Toyota Prius 1.8 Hybrid Dynamic (2017) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Prius 1.8 Hybrid Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 119.000 km |
KM-stand laatst | 136.000 km |
Een verrassende rit naar huis.
- 136.000 km
Mijn leven met de Toyota Prius.
Foto,'s volgen snel
Dit is een vrij uitgebreide beoordeling, het zal niet alleen over de Prius gaan, ook over waarom ik de auto heb aangekocht.
Ik heb de Prius aangekocht met 119k en nu staat de teller op 135k. Ruim 16k en 8 maanden ervaring, nu dus tijd voor een beoordeling.
Enkele malen per jaar rij ik een rit van meer dan 1500 kilometer, daarom heb ik besloten om een goede auto te kopen.
De Toyota Prius.
Dit model heb ik altijd al mooi gevonden, de onderliggende vooruitstrevende en innovatieve techniek heeft hier ook een groot aandeel aan.
Mijn voorgaande wagen, een Toyota Aygo, had een lekke koppakking. Gezien de km stand en de staat van de auto en het feit dat ik al van plan was om een andere auto te kopen heeft mij doen besluiten om deze auto te verkopen.
Mijn plan was om een 2013 Prius 3 Executive te kopen, een Yaris Hybrid 2020, een Corolla Hybrid 2020, of een C-HR Hybrid.
De Prius 3 voldeed aan al mijn eisen behalve dat acc geen stop and go functie heeft, en dat de koppakking er al gauw uitgaat bij km stand van 300k+.
Gezien het feit dat de prijzen voor een type 3 Prius voorzien van acc behoorlijk hoog waren en mijn budget het toeliet om ook een type 4 te halen toch al snel gekozen voor een type 4. De Yaris was gewoon te klein, wel nog 2 dagen proefgereden maar echt te klein. De corolla proefgereden maar zo een station was het nu ook niet helemaal. De CHR was mooi maar oogt klein achterin. En is ook kleiner dan de Prius.
Ik maak behoorlijk wat privé kilometers per jaar en alle kosten zijn dus voor eigen rekening, ik wilde een Prius die niet te oud was en niet te veel kilometers had.
Nu rij ik +- 15k tot 25k kilometers per jaar.
Toyota geeft 10 jaar max 200k garantie.
Voor mij persoonlijk kwam een 2017 model met 120k op de klok dan goed uit.
Dit geeft mij dus nu 80k garantie, dus afhankelijk van het gebruik heb ik dan nog 4 jaar fabrieksgarantie.
De leeftijd maximaal 10 jaar, 2017 okt is dus garantie tot 2027 oktober. Dat is op moment van schrijven dus nog 3 jaar.
Misschien heb ik hier niet de beste keuze gemaakt maar voor mij persoonlijk qua budget en gebruik was dit een verantwoorde keuze.
Mijn plan is ook om de auto te gaan rijden tot 300k en daarna te verkopen/inruilen. Of wellicht blijft hij nog als tweede auto.
In het verleden heb ik iets van 10 auto's gehad, om er een paar op te noemen: Volvo s40 b, Peugeot 308 d , Toyota aygo b, Opel Corsa 2013 d. C5d 2000 , c5 2014. Corsa 2014 d, Mercedes benz Vito, 2012 Mercedes benz sprinter 2020 , volkswagen touran 2018,volkswagen passat 2012
Nu is het tijd voor de daadwerkelijke beoordeling, excuses voor de lange intro.
De auto heb ik gekocht en meegenomen naar huis, voorafgaande een testrit alle documenten nagekeken, de auto zelf nagekeken en met 3 maanden garantie van de verkopende partij de auto meegenomen.
Bij aankomst thuis bleek een gedeelte van de achterbumper losgekomen te zijn. De auto heeft ooit lichte schade aan de achterbumper en voorbumper gehad. Je ziet wat krassen en er hangt een klein plastic kapje los, je moet er wel echt naar kijken in de zon, anders zie je het niet. Gelukkig heeft de verkopende partij dit netjes afgehandeld. De auto heb ik terug mogen brengen en er is een nieuw paneel geplaatst onder garantie.
Ik heb de auto ook as is meegenomen, te verstaan ik neem hem mee zonder poets of onderhoudsbeurt. De wagen was immers altijd dealer onderhouden.
Een paar weken later na een bezoek aan de wasstraat bleek het achterlicht niet meer te functioneren, hier zat een minuscuul gaatje in, door de hogedruk zelf volgespoten met water.
Samen met de verkopende partij dit netjes opgelost.
De reden waarom ik dit allemaal uitlicht is dat ik dacht flink te kunnen besparen door een auto zo mee te nemen zonder afleverbeurt. Uiteindelijk heeft het me niks meer gekost maar ook niks bespaard. Ik kan jullie dus aanraden hoe klein de gebreken ook zijn laat alles maken en begin zonder zorgen aan je nieuwe auto. De auto heb ik zelf helemaal laten reinigen met stoom en van binnen is hij als nieuw. Alle stoelen zijn er uitgehaald hierbij en zelfs het plafond is met een extractor gewassen.
Een paar maanden verder een onaangename verrassing. Veel vocht in de kofferbak. Natte mat in de kofferbak.
Lekkage schijnt een veel voorkomende kwaal te zijn in de prius. De auto is gemaakt in Japan maar toch lijkt hij behoorlijk veel water.* voor normale mensen zal dit waarschijnlijk niet eens worden opgemerkt. De onderzijde van de kofferbak is vochtig maar er liggen geen plassen water in of dergelijk. Na een paar dagen in de zon droogt het. Hij lekt aan beide kanten van de panelen.
Ik heb bij Toyota een afspraak gemaakt voor reparatie, garantie niet mogelijk....
De kosten bedragen 260 euro +-.
Achteraf gezien had ik hier eigenlijk niet akkoord mee moeten gaan en dit anders moeten laten verlopen. Echter ben ik een druk mens en het probleem was opgelost en sommige geschillen zijn mijn tijd niet waard. Het was voor mij wel een teleurstelling dat dit geen garantie betrof. De dealer verklaarde dat hij de kosten niet kon verhalen bij de importeur.
Tevens als men bij Toyota de dealer beurten net wat grondiger zou uitvoeren zou men gelijk zien dat er sprake was van lekkage al jaren terug. Maar de hoeveelheid was zo minimaal dat de voorgaande eigenaar dit nooit gemerkt heeft denk ik.
Lakkwaliteit
De lak is nog in goede staat, wel is de lak losgelaten op 1 van de achterste panelen aan de bovenzijde. Totaal onacceptabel voor een auto die nog geen 6 jaar oud is ! Zie foto's. De lak op de achterklep heeft ook bubbels op 1 plek. De motorkap had veel steenslag putten, of dit nu komt door het rijgedrag van de vorige eigenaar of door een dunne laklaag? Verder glimt de lak nog mooi en is hij over het algemeen in goede staat.
Ruimte.
De prius is ruim van binnen, de stoelen zitten erg goed. Veel verstelmogelijkheden. Beenruimte achterin is riant voor zijn klasse. Kofferbak is voldoende groot.
Eigenlijk is het een ruimte wonder. Je hebt echt veel ruimte zowel voor als achterin.
Ook is de middenconsole heel handig. Je kan er wel 8 drankjes in bewaren en wat snacks. Ook is er ruimte voor je geld,telefoon,oplader.
Rijden
Het hybride systeem werkt echt feilloos. Dit was voor mij de reden om voor een Toyota hybride te kiezen. De naam Prius is zijn gewicht in goud waard.
De auto is stil in de stad en op de snelweg. Met normaal rijden hoor je de e cvt nooit loeien. Als je een sportieve rijder bent zou ik de prius niet aanbevelen. Hier is de auto niet voor gemaakt. Er zit gewoon niet zoveel vermogen of trekkracht*koppel in.
Voor normaal gebruik is het electro koppel voldoende. Vaak rij je in de stad geheel elektrisch.
Echter doordat het zwaartepunt laag ligt, de auto relatief weinig weegt kun je er wel mee gooien en hoeken. Niet dat ik dit doe, maar mocht ik ooit moeten uitwijken op de snelweg, durf ik dat met vertrouwen te doen. Hij helt niet veel over in bochten en blijft mooi op koers.
De banden hebben voldoende grip en het vermogen van de brandstof en elektromotor zijn voldoende voor alledaags gebruik. Het overschakelen van elektro naar benzine gaat feilloos.
De Prius kan prima 170/160/op de autobahn. Hij accelereert dus prima en sneller dan een standaard Astra of een Golf. Op Nederlandse snelwegen is hij altijd voldoende bij de les als de ACC aanstaat.
De techniek van de hybride.
Bij vertrek slaat de brandstof motor meestal gelijk aan, 30 seconden of 1 minuut en gaat dan uit. De motor verwarmt zichzelf dan.
Daarna rijdt de auto als een normale hybride. Als je de verwarming uitlaat, bijvoorbeeld in de zomer, kan je vrijwel geheel elektrisch wegrijden. Het overschakeling gaat feilloos. De elektromotor kan in de EV- modus sneller accelereren, in de stad zou ik dit dus altijd aanzetten zodat je vaker elektrisch kan rijden.
Brandstofverbruik.
Gemiddeld 1 op 21 winter
Zomer 1 op 22. Soms haal ik op een tank 1 op 23, zelfs een keer 1 op 24.
Mijn gemiddelde verbruik is 4.4 l op 100. 16k gereden. De vorige eigenaar had 4.2 op 100. 120k gereden.
De bc wijkt ietwat af van de realiteit, ik denk 5 procent naar boven afgerond.
Op lange stukken haal ik 1 op 19 of 1 op 20 snelheid /130/140.
De auto is het meest zuinig als je onder de 100 of 110 blijft . Dan haal je gewoon 3.8l op een rit van 120 kilometer. Op de terugweg 130 gereden en het verbruik stijgt naar 4.8 liter.
In de zomer is hij ook aanzienlijk zuiniger dan in de winter.
Leuk weetje: mijn auto heeft nu 135k gelopen en 22 procent in ev mode. Dus 30000 km geheel elektrisch zonder uitstoot en zonder slijtage op de brandstofmotor. In de stad met kleine ritten van 10 of 15 km met een warme motor kan het ev gehalte zelfs oplopen tot 50 of 65 procent geheel ev.
In de stad met lage snelheid kan het verbruik echt 4 liter op 100 km zijn of zelfs minder. Een groot nadeel van elke brandstofauto is dat het verbruik met een koude motor hoger is dan met een warme motor.
Je kunt op de elektromotor ongeveer 3.5 km rijden met een snelheid van 50 km/h.
Als voorbeeld rij ik voor mijn werk heen en terug . Verbruik +- 4.8l op 100 afstand 16 km. 1 uur later precies dezelfde rit verbruik +- 4.2 of 4.0. Dit is toch een verschil van +-13 procent of de motor volledig is opgewarmd of niet. De status van de accu was in deze test hetzelfde en dus niet van invloed.
Geluidsisolatie.
De prius is een stille auto, echter is er toch wel wat banden geluid hoorbaar. Ook zijn er op de snelweg snelheden, ook Windgeruis hoorbaar. Het motorgeluid is daarentegen niet behoorlijk aanwezig.
Helaas heb ik in mijn prius enkele voor mij totaal onacceptabele rammels gehoord vanuit het dashboard en de deuren.
Normale mensen horen dit niet zo goed als dat ik het hoor en het is niet permanent aanwezig en ook meestal alleen op slecht wegdek.
Bij rijden op slecht wegdek is het voor mij zo vervelend dat ik heb besloten hier werk van te maken. Voor mij is de Prius een D segment auto en geen C segment. Kijkend naar de standaard opties, de hybride aandrijving, de ruimte,het feit dat Toyota het een D segment vindt heeft mij doen besluiten dit statement over te nemen.
Toyota heeft echt steken laten vallen door een rammelend dashboard te monteren en toen ik hier contact over opnam met de dealer kreeg ik te verstaan dat dit normaal is....
Hierdoor heb ik ook voor de Prius 4 gekozen, de 3 staat immers bekend om zijn dashboard rampen.
Reparatie
Een groot gedeelte van het dashboard is eruit gehaald en gevuld met geluiddempend materiaal. De voorste 2 panelen bevatten een head-up display.
De onderste panelen
De ventilatie rooster.
Ik moet erkennen dat de meeste rammels weg zijn maar helaas is de hardnekkige rammel toch echt nog aanwezig in het dashboard. Ik twijfel om het hele dashboard eruit te laten halen in verband met de kosten. Het is nu wel echt acceptabel stil meestal.
Tevens heb ik de deuren laten isoleren met 3 lagen.Dit maakt echt een wereld van verschil. Toyota stopt vrij weinig geluidsisolatie in zijn hybride voertuigen, efficiënte gaat boven geluidsisolatie,
Begrijp me niet verkeerd, de Prius is alsnog een stille auto, maar hier blinkt hij niet uit.
De prius noem ik nu de kluis. Aangezien de deur aanvoelt als een kluisdeur. Heerlijk stil tijdens het rijden. Muziek klinkt goed, geen vervelend bass rammels meer. Passerend verkeer geluid is veel minder aanwezig in het interieur.
De wielkasten heb ik ook 2 laags laten isoleren, dit maakt een groot verschil voor het afrolgeluid. Dit kan ik iedereen aanbevelen. Banden geluid is vele malen minder aanwezig. Zelfs met de luidruchtige winterbanden blijft het aangenaam stil.
Het dak heb ik ook 2 laags geluid laten isoleren , dit is ook een aanzienlijk verschil op de snelweg qua windgeruis en de stilte in cabine neemt toe.
De nieuwe zomerbanden zijn een heel stil merk in yokohama,ik heb ze speciaal gekocht vanwege het lage aantal decibels dat ze maken.
Als laatste heb ik de motorkap 2 laags laten isoleren. Dit is ook een merkbaar verschil qua motor geluid. De kosten voor de gehele isolatie zijn wel behoorlijk maar het resultaat is het zeker waard. Het gewicht van het voertuig is met ongeveer 20 kilo toegenomen. De oude wielkast isolatie is geheel verwijderd dus ik weet niet hoeveel gewicht er nu echt netto aan is toegevoegd.
De Prius is een auto waarin je laag zit. Dit kan een nadeel zijn met in- en uitstappen als je wat ouder bent, ook het overzicht tijdens het rijden kan beperkt zijn omdat je gewoon laag zit. Bij het parkeren heb ik al 2x een stoeprand geraakt, gelukkig zijn alleen krassen op de onderkant bumper zichtbaar , alleen als je onder de auto ligt kan je het zien. Ik zou dan ook altijd aanbevelen om een prius te nemen met pdc voor en achter.
Ik overweeg om de stoel 2 of 3 cm te laten verhogen.
De reserve tank is vrij riant, , als de bc 50km aangeeft, heb je altijd nog 100 km range. Op zich is dit vervelend want je weet nooit wanneer je nu echt moet gaan tanken.
Verder is de range voldoende, de tank is 43 liter en meestal tank ik 1x per maand.
De hybride techniek is heel fijn om in de auto uit te rusten, op lange ritten slaap ik soms in Duitsland bij een parkeerplaats in de auto. Contact aan, kachel aan, , ,
De motor loopt tijdens een rustperiode van 6 of 7 uur misschien 30 minuten stationair. Wel steeds kleine stukken van 2 of 3m om de hybride accu bij te laden.
Op snelwegen vind ik de prius wel ietwat vaag sturen. De rechtuitstabiliteit is prima, maar ik heb niet zoveel gevoel voor de voorwielen en het stuur, wellicht dat de elektronische stuurbekrachtiging hier debet aan is ? Lang getwijfeld maar ik las het nergens terug dat het stuurgedrag op de snelweg vaag is. Ook is het voor mij moeilijk om de prius langs smalle plekken te rijden. Ik denk dat de lage zit en de grote a stijlen hier een aandeel in hebben.
Ik heb de auto geheel laten polijsten, steenslag laten bij stippen op motorkap, krassen uit de lak laten halen. Tevens heb ik de achterste ramen laten blinderen met een keramische laag. Hierdoor is er geen sprake van inkijk mogelijk op de achterbank, de hitte van de zon is aanzienlijk minder aanwezig op warme zomerdagen. De auto ziet er een stuk eleganter uit.
Onderhoudskosten.
Aangezet ik de auto nog niet zo lang heb kan ik hier niet zoveel over vertellen.
Hij is 1x bij de toyota dealer geweest voor een 120k beurt en hybride zekerheid check de kosten waren +- 350 euro.
In het vervolg zal ik alle kosten vermelden.
De kosten van de geluidsisolatie,schoonmaken,polijsten, laat ik even buiten beschouwing. Immers was dit allemaal geheel niet noodzakelijk dus ook niet zo relevant.
Set banden yokohama advan Flevo
275 euro.
Set velgen 150 euro marktplaats
Montage banden/velgen/balanceren 75
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.