Toyota iQ 1.0 VVT-i Comfort (2009)
autoreview

Signalement
Uitvoering | iQ 1.0 VVT-i Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 72.500 km |
KM-stand laatst | 107.000 km |
Waarom een iQ?
- 77.000 km
Om te beginnen is dit denk ik de meest ondergewaardeerde auto van het afgelopen decenium. Misschien is dat ook wel de reden dat deze review schrijf, voor de twijfelaars. De eerste reactie van mensen als je in deze auto aankomt is vaak een beetje lacherig en soms zelfs onbegrip, "waarom koop je zoiets?!" Dat zal ik hier proberen te verwoorden. Mijn vrouw kreeg een andere baan en had vanwege de afstand op korte termijn een autootje nodig. Aangezien ze zelf niets om auto's geeft, mocht ik een paar opties voor haar uitzoeken.
Haar voorwaarden waren:
1) Het mocht niet te duur zijn in aanschaf (ca. €5k),
2) niet duur in vaste lasten ( Verbruik, MRB, verzekering)
3) voordelig in onderhoud
4) Niet te groot
Na wat zoekwerk kwam ik met 4 initiele opties:
1) Suzuki Alto
2) Toyota Aygo
3) Smart fortwo
4) Toyota iQ
De Smart viel af omdat deze helemaal geen optie biedt om meer dan 1 passagier mee te nemen. Hoewel we maar met zijn tweeen zijn was dit toch wel een praktische belemmering.
De Aygo viel af omdat ik persoonlijk de Alto de betere keuze vind tussen die twee, hebben ongeveer hetzelfde te bieden maar het interieur van de Alto vind ik netter.
De keuze tussen de Alto en de iQ was lastiger. De Alto biedt meer ruimte voor de achterpassagiers, maar dat houdt ook niet echt over. Daarnaast hebben we nog een 1e auto waar je sowieso fatsoenlijk met 4 man in kan en af en toe wisselen van auto is geen issue. Dus was de volgende vraag wat biedt een Alto nog wat een iQ niet kan bieden? Kofferruimte. Maar aangezien we maar met zijn tweeen zijn is het ook geen probleem om continue met de stoel achter de bestuurder neergeklapt te rijden. Dan heb je ruim voldoende bagage ruimte voor een boodschappen tas en een krat bier. De Alto is op papier iets vlotter, maar met 14s naar de 100 nog steeds vrij traag.
Wat heeft een iQ te bieden wat een Alto niet heeft? Om te beginnen een hoger veiligheids niveau:
- 5 sterren in de Euro NCAP ipv 3 voor de Alto
- Tractiecontrole en ESP is standaard
- Schijfremmen rondom
Dan uitrustings comfort:
- Airconditioning is standaard bij de Comfort. Bij de Alto pas vanaf Exclusive
- Leer bekleed stuurwiel
- Boordcomputer
- Elektrisch bedienbare buitenspiegels
De afwerking van binnen is net iets mooier dan in de Alto (persoonlijke smaak)
Praktisch comfort:
Het interieur is breder, waardoor je niet het gevoel hebt in een kleine auto te rijden zoals bij een Alto/Aygo. Hij is ook stiller dan de Alto. Die combinatie zorgt ervoor dat hij volwassener aandoet dan de Alto. Daarnaast is hij 50cm korter waardoor vaak de kleinste gaatjes nog voldoende zijn om je auto kwijt te kunnen. (alleen de ForTwo doet dit nog beter volgens mij)
Maar het fijnste van allemaal: met 7,8m een 1,2(!)m kortere draaicirkel!! Dit houdt in dat je zonder te steken 180 graden draait en in en uit een file parkeervak rijdt. Dit moet dagelijks bij ons voor de deur en ook regelmatig in de stad.
Uiteindelijk paste de iQ dus het beste bij onze behoeften. Bovendien vindt mijn vrouw hem er ook nog leuker uitzien. We zijn voor een Comfort uitvoering gegaan omdat er op het moment van zoeken geen Aspiration binnen het budget beschikbaar was met een vergelijkbaar lage km-stand. Als de Aspiration naast keyless entry, licht/regensensor ook Cruise control had gehad, dan hadden we wellicht overwogen om het budget op te schroeven, maar nu vonden we het de meerprijs (ca. €1200) niet waard.
De auto bevalt uitstekend en later meer over het rijden zelf.
Rijden met de iQ
- 77.000 km
We hebben de iQ inmiddels een aantal maanden in ons bezit en we hebben er nog geen dag spijt van gehad. Het is voor ons echt de ideale tweede auto. Nooit hebben we verlangt naar een grotere auto.
Ik rijdt er 2 a 3x per week mee als ik ga sporten en moet parkeren in kleine vakken. Dit is waar de iQ echt uitblinkt, de wendbaarheid door de extreem korte draaicirkel. Een oude Smart fortwo heeft een meter meer nodig en gezien wat de iQ allemaal net aan wel haalt, is die meter minder echt een voordeel. In smalle woonwijk straten kun je op een kruising al straatje keren zonder te steken, lekker makkelijk. Als ik dan eens eigenwijs ben en denk met mijn eigen auto te gaan omdat die sneller en comfortabeler rijdt etc. dan baal ik weer als ik ergens achteraan moet parkeren omdat mijn auto niet in dat vakje past waar ik met de iQ wel gewoon had kunnen staan.
Het rijden zelf:
De iQ stuurt lekker en gaat altijd stabiel door de bocht, hij voelt eigenlijk nooit nerveus ondanks de korte wielbasis. Het lederen stuur is compact en houdt lekker vast. Wel vind ik de besturing wat gevoelloos rond de middenstand, zodra je verder instuurt verdwijnt dat en heb je voldoende gevoel wat de voorwielen doen. Toch zijn er wel wat kleine minpuntjes op het rijvlak. De auto is langzaam, dat weet je wanneer je zoiets koopt maar het is toch wel wennen wanneer je dagelijks in een Lexus IS250 rijdt en dan overstapt in de iQ. Het is nog niet eens zozeer de motor zelf die daar voor zorgt, maar de versnellingsbak. Deze schakelt echt secuur zoals een Japanner dat hoort te doen, maar de overbrengingen zijn in de 2e en 3e versnelling te lang. In zijn 2 haal je ongeveer 105km/u en in zijn 3 150km/u. Wat dat betreft snap ik niet dat deze auto geen 6 versnellingen had gehad zoals mijn oude Corolla uit ’98. Die had ook niet extreem veel vermogen, maar die had korte verzetten (85 in 2 en 120 in 3) waardoor je toch makkelijk met de snellere auto’s mee kan komen, omdat je sneller in toeren klimt. Uitacceleren vanaf rotondes gaat dan bijvoorbeeld een stuk vlotter. Nu krijg je er weinig gang in als je 50 in zijn 3 rijdt, nog minder wanneer je dat in zijn 4 doet en helemaal geen versnelling zodra je de schakel indicator opvolgt en naar zijn 5 overschakeld.
Daarnaast zit er rond de 2000tpm een kleine vibratie in de auto wat irritant is (alsof de auto het niet fijn vind om dat toerental te draaien). Rijdt je eronder heb je er geen last van, rijdt je erboven heb je er ook geen last van. Zijn er meer iQ rijders die dit ervaren? Ligt dit aan de 3 cilinder of toch niet? Ik rij in iedergeval vaak een versnelling lager dan aanbevolen door de schakel indicator om zowel de gang er makkelijk in te kunnen houden als die vibratie te vermijden. Desondanks is het verbruik alleszins redelijk. Het varieert een beetje tussen de 5,4 en 5,9l/100km. Dat is niet de verbruiksopgave van 4,3l/100km maar welke auto haalt tegenwoordig nog wel zijn verbruiksopgave? Zeker niet met mijn rechtervoet.
Zoals reeds gezegd stuurt de iQ erg prettig, stabiel en voorspelbaar. De communicatie met de voorwielen en de absolute grip vind ik echter iewat tegenvallen. Dit kan komen doordat er nu Bridgestone Ecopia banden onder zitten. Dus bij de eerstvolgende bandenwissel gaan er Dunlop sportbanden onder. Die bevallen erg goed onder mijn Lexus. Dat wordt dan straks wel goed vastklampen aan het stuur want aan de andere kant bieden de stoelen geen zijdelingse steun dus een passagier moet zich nu al vast moeten houden om niet uit zijn stoel te schuiven wanneer je hard door de bocht gaat. Dit is ook wel een minpuntje. Niet dat andere kleine auto’s dit beter doen, maar omdat Toyota de iQ hoger in de markt zet dan een Aygo had dit ook wel iets beter gemogen van mij. De wegligging is nu beter dan de stoelen aankunnen.
Buiten de bebouwde kom rijdt de auto prettig. Op de snelweg is hij stil, je hoort wel wat windgeruis, maar geen irritante brom van de motor of iets dergelijks. De iQ is alleen gevoellig voor forse zijdelingse wind op de snelweg (windkracht 4 en hoger). Op de snelweg mis ik wel een beetje de Cruise Control. Dat had er ook wel op mogen zitten. Voor de rest is het vooral opvallend hoe je eigenlijk nooit het gevoel hebt in zo’n kleine auto te rijden. Het oogt van binnen allemaal ruim en rijdt zeer volwassen.
Problemen hebben we (zoals je van een Toyota mag verwachten) nog niet gehad met deze auto, maar we hebben hem dan ook pas een aantal maanden. Dus wellicht later meer hierover.
Korte samenvatting
Pluspunten:
1) Voelt ruim
2) Rijdt heel volwassen
3) Prettige besturing
4) Versnellingsbak schakelt prettig
Minpunten:
1) Vibratie rond de 2000tpm
2) Te lange overbrenging in 2e en 3e versnelling
3) Te weinig zijdelingse steun in de stoelen
Bij de eerst volgende bandenwissel wil ik de ECO banden vervangen door Dunlop Fast Response, voor iets meer gevoel bij het sturen. Als de problemen en dus hoge kosten voorlopig uitblijven overweeg ik de volgende aanpassingen:
1) Chiptuning (om te compenseren voor de lange overbrengingen, ik lees goede verhalen met de Aygo)
2) TMS verlagingsveren (mits niet te stug), dan oogt hij wat beter.
Groot onderhoud
- 91.000 km
We zijn weer een jaar verder met de iQ en hij heeft recentelijk zijn 90.000km beurt gehad. Er zijn inmiddels wel een paar dingen te melden. Een aantal weken na aanschaf van de auto klaagde mijn vrouw over het feit dat het raam aan de bestuurderskant niet soepel open ging. Alles werkt nog wel, maar haperde en dat zorgde voor een irritant geluid van de rubbers. Na een kort onderzoek bij de dealer bleek dat er iets in het frame was gebroken en vervangen moest worden om het op te lossen. Kosten: €200. Ergens een lastige keuze omdat alles nog wel werkte, maar er toch voor gekozen dit te laten doen.
Na een aantal maanden begon de langzame acceleratie van de auto me steeds meer tegen te staan dus toen maar eens contact gezocht met Ziptuning voor een offerte. Zoals ik in mijn vorige stuk al schreef had ik goede recenties van Aygo rijders gelezen dus ik was benieuwd. Ik kreeg een keurige en snelle reactie op mijn aanvraag. Het was alleen niet de reactie die ik verwacht had:
“Aangezien ik graag uw verwachting overtref in plaats van u te moeten teleurstellen wil ik vooraf graag eerlijk zijn en aangeven dat er niet veel vermogenswinst te behalen valt voor uw auto.
Wat is de reden dat u de auto wil laten tunen?
De motorloop, de inspuiting en ontsteking kunnen wij onder andere optimaliseren. Voor het vermogen na tuning raad ik u de tuning in principe af aangezien u het verschil hoogstwaarschijnlijk niet zal merken.”
Dat had ik niet verwacht bij een geclaimde vermogenswinst van 10pk (+15%) en 15Nm (+16%).
De geschatte 0-100 acceleratie die werd opgegeven van 14.4s tov 14.7s onderschreef het advies van Ziptuning. Ik heb dan toch mijn twijfels over de daadwerkelijke vermogenswinst want ik had toch gehoopt op een acceleratie van ca 13.5s met een dergelijke vermogenswinst. Hierdoor dus vrij snel besloten om deze €490 in mijn zak te houden.
Wel heb ik ca. een maand geleden besloten om de Bridgestone Ecopia EP25 banden te vervangen voor Dunlop StreetResponse2 banden. Niet omdat het profiel op was, maar omdat de banden echt slechte grip hadden, met name in het nat. Met de komende natte periode vond ik dat geen fijn vooruitzicht. Eigenlijk had ik de FastResponse op het oog, maar ik kon deze met een leuke korting krijgen tov de FastResponse. Deze banden zijn echt een wereld van verschil! Zowel op droog als nat is de grip merkbaar beter. Zoals verwacht is het nu echt vastklampen geblazen als je hard door de bocht gaat. Het zorgt er echter wel voor dat je overal met net iets meer toeren uit de bocht komt waardoor ook de motor gelijk beter oppakt en je minder het gevoel hebt in een trage auto te rijden. Het gebrek aan zijdelingse steun van de stoelen wordt wel een vervelender probleem hierdoor, maar je kan altijd besluiten om rustig aan te doen. Ook het verbruik van de iQ door de bandenwissel is amper beinvloed. Met ons rijgedrag haalden we vaak tussen de 5.7 a 5.9l/100km op de boordcomputer. Nu is dat 5.8 a 6.0l/100km.
De 90.000km beurt is de duurste beurt uit het Toyota Onderhouds adviesprijzen lijstje. Daar hadden we voor aanschaf misschien beter naar moeten kijken en daarom voor een auto met meer dan 90.000 km moeten kijken. Echter hebben we dat niet gedaan en kwamen we er achter dat deze beurt iets meer dan €500,- kost. Bij de beurt ook aangegeven dat de ruitenwissers voor hun beste tijd gehad hadden en of die vervangen konden worden, dat was uiteraard geen probleem. Tegen het einde van de dag werd ik nog netjes gebeld dat ze nog 2 dingetjes hadden gevonden:
1) Het lampje van de kentekenplaat verlichting was kapot
2) Er was een advies om motor reinigingsvloeistof toe te voegen aan de benzine
Beiden gedaan waardoor de totaal prijs van de beurt, 2 wisserbladen en de 2 puntjes hierboven op €600 uitkwamen. Niet goedkoop voor het formaat auto, maar de motor loopt merkbaar soepeler sinds de beurt.
Na de investeringen van het afgelopen jaar is het weer een uiterst prettig 2e vervoersmiddel. Ik ben benieuwd wat komend jaar ons zal brengen en of de onderhoudskosten dan aanzienlijk lager uit gaan vallen.
Bye Bye iQ
- 107.000 km
Zoals de titel misschien al doet vermoeden hebben we de iQ verkocht. Na een paar jaar trouwe dienst was het tijd voor wat nieuws. Mijn vrouw moet voor haar werk steeds vaker en steeds verder reizen en dan gaan er op termijn toch wat irritaties ontstaan over de iQ.
1) Snelheid - de auto is traag, even snel inhalen op de snelweg is er niet bij
2) Geen cruise control, is bij ruim een uur lang snelweg echt een gemis
3) Geen navigatie (is nog op te lossen met een telefoon houder aan de voorruit)
Los van elkaar allemaal geen ernstige issues, maar misschien omdat de hoofdauto geen van deze problemen kent, gaat het wel sneller tegenstaan. De auto was ook niet aangeschaft met de intentie om ritten van 100+km te maken, maar juist voor de relatief korte ritten en stadse omgeving en daar voldeed de iQ nog prima.
De nieuwe keuze is een Ford Fiesta 1.0 Ecoboost geworden (onze eerste niet-Japanse auto). Bevindingen betreft deze auto zal ik een dezer dagen wel in een nieuwe review schrijven.
1 ding mis ik nu al een beetje in de nieuwe auto en dat is de korte draaicirkel. Dat was toch wel de USP voor de iQ.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.