Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Executive (2019) #2

autoreview

Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Executive (2019)

Signalement

UitvoeringCorolla Touring Sports 1.8 Hybrid Executive
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf25 km
KM-stand laatst3.500 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Na 6 weken en 3500 kilometers

  • 3.500 km

Na nu zo’n 6 weken na levering plaats ik mijn eerste review van mijn nieuwe Toyota Corolla Touring Sport Executive, de 1.8 liter Hybride in de kleur Pure White. Na 4,5 jaar in de Auris, naar volle tevredenheid, te hebben gereden (idem type en motor) mocht ik een nieuwe lease wagen uitzoeken.

Ik ben gaan kijken en proefrijden in een Opel Astra (niet mijn smaak qua uiterlijk) en Grandland, de Peugeot 3008 (veel te duur), de Skoda Kodiaq (niet mijn ding), Renault Megane en Kadjar (ik vindt Renault niet lekker rijden) en Volkswagen T-Roc en Golf (veel te duur met de opties die ik wilde). De keuze ging uiteindelijk tussen een hoge zit de Opel Grandland en de lage zit de Toyota Corolla TS. Beide zijn zeer goed rijdende wagens, het feit dat de Grandland met alle opties die ik wilde toch boven mijn budget kwam terwijl de Corolla Executive heel compleet is en binnen budget bleef uiteindelijk gekozen voor de Corolla. Verder speelde mee; de betrouwbaarheid (na 4,5 jaar in de Auris stond de teller met defecten op……0) en de zeer fijne rij eigenschappen van de Hybride automaat.

Gekozen voor de 1.8 liter benzine motor met een (gecombineerd met de welbekende elektromotor) vermogen van 122 pk. Ik heb ook een proefrit gereden met de 2.0 liter Hybride; dat rijdt vlotter maar is gezien de B label voor mij in de leaseregeling duurder en is voor mij ook niet nodig. De keuze (gezien budget) was of een Style uitvoering en dan in de kleur Silver Bi-Tone of de Executive en dan in de standaard kleur Pure White. Uiteindelijk gekozen voor de Executive, dit model heeft alle opties die je maar kan bedenken met uitzondering van JBL, 18 inch wielen, glazen schuif/kantel dak, stoelverwarming achter, deze zitten op de Premium en is alleen verkrijgbaar met een 2.0 motor.

Extra erbij gekozen een Chrome en Hybride pakket, luxe kentekenplaten en heb na levering de logo’s eraf gehaald. Ikzelf ben zeer blij met deze combinatie van Pure White met Chrome en zwarte delen en vindt het zo een strakke nette wagen geworden. Ook de LED koplampen met de strakke dagrijverlichting dragen hieraan bij.

Het interieur is afgewerkt met fijne zachte materialen, chromen elementen en met een rode stiknaad, het lederen (zeer functionele) stuur ligt goed in mijn handen en is voor mij prima in hoogte en diepte te verstellen. De Executive heeft sport stoelen welk goed verstelbaar zijn. Ikzelf ben 1.85 en kan goed achter mijzelf zitten wat een flinke verbetering is vergeleken met de Auris. De bagageruimte heeft een vlakke (omkeerbare) laadvloer, extra opbergvakken aan de zijkanten en heeft bij (in delen) omgeklapte banken iets meer dan 1.600 liter. Aan weerszijde is er LED strip verlichting aangebracht wat de complete bak zeer goed verlicht.

De standaard audio heeft een fijn en helder geluid, is prima in te stellen en werkt in combi met Bluetooth zeer goed. De navigatie is wat gedateerd qua graphics maar werkt verder goed, is tevens sneller opgestart dan de Auris. Op dit moment ontbreekt nog Apple Car Play en Android Auto, Toyota heeft hier stappen in gemaakt en wordt op dit moment uitgerold, binnenkort ontvangt een ieder hier een update voor en wordt ook mijn Corolla voorzien van Apple Car Play en Android.

Wat ikzelf erg prettig vindt (en leuk om te zien) is het Head Up display, je ziet hierin de verkeersbord herkenning, je snelheid, de power meter, Lane Trace Assistent in combinatie met de Adaptive Cruise Control en als pop-up navigatie aanwijzingen.

Wat erg goed en netjes werkt is de Lane Trace Assistent in combinatie met Adaptive Cruise Control. Ik heb dit nu goed getest op korte en lange ritten en mag wel zeggen dat Toyota dit goed voor elkaar heeft. Ik heb dit ook wel eens getest in de Skoda en in een Volkswagen maar daar viel het mij toch echt tegen; te abrupt en niet soepel genoeg. De Corolla doet het allemaal zeer verfijnd en houdt de wagen netjes recht binnen de lijnen, verder remt en voert hij weer de snelheid op met een dermate fijne souplesse dat je het eigenlijk amper merkt. Het stuur loslaten is ook mogelijk, let wel; na een halve minuut verschijnen er 2 meldingen (HUD en instrumentenpaneel) en even later een piep dat je het stuur toch echt wel vast dient te houden. Maar je kan dus als de omgeving (rustig verkeer en met flauwe bochten) het toelaat flinke afstanden “autonoom” rijden. Ik heb ook file gereden en dit gaat ook zeer goed; hij volgt de wagen voor je en stuurt, remt tot stilstand en geeft weer “gas” daar waar nodig.

In vergelijking (wederom) met de Auris zijn de rij eigenschappen op alle fronten flink verbeterd, heeft voornamelijk te maken met het nieuwe platform waar deze op staat. Rustiger, steviger, stiller, relaxter zijn eigenlijk wel de woorden die mij te binnen schieten. Al met al een heerlijke wagen om op een relaxte manier in te rijden en om uitgerust op plaats van bestemming te komen.

Ik heb nu zo’n 3.500 kilometer gereden en de “MyT” app geeft aan gemiddeld op zo’n 1 op 19,5 te zitten. Ik heb diversen ritjes erbij zitten van meer dan 1:23. Ik ben meestal een rustige rijder met soms een sportieve rijstijl en dan deze getallen laten zien vindt ik prima. Als ik wat langer rijd en straks met zomer banden in betere omstandigheden schat ik zo in dat deze getallen nog gaan verbeteren.

Zijn er dan nog min punten te benoemen? Tuurlijk zijn die er, elke wagen heeft plussen en minnen. Voor de Corolla zijn dat bijvoorbeeld de kleine opberg vakken in de deuren, de harde “ping” geluiden als de deuren open staan terwijl contact nog aanstaat, de spraak herkenning (of het ligt aan mijn stem ?) en nog een paar andere kleine zaken die er voor mij er niet toe doen. Al met al ben ik zeer blij met deze wagen, de gemaakte keuzes en zal ik dat de komende 4,5 jaar ook wel blijven.

Wordt vervolg.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.