Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid Executive (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid Executive |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 11 km |
KM-stand laatst | 55.000 km |
een nieuwe, voor het eerst
- 11 km
Wat te doen als het banksaldo niet echt toereikend is voor een nieuwe. private lease dan maar? Meestal voor grotere auto's en veel km/jaar, niet heel voordelig. maar toch...
Op dit moment weet niemand wat de brandstof van de toekomst wordt: lpg, waterstof, electriciteit, aardgas...of gewoon diesel of benzine? Enfin, als je een auto koopt, is de afschrijving onzeker omdat de restwaarde af zal hangen van welke brandstof over 5 of 10 jaar, de 'norm' zal zijn.
Met private lease is dat risico voor de leasemaatschappij. Alles op een rij zettende , zou ik een gloednieuwe corolla executive 2.0 TS kunnen rijden voor 140,-/maand meer dan de skoda. En zo kwam het dan toch tot een corolla
Waarom dan een corolla. De aanbieding is goed, (prijs/uitrusting), aandrijflijn hybride (kan oa ivm werk geen benzineslurper rijden, maar wil ik ook niet) en toyota is betrouwbaar. Nooit gedacht dat ik japans zou rijden, maar toyota bv is nu met design echt op de goede weg, wat de doorslag gaf in de keuze.
De toyota is wat krapper v binnen dan de octavia, maar verder: erg mooi afgewerkt en compleet. Natuurlijk nog wat harde kunststoffen in de onderste helft vh dashboard en deuren, maar ook wel weer handig met smerige schoenen. maar verder: alles zit erop, en eraan. Alle rijhulpsystemen (afstand houden, inhalen bijsturen, etc) , led verlichting, cvt/hybride v 180 pk, jbl geluidssysteem (normaal alleen in premium uitvoering), chroomstrips, sensor voor openen achterklep, parkeerhulp, inductielader voor telefoon (iphone 7 werkt het al), stoelverwarming: compleet, toch?
heb alleen geen open dak, omdat de auto krap is en het dak dan wat lager wordt.
De accu's zijn mooi weggewerkt, wegligging is goed, gewicht valt mee ondanks de accu's. Grootste nadeel is relatief beperkt laadvermogen, maar daar valt mee te leven.
Ik hoop op veel rijplezier!
na 1000 km
- 1.000 km
Heerlijke auto. Wat opvalt, is dat de electronica je nooit in de steek laat, terwijl er aardig wat op zit. Twee verbindingen bv met bluetooth/telefoon, geheel geen probleem, schakelt makkelijk en snel. De JBL installatie geeft mooi geluid.
Als ik dan toch wat moet vinden:
De stoelzittingen zijn aan de korte kant, maar door de verstelmogelijkheden is het er best op uit te houden. In de executive zitten sportstoelen, dat helpt ook in positieve zin. De tank is relatief klein, zo constateerde Marco Gorter in Autoweek 38 ook al. Verbruik zal na inrijden nog wat lager liggen wellicht.
De auto is rustig te rijden, maar als het ff moet bij een inhaalactie, dan is de 180pk toch erg leuk.
Leuk ten slotte te melden dat veel mensen het een mooie auto vinden, iets wat bij Toyota wel eens anders lag
na bijna 1 jr
- 16.000 km
16.000km. 1x laten staan... Je kan de Corolla niet te lang/vaak op 'contact' zetten. Dan loopt de startaccu kennelijk te ver leeg om het hybridesysteem nog te kunnen starten. Wel gemeld bij Toyota; een waarschuwing daartegen tenminste zou niet zo moeilijk moeten zijn.
Het verbruik lijkt wat gunstiger te worden tov het begin.
Verder heerlijke auto. Zowel om te cruisen als om bochtjes te nemen. Echt sportief is ie uiteraard niet, mede door het hybridesysteem. Maar, snel wegkomen als het moet is geen probleem.
Ben positief onder de indruk over het functioneren van de opties die erop zitten, met name de rijbaanassistent, automatisch afstand houdende cruise control en blind spot monitor. (Die laatste is alleen leverbaar op de duurdere uitvoeringen, maar wel aanrader).
Zaken waar ik zonder zou kunnen, is de inparkeerhulp (werkt niet feilloos & traag) en de electrische achterklep. Ook die laatste is traag; je gooit hem veel sneller zelf dicht.
In Nederland zijn er opties niet leverbaar, kwam ik achter. Misschien vanwege de uitstootregels? Enfin, het knopje voor de voorruitverwarming en stuurverwarming is altijd 'dicht' in ons land. Opties die ik wel zou overwegen als het zou kunnen
2 jaar alweer
- 34.000 km
Net terug van vakantie. De auto was aan een beurt toe.
Eigenlijk had ie al op 50.000 km moeten staan, maar Corona maakt dat we minder rijden. de laatste maand wel 2 bergvakanties met de Corolla gehad.
Blijft een ontzettend fijne, betrouwbare auto. Vermoedelijk door de warmte een kraakje in de zuiger van de electrische achterklep, maar wat zich liet aanzien als een storing in het rijhulpsysteem bleek echt terecht een melding van een vervuilde sensor. Ik denk omdat de auto onder een lindeboom met bloesem had gestaan.
De korte zittingen vallen niet zo op op vakantie, maar je moet geen 1.90 of meer zijn in de Corolla. Eigenlijk pas je dan gewoon niet. Anderen noemden wel de wat lawaaiige banden en zelf merkte ik de toch wat kleine benzinetank op: dat is op vakantie overkomelijk, maar jammer.
Optisch lijkt ie klein , maar er ging toch best een hoop spul in de TS. En fijn dat Toyota/leasemaatschappij vorig jaar de navigatie de update hebben gegeven, met oa Carplay.
In de bergen werkt de cvt prima, als je een beetje zelf berg kan rijden en tijdig de automaat bergafwaarts begrenst in het opschakelen. Leuk dat de 2.0 180 dan schakelflippers heeft, dat is wel erg makkelijk.
Wat me opviel, is dat ie bergop toch best wat toeren moest maken en wat amechtig klonk, zeker met volle bepakking. 180 pk zit er wil in, maar misschien dat het koppel dan toch wat beperkt is? Maar toch is 1:17 voor zo een motor ook na de vakantie, niet slecht
Tot slot heb ik een keer zn neus een drempel laten aaien. Aerodynamisch is ie wel, maar de lage lip voor is wel een 'let op'.
Het is misschien wel de laatste review. In november de winterbanden er weer onder, in september 2022 gaat ie terug naar de leasemaatschappij.
Leasen is niet goedkoop, daar moet je het niet voor doen. Toch overweeg ik sterk om het weer te doen. Als liefhebber van (nieuwe) auto's is het financieel wellicht onverstandig, maar verder zijn er geen risico's op onderhoud, afschrijving enz enz.
Weer een corolla. De 2.0 TS staat zeker weer op mn lijstje, maar dan in rood met zwart dak, met dezelfde opties. Toch ga ik ivm de lengte van mijn partner, ook kijken naar de RAV4. Daarbij overweeg ik de plug-in versie. Ik vermoed dat die er van de Corolla niet komt, en als die er wel komt, dat dat voor de 1.8 TS gaat gelden (bij de 2.0 zit de motorruimte al barstensvol).
De renault megane estate plugin staat ook op het lijstje. Iets minder pk, maar meer koppel. ben benieuwd hoe dat hybridesysteem qua rijbeleving zich verhoudt tot de CVT van Toyota (dat gehannes met start-stopsystemen heb je bv bij de CVT's niet). En als ik de megane lease, zet ik wel in op een contract met opgenomen dat ik dezelfde probleemloze tijd wil hebben als met de toyota, en 'm anders weer mag kunnen inleveren. Zou Renault dat al aandurven??
3-7-2022
- 50.000 km
In september gaat de Corolla terug naar de leasemaatschappij. Ik heb met veel plezier in de 2.0 liter hybrid TS 190pk executive gereden, met als extra de JBL geluidsinstallatie. Het dubbele pijpje rechtsachter zie je echt niet vaak, als je op de TS let op de weg. De meeste hebben de 1.8 variant met maar een enkele pijp.
De 2.0 is zonder meer een fijne auto, en betrouwbaar. maar wat valt er dan op na 3 jaar en 50.000 km?
Het maximumkoppel van de motor ligt bij een hoog toerental, ondersteund met een hoog koppel vd electromotor bij laag toerental. Dat gaat 'mis' bij zware bepakking in de bergen. Wat een amechtige loop kreeg de motor, hoogtoerig. Dat had ik van een 2.0 niet verwacht. Ik begrijp nu ook waarom er maar 750 geremd achter de auto mag.
Begrijp me goed: met 2 mensen aan boord zonder bepakking in Nederland, is er niets aan de hand. Dan rijdt hij zo 180km/u, in de Duitsland. Maar laat de wagen dus niet echt moeten 'trekken'.
Ik had van een toyota ook minder kraakjes en irritante geluiden in het interieur verwacht, net als een betere geluidsisolatie van de rolgeluiden van de banden
Op slecht wegdek kraakt het dashboard. De gordel van de bijrijder, als je alleen in de auto zit, schuurt irritant over het harde plastic van de deurstijl. En de armsteun kraakt ook.
Je weet het dat het een toyota is, en geen lexus. maar toch, mijn beeld van japanners was dat ze dat beter onder controle houden. De eerste indruk vh interieur is verzorgd en fraai, maar bij nadere beschouwing zitten er her en der toch wel veel harde plastics.
Aanvankelijk veel lof over het navigatiesysteem/bedieningspaneel. Fijn dat er een update kwam voor apple /android carplay, maar sindsdien geeft ie wel wat storinkjes. Met name de synchronisatie mobiel leidt tot wonderlijke zaken als het wegvallen van al het geluid.
Maar voor het overige moet het gezegd worden: BSM, stuurhulp, adaptieve cruisecontrol, LCA, stoelverwarming: het werkt allemaal feilloos.
Tot slot opvallend: de koeling vh interieur met en zonder airco, werkt mi niet goed op de 'auto' stand. De zon bv op je lijf hebbend, lijkt het veel warmer dan dat de auto aangeeft. Je moet dan handmatig de ventilatie harder zetten.
Al met al zou ik hem nieuw en tweedehands wel aanbevelen, mits je niet langer bent dan 1.85. Dan wordt de corolla (TS) ronduit krap van binnen en zijn de zittingen van de stoelen te kort. Het is met wat ongemakken, een probleemloze auto. De kofferruimte is verrassend ruim. En als je regelmatig alleen rijdt, is de 180 pk wel leuk en leverde bij mij een eindverbruik van 1: 17,8 op.
dat was het!
- 55.000 km
Na 3 jaar eindigde het leasecontract en mocht ik de auto inleveren. Veel heb ik al gezegd over de Corolla, maar samengevat
+ betrouwbare, met 180 pk relatieve zuinige motor. 2.0 zonder turbo, dus qua techniek tamelijk risicoloos (geen turbo's enz)
+ stuurt en rijdt best lekker en leuk vormgegeven
- koppel bij hogere toeren. Als je niet of nauwelijks de trekkracht nodig hebt, is de 1.8 ook te overwegen vermoed ik. 180 pk is vooral leuk als je met beperkte bagage lekker snel wilt zijn
-best mooi interieur, maar niet geschikt voor lange mensen. best fraaie afwerking, maar wel wat kraakjes her en der
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.