Toyota iQ 1.0 VVT-i Aspiration (2009)

autoreview

Toyota IQ
Toyota iQToyota IQToyota iQToyota iQToyota iQToyota iQToyota IQToyota IQToyota IQToyota IQToyota IQToyota IQToyota IQToyota IQToyota IQToyota iQ Black EditionToyota iQ Black EditionToyota IQToyota iQToyota IQToyota IQToyota IQToyota IQ

Signalement

UitvoeringiQ 1.0 VVT-i Aspiration
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf136 km
KM-stand laatst960 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

hoe hoog is het IQ van deze toyota?

  • 960 km

Een nieuw model de naam IQ geven, vraagt om moeilijkheden!
Dit verslag gaat dan ook om de vraag of de IQ: hoogbegaafd is, een middelmatige leerling of een zittenblijver.

Het gaat hier om de aspiration uitvoering, pearl white met half leren bekleding (incl. stoelverwarming). Gekocht via een internetbemiddelaar, scheelde 1144,- euro op de dealerprijs en 650,- meer op de inruil van de Peugeot. Lak gratis i.v.m. actie, normaal 415,- Prijs: (incl. Afl. kst.) 14.800,00. Keyless entry, electr. inklapbare spiegels, dimmende binnenspiegel, regen- en lichtsensor, climate contr. en VSC zijn leuke en nuttige dingen, die je zelden tegenkomt in deze klasse.

Keuze voornamelijk gebaseerd op het feit dat ik dagelijks in een grote stad met vele anderen automobilisten een onbetaald parkeerplekje moet zien te vinden. Daarnaast het lage verbruik en de subsidies.

Uiterlijk: opvallend breed, lijkt te glimlachen. Innerlijk: veel ruimer dan gedacht, interieurbreedte verslaat menige B en zelfs C klasse. Ruimte voor 3 volwassene met ledematen en 1 persoon zonder. Gebruikte materialen: hier gaat het voor mij mis: keihard plastic, goedkope structuur en afgrijselijke kleur: bruinachtig paars of zoiets. Geen andere keuze. Dashbord: centraal display geeft info over gordels (ook achter!) en wel of niet ingeschakelde airbag van de mede-passagier. Tja, daar zit ik nu niet op de wachten. De gebruikelijke info van een boardcomputer zit links naast het stuur op een minidisplay. Ziet er ongelofelijk gedateerd uit en bedieningsknopjes zijn fragiel. Stoelen zitten goed, zittingen gelukkig niet te kort. Ze komen echter na het wegklappen, niet in de oorspronkelijke stand terug. Radiobediening: op het stuur, met een miniscuul knopje waarmee volume en zenders gekozen kunnen worden. Is kennelijk voor en door gamers ontworpen. Buitengewoon onhandig. Zitpositie: Kan geen goede zit vinden. Armsteun in de deur te laag en te kort,middensteun ontbreekt. Armen raken hierdoor snel vermoeid. Motor: ongelofelijk stil en soepel. Verbruik: 5,1 . Stad 30%, B-wegen 20 % en 50% snelweg. Rustige rijstijl, niet boven de aangegeven max. snelheid.

Rijgedrag: Stuurt heel direct en neemt drempels en andere obstakels soepel, helt wel meer over dan verwacht in bijv. scherpe bochten naar de snelweg met 70 a 80 km p/u. Begrijpelijk: of comfort of strakke wegligging. Er is duidelijk gekozen voor het eerste. Bovendien op de snelweg bij snelheden van rond de 100 km het gevoel dat het buiten stormt! Moet constant corrigeren, zeer vermoeiend en gaat na 10 - 15 min. behoorlijk vervelen. Niets over gelezen in tests. Is dit exemplarisch? Ga met tegenzin de snelweg op. Versnellingsbak (heb dus geen aut., fout ingevoerd) heeft prettig korte schakelwegen en "klikt" in de versnellingen.

Samenvattend: Slim ontwerp (interieur), Uitstekend motortje. Lelijk plastic, slechte zit achter het stuur, comfortabel in de stad en op provinciale wegen, ongeschikt voor de snelweg. Gunstig verbruik en lage lasten.
Kortom: het is geen Einstein en moet nog enige tijd doorleren om op een gemiddeld IQ te komen.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (32)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens