Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid Premium (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid Premium |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 20 km |
KM-stand laatst | 54.565 km |
Nieuwe Corolla TS 2,0
- 10.109 km
Na 9,5 jaar was het zo stilaan tijd om iets nieuws. De Prius 3 heeft mij tot volle tevredenheid en een goede 207000 km in alle comfort overal gebracht waar ik wilde met een gemiddeld verbruik van 4.8 L/100 km. Een tijdje geleden was ik al eens naar een Lexus IS300h gaan kijken en proefrijden maar mijn echtgenote stelde haar veto wegens onvoldoende praktisch (sedan t.o.v. 5-deurs). Als ik dit op een neutrale realistische manier bekeek kon ik haar alleen maar gelijk geven. Daar kwam bij dat niets de aankoop van een 2.5L kon verantwoorden buiten uiteraard nog comfortabeler maar zeker niet zuiniger. En de Prius 3 had mij de voorbije jaren zeker niet teleurgesteld. Ik was ook al naar de Prius 4 gaan kijken en ik kon die zeker smaken.
Nu kwam de Corolla TS uit met de nieuwe 2.0 L en 180 PK. Deze voldeed aan alle wensen, praktisch want een Station Wagon, zuiniger dan de 2.5L en toch dat ietsje meer dan de 1.8L.
Nu nog de echtgenote. De keuze was een Prius 4 Lounge of de Corolla TS Premium 2.0L. Prijstechnisch amper een verschil van enkele 100-den Euros. Tijdens het voorstellingsweekend had ik een afspraak voor een testrit en nam mijn echtgenote mee. Na de testrit zei ze “En is het dit dat je wilt? Ok doe maar”. Ik viel bijna van mijn stoel want ze wist nog niet eens wat dit moest kosten maar ik sprak ze niet tegen ? en we gingen er eentje bestellen. Het werd een Corolla TS 2.0 Premium met Luxury Pack (Belgische versie). Wat ontbreekt? Het panoramadak en JBL sound system.
Ondertussen rij ik ruim 3 maanden rond met de Corolla. Wat zijn de bevindingen? Ik gebruik het extra vermogen zeker niet altijd, maar je merkt vooral dat alles veel eenvoudiger gaat. De Corolla rijdt heel comfortabel, de zetels zitten lekker, steun langs alle kanten en we hebben voldoende ruimte. De vering is veel steviger dan de Prius 3 en hij ligt ook beter op de weg. Hierin werd de Prius 3 duidelijk onderschat, maar de Corolla doet beter. Alle veiligheidssystemen werken vrij behoorlijk enkel het LTA kan soms nogal hinderlijk tussenkomen. Ik heb het gevoel dat dit voor een deel aan mezelf lag omdat ik nogal links in mijn rijstrook rijd. Ik heb mij een beetje aangepast en heb veel minder hinder van tussenkomsten van het LTA.
Het verbruik ligt op dit moment iets hoger dan de Prius 3. Na 6800 km kom ik aan een gemiddelde van 4.98 L/100 km t.o.v. de 4.8 L/100 km van de Prius 3. Wat kan hier de verklaring zijn? In de 1ste plaats rijd ik nu altijd met de airco aan. Dit deed ik met de Prius 3 enkel in de warme periodes. Ten 2de stond de Prius grotendeels in eco-mode en de Corolla in Normal. En een laatste punt met de Prius reed ik meestal op de autosnelweg met de CC op 110 km/u en de Corolla de ACC op 120 km/u. Daarbij moet je rekening houden dat de snelheidsmeter van de Prius 3 behoorlijk optimistisch was (110 was 103 echte km’s) en gaat die van de Corolla veel correcter (120 is 117 echte km’s). OP de autosnelweg merk je een duidelijk hoger verbruik (+0.5L/100 km) maar in dagelijks woon-werk verkeer is er amper verschil. De verbruiksmeter van de Corolla is bijna 100% juist op dit moment. In het begin eerder pessimistisch.
Ik lees veel kritiek op het multimediasysteem. Het klopt dat dit niet het meest volledige systeem op de markt is. Ook het GPS is niet het modernste. Er zit geen Android Auto of Apple Carplay op. Maar is dit belangrijk? Voor mij niet. Alles doet wat het moet doen. Een wagen is voor mij gemaakt om mee te rijden en niet om bezig te zijn met alle bijkomende accessoires in het multimediasysteem. Maar als dit voor u belangrijk is dan is dit geen wagen voor u.
Het enige dat ik mis van mijn Prius 3 is zijn pientere pookje. Waarom ze dit vervangen hebben door een klassieke versnellingspook versta ik niet goed. Het pientere pookje was zo handig in gebruik en nu moet ik er steeds aan denken om de hendel in P te zetten.
Ik zal hier regelmatig een update doen. Ik hoop in ieder geval terug voor 10 jaar vertrokken te zijn.
even tussendoor
- 12.214 km
Ondertussen ruim 12000 km gereden met een verbruik van 5.06 L/100 km. Voor alle duidelijkheid ik rijd voornamelijk op 70 km/u wegen, bebouwde kom en amper 20% autosnelweg op dit moment.
Mijn hybride score tot nu is volgens de MyT-app is 81 (en stijgend) en ik heb 55% tijd elektrisch gereden. Ik merk duidelijk een hoger verbruik als ik op de autosnelweg rijd, eerder rond de 5.5 L/100 km en ik merk ook dat de Corolla zijn verbruik sterk schommelt met de weersomstandigheden.
Verder blijft dit een uiterst comfortabele wagen waar je in alle rust mee rijdt en waarmee je, als je eens zin hebt, gemakkelijk eens kunt door trekken zonder dat je ergens last van hebt. De stilte aan boord is rustgevend. De verluchting / verwarming hoor je amper of niet.
De veiligheidssystemen werken behoorlijk. Op een drukke autosnelweg is de gewone CC wel beter dan de ACC. Die remt dan te brutaal af als er plots iemand voor je in komt. LTA ben ik aan gewend geraakt en schakel ik ook regelmatig uit. De belijning moet duidelijk zijn en dan is er geen enkel probleem. Anders kan ze nogal gevoelig reageren.
Wat mis ik? Zoals al eerder aangegeven het pientere pookje van de Prius. Dit was zo gemakkelijk in alle omstandigheden. De pook in de Corolla is klassieker met een vergrendeling om te schakelen en moet je vooral altijd in P zetten als je de motor stil legt. Bij de Prius gebeurde dit automatisch.
Wat mis ik nog meer? Een opbergvak voor mijn zonnebril. Dit is nog de grootste misser van al en komt de veiligheid niet ten goede. Mijn bril steekt nu ergens in een bergvak en ik moet er voor vertrek aan denken dat ik hem moet nemen of hulp vragen aan een passagier.
Even Geleden
- 54.565 km
We zijn ondertussen dik 2 jaar verder. Om de één of andere reden is mijn hybride score in de MyT-app na een update plotseling sterk gedaald sinds september 2021. Voordien haalde ik gemakkelijk maandelijkse scores van 84 of meer en nadien 77 of minder. Positieve uitschieter hier is de maand april 2022 met een score van 82, waarschijnlijk omdat ik in die maand meer langere afstanden heb gereden. Door het welbekende beestje heb ik in 2020 en 2021 veel minder gereden, nu zit ik terug aan +22000 km/jaar.
De wagen bevalt naar volle tevredenheid. Het is een héél comfortabele wagen die bovendien zuinig is. Mijn gemiddeld verbruik is tot nu 5.02L/100 km (zie ook mijn verbruikmonitor). Een klein verschil met mijn Prius (0.2L/100 km) maar ik gebruik deze wagen toch een beetje anders. Airco staat altijd aan, af en toe de 180 paardjes wakker maken, bijna altijd in Normal-mode i.p.v. in eco-stand, enz. Op de autosnelweg ligt het verbruik wel beduidend hoger, eerder rond 5.5L/100km.
In juni 2021 heb ik een update laten doen van het multimediasysteem zodat ik nu ook gebruik kan maken van Android-auto. Ik merk in de eerste plaats een verbetering van het standaard navigatiesysteem. De ingave van adressen is nu eenvoudiger, logischer en het werkt ook beter dan voordien. Het ziet er ook iets beter uit maar is nog steeds niet het modernste qua uitzicht. Ik wissel af tussen het standaard GPS-systeem en Waze. Buiten het feit dat Waze heel accuraat is als er files zijn heb ik echter geen voorkeur voor het ene of het andere systeem. De spraakherkenning is echter een lachertje en dit mag je soms letterlijk nemen.
Voor wat betreft de veiligheidssystemen. Het ACC (adaptieve CC) gebruik ik dagelijks en dan vooral als ik op gewone wegen. Dan werkt dit goed maar merk ik dat de afstand dat dit systeem houdt met de voorligger ruim bemeten is in de standaardstand. Daarom zet ik dit meestal op 1 balkje. Het gebeurt soms wel dat ik vroeger van het ACC af ga als ik zie dat het verkeer voor mij vertraagd en dus het systeem niet laat tussenkomen. Op autosnelwegen zal ik eerder op gewone CC rijden omdat de wagen dan een stabiele snelheid aanhoudt en niet steeds vertraagd en terug optrekt als het verkeer iets drukker is (zonder fileverkeer). Ik vind dat, als ik op de autosnelweg op ACC rijd, ik veel te vroeg van rijstrook moet veranderen om het ACC niet te laten ingrijpen. De snelheidsbegrenzer werkt pas vanaf 30km/u en doet wat hij moet doen. Dit zonder abrupt in te grijpen).
Over het LTA (Lane Trace Assist) en LDA (Lane Departure Alert) was ik in het begin niet enthousiast. Na bijna 3 jaar kan ik zeggen dat beide systemen minder hard ingrijpen dan in het begin. Precies of het systeem zelflerend is (of ben ik het die zich heeft aangepast). Ik hoor nog wel eens een piepje, maar het is niet meer zo storend als in het begin.
Over het SIPA (automatisch inparkeren) kan ik niet oordelen. Dit heb ik nog nooit gebruikt, parkeren kan ik zelf goed genoeg ?.
Het RSA (Road Sign Assist) geeft meestal een correcte snelheid aan. Soms herkent het wel borden die bvb. achteraan een vrachtwagen staan (60km/u) of die op een afrit staan. Dit is dan ook niet meer dan wat het hoort te zijn, een hulpmiddel voor die momenten dat je zelf eens twijfelt aan de geldende snelheidsbeperking.
Dan het Adaptive Automatic High Beam (automatische grootlichten). Dit vind ik fantastisch. Dit staat bij mij in het donker altijd aan. Je ziet de lichten veranderen afhankelijk van de omstandigheden, de tegen- en voorliggers en ik heb nog nooit een lichtsignaal gekregen om aan te geven dat ik de andere weggebruikers hinder.
BSM (Blind Spot Monitor). Ook dit werkt naar behoren. Ik stam nog uit de tijd dat nieuwe chauffeurs nog over hun schouder keken als ze van rijstrook moesten veranderen en ik kan zeggen dat ik mij nog nooit heb laten verrassen dat ik iemand zag dat niet werd aangegeven door het BSM.
RCTA (Rear Cross Traffic Alert) Dit systeem geeft eventueel dwarsverkeer aan wanneer je achterwaarts een parkeerplaats wil verlaten. Dit kan tegelijkertijd ergerlijk zijn als wenselijk. T.t.z. het werkt iets te goed want als er verkeer aan komt gereden moet je niet denken om snel ergens tussen in te rijden, dan moet je het systeem uitschakelen. In het andere geval rustig afwachten tot er niemand meer aan komt.
Dan heb je nog de automatische lichten die ook werken naar volle tevredenheid. Er zijn omstandigheden bvb. laagstaande zon dat ik zelf de lichten wil ontsteken en dat ik merk dat het automatische systeem de lichten al ontstoken hebben.
De automatische ruitenwissers werken niet altijd zoals ik het wil. Hier gebeurt het dat ik ze zelf een eerste keer moet laten wissen en dat het daarna wel goed werkt, maar de automatische stand gebruik ik eigenlijk alleen als er interval-wissen nodig is.
De elektrisch bediende kofferklep gaat vrij traag open. Ik gebruik deze op allerlei manieren, door op de afstandsbediening te drukken, van binnen uit of met de kick-sensor. In het begin werkte de kick-sensor niet altijd mee. Zonder dat ik hiernaar ooit heb laten kijken werkt de kick-sensor nu goed. De keren dat het niet reageert zijn zeldzaam.
Smart Entry en Start systeem kan ik niet meer missen. Dit had ik ook op de Prius, je wandelt naar de wagen en stapt in. Zonder meer.
Waarschijnlijk ben ik nog één en ander vergeten. Deze wagen verwent mij elke dag opnieuw. Mijn echtgenote is ook gelukkig. Wat wil een mens nog meer. Ik hoop nog heel lang met deze wagen verder te rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.