Toyota MR2 1.6 (1987)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | MR2 1.6 |
|---|---|
| Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
| Bouwjaar | 1987 |
| Jaar van aanschaf | 2023 |
| KM-stand bij aanschaf | 219.500 km |
| KM-stand laatst | 220.000 km |
MR2 gevaarlijke auto voor nieuw talent
- 220.000 km
De MR2, het blijft een iconische auto. Het schreeuwt jaren ’80, hoewel ik toen nog niet bestond, voel ik me enigszins verbonden met dat tijdperk. De MR2 is een perfecte capsule voor een terugblik in die tijd: scherpe, vierkante lijnen overal, een krakend plastic interieur dat overal opslagplekken heeft voor sigaretten en cassettetapes.
Vergeleken met moderne auto’s rijdt een MR2 natuurlijk compleet anders en tot zekere zin slechter, maar toch beland ik elke keer weer bij de MR2 als ik een lijst opstel van leuk rijdende auto’s onder een bepaald budget. Hoe komt dat? Simpel gezegd: het is een perfecte semi-sportauto. Hij heeft genoeg pit en pk om je serieus in de problemen te brengen, maar dat hoeft natuurlijk niet per se.
Het is ook een auto met karakter. Overal waar je heen gaat, krijg je een glimlach en een duimpje omhoog. Het is een auto waar je blij van wordt om in te rijden. Sommige mensen vinden het zo’n fijne auto dat ze er meerdere hebben. Ik ken een man in Schotland die er 104 bezit, hoewel dat wel wat overkill is.
Het is een auto die je alleen zelf kunt ervaren. Natuurlijk kan ik je vertellen wat ik voel wanneer ik erin rijd (misschien niet toegestaan hier), maar iedereen voelt iets anders voor de MR2. Het zijn ondergewaardeerde oldtimers. Houd je ogen open als je iets roods voorbij ziet vliegen: het hoeft niet altijd een Ferrari te zijn.
Mijn MR2 klaarmaken voor de winter: zo pak ik het
- 220.000 km
Omdat ik op mijn leeftijd (19) nog geen andere auto naast mijn Toyota MR2 heb, rijd ik er ook in de winter gewoon mee door, niet ideaal natuurlijk, maar het kan niet anders. Dat maakt de voorbereiding extra belangrijk, want kou, vocht en pekel kunnen een auto van deze leeftijd flink aantasten. Ik neem je mee en laat zien hoe ik mijn MR2 stap voor stap klaarstoom voor de winter.
De basisbescherming: undercoating en Holle Ruimte Wax
Gelukkig heb ik mijn MR2 twee jaar geleden volledig onder handen genomen. De hele onderkant is toen gestript, behandeld met undercoating en de framebalken zijn ingespoten met 3M cavity wax. Dit was een flinke investering, maar absoluut elke euro waard. Het geeft mij nu een stevige basis om de auto tegen roest en vocht te beschermen, zeker aan te raden voor een auto van deze leeftijd.
Stap 1: Schoonmaken van de wielkuipen
Voordat ik begin, zet ik de auto op een poetsbrug en haal ik de wielen en wielkuipen los. In de herfst en winter verzamelen zich hier vaak bladeren en water, wat voor nare vochtplekken kan zorgen. Nadat alles eruit is, maak ik de wielkuipen goed schoon en monteer ze weer terug.
Stap 2: Controle van de onderkant
Daarna inspecteer ik de hele onderkant van de auto. Als ik roestplekjes ontdek, pak ik die meteen aan:
1 Eerst kaal maken met een staalborstel schijf
2 Vervolgens behandelen met roestomvormer
3 Daarna licht opschuren
4 En afsluiten met een nieuwe laag undercoating
Belangrijk hierbij is dat je niet zomaar overal een dikke laag coating opsmeert. Dan sluit je namelijk ook vuil en vocht in, en dat werkt juist averechts.
Stap 3: Onderplaten en remmen controleren
De onderplaten waaronder de tank, schakelkabels en remkabels lopen, haal ik los en reinig ik voorzichtig met een hogedrukspuit. Daarna bekijk ik de remmen en ophanging goed. Zijn er tekenen van slijtage, dan vervang ik de onderdelen meteen. Even goed aan de ophanging trekken en duwen kan vaak al snel duidelijk maken of er speling zit.
Stap 4: Binnenzijde beschermen - dorpels en deuren
Niet alleen de onderkant verdient aandacht; ook binnenin kan roest ontstaan. Vooral dorpels en deuren zijn beruchte plekken. Hiervoor gebruik ik opnieuw holle ruimte wax.
Hoe ik dit doe:
1 De plugs aan de onderkant loshalen en de sierstrip van de dorpel verwijderen.
2 Alles grondig ontvetten met een slangetje zodat elk hoekje geraakt wordt.
3 Wachten tot er geen vervuilde vloeistoffen meer naar beneden druppelt.
4 Een uurtje laten drogen.
5 Alles goed inspuiten met wax.
Deze stappen herhaal ik aan de andere kant én bij de deuren. Na het ontvetten en drogen spuit ik ook daar alles goed in met wax, zodat ik een sterke bescherming heb tegen roestvorming.
Stap 5: Regelmatig schoonmaken in de winter
Tijdens de wintermaanden is het verstandig om extra aandacht te besteden aan pekel en zout op de onderkant. Wat ik normaal gesproken doe, is elke vier dagen naar de wasstraat gaan en de hele auto goed schoonspuiten, waarbij ik er speciaal op let dat de onderkant volledig geraakt wordt. Zo verwijder je alle zoutresten en pekel die anders roest kunnen veroorzaken. Dit kleine beetje onderhoud voorkomt op lange termijn veel schade.
Tot slot: de gevoelige plekken
Als laatste kijk ik de hele auto na op plekken waar water of vuil kan binnendringen. Denk aan naden, open randen en oppervlakken waar vocht zich snel kan ophopen. Hier pas ik dezelfde methode toe: schoonmaken, drogen en wax aanbrengen.
Conclusie
Het winterklaar maken van een oudere auto zoals mijn MR2 is best wat werk, maar het loont enorm. Hoe beter je onderhoudt en voorkomt, hoe langer je auto meegaat en hoe minder last je krijgt van roest en andere problemen. Natuurlijk zou een volledig uitgeruste werkplaats het allemaal makkelijker maken, maar ook met beperkte middelen kun je al veel doen.
Met deze voorbereidingen kan ik met een gerust hart de winter tegemoet, en blijft mijn MR2 hopelijk nog vele jaren in topconditie.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lees ook

Toyota MR2 Twin Cam 16V (1989) - Blits Bezit

Kia PV5 Chassis Cabine: halve PV5 voor nauwelijks minder

Leapmotor A10: elektrisch en nog goedkoper dan de B10

Toyota’s Akio Toyoda gaat helemaal ‘MAGA’ en trekt Trump-kledij aan

