hybride check, kleine "crisis' beurt (de "gratis' pechhulp blijk je altijd te betalen. Die service krijg je alleen als je 65 euro lapt of de flink duurdere beurt doet, ja daag!) ping ping ping..! Ook al 4 nieuwe banden in het najaar, was een dure periode.
(226.385)
Al 38 maanden met 102.000 km Prius ervaring. Alleen de startaccu leidde tot problemen. Plus een setje banden, remmen rondom... Afkloppen..? Gezien ervaringen die ik van andere gebruikers lees niet. Mensen geloven nog steeds niet dat een Prius goedkoper is dan een diesel bij 40/50k. En de accu's dan? Hoor je veel. Schoonouders hebben een slowmotion. Hebben tot nu toe alleen de EGR moeten vervangen à € 1.400,-. Teller staat "al' op 80k. Turbo (€ 1.200,-) en roetfilter (€ 1.500,-) doen het nog. Stel dat het dan is, dan vervang ik die accu's a 2.000 euro wel... Of 2e hands voor 800. Bij diesels zijn dit, plus verstuivers en nog wel meer, een soort "standaard' onderhoud... Nee, behalve de zooi die ze uitstoten is dit ook een reden dat ik nóóit aan diesel ga.
Deze winter de batterij van de standkachel vervangen... Why? Tja, ik wilde die weer eens laten werken. Kom je er snel achter dat het toch wel fijn is om in een warme auto weg te rijden. Zeker bij -10. Zelfs ik vind het erg fijn, laat staan mijn vriendin. Schijnt ook nog beter te zijn voor de motor, dus dit gaan we meer doen in de winter.
Verder niets te melden. Sorry... Geen slag gemist. Gewoon gaan en doen waar ie goed in is. Zeer zuinig en comfortabel rijden. Mag ie blijven? Zeer zeker wel. Al blijf ik rondkijken naar wat er zoal te koop is. Eigenlijk weinig interessants voor ons, of je moet de knip erg ver willen trekken. En daar hebben we geen zin in...
Airco kapot…
- 237.500 km
Zoals de vorige keer gemeld, de airco heeft mogelijk kuren. En ja hoor, hij is kapot. Condensor lek, koelmiddel verdampt. Kostte 575,96, maar hij doet het weer. Er kan dus iets kapot bij een Prius. Is wel steenslag voor nodig, maar het kan... Begreep dat de pomp zich dan uitschakelt, dus die zal nog wel een tijd mee kunnen.
4 jaar Prius
- 240.400 km
Op 1 februari de 210.000 beurt en APK, stand 240.176. Kosten 260 euro. Ik kan er nog wel meer woorden aan vuil maken, maar weer niets te melden.
Zaterdag 9 februari was 4 jaar Prius. Stand 240.400, dus 116.093 km gereden. Net meer dan 29.000 km per jaar. Nog één keer vergelijken met de Golf TDI station. Benzine is nu 1,499 per liter, diesel 1,279 met beide 1 op 20. MRB 704! om 1396. Bij onze 29.000 km; Prius € 2.878,- en Golf € 3.251,-. In die 4 jaar dus € 1.500,- in de zak gehouden met die Prius. Reken maar, omslag ligt boven de 60.000 km!! Restwaarde? Zeker wel 3.000 euro verschil in ons voordeel! Schandalig wat een beetje Prius nu nog kost! De 2010 Executive met 120.000 km kost zo 11.000! Zonder het solar roof, JBL en standkachel. In 4 jaar tijd zijn ze slechts 2.000 euro goedkoper geworden! Zouden ze in trek zijn ofzo? :) Dat houdt eventuele opvolging duur. De Prius Wagon Dynamic kostte nieuw ook zo’n 36.000 euro. Maar die schrijven helaas geen € 23.000,- meer af zoals de onze de eerste 4,5 jaar deed…
Bijna 6 jaar met 150.000 km; Saaier dan saai.
- 271.638 km
Dit is altijd gevaarlijk om te zeggen. Voor je het weet loopt je motor in de soep. Maar hij slaat geen slag mis. Doet waarvoor wij hem kochten. Rijden, rijden, rijden. Al was het dit jaar echt ‘weinig’ met nog geen 15.000 km. In 6 jaar toch 150.000 erop gezet. Het was even geleden dat ik een update had geplaatst. Dus ondanks dat er niets te melden is, hierbij toch een kort bericht.
Ook ben ik tot de conclusie gekomen dat opvolging moeilijk zoeken is. Welke auto is net zo zuinig en ruim, heeft minimaal adaptive cruise control, leer en standkachel? Dan kom je uit op auto’s die nu/vorig jaar de showrooms verlaten. Wij rijden dus door met onze al 11 jaar ‘oude’ auto. Hoezo was deze Prius zijn tijd ver vooruit? Zo jammer dat Toyota nu pas een 2e plug-in naast de Prius levert. Want die Prius 4… Ben bang dat ik mijn vriendin daar niet meer voor kan overtuigen…
Op naar de 3 ton
- 291.200 km
Weer tijd voor de jaarlijkse APK. Gelijk beurtje gedaan, was de hoogste tijd. Hij gaat voortaan naar onze dorpsgarage. Blijkt dat onze Toyota dealer niet weet wat je met smeermiddel en vet kan doen. Liefst 3 keer 'repareerden' ze de piepende remmen, zonder te merken dat de rem muurvast zat. Ik was al niet heel tevreden over onze dealer, nu al de 2e Toyota dealer die mij nooit meer ziet. En nee, ze hadden al meer verbruikt dan alleen dit ene punt...
Beurt weinig spannend. 2 banden met 90k aan ervaring waren op, 500 euro armer en we gaan op naar de 3 ton!
200,000 km met de Prius
- 324.307 km
Het is weer even geleden, dus hier de update over het beste oder nichts met voorsprong door voortreffelijke techniek. Ofwel een stuk over onze Prius. Vandaag verse APK erop, 2 nieuwe zomerbanden (los in de koffer, er zitten nu winterbanden op), schijven met blokken voor met kleine beurt, kostte 900 euro en weer door.
Van het stuur wil ik de knoppen van de radiobediening vervangen. Zijn vies en versleten. Leuke klus, moet het stuur voor uit elkaar, dus of ik dit zelf ga doen… Al zie je dat de leeftijd gaat tellen. Aantal deukjes en krasjes nemen toe. Jonge kinderen helpen dan ook niet echt! De leren bekleding van de bestuurdersstoel begint ouder/stijver te worden. Af en toe een zalfje erop om de achteruitgang waar mogelijk te beperken. Als dat verder alles is… :) Wij rijden voorlopig lekker door!
Productiefout?
- 333.145 km
Toen ineens bij de koude start een geluid alsof het blok in twee ligt. Een rammelende bak loden ballen lijken rond te gaan. Dan ineens loopt hij weer netjes… De koppakking blijkt lek. Een ‘product eigenschap’ die boven de 250.000 km veel voorkomt. Maandag gerepareerd bij een echte specialist in de omgeving van Ede. Cilinder 4 had de lek, druppels koelvloeistof zaten in de cilinder. De dorpsgarage durfde hier niet aan te beginnen, vanwege grote kans op gevolg schade met deze problemen. De specialist heeft echter niets geks of kroms gezien. Hij heeft alle vertrouwen dat we de 500.000 kunnen halen. We gaan het zien, hij loopt weer perfect. :)
Toch een smet qua betrouwbaarheid, al zijn we niet gestrand. Het blijft een ‘open hart’ operatie. Na 333.000 km iets serieus kapot aan een Prius...
Totale (onderhouds)kosten (tot 31 oktober 2024)
- 333.340 km
124.307 km; Aanschaf van de Prius, 9 februari 2015.
125.000 km; Aanschaf winterbanden. € 350,-
140.000 km; Beurt 1. € 211,-
161.500 km; Beurt 2. € 502,-
175.000 km; Nieuwe voorruit. € 75,-
181.000 km; Beurt 3. € 214,-
187.676 km; Startaccu vervangen/APK € 250,-
199.700 km; Beurt 4. € 544,-
204.000 km; Nieuwe banden rondom € 323,-
220.050 km; Beurt 5, schijven+remmen € 1.089,-
237.500 km; Reparatie airco, condensor € 576,-
240.176 km; Beurt 6 + APK € 260,-
257.280 km; Beurt 7 € 265,-
271.638 km; Beurt 8, € 460,-
291.116 km; Beurt 9, 2 banden. € 520,00
313.950 km; Beurt 10, ‘270k’ met bougies. € 600,-
324.307 km; Beurt 11, ‘285k’ 2 schijven en 2 banden. € 900,-
326.424 km; Uitlijnen en stofhoes € 195,-
328.000 km; Nieuwe voorruit, alweer… € 150,-
333.145 km; Koppakking € 150,- + € 1.395,- specialist
Totale onderhoudskosten over deze 209.033 km: € 9.029,-. Ofwel 4,32 cent per km.
Met bijhouden van kosten voor benzine, vaste lasten en dergelijke ben ik gestopt. Zie de verbruiksmonitor, of ook hieronder wat ik eerder schreef/had bijgehouden;
Benzinekosten (zie ook de monitor; 146.974 km: € 11.279,74) is 7,67 cent per km.
Vaste lasten eerste 24 mnd (Allrisk verzekering 50 euro, MRB 50 per maand) = 2400
Vaste lasten 48 mnd (Allrisk verzekering 50 euro, MRB 60 per maand per 2017) = 5280
In totaal € 7.680,- wat neerkomt op 5,21 cent per km.
Overall kost onze Prius 17,2 cent per km, bij 100% afschrijving SLECHTS 23,4 CENT!!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.