Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid Premium (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid Premium |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 11 km |
KM-stand laatst | 300 km |
Toyota Corolla Hybrid 2,0 Premium TS
- 300 km
Na een aantal jaar met veel plezier in een Seat Leon 1.5 tsi FR ST te hebben gereden ging ik deze verkopen omdat ik van baan wisselde. En met die nieuwe baan kwam ook een leaseauto binnen bereik. Met een mooi budget kon ik vrij kiezen binnen al het moois dat de autowereld binnen dat budget te bieden had. Overigens moest ik wel rekening houden met het werkelijke gebruik van de auto, via de website https://www.praktijkverbruik.nl/default.aspx kwam een bepaald bedrag naar boven op basis van het werkelijk verbruik en dat bedrag moest feitelijk van het leasebudget afgetrokken worden. Wat overbleef kon ik dan aan een auto besteden. Hierdoor vielen plug-in hybrides gelijk af, omdat het werkelijke verbruik daarvan blijkbaar heel veel afwijkt van het fabrieksverbruik.
Maar goed, nog steeds had ik meer dan ruim budget om te winkelen. De rationele eisen waren: ruim (want 2 kleine kinderen), geen SUV, rijk uitgerust, modernste veiligheidssystemen, geen standaard audio, minimaal 150 pk en een automaat.
Dit resulteerde in een shortlist bestaande uit:
• Seat Leon ST (huidige generatie)
• Skoda Octavia Combi
• Kia Ceed Sportswogen
• Ford Focus ST
• Toyota Corolla Hybrid.
Auto’s die op zich logisch klinken als Opel Astra, Renault Megane en Volkswagen Golf vielen gelijk af. Want die vond ik of niet mooi, saai en/of duur.
De Leon viel af omdat ik die minder mooi vind dan de vorige generatie, de Octavia omdat die op dat moment niet leverbaar was met een automaat en de Focus omdat ik die als ST niet echt geslaagd vind (de hatchback wel trouwens).
Bleven over de Kia en Toyota. De Kia was als auto super compleet en betaalbaar en in de GT-line ziet de auto er ook lekker uit, en aangezien ik niet gevoelig ben voor argumenten als ‘ja maar het is maar een Kia’ was deze auto een serieuze kandidaat. Maar aan de andere kant heb ik de hybride techniek van Toyota altijd interessant gevonden en vorig jaar al een keer een proefrit gemaakt in de Corolla Hybrid 2.0 en was toen ook al onder de indruk. Enige was dat die Corolla wel een stuk duurder was en daarmee natuurlijk de bijtelling ook. Maar mijn netto salaris nam alsnog toe dus gunde ik mezelf een fijne auto en bestelde de Corolla Hybrid 2.0 Premium Sport Tourer.
Eerste ervaringen
Ik heb de auto nu ruim 2 weken en helaas nog maar 300 km gereden. Hieronder mijn eerste bevindingen.
Uiterlijk
Smaken verschillen, maar ik vind de auto mooi, dik (zeker met de 18 inch wielen), ook gewoon netjes en niet patserig ogen. Verder zie de Corolla niet vaak op de weg, zeker niet in de Premium 2.0 uitvoering. Stiekem vind ik het trouwens leuk om het topmodel van een bepaalde auto rijden.
Interieur en comfort
Ik houd wel van de klassieke opzet van het interieur. Een A-klasse interieur vind ik ook prachtig en modern qua opzet. Maar een beetje retro is ook hip. Qua materialen ziet het er voor deze klasse goed tot uitstekend uit. Ok, er zijn ook wel harde plastics te vinden maar wat geeft dat. Voor mij is het belangrijk dat wat ik vaak aanraak, goed aanvoelt. En dat doet het stuur, en de stoelen zijn serieus lekker om in te zitten. Ik ben zelf niet zo groot (klein zou men zeggen..), mijn vriendin ook niet en qua ruimte is het dus voor ons in elk geval prima.
Het panorama dak vind ik toch wel een leuke gadget, zeker niet noodzakelijk maar het voegt wel een gevoel van luxe toe.
De bagageruimte is groot, met vakjes en bakjes en haken en ogen. Tot nu toe nog niet volgeladen voor een vakantie. Maar puur op basis van de specs moet alles er in passen.
Het multimediasysteem is niet het meest fraaie, de resolutie is ook retro laag. Maar met Apple Caplay ben ik gelukkig. Het systeem zelf gebruik ik eigenlijk niet. De knopjes aan de zijkant doen wat ouderwets aan, ik vind het ook niet echt heel fraai, maar hierdoor zijn de verschillende menu’s wel makkelijk te bereiken. Op de Premium zit een JBL systeem. De geluidskwaliteit is prima, ik vind het tot nu toe wel minder vol en gedetailleerd klinken in vergelijking tot het Seat Sound System wat ik in mijn vorige auto had. Maar goed, speakers hebben tijd nodig om te gaan leven dus wie weet wordt het nog beter.
Het rijden
Heel fijn. Voldoende vermogen en koppel om lekker mee te kunnen rijden en dan heb ik nog voldoende reserves over. De elektromotor biedt power vanaf stilstand waardoor de versnelling in zekere zin lineair aanvoelt. En ja, de CVT zorgt soms voor hoge toeren, maar een van de redenen dat ik de 180 pk versie wilde, is dat het dus niet altijd nodig is om de auto in de toeren te jagen.
En tot mijn verbazing rijd ik stukken 40-50 % elektrisch, met snelweg stukken inbegrepen. Dat vind ik toch ook serieus mooi en een knap staaltje techniek. En stiekem denk ik als de brandstofmotor weer aanslaat: wat een rauw en ouderwets geluid.
Voor de duidelijkheid: ik ben een liefhebber, vind het geluid van een ronkende V8 of het huilen van een V10 echt prachtig, maar ik ben ook realist en besef dat auto’s met die motors niet binnen mijn budget passen.
Qua weggedrag is het soort mix van sportief randje met comfort. De Leon die ik had was bewegelijker, reageerde sneller op het stuur en rolde wat minder over de lengteas. Denk dat het hogere gewicht van de Corolla daar deels debet aan is, naast een andere keuze in de afstelling van het onderstel. Maar voor mij voldoet het prima, een snel bochtje kan je pakken, maar comfort staat centraal.
Conclusie
Ik weet dat 300 km niet echt als representatief kan worden gezien. Maar mijn gevoel zegt dat ik de juiste keuze heb gemaakt en de komende 4 jaar met veel plezier in deze auto ga rondrijden. Wie weet doe ik over 10.000 km een update. Maar zolang thuiswerken de norm is, zal het nog wel even duren voor ik hier terugkom.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Toyota Corolla
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Business (98 PK) 2e-Eig. & Keurig-Onderh. BOVAG-Garantie. Trekhaak, Navigatie/Apple-Carplay/Android-Auto, Adaptive-Cruisecontrol, Parkeersensoren-V+A, Achteruitrijcamera, Stoelverwarming, DAB, Lm-Velgen-16Inch, Privacy-Glas
- 2021
- 31.747 km

Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Dynamic | Trekhaak | Stoelverwarming | Apple Carplay / Android Auto
- 2021
- 61.636 km

Toyota Corolla 1.8 HYBRID 122PK SPORT AUTOMAAT NAVI PDC LMV SMART SAFETY+
- 2022
- 94.168 km