Toyota iQ 1.0 VVT-i Aspiration (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | iQ 1.0 VVT-i Aspiration |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 136 km |
KM-stand laatst | 960 km |
hoe hoog is het IQ van deze toyota?
- 960 km
Een nieuw model de naam IQ geven, vraagt om moeilijkheden!
Dit verslag gaat dan ook om de vraag of de IQ: hoogbegaafd is, een middelmatige leerling of een zittenblijver.
Het gaat hier om de aspiration uitvoering, pearl white met half leren bekleding (incl. stoelverwarming). Gekocht via een internetbemiddelaar, scheelde 1144,- euro op de dealerprijs en 650,- meer op de inruil van de Peugeot. Lak gratis i.v.m. actie, normaal 415,- Prijs: (incl. Afl. kst.) 14.800,00. Keyless entry, electr. inklapbare spiegels, dimmende binnenspiegel, regen- en lichtsensor, climate contr. en VSC zijn leuke en nuttige dingen, die je zelden tegenkomt in deze klasse.
Keuze voornamelijk gebaseerd op het feit dat ik dagelijks in een grote stad met vele anderen automobilisten een onbetaald parkeerplekje moet zien te vinden. Daarnaast het lage verbruik en de subsidies.
Uiterlijk: opvallend breed, lijkt te glimlachen. Innerlijk: veel ruimer dan gedacht, interieurbreedte verslaat menige B en zelfs C klasse. Ruimte voor 3 volwassene met ledematen en 1 persoon zonder. Gebruikte materialen: hier gaat het voor mij mis: keihard plastic, goedkope structuur en afgrijselijke kleur: bruinachtig paars of zoiets. Geen andere keuze. Dashbord: centraal display geeft info over gordels (ook achter!) en wel of niet ingeschakelde airbag van de mede-passagier. Tja, daar zit ik nu niet op de wachten. De gebruikelijke info van een boardcomputer zit links naast het stuur op een minidisplay. Ziet er ongelofelijk gedateerd uit en bedieningsknopjes zijn fragiel. Stoelen zitten goed, zittingen gelukkig niet te kort. Ze komen echter na het wegklappen, niet in de oorspronkelijke stand terug. Radiobediening: op het stuur, met een miniscuul knopje waarmee volume en zenders gekozen kunnen worden. Is kennelijk voor en door gamers ontworpen. Buitengewoon onhandig. Zitpositie: Kan geen goede zit vinden. Armsteun in de deur te laag en te kort,middensteun ontbreekt. Armen raken hierdoor snel vermoeid. Motor: ongelofelijk stil en soepel. Verbruik: 5,1 . Stad 30%, B-wegen 20 % en 50% snelweg. Rustige rijstijl, niet boven de aangegeven max. snelheid.
Rijgedrag: Stuurt heel direct en neemt drempels en andere obstakels soepel, helt wel meer over dan verwacht in bijv. scherpe bochten naar de snelweg met 70 a 80 km p/u. Begrijpelijk: of comfort of strakke wegligging. Er is duidelijk gekozen voor het eerste. Bovendien op de snelweg bij snelheden van rond de 100 km het gevoel dat het buiten stormt! Moet constant corrigeren, zeer vermoeiend en gaat na 10 - 15 min. behoorlijk vervelen. Niets over gelezen in tests. Is dit exemplarisch? Ga met tegenzin de snelweg op. Versnellingsbak (heb dus geen aut., fout ingevoerd) heeft prettig korte schakelwegen en "klikt" in de versnellingen.
Samenvattend: Slim ontwerp (interieur), Uitstekend motortje. Lelijk plastic, slechte zit achter het stuur, comfortabel in de stad en op provinciale wegen, ongeschikt voor de snelweg. Gunstig verbruik en lage lasten.
Kortom: het is geen Einstein en moet nog enige tijd doorleren om op een gemiddeld IQ te komen.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort3
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Deze chique kleine occasions koop je voor €8.000

Op zoek naar een zuinige kleine auto voor 5.000 euro

Toyota iQ - Fiat 500 - Vergelijkende Test

Toyota iQ 1.0 VVT-i Aspiration (2009)

Toyota IQ - Toyota Aygo - Smart Fortwo - Vergelijkende Test
