Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid Premium (2020)

autoreview

Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid Premium (2020)

Signalement

UitvoeringCorolla Touring Sports 2.0 Hybrid Premium
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst55.972 km
Lezerswaardering: 61%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Auto zonder standing

  • 297 km

Auto zonder standing :) de Vlamingen weten waarover het gaat ;)
Mijn eerste review van de Toyota Corolla Touring Sports nu 5 maand en slechts 3915km in mijn bezit. Nog niet super veel kilometers gereden, nog niet de helft van normaal, corona crisis en ecologisch verantwoord bezig zeg maar, plus wat meer met de fiets.
20 jaar geleden nooit gedacht dat ik hybride ging rijden toen de eerste Prius uitkwam. Hybride wat is dat? Jakkes die Prius zag er toen echt niet uit. Kan toch ni goed zijn! 20 jaar later toch de stap gezet na het op punt komen van de techniek, de looks van deze Corolla Touring Sports en een weekend test met de 2.0 liter benzine motor die ergens onder de kap ligt. Wat steek dat motorcompartiment trouwens vol zeg! Zelfs geen plaats voor de 12V batterij die dan achter een vals wandje in de laadruimte verborgen steekt, spijtig want 20 liter laadruimte verlies, voorlopig nog niet nodig gehad maar ben wel benieuwd of al het vakantie materiaal zoals in mijn vorige auto namelijk een Seat Leon ST er achteraan netjes in past.
Waarom nog geen Plug-in Hybride? Vond niet direct een mooi model dat me aanstond op de markt. Van de net voorgestelde Seat Leon ST eHybrid was nog geen sprake ten tijde van het ondertekenen van de bestelbon. Het nog te langzaam opladen en veel te weinig laadpunten in België plus red ik het dagelijks met een batterij van 40-50km? Hielden me ook een beetje tegen. Misschien kan het net, aan de huidige dagelijks afgelegde kilometers zelfs met overschot maar normaal niet en wat als je toch even na het werk ergens verder langs wil en je kan/mag hem op het werk niet opladen gedurende 3 tot 6uur ? Kom ik er dan? Want je wil toch wel het maximale uit die batterij halen. Moet ik hem dan eerst nog ergens gaan bijladen? Oké we spreken nu over een plug-in hybride en daar heb je dan natuurlijk de motor voor om die extra kilometers af te leggen. Maar toch …
Komt er ooit een full elektrische onder mijn poep? Waarschijnlijk wel maar het staat dus nog wat in zijn kinderschoenen en momenteel veel te duur! Binnen 20 jaar :) Als we met zonnepanelen een thuisbatterij tijdens de dag kunnen volladen en ‘s nachts hier dan de stekker van de auto kunnen aanhangen. Batterijen nog compacter en sneller oplaadbaar en performanter zijn. Ja dan zeker! Dus keep it simpel en doe het stap per stap.
De Corolla Touring Sports dan :) mooie wagen maar niet zo opvallend als de Seat. Daar had ik in het begin toch wat meer bekijks mee dan nu. Toen ik die zelf nog maar 2 weken had (was trouwens de eerste dat bij garage buiten ging) en er naar Spanje mee op vakantie ging. Kwamen er zelfs een paar mannen het cafétje uit waar ik hem voor had geparkeerd tijdens een bezoek aan Girona. Het duurde toen ook veel langer voor ik er 50 andere had geteld. Ik denk dat ik nu wel dagelijks 2-3 andere Corolla’s TS per dag tegen kom. Het is dan ook de best verkochte auto ter wereld hé!
Ten opzicht van de Seat Leon mis ik toch ook een aantal kleine dingen die toch wel praktisch waren bij het rijden. Onder andere bij het achteruitrijden heb ik de gewoonte van mijn arm over de passagier stoel te leggen en door de achterruit te kijken maar dit lukt bij de Corolla niet. De wang bovenaan de sportieve wel comfortabele stoel stoort en verhindert dit. Maar er is nu een achteruitrij camera :D , volgens de automagazines onvoldoende scherp, voor mij voldoende alleen spijtig dat de lijntjes de rijrichting niet meedraaien. Ook de Seat had aan de passagierskant dan de spiegel die naar beneden kantelde om de stoep rand in het oog te houden de Corolla heeft dit niet.
Het open dak gaat ook niet volledig open tot aan de middenbalk en laat dan ook niet zoveel wind in de wagen. Wat dan wel volledig open gaat is de doek tussen de passagiers ruimte en het dak. Spijtig want zo zitje toch met je knikker in de volle zon. Bij de Seat beweegde dit apart van het dak en kon je dit gesloten houden waardoor er nog schaduw bleef en je enkel de verluchting had.
Hadden misschien ook iets meer bergruimtes mogen zijn om spulletjes in kwijt te kunnen, zo mis ik de bakjes onder de voorste stoelen, kon je netjes uit het oog wat in wegsteken.
Bij het rijden op de actieve cruise control ook weer spijtig dat het opdrijven of vertragen in stappen van 5km per uur is en niet mogelijk per kilometer. Op een baan van 70 flits de camera niet bij 70 en er is nog een fout marge op de teller met de Seat stelde ik die dan altijd een 3-4km/u sneller in met stengel, die ik ook wel mis, dit was zo intuïtief nu moet ik toch steeds even de ogen van de weg halen en kijken op het stuur of ik het juiste knopje wel induw. Bij de Seat was deze actieve cruise control altijd geactiveerd door de stengel in de aan stand te laten staan en diende je enkel op het uiteinde te duwen om de snelheid te activeren. Wat dan wel leuk is aan de Corolla is dat je na het remmen voor een file of stilstand aan het rode licht gewoon even gaspedaal aantikt en de auto weer weg is. Ook vond ik de afstand houder beter instelbaar nu volgt hij toch wat ver en reageert daardoor soms wat laat.
De Lane assist vindt ik ook iets minder dan bij de Seat maakt iets te veel van zijn oren, had hem in het begin vaak uit staan maar laatste weken nu na de corona crisis het toch wel vlotter rijdt gebruik ik hem toch wel vaker.
Het rijden zelf is heel goed vergelijkbaar met de Seat enkel misschien nog de banden, als je rustig weg rijdt die stilte als enkel de batterij zijn werk doet :) maar wat op snelheid maken ze wel wat lawaai. Ze stonden trouwens in het begin veel te hard opgepompt door de garage :( 3,6 bar geluk dat ik het eens controleerde voor op vakantie te gaan. Men klaagt soms ook over het CVT lawaai, inderdaad als je eens doorduwt hoor je hem maar met de 2 liter en de batterij heb je onderin dit niet zo vaak nodig, ik vindt hem goed genoeg trekken! Verrassend soms hoe hij op snelheid als je even gas bij geeft wegschiet.
Er wordt ook geklaagd over het infotainment systeem, ik weet eigenlijk niet waarom. Het staat bij mij steeds op het Home screen. Begin was het wel zoeken waarom piept dat hier steeds maar is dus melding van de flits cameras langs de weg. Werkt goed zie het probleem niet! Heb ook de Android auto maar gebruik het eigenlijk niet, misschien omdat ik geen muziek podcast enz staan heb op de smartphone als ik wat muziek heb steek ik wel in de op ongelukkig gekozen plaats usb poort een stick in en laad dan smartphone wel draadloos op.
En dan het belangrijkste voor een hybride HET VERBRUIK. Voorlopig nog niet veel gereden en vooral kortere afstanden, ben benieuwd bij de 1000kms naar Spanje. Gemiddelde van 5,53l/100km, huidige tankbeurt zit ik op 4,7l/100km! Al gemerkt dat boordcomputer steeds 0,2 liter meer aan geeft dan wanneer ik het bereken aan de pomp. Bij de Seat 2.tdci had ik een gemiddelde van 6 liter. Best wel tevreden dus :)

2de review

  • 7.991 km

Update vakantie 2020
Kleine update na vakantie naar Spanje. Totaal kilometerstand nu 7991km en gemiddelde verbruik 5,68l/100km. Geen zomervakantie zoals anders met de tent op de camping maar een uitzonderlijk aanbod gehad van het immo kantoor waar ik normaal rond Pasen een appartement vastleg en daar dan op ingegaan. Dus koffer niet ten volle kunnen testen maar vond het wat krap. Slechter van vorm of gewoon slecht ingeladen? Had namelijk de indruk in terug komen er meer inpaste. Heb achteraf wel ontdekt dat het plastiek opberg vak tegen de achterbank er makkelijk kan uitgenomen worden. Hierdoor wordt wat ruimte gewonnen en kan volgend jaar dan de tafel en camping kookfornuis vermoedelijk netjes onder de verstelbare bodem weggestoken worden tot tegen de achterbank.
Fietsendrager op de trekhaak. Mijn fiets er op en mijn bikemakker zijn fiets, altijd wat puzzelen 2 fietsen. Hij wacht na zijn ongeval nog op zijn nieuwe wagen en heeft voor de moment geen trekhaak op de vervangwagen. Lichten check, knipperlichten en remlichten oké en weg.
Binnendoor over de N4 naar Martelange, goedkoop de tank vullen. Diesel wel nog 11 cent goedkoper dan benzine en een beetje teleurstellend tussenverbruik 6,31l/100km voor 368km. Auto bergaf gezet en tank wel zo vol als mogelijk gevuld. Op naar Luxemburg en Frankrijk constant de verbruiksmeter in het oog houdend. 800km zakte al snel af naar 600km en 550km. De gewoonlijke tankstop in Bollene ging ik dus niet halen. Geen risico en voor Macon toch al maar van de autostrade en terug vol, 27,27 liter getankt voor 453km verbruik 6,02l/100km. Allez uurtje slapen.
Wakker en verder bollen en dan begon de miserie, blijkbaar was het met de Franse nationale feestdag er een lang weekend en dus de drukte nam snel toe. Lyon door ging nog ma daarna zat het vast en dan achter Bollene nog een ongeval. 2u20 normale rijdtijd werd 3u … 4u uiteindelijk 4u50 voor 273km bij het verlaten van de autostrade in Bollene, dit om het accident te vermijden want de autostrade zat daar achter nog steeds vast door het ongeval. Toch uit gewoonte dan maar ook tanken in Bollene. Het zat er namelijk niet in om Spanje op deze tank te halen. Alhoewel het verbruik in de file gezakt was naar een nette 5,4 liter. Minder dan wat ik soms met de Leon al constant rijdend haalde. Maar de tank had toch wat groter mogen zijn. Met mijn ouwe Escort en De Focus I haalde ik dank zij veel grotere tank inhoud Luxemburg-Bollene altijd.
Om de weg verder te zetten was de nationale route geen optie en dan maar Waze een wegje laten zoeken achterdoor. Voor 1 of andere reden verloor ik steeds de verbinding met Waze (denk dat het aan mijn toestel ligt, niet de Corolla) en dus maar verder op het standaard navigatie systeem van de Corolla. Niet de mooiste look maar werkte wel perfect, stuurde me slechts 8km rond en door het centrum van Orange recht terug de autostrade op. Nog even de verkeersinformatie checken en nu zonder verdere problemen recht naar Spanje. Pauzes wat ingekort want moest nog op tijd zijn om de sleutels af te halen in het immo kantoor. Toch wel een beetje vermoeid aangekomen in Spanje maar niet door de auto wel de lange file. Het file rijden ging met de automatisch cruise control wel heel goed. Gewoon tik tegen het gaspedaal en weer weg. De auto-hold ook aan zodat ik niet op de rem moest blijven staan. Toch wat makkelijker dan de Seat daar moest je op de rem blijven of in neutraal of Park plaatsen en steeds na stilstand moest je de snelheid weer volledig instellen.
Tijdens vakantie 1x bijgevuld en voor het vertrek ook nog eens, 5,4 en 6,0 liter verbruik. De terug reis waren er helemaal geen problemen, het ree zeer vlot. Actieve cruise controle vast op 120 en maar bollen. Weer op dezelfde plaatsen hem vol gesmeten maar had hem toch iets zuiniger gehoopt 7 en 2x 6,6 liter over de gereden stukken Spanje, Bollene, Tournus, Martelange. Afgelopen week na 14 dagen lokaal weer extra zuinig rond te rijden terug gaan tanken met een verbruik van 5,1 Liter en totaal afstand van zo’n 741km. Veelvuldig korte afstanden semi-stadsverkeer is hij echt wel zuinig! Dit is ook wel de reden waarom ik geswicht ben op hybrid aangezien dit het merendeel is van mijn verplaatsingen en eigenlijk er 2 maal per jaar echt lange afstanden mee wordt gereden.
De kleine tekortkomingen blijven toch nog altijd geleden: lijntjes die niet meedraaien bij achteruit parkeren, passagiers spiegel had ook wel mogen kantelen voor de stoeprand duidelijk te zien, open dak had toch wel wat verder open gemogen en de verduisteringsdoek gesloten blijven (schaduw). Informatie/Navigatie systeem wat moderner mogen ogen. Maar het werkt allemaal wel!!! De asfalt in Franrijk is wat zachter dan de Belgische dus wat minder rijgeluiden.
Op naar het einde van het jaar, 1ste onderhoud.

Update 1 jaar

  • 12.138 km

Wat vliegt de tijd ook in deze vervelende Corona periode voorbij, wel wordt er niet veel gevlogen met de Corolla letterlijk en figuurlijk. Ik heb de wagen nu reeds 1 jaar in mijn bezit en maar slechts 12138kms gereden, normaal zit ik zo toch tegen de 22500km per jaar. 2 reisjes naar Spanje minder, we mogen niet gaan supporteren voor onze favoriete voetbalclub. Mountainbike toertochten zijn over het ganse land uitgesteld en als ik dan toch eens verder weg een toertje ga rijden doe ik het met de Hello Belgium rail pass, fiets de trein op en van aan het eindstation een lokaal toertje en dan helemaal naar huis.
Maar toch tijd voor het eerste jaarlijks onderhoud. Had nog even getwijfeld voor het uit te stellen naar/tot 15000km maar dan voor de garantie toch maar netjes binnen het jaar langs geweest. “Iets speciaals te melden dat we moeten nakijken?” Eeeeuuuuuh nee, alles werkt perfect. En het is ook zo geen klachten, ja sommige kleinigheden tov de Seat blijven toch, als je eenmaal iets gewoon bent. Prijs 1ste onderhoud was dan ook nog een meevaller :)
Wat wel een tegenvaller is is het verbruik in de wintermaanden dit is toch wel flink wat gestegen. Zelfs per tank beurt meer dan wat de Seat in de winter extra vebruikte tov zomer maanden. Een liter extra voor de Corolla tov een halve liter voor de Seat. Wel blijf ik met het algemeen gemiddelde onder dat van de Seat Leon met 5,56 liter per 100km.
Now keep rock en rolling

3de review

  • 21.523 km

Update vakantie 2021
Half jaarlijkse update na het verlof naar Spanje. Huidige Kilometerstand 21.523 kms. Net zoals vorig jaar wegens corona maatregelen geopteerd voor het huren van een appartement. Camping wordt volgend jaar, dan echt eens de koffer uittesten. Voor de rest niets te melden kwa gebreken of zaken die stuk gaan. Alles werkt perfect, misschien wel is op zoek naar een goed product voor onderhoud lederen interieur. Tips?
Verbruik in de maanden voor de vakantie wel naar tevredenheid terug gedaald 4,7 nu mijn minimum verbruik geweest, vakantie wel weer omhoog richting de 7 liter/100km. Had het idee redelijk wat kilometers te gaan maken tijdens de vakantie maar praktisch heel de tijd ter plaatse gebleven, had zelfs maar 100km lokaal rondgereden. Paar trips uitgesteld wegens bosbranden, kon er toch niet gaan mountainbiken.
Rijden op autostrade wel vaker nu de gewone cruise control geactiveerd (lang duwen op de activatie knop) aangezien de Actieve Cruise Control wat van te ver reageert niet zo soepel is als bij de Leon. Ook enkel in terug komen de Lane Assist gebruikt, heen was weer veel file rijden (file record van vorig jaar verbroken alhoewel er nu vroeger en sneller kwa tijd was, zal steeds vooraan in de file gestaan hebben), aan lage snelheid heel storend. Navigatie systeem van de auto gebruikt, heel even Waze geprobeerd om de files te omzeilen maar nog altijd het kabeltje van vorig jaar waardoor verbinding altijd weg valt, smartphone opladen doet het wel perfect. Iemand oplossing om dit draadloos te krijgen? Had ergens eens iets gelezen met een bluetooth dongle die in de usb poort steekt connectie te maken en niet met de bluetooth van de auto zelf ???
Nu eens zien hoe ik de wielen eens van plek zou kunnen veranderen namelijk geen reserve wiel.

4de review

  • 55.972 km

Kleine update.
Nog steeds niet de jaar kilometers van vroeger aan het rijden, corona heeft toch voor een aanpassing in de verplaatsingen gezorgd.
Wel nog verschillende malen naar Spanje geweest. Nu ook reeds een zomervakantie met de tent. Alles paste er in maar heb toch hiervoor de opbergbalk achteraan tegen de bank in de koffer verwijderd, zitten toch maar een paar handschoenen, paraplu en veiligheidhesje in, dan ging het. Tov de Seat Leon, ja hier ben ik er weer mee, is de koffer dus toch op 1 of andere manier kleiner ondanks dat ze op papier beide 580L groot zijn. Misschien is het ergens de vorm die beter was?
Problemen in tussentijd ??? GEEN
Banden met het onderhoud van 30.000km van plaats laten wisselen, eerste setje, nu nog steeds 4mm. Na zomervakantie bij onderhoud 60.000km nieuwe laten plaatsen. Weet wel nog niet welke, zelfde Falken ZiexZE914B of gaan voor Michelins E-Primacy. Deze huidige kilometeraantallen heb ik in het verleden nooit gehaald, toen was het meestal nieuwe plaatsen tussen de 35-45.000km.
Opmerkingen blijven de actieve cruise control en lane assist welke ik in de Leon 10 keer beter vond functioneren. De lane assist gaf in de Leon veel meer feedback en actieve cruise control houd te veel afstand tov de voorligger zelf op kleinste tussenafstand zodat er steeds wagens tussenduiken.
Voor de rest heel tevreden, geen opendak dat zijn kuren heeft zoals in de Seat. Steeds paraat voor de volgende rit.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.