Toyota Highlander 2.5 Hybrid AWD Premium (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Highlander 2.5 Hybrid AWD Premium |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 34.800 km |
KM-stand laatst | 55.000 km |
Toyota Highlander Premium
- 47.564 km
Gezien mijn Volvo XC60 B5 (benzine mild hybrid) Momentum Pro einde leaseperiode was (Volvo lease sinds 1998) ging ik op zoek naar een nieuwe auto welke ik zowel zakelijk als privé zou gaan rijden. Geen lease auto meer. Ik had op de shortlist staan BMW 5 Touring (535i), Mercedes (200) E klasse station, Volvo XC90 (T8) max. 2 jaren oud met max. 40.000 Km. Verder was er de wens voor veel bagage ruimte dit gezien mijn vrouw in rolstoel zit. In de XC60 paste deze maar net. Elektrische auto viel gelijk af (niet eens voor gekeken), plug in hybride wel voor gekeken maar de beschikbare bagageruimte was bij de meeste auto's te klein voor de rolstoel en extra bagage. Na enig speurwerk heb ik proefgereden met een Toyota RAV 4 plug in, reed prima en ook de bagage voldeed maar het hield niet echt over. In de Toyota showroom zag ik opeens een Highlander staan, nog nooit eerder gezien. Wat een binnen- en bagageruimte! Dit moest hem worden maar wat een prijs voor een Toyota... via een vriend toch eens gekeken op de site van Das Import en dat scheelde enorm in prijs. Ergens ver in Duitsland stond een hele mooie Premium te koop (bij een officiële Toyota dealer) uit 2022 met 38.400 Km. De deal was snel gesloten en ook de begeleiding en afhandeling via Das Import was perfect geregeld. Zij hebben ook een klasse 4 alarm systeem ingebouwd t.b.v. de verzekering. Ik had echter nog niet eerder in een Highlander gereden, het is geen XC60 je merkt wel degelijk de Amerikaanse invloeden (daar wordt de auto immers gebouwd). De auto is luxe (maar geen premium) en comfortabel maar qua vering wel afgestemd voor de Europese markt, gelukkig! Ik ben met de Highlander vrijwel direct op vakantie gegaan naar Zuid Frankrijk en reed zonder problemen 150 Km. per uur over de Peage. Ook in de bergen was er voldoende vermogen over. De XC60 verbruikte 1 op 11 de Highlander 1 op 14... dit is een mooie bijkomstigheid. Op de Premium zit echt alles op en aan, stoelverwarming, -koeling, prima JBL geluidsinstallatie en alles is elektrisch en jawel met grote bedieningsknoppen. De zit is prima maar de Volvo zat beter (ik mis de stoelverlenging). De adaptieve cruise control en semi autopilot werken redelijk tot goed, de Volvo was beter en werkte sneller. De vorige eigenaar had ook nog aangeklikt als opties; witte parelmoer lak (vindt de vrouw mooi), schuifdak (nooit gehad en gebruik deze nu dagelijks) en een wegneembare trekhaak (2.000 Kg. ). Op Markplaats vond ik bij toeval een complete nieuwe set winterwielen (idem. 20 Inch.) met z.g.a.n. banden en deze voor een zacht prijsje overgenomen. Deze zitten er nu net onder gemonteerd. Inmiddels heb ik ruim 9.000 Km. gereden (47.564) en de auto bevalt goed. vanaf 2023 is er een nieuw infotainment systeem (digitaal) beschikbaar maar het aanbod daarvan is laag en de prijzen zijn hoog (80K +), het bestaande systeem werkt overigens prima. Ik heb de Apple carplay draadloos gemaakt via een Buddy dongle en dat werkt top.
Wat even wennen is dat als je fors op het gas gaat de motor met CVT automaat best wel wat geluid produceert. Eenmaal op snelheid op de snelweg zakt het toerental onder de 2.000 toeren. Via de uitstekende head-up display in kleur af te lezen. Ik vond dit altijd een onnodige optie maar in de praktijd is het heel handig, je aandacht blijft wel op de weg. Inmiddels ook profijt gehad dat het een 7-zitter is, waarbij je op de achterste 2 zitplaatsen nog redelijk kunt zitten (zeker als je de achterbank wat verschuift). Wat opvalt is dat er maar weinig Highlanders rondrijden, veel zijn geïmporteerd (volgens mij vanwege de hoge aanschafprijs). Vanaf 2021 rijden er nog geen 300 in Nederland rond. Wil je groot en comfortabel rijden met grote range en vriendelijk voor je portemonnee, dan is de Higlander zeker de moeite waard om te overwegen. Komt nog bij dat als je onderhoud laat uitvoeren bij de Toyota dealer (Van Ekris) je er gelijk een jaar garantie bij krijgt tot maximaal 10 jaren.
Tot slot, het enige wat ik nog overweeg is om het dak zwart te laten wrappen net als onze Yaris Sport, maar daar ben ik nog niet over uit.
PS. Naast de Highlander bestaat het wagenpark nog uit een Corolla Cross Style 2.0 (2023) en een Yaris Sport - two tone 1.5 Hybrid (2022). Deze zijn beiden geleverd door de dealer (Van Ekris).
1e grote beurt en rijervaring
- 55.000 km
Inmiddels 9 maanden en ruim 17.000 Km gereden met de Highlander.
Tijd voor 1e 60.000 Km beurt bij Toyota Van Ekris in Mijdrecht.
Auto aangemeld en alleen gevraagd voor nieuwe set ruitenwissers en er stond nog een terugroep actie open, iets met de achterbank die los kon komen. Ik had zelf tussentijds olie pijl meermaals gecontroleerd maar deze bleef netjes op maximaal staan. Ik rijd vaak netjes maar wissel dit toch wel veelvuldig af met even flink accelereren en stevig doorrijden op de snelweg met 130-150. De 'grote' beurt viel mij mee ca. € 700 all-in, inclusief interieur filter en de bekende injectie cleaner ondanks dat ik 1 op de 5 tankbeurten E5 tank i.p.v. E10. Vorige week ook de 20 Inch zomerwielen set laten monteren, het rijdt toch weer even anders. In de afgelopen 17.000 Km is het verbruik 7,1 / 7,4 L/100 Km. ca. 1 op 14 dat is helemaal prima. Ik geniet van het gigantische open dak en de JBL stereo. In de winter was de elektrische verwarmde voorruit en prima stoel- en stuurverwarming perfect, elke ochtend weer. De olie 0W-20 is zo dun dat de motor snel warm is en daardoor de kachel ook. Inmiddels staat de stoelkoeling weer aan, ook dat blijft top. Mijn jongste zoon pakt ook vaak de Hghlander mee, hij drukt dan op stoelgeheugen L2 voorzijn zitpositie en als ik rijd dan druk ik op L1 en de stoel doet de rest automatisch. Ik navigeer alleen via Apple Carplay de Toyota navigatie gebruik ik niet. Je merkt echt niets als de motor bijspringt of in de elektrische modus gaat, in de woonwijk en 30 Km. zones is bijna altijd volledig elektrisch. Bij vol gas is het wel even brullen maar eenmaal op snelheid gaat het geluid naar de achtergrond. Het vermogen is toereikend maar 50 of 100 Pk en 2 cilinders erbij was toch wel fijner geweest. Verder heb ik wel een rammeltje achterin, de achterbank vergrendeling of toch iets anders, ik kan er maar niet achter komen. En was het vergeten te melden bij de laatste beurt. Doet beetje afbreuk aan het comfort, dus ik moet verder op onderzoek. Hoort gewoon niet bij de prijs/kwaliteit van deze auto. De ruimte is en blijft echt top. Iedereen die mee rijdt blijft dit zeggen. Ook qua bochtenwerk vind ik dat de auto nog aardig de bocht om wil, maar echt gooien en smijten is niet aan de orde maar daar is het natuurlijk de auto ook niet voor. Wel is mijn rijstijl een stuk relaxter geworden, met mijn vorige XC60 was dat wel anders. Conclusie nog steeds fijne auto voor zowel de korte als lange ritten. En uiteraard blijft alles het gewoon doen is natuurlijk een Toyota. Wordt vervolgd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Highlander 2.5 AWD Hybrid Premium (7-persoons, 2000kg trekgewicht)
- 2022
- 29.502 km

Toyota Highlander 2.5 AWD Hybrid Premium | Outdoor Pack | Alarm + Track & Trace | 1ste eigenaar |
- 2023
- 60.360 km

Toyota Highlander 2.5 AWD Hybrid Executive Limited I Navigatie I Climate Control I Cruise Control Adaptief I Camera I Leder I 7 Persoons Uitvoering I Keyless Entry/Start I
- 2022
- 58.471 km