Toyota Prius 1.8 HSD Executive (2009) #2

autoreview

Toyota Prius
Toyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota PriusToyota Prius

Signalement

UitvoeringPrius 1.8 HSD Executive
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf30.000 km
KM-stand laatst55.000 km
Lezerswaardering: 92%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Geef jezelf een salarisverhoging !

  • 45.000 km

Er moest een tweede auto bijkomen. Vereisten: zo zuinig mogelijk, niet te duur (onder de 12.000 Euro), vrij stil, en liefst een goede aerodynamica voor een laag verbruik op de snelweg. Kandidaten waren de Lexus CT, de Honda Insight en de Prius III. De Honda was volgens reviews wat minder 'auto' dan de Prius, en was minder zuinig. Na heel veel reviews en tests te hebben gelezen eens gaan zitten in een Lexus CT. Bleek toch wat te klein, ik neem toch af en toe flink wat spullen mee, en ik vind 'm lelijk. En hij is nog wat duurder dan een Prius. Toen ging ik op zaterdagmorgen de meest luxueuze uitvoering van de Prius bekijken, de Belgische "Solar Premium" uitvoering; bouwjaar 2009, bereden door een 80+er en altijd binnen gestaan met 30.000 op de teller. Als nieuw zag-ie eruit. Na proefrit meteen gekocht.
Deze uitvoering heeft o.a.:
- navi
- park assist control
- HUD
- zonnepanelen op het dak die de auto ventileren als hij stilstaat in de zon
- airco
- leren bekleding
- voice control
- CD en USB-aansluiting
- open dak
- adaptive cruise control
... en, ondanks dat dit de best uitgeruste versie is, voor mij heel belangrijk, de zuinigere 15-inch wielen !

De Prius is een tamelijk compromisloze auto als het gaat om brandstofbesparing. En dat bevalt me prima: na jaren hypermilen in een BMW 525i touring voelt dit echt als thuiskomen. Eindelijk een auto die mij begrijpt, eindelijk een auto waarop ik al mijn intelligentie en ervaring en concentratie kan loslaten als het gaat om hypermilen. En daarmee haal ik een uitstekend resultaat.

"Hypermiling" heeft iemand eens als volgt beschreven: een continue schaakspel waarbij alle stukken tegelijkertijd bewegen. En dat is een treffende omschrijving. Ik hypermile niet altijd tot in het extreme, maar ik weiger hardnekkig om gas te geven en vervolgens te remmen als er 200 meter een stoplicht op rood staat, nee ik laat het gaspedaal bijna los. Bijna, want als ik het helemaal loslaat dan laadt de accu op en was mijn snelheid dus te hoog, als U dat snapt. Niets mis met opladen door remmen, maar het is nog altijd een stuk efficienter om te anticiperen. Als ik rem heb ik iets fout gedaan bij wijze van spreken, vooral op de snelweg !

Toen deze auto gemaakt werd in 2009 was hij de beste auto ter wereld qua brandstofverbruik. En nog steeds in de categorie 'hybride', slechts voorbijgestreefd door de nieuwere Prius. Zoals ik al meer dan tien jaar roep noem je zoiets 'Vorsprung Durch Technik' en ik zie tot mijn genoegen dat deze slogan door andere Prius-rijders (en EV-bezitters) wordt overgenomen.

Het kost echt tijd om de techniek en het motorgedrag van deze bijzondere auto te doorgronden, in het bijzonder de wisselwerking tussen elektromotor, benzinemotor en (opladend) rempedaal. Dan merk je op een gegeven moment details zoals dat de ventilatie ervoor zorgt dat de benzinemotor bijspringt bij stilstand in de winter (dus ventilatie maar uit). En dat je bijvoorbeeld niet met alle geweld zo ver mogelijk elektrisch moet willen rijden, de auto regelt dat zelf vaak beter. Verder gebruik ik regelmatig een ScanGauge II om verder mijn feeling voor het instant-verbruik te ontwikkelen. Millimeterwerk met de rechtervoet en honderden meters ver anticiperen, zo kom ik aan de 1 op 30.

NB: iets wat ik eigenlijk nooit teruglees is dat de Prius zuiniger wordt hoe langzamer je rijdt - OOK onder de 70 km/u. Bij gewone auto's is een laag toerental in de hoogste versnelling het zuinigst, en dus is rijden met 30 km/u onzuiniger dan 60 km/u. Maar bij de Prius is dat helemaal anders: de CVT loopt bij 85 km/u rond de 1000 toeren (zie ScanGauge), maar rijd je tussen de 0 en 70 dan kun je net zo goed stukken elektrisch rijden. De aandrijving gebeurt dan grotendeels door de elektromotor, terwijl de benzinemotor af en toe bijspringt (op het MINIMUM toerental van 1000, vooruit 966 volgens de ScanGauge) om de accu op te laden.

Verbruik: de verbruiksmeter van de Prius is gewoonlijk 0.2 à 0.3 liter te optimistisch over een hele tank. Mijn record over ritten van meer dan 100 km in de zomer (niet bergaf hoor) is 3.0 liter per 100 km, dus inclusief afwijking dik 1 op 30. Maar dan doe ik er echt alles aan. Meer dan 5 liter per 100 km is me nog nooit gelukt, ook niet in hartje winter. Gemiddeld in de zomer 3.5 à 4 liter per 100 km, in de winter meer rond de 4.5.
Het blijft bizar om een lange stadsrit met koude motor te beginnen met een gemiddeld verbruik van 5.0, en dan al filerijdend enzovoorts dat GEMIDDELDE verbruik te zien dalen richting 3.5 liter.

Pluspunten:
- de auto heeft 15.000 km in anderhalf jaar gereden en nog geen kik gegeven. De motorkap is nog niet open geweest, ik moet nog altijd eens het oliepeil meten. Maar dit is mijn derde Toyota dus ik ben niet verrast, en maak me geen zorgen, manana zal ik het doen.
- motorisch is het een wonder van techniek.
- verbruik, zie boven. Gun jezelf die salarisverhoging ! En de lol van het hypermilen !
- superieure aerodynamica zorgt voor een laag verbruik op hoge snelwegen. Bij 130 km/u rijd je nog steeds met gemak 1 op 20, en dat lukt je niet in een vergelijkbare auto met een slechtere Cw-waarde en/of een groter frontaal oppervlak. In een auto rijden die niet aerodynamisch is of met een groot frontaal oppervlak (zoals een SUV) is gewoon hetzelfde als iedere 10 kilometer een 50-cent muntje uit het raam te gooien: je hebt mensen die dat niets kan schelen, ik vind het eigenlijk zonde van mijn geld, het op fossiele brandstof gebaseerde machtsevenwicht in de wereld en van de planeet.
- ruim: een stapelbed van Ikea ging al achterin, evenals een golfsurfplank, een fiets en een deelbare tweepersoons kayak (!). Oh en ik heb er al een nachtje goed in geslapen voor de lol, geinspireerd als ik was door YouTube videos met het thema 'Prius camping'.

Minpunten:
- op de snelweg is hij niet erg stil, in de stad natuurlijk wel. In parkeergarages is het erg leuk elektrisch rijden. De geluidsisolatie had beter gekund, vooral de ruiten zijn dun. Maar ik kan ermee leven ten bate van het verbruik.
- de stoelen. Ik vind het maar niks, ben 1.85 en kan me niet aan de indruk onttrekken dat ik gewoon wat te lang ben voor deze auto. Als ik helemaal zo laag mogelijk zit zit de achteruitkijkspiegel nog in mijn voorwaartse blikveld. En nu ben ook nog eens verwend met de fantastische kantelbare BMW-5-serie stoelen, wat dus niet kan in de Prius. De Lexus had wel een kantelbaar zitvlak, dat had bijna de doorslag gegeven. Ik troost me maar met de gedachte dat de BMW ooit vervangen zal worden door een geile Lexus, met goeie stoelen.
- ipv parkeersensoren zit er een achteruitrijcamera in. Dat is ook best maar ik had graag ook nog de piepjes erbij gehad. Maar het is extra gewicht, dus wederom kan ik ermee leven ten bate van het lage brandstofverbruik.

Mankementen:
- ooit zag ik dat een van de twee lampjes van de kentekenverlichting het niet deed. Ha, dacht ik, dat had mijn 1987 Toyota Celica ook. Dus: een klap erop en hij deed het weer.
- nu is er een stadlicht uitgevallen. Ik zal daar denk ik een LED-lampje inzetten, dat scheelt weer een paar Watt verbruik.

Tot zover, met hartelijke groeten,
Krelis Grashooi

Update: een typische Toyota

  • 55.000 km

We zijn weer ruim een jaar verder, heb er dus nu 2.5 jaar en 25.000 km op zitten. Een paar maanden geleden dan toch eindelijk maar eens naar de garage voor een eerste (!) beurt. Een nieuw kentekenlampje en een nieuw lampje voor het stadslicht, verder niks aan de hand.

Het blijft een fijne auto. Als er een volgende auto moet komen zal het op zijn minst een hybride zijn, of een PHEV of EV. Nooit weer een auto waar je bij het remmen gewoon energie verspilt en remblokjes slijt, dat is gewoon ouderwets en dat moet je niet meer willen in 2020. Nooit weer een auto die inefficiente toerentallen onder de 1000 maakt.

Ik wil even wat kwijt over wat opties:
- met de huidige hittegolf is het ventilerende zonnepaneeldak erg fijn: al staat de auto de hele dag in de volle zon, als je instapt is het gewoon een beetje warm, verder niet, de airco hoeft niet eens aan voor korte stukjes als je de ramen open doet, een enorm verschil. Heel fijn!
- de adaptieve cruise control is echt fijn. Nu 100 km/u de norm is op snelwegen gebruik ik dit nog vaker, gewoon achter een vrachtwagen, bus gaan rijden en dan 1 op 33 rijden zonder je benen te gebruiken.
- de Head-Up display is ook erg fijn: je checkt je snelheid gemakkelijker, maar ik gebruik het ook om in de stad een beetje slim om te springen met het gebruik van de alleen-elektrische aandrijving. De power-balk geeft namelijk aan hoeveel je het gaspedaal kunt indrukken zonder dat de benzinemotor bijspringt.

Bij een volgende auto wil ik deze opties dus ook weer graag - dat gaat niet makkelijk worden ! Sterker nog, het gaat niet lukken, dat zonnedak heeft bijna geen enkele auto. Mocht onze 2004 BMW Touring er nu mee ophouden dan komt er ofwel een tweedehands Kia Optima Stationwagon PHEV (als bagageruimte doorslaggevend zou zijn) ofwel een Lexus GS of IS.

Ik heb - o.a. na een tip op het Autoweek forum, ik geloof dat het PPEP was, bedankt ! - de voorstoelen iets achterover weten te kantelen door vijf RVS ringetjes onder de voorste twee bevestigingsbouten te zetten. Dat scheelt, de zit is nu acceptabel. Maar toch, als ik deze auto ooit wegdoe, is dat om de beroerde stoelen zonder zithoekverstelling en de gebrekkige geluidsisolatie op de snelweg. Maar gezien de superieure aerodynamica en betrouwbaarheid en lage kosten van de Prius betwijfel ik of ik 'm ooit wegdoe, het is tenslotte "maar" een tweede auto.

Tot zover. Met de Prius blijf je iedereen uitlachen, het is een extreem betrouwbare, zuinige, slimme en technologisch hoogstaande auto.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    3
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens