Toyota iQ 1.0 VVT-i Comfort (2009)

autoreview

Toyota iQ 1.0 VVT-i Comfort (2009)

Signalement

UitvoeringiQ 1.0 VVT-i Comfort
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf50.207 km
KM-stand laatst62.049 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Winterfunkarretje

  • 62.049 km

Na ruim een jaar IQ rijden tijd voor een review. In het afgelopen jaar een kleine 12.000 kilometer met dit karretje afgelegd. Niet zo heel veel aangezien hij alleen ingezet wordt in de winterperiode of met heel slecht weer.
Voor de IQ reed ik een Opel Tigra Twintop welke weer de vervanger was van de Fiat barchetta waar ik met zeer veel plezier in het gereden (zie ook mijn review van deze auto).
De laatste drie jaar ben ik echter gegrepen door het motorvirus, de Tigra stond dus een groot gedeelte van de zomer stil en dat vonden we zonde van de vaste lasten die wel betaald moesten worden ook kwam het buiten stilstaan de auto ook niet ten goede.

Dus op zoek naar een vervanger voor de Tigra met de volgende eisen:
- lage vaste lasten
- laag benzineverbruik
- klein genoeg om samen met de motor in de garage te passen
- betrouwbaar
- ondanks bovenstaande eisen wel leuk rijden en een eigen karakter hebben

Gezien de wens van een kleine auto die samen met de motor in de garage past kwamen wel al gauw uit op de volgende kandidaten:

Smart Fortwo evt cabrio
Toyota Aygo
Toyota IQ

De Smart stond aanvankelijk hoog op het wensenlijstje aangezien die met een redelijk groot open dak te krijgen is. Maar we vonden de rijeigenschappen niet prettig met de traag schakelende automaat en het hobbelige karakter. Daarnaast was de hele uitstraling van de Smart voor ons toch iets te veel speelgoedachtig. De insteek was ook een auto voor de winter en slecht weer periode, dus een open dak is eigenlijk onzin.

Dan de Aygo, deze is wel erg basic qua uitstraling in het interieur en samen met de 107 en C 1 zie je ze wel erg veel. Dat sprak ons autoliefhebbershart dus ook niet aan.

En toen de IQ, de waardering voor dit bijzondere concept was er bij ons altijd al. Telkens als we een autobeurs bezochten moest ik altijd weer even in een IQ zitten. Na het lezen van diverse testverslagen en de positieve reviews zijn we dus serieus op zoek gegaan naar een leuke gebruikte IQ. Liefst een 1.3 Dynamic maar die waren binnen ons budget niet te vinden. De 1.3 wordt überhaupt weinig aangeboden als occasion.

Het is dus een 1.0 Comfort?? geworden, een vraagteken omdat op de verzekeringspapieren staat dat het een Aspiration betreft. Dit kan kloppen aangezien de vorige eigenaar de IQ uit België heeft laten komen omdat deze qua specificaties aan zijn wensen voldeed. Onze IQ is nml uitgerust met het TNS navigatiesysteem van Toyota. Blijkbaar was deze combinatie op de Comfortuitvoering indertijd in Nederland niet leverbaar? In tegenstelling tot de Aspiration zit op onze IQ dan weer geen keyless entry, leren bekleding etc.

De uitrusting verandert verder niets aan de rijeigenschappen van dit karretje en die zijn gezien de afmetingen en het concept zeker niet verkeerd. Heel bijzonder wat Toyota hier mee heeft neergezet. Net drie meter lang en toch rijeigenschappen die een grotere auto niet zullen misstaan. Natuurlijk merk je bij harde wind dat je in een kleine en lichte auto zit en wil hij wel eens een sprongetje maken bij korte hobbels in het wegdek. Maar vergeleken met het vorige model Smart Fortwo rijdt dit echt vele malen beter. Rustig en stabiel op de snelweg en bied genoeg plezier in de bochten op B wegen door de stevige wegligging.
Onlangs tijdens de IAA van Frankfurt een rondje gemaakt in de nieuwe Smart Fortwo en die komt nu pas wat in de buurt van de IQ wat rijden betreft.

Natuurlijk zit ik nog het liefst op de motor, maar als ik dan weer met de IQ op pad ben waardeer ik de wendbaarheid van de auto enorm. Voor mijn werk ben ik geregeld onderweg en dan is het handig dat ik vlot door het verkeer kan laveren en dat er op plaats van bestemming altijd wel een plekje is te vinden voor dit korte karretje. En natuurlijk is het straatje keren zonder te steken ook een groot voordeel.
In de auto valt de prettige zitpositie op, de stoelen bieden wel niet zoveel zijdelingse steun, maar ze zitten verder prima. Door de hogere zit is er veel overzicht over het verkeer en is vooruitkijken een makkie. Het mooie compacte stuurtje pakt ook heel prettig vast. Je zit niet schouder aan schouder met je passagier. Onze andere auto was tot deze week een Renault Clio 3 en daar zit je veel dichter op elkaar, qua ruimte voorin komt de IQ aardig overeen met onze huidige Fiat Croma. Totdat je achterom kijkt, dan pas besef je dat in een echt compacte auto zit. Collega's die wel eens meerijden zijn ook elke keer verbaasd dat de IQ zo comfortabel rijdt. De achterstoelen hebben we pas 1 keer hoeven te gebruiken. We rijden dus altijd met de achterstoelen plat en in dat geval bied de IQ voor ons genoeg ruimte voor de boodschappen en de spullen die ik voor mijn werk mee moet nemen. Maar de passagier die het genoegen heeft gehad achterin te mogen zitten hebben we ook niet horen klagen over het ruimteaanbod of het comfort.

Echte minpunten zijn er voor ons niet aan de IQ, het is jammer dat er geen cruise control af fabriek op zit maar voor de rest missen we niets in dit karretje. Het navigatiesysteem zou gebruiksvriendelijker mogen zijn, een TomTom is een stuk makkelijker te bedienen en werkt ook veel accurater wat begeleiding betreft. Updaten van het systeem kost bij de Toyotadealer liefst 145 euro. Als de navigatie het echt niet meer goed doet koop ik dus liever een nieuwe TomTom!
Wat rijden betreft is het wel zaak om de IQ wat meer op toeren te houden. Ten eerste kom je dan net wat vlotter (lees minder traag) vooruit, maar voorkom je ook dat de motor gaat brommen en vibreren als het toerental te ver terug valt. Mocht er tzt een vervangende IQ gezocht worden dan zal het vooral om deze reden het liefst een 1.3 moeten worden.
En in vergelijking met de Tigra zijn de kosten natuurlijk een stuk beter te overzien. Het verbruik schommelt zo rond de 1:18, een pittige rijstijl (wel met goed vooruitkijken en dus tijdig gas los laten), en het feit in acht genomen dat de IQ vooral bij slecht weer en in de winter gebruikt wordt vinden wij een prima verbruik.

Vorige maand de IQ een kleine beurt laten geven en hier kwam ook niets bijzonders uit naar voren, alleen een oliefilterhuis (als ik het goed heb onthouden) wat naast de gebruikelijke filters aan vervanging toe was en nieuwe olie en we kunnen er weer een jaar tegenaan. Bij deze beurt ook meteen het stuur recht laten zetten. Dit stond bij rechtuitrijden namelijk een tikje uit het lood naar links. Iets wat ons bij proefritten in andere IQ's ook al opviel, blijkbaar is dit een modeleigenschap? In ieder geval staat ons stuur nu wel keurig in het midden. Het geheel kostte een schappelijke 185 euro bij de Vetos dealer (vereniging van Toyotaspecialisten). We hebben er alle vertrouwen in dat we weer een jaar zonder problemen met de IQ verder kunnen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.