Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Dynamic (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 24 km |
KM-stand laatst | 2.200 km |
Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Dynamic 2
- 2.200 km
Onze Peugeot 308 SW BlueHDi uit 2015 was aan vervanging toe. Diesel kan niet meer, zo woke ben ik wel, maar elektrisch is nog een brug (laadpaal) te ver. Dus wilden we een hybride zonder stekker. Maar niet zo’n karakterloze Koreaan of een halfslachtige Europeaan, hybrid omdat het moet. Sorry voor de vooroordelen, ik ben te oud om heel erg woke te zijn. Naar mijn gevoel moest het zonder meer een full hybrid Japanner worden, om precies te zijn een Toyota Prius. Na een proefrit met occasion Prius zijn we echter zo snel mogelijk overgestapt in een Corolla Touring Sports. Die Prius (vorige model) had afschuwelijke stoelen, ik vreesde rugklachten. En mijn vrouw durfde er niet eens in te rijden, hij leek haar zo onoverzichtelijk en breed.
De Corolla is 3 mm breder maar komt meteen vertrouwd over, een stationwagen zijn we gewend. Al tijdens de proefrit prijs ik het comfort van de stoelen, beter dan van de Peugeot, niet diep maar wel ergonomisch verantwoord, lekker stevig en voldoende ondersteunend. Heerlijke stoelen en dat vind ik nog steeds. Het comfort en de luxe van deze auto zijn sowieso boven verwachting. Vroeger was Toyota karig met extra’s. Voor 2010 een cruise control op een Yaris? No way. Bij de huidige Toyota is een adaptieve Cruise Control standaard als onderdeel van de Toyota Safety Sense: een Pre-Collision System etc. lees het maar na in de folder. In de file rijden is bijna een genot, de auto rijdt zichzelf en alleen na langer stilstaan moet je het gaspedaal even aantikken.
De Corolla TS ziet er ook heel goed uit, zowel het interieur als de buitenkant. Vooral in de kleur Emotional Red, daar had ik die driehonderd extra euro’s wel voor over. De zilvergrijze Peugeot 308 was altijd moeilijk te vinden op parkeerplaatsen, vandaar. Echt een hele mooie auto, nooit gedacht dat ik dat zou zeggen van een Toyota. Strak en elegant met de 17” velgen.
Voorheen had ik trouwens een hekel aan 17” vanwege het bonkige karakter. Ik was altijd blij als de 16” winterbanden weer onder mijn voorvorige Peugeot (5008) zaten maar de Toyota rijdt met 17” soepel en stil over drempels, kuilen en hobbels. Die 16” banden scheelden bij de 5008 ook nog merkbaar in het brandstofverbruik. De Corolla is ook met 17” banden zuiniger dan verwacht. Vooral in de stad en op binnenwegen rijden we zuiniger dan in onze laatste diesel, de 308: zo’n 4,3 L per 100 km. Op de snelweg helaas niet: afhankelijk van de snelheid 4.8 tot 6 L per 100 km en in de winter zal het (nog) iets meer worden, maar daar rijden we (’s avonds) niet al te vaak. Hoe dan ook, het verschil in wegenbelasting scheelt een volle tank per maand. Is de 1.8 hybrid een dynamische auto? Voor de echte petrolhead ongetwijfeld niet. Wil je sportief rijden dan laat de motor zich nadrukkelijk horen, maar ons maakt dat niet uit. Het is juist een sport geworden om zo zuinig mogelijk te rijden, om het metertje in de EV mode te krijgen, bijvoorbeeld door na optrekken net wat gas terug te nemen.
Natuurlijk zijn er minpunten, ik wil ze niet onder tafel vegen:
1. Al vaker genoemd: het gebrek aan bergruimte voorin is bijna irritant, er past zelfs nauwelijks een tijdschrift in de zijvakken.
2. Achterin zijn de zittingen wat te kort, maar daar zit ik niet (mee).
3. De knopjes van de cruise control op het stuur zijn klein en onhandig. Bij het bedienen ervan moet je er naar kijken. En als ik op de + druk dan gaat de cancelknop soms mee waardoor ik de hele boel ontregel. Het bedieningspookje achter het stuur van de Peugeot was een stuk handiger!
4. De achteruitrijcamera heeft statische, niet meesturende lijnen, ook slechter dan in de Peug. Ik ben er nog steeds niet aan gewend.
5. Ook vaker genoemd: de af fabriek banden zijn wat rumoerig.
6. Daar komt bij dat het telefoongeluid niet helder is, telefoneren is al met al niet plezierig.
7. De digitale radio (DAB) is bagger, alsof de speakers onder water zitten. Echt een stuk slechter dan de analoge FM, het geluid daarvan is heel aanvaardbaar.
Het infotainmentsysteem als geheel vind ik minder slecht dan sommige andere recensenten. Ik vind het scherm met de knopjes ernaast best mooi en handig, en de menu’s overzichtelijk. Ik ben Peugeot gewend, misschien is dat de verklaring. Ook heeft de Corolla nu Android Auto (en Apple Carplay) en dat bevalt me goed. Ook de klimaatregeling is prettiger dan in de Peugeot, mooier, handiger en beter werkend. Al met al is de Corolla zo’n prettige, comfortabele auto dat ik de minpuntjes voor lief neem.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Toyota Corolla
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid 122pk, Carplay, Winterpakket
- 2022
- 48.054 km

Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Executive
- 2021
- 43.975 km

Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Dynamic Limited | Trekhaak | Parkeersensoren | Stoelverwarming | Stuurwielverwarming |
- 2021
- 48.936 km