Toyota iQ 1.0 VVT-i Comfort (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | iQ 1.0 VVT-i Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 217.000 km |
- 9.000 km
Door omstandigheden moest ik kleiner gaan rijden. Mijn keuze was gevallen op de drieling c1/107/aygo, suzuki alto, ford ka, en de Toyota IQ. Persoonlijk vind ik de ford ka het beste "smoelen", maar deze viel af door een zeer lange levertijd (+/- 8 maanden) en een zeer matige inruilprijs. De Alto reed niet verkeerd maar ik vond de "meters" en de middenconsole erg goedkoop aandoen plus de spiegels waren te klein. Ook met de Aygo was het leuk tuffen, maar toen ik met IQ op pad was merkte ik dat deze auto wat degelijker en volwassener in elkaar zit. De IQ was het stilst van de rest en ligt als een blok op de weg.
In begin april heb ik de IQ comfort besteld en deze werd 5 weken later geleverd. Helaas was er weinig keus in de kleuren: zwart, wit, zilver en paars. Aangezien de laatste 3 auto's zwart waren wilde ik eens wat anders. Het is een parelmoer witte geworden en dat staat het karretje goed(jammer dat er geen blauw leverbaar is, zoals die van de Aygo).
De uitvoering is een comfort en dat vond ik voldoende:
-15 inch lichtmetaal
-radio cd speler
-elektrische ramen + spiegels
-handbediende airco
Er staat inmiddels 9000 km op de klok en ik moet zeggen het is een gaaf bakkie. De auto rijdt zeer volwassen, zeer zeker op de snelweg want dan is-ie echt stil. Je hebt nauwelijks in de gaten dat je met een kleine auto rijdt want hij is behoorlijk breed, tussen de stoelen zit flink wat ruimte.
Een draaicirkel van 7.8 meter is lachwekkend en verdomd handig.
Er is op deze site behoorlijk negatief gereageerd op dit autootje, maar ik kan je vertellen dat dit een serieus rij-ijzer is. Ik rij meestal alleen (hooguit met 2 man) en dan heb je verder niks nodig, qua ruimte.
Ben afgelopen zomer met mijn zoon naar Spanje gereden en dat ging moeiteloos. Sterker nog, de terugweg (1450 km) hebben we in 1 dag gedaan, hoezo stadsauto?
Verbruik:
Ik zit nu op een gemiddelde van 1 op 18. Dan rij ik veel 120-130 km/u en woon/werk verkeer (totaal 16 km).
Als je iets meer oplet en meer 100 km/u gaat rijden dan is 1 op 20 makkelijk haalbaar.
De laatste tankbeurt heb ik 'm flink op zijn staart getrapt en zelfs dan was 1 op 16 het resultaat.
MRB is een lachertje: 14 euro voor 3 maanden (zuid-holland).
Het met leer bekleed stuur heeft lekker veel grip en ziet er nog eens mooi uit. De stoelen hadden wel iets meer zijdelingse steun mogen hebben, met name merkbaar bij het nemen van een rotonde.
Het interieur ziet er apart uit met wat luxe elementen, maar de deurpanelen zijn wat krasgevoelig.
De cd-speler klinkt zeker niet slecht (een stuk beter dan in de Aygo) met 6 speakers, alleen de stuurbediening is wat ingewikkeld met inprogrammeren. De interieurverlichting vind ik onvoldoende (1 klein halogeen lampje).
Prestaties:
In deze klasse zijn het natuurlijk geen scheurijzers. De top van 150 is makkelijk te halen, maar belangrijker vind ik dat het bij hogere snelheden (130-140) geen herrie wordt en dat de IQ stabiel blijft, en dat doet hij uitstekend. Het voordeel van een 4 cilinder vanwege geluid, gaat bij mij dan ook niet op (ik denk dat IQ iets beter geisoleerd is). In z'n 4 en 5 is de fut eruit, maar met deze driepitter even terug naar z'n 3 is geen straf (dan hoor je 'm uiteraard wel).
Plussen en minnen:
Plus: volwassen, veel ruimte voor, lekker dik stuur, apart interieur, stil, degelijk, zuinig verbruik, lage MRB kosten, zeer kleine draaicirkel, apart model.
Min: weinig fut in 4 en 5, knullig interieurlampje, krasgevoelige deurpanelen, ingewikkelde joystick stuurbediening voor de audio.
Bevalt nog steeds
- 108.000 km
Bijna een ton verder na mijn eerste verslag.
Door verandering van baan veel meer kilometers gereden. Ook vakanties naar Oostenrijk en Frankrijk tikken natuurlijk flink aan.
Ik heb er een John Gold cruise control in laten bouwen en dat bevalt uitstekend. Ook winterbanden met lichtmetaal aangeschaft bij de Toyota dealer.
Elke kleine onderhoudsbeurt (15.000 km) kost € 120,00 en een grote (30.000 km) kost € 329,00. Buiten de onderhoudsbeurtjes is de EGR klep vervangen (onder garantie), dit blijkt een veel voorkomend kwaaltje te zijn van de IQ uit 2009.
Ik hou mijn verbruik bij via autoverbruik.nl en ik zit op een gemiddelde van 1 op 18.6 (na 225 tankbeurten), vind ik niet slecht.
Bij rustig rijden met 100 km op snelweg kom je boven de 1 op 20, flink gassen in de bergen (terugschakelen naar 3 of zelfs 2) kost een slokje meer (1 op 16 a 17).
De 1.0 liter 68 pk vind ik genoeg ( zeker in Nederland), in Duitsland 130/140 cruisen gaat goed zonder veel herrie, alleen in de bergen merk je dat de motor tekort komt.
Ik heb m'n oog nog wel laten vallen op een Seat Mii, maar ja dat betekent toch weer plusminus € 7000 neertellen. Dan maar even doorrijden, zeker geen straf.
Voordelen blijven: Volwassen rijgedrag, zit degelijk in elkaar, compleet, zuinig, lekker breed, voorin veel ruimte en een ongelooflijke kleine draaicirkel!
Nadelen: dat knullige interieurlicht geeft veel te weinig licht en de radio is alleen te bedienen met een joystickje op het stuur, instellen is veel te moeilijk.
Tevens vind ik het niet slim dat er geen intervalstand op de achterruiterwisser zit.
Blijft guitig karretje
- 175.000 km
Sinds mijn laatste verslag in oktober 2013 heb ik behoorlijk wat kilometers gereden met de IQ. Deze kilometers, zo'n slordige 65.000 km, zijn vooral zakelijke kilometers die ik in 2014 reed. In 2015 heb ik er nauwelijks mee gereden, daar ik een leaseauto had. Helaas moest ik die eind februari 2016 inleveren en sindsdien zit ik weer met de IQ op de weg. Wel weer even wennen, mijn leaseauto was een Skoda Fabia 1,2TDI, die door velen wordt afgekraakt vanwege de slome motor, maar deze Skoda had nog wel een turbo, die de IQ uiteraard niet heeft. De IQ is slomer dan de skoda wat merkbaar was bij een inhaalmanoeuvre bij 120 km. Het duurde wel erg lang voordat ik op de 130 zat.
Leuk is wel dat als je twee auto's tot je beschikking hebt dat je goed kan vergelijken.
Zo valt de ruimte voorin positief op in de IQ, waarbij ik alle vrijheid heb terwijl ik met de skoda met mijn knie tegen het middenconsole zat. Tevens vind ik de stoelen van de IQ prettiger zitten. Daarentegen is de bediening van de radio stukken beter van de Skoda.
Ik heb me van de week toch weer aardig lopen ergeren aan het instellen van de radiozenders van de IQ. Met 2 knoppen op je stuur moet je alles regelen. Het blijft een crime. En waarom is die display boven de middenconsole niet gebruikt voor alle radioinfo? Nu zie je daar slechts 2 lampjes branden voor als er iemand op de achterbank zit (lekker belangrijk) en of de airbag aan de bijrijderskant aan of uit staat. In deze situatie kan de bijrijder ook nooit de radio bedienen.
Verbruik:
Het verbruik werd in de loop der jaren steeds beter maar dat kwam ook omdat ik een paar keer per week bijna alleen maar gereden heb op snelwegen waar de maximum snelheid 100km is. In de zomer heb ik waardes tussen de 1 op 20 en 1 op 24 gehad. Overall gemiddelde komt uit op 1 op 19,5. Jammer dat dat niet zichtbaar is op de boordcomputer. Deze laat je huidige en gemiddelde verbruik zien per tankbeurt plus gemiddelde snelheid.
Van de week een laagterecord gehaald: 1 op 14,9. Dit kwam omdat ik veel hard gereden heb (140 km/u).
Vlak voor het einde van mijn extra garantie (aangezien ik veel kilometers maakte, had ik 2 jaar bijgekocht) lekte de versnellingsbak olie. Dit werd dan ook onder garantie vervangen.
Begin dit jaar was er een grote kostenpost, maar dat is natuurlijk niet zo vreemd met zo'n kilometerstand. De remschijven en blokken moesten vervangen worden en ik was toe aan het vervangen van de banden. Tevens een nieuwe accu (komt ervan als je maar 100 km in 2015 gereden hebt). Kosten € 1150.
Er zit nog steeds de originele uitlaat onder. Wel moet ik tussen de beurtjes door (15.000 km) een litertje olie bijvullen.
Ik vind het nog steeds een gaaf bakkie, niet de allermooiste, maar het rijdt nog steeds goed, echter lijkt het wel of er meer windgeruis is. Doordat de IQ zo breed is, ligt hij lekker stabiel op de weg.
Twee jaar geleden kreeg ik bij aanschaf van een aangeklede Skoda Citigo of Seat Mii nog € 4500 als inruilaanbod. Toen besloten om het niet te doen. Ik denk dat ik de IQ op rijd.
212.500 KM
- 212.500 km
IQ is nu ruim 8 jaar oud en heeft 212.500 op de klok.
Vorig jaar zomer een dure reparatie gehad, een kapotte koppeling...€ 1100..Toen kwam wel even in me op om hem in te ruilen, maar aan de andere kant dacht ik, ik heb er geen andere auto voor. Hoewel het nu wel begint te kriebelen om wat anders te kopen. Reeds eerder gemeld, de Seat MII vind ik nog steeds een leuk autootje, de Opel Karl ook. Tevens blijft de Hyundai I10 ook interessant, vind ik iets minder vlot ogen dan de andere twee, maar wel lovende kritieken.
Kostenplaatje van het inruilen blijft het grote struikelblok, en zolang de IQ nog goed rijdt - en dat doet-ie nog steeds - schuif ik de aanschaf van één van deze autootjes voor mij uit.
Nieuw aanschaffen zit al gauw tegen de 15 mille aan....een leuke 2e hands van een jaar of 2 oud rond de 10K.
Verbruik schommelt nu tussen de 1 op 18 bij stevig doorrijden en 1 op 20 bij het houden aan de maximum snelheid. Eén keer 1 op 24 gehaald bij alleen snelweg met 100 km/u. Slechtste resultaat: 1 op 14,9 bij flink op zijn staart trappen.
Opmerkelijk: Er zit nog steeds de oorspronkelijke uitlaat onder!
Onderhoudsprijzen zijn wel een stuk duurder geworden bij Toyota. Kleine beurt betaalde ik laatst € 164,00 voor (was eerst € 129,00).
Heb besloten om de laatste grote beurt bij een dorpsgarage te laten doen.
Nog even de pluspunten:
+ Veel ruimte voorin.
+ Zeer kleine draaicirkel.
+ Stabiel.
+ Redelijke audio met 6 speakers.
+ Lekkere stoelen (wel iets meer zijdelingse steun gewenst).
+ Fijn met leer bekleed compact stuur.
+ Zuinig.
+ MRB € 21,00 per maand (Zuid Holland).
+ Betaalbaar onderhoud.
Minpunten:
- Geen interval op de achterruitenwisser.
- Gepruts met audiojoystick op stuur ( geen handbediening op radio zelf).
- Interieurlampje te zwak.
- Weinig trekkracht.
- Veiligheidsgordels achter blijven niet meer goed in hun "opbergsleuf" zitten.
Ik blijf nog wel even doorrijden met het IQtje.
Verkocht
- 217.000 km
Toyota IQ verkocht!
Ik zat er al een tijdje aan te denken voor een andere A segmenter.
Heb uiteindelijk een Seat Mii FR Line gekocht van augustus 2016 met 4970km op de teller. Binnenkort ga ik hierover een review schrijven.
Conclusie na ruim 8 jaar de IQ gereden te hebben:
Een fijne wagen met veel ruimte voorin, degelijk, zuinig en prima om mee op reis te gaan! Een aanrader dus!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.