Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Business Plus (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Business Plus |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand laatst | 5.000 km |
Ingereden
- 5.000 km
Ik mocht een nieuwe leaseauto uitzoeken en de keuze viel op de Corolla station in Manhattan Grey en business plus-uitvoering: mooiere 17" velgen en geblindeerde achterruiten maken de auto een stuk fraaier dan de business-zonder-plus. Ik heb het altijd een aardige auto gevonden, ik hou van de hybride-techniek, en heb zo'n Corolla al eens als vervangend vervoer van Frankrijk naar Nederland gereden. Wel wat rondgekeken naar wat andere opties: ik vind de Ioniq 5 heel tof, maar net boven budget. Zelfde voor de nieuwe Astra station, wat kost dat een geld. Ook voor die geldt: je móet de juiste uitvoering hebben om er wat van te maken.
Verder gaat mijn voorkeur wel naar Japans, met name Toyota en Honda. Ik verwacht dat deze Corolla niet van storing naar rammel rijdt, zoals mijn vorige leaseauto (vw).
Nu, de eerste ervaringen. Het rijdt heerlijk, comfortabel. De auto staat op winterbanden en ik vind 'm wel snel 'rollen' bij een snelle bocht: ik neem aan dat dat aan de banden ligt. Het instellen van je profiel in de multimedia, en vooral het opnieuw verbinden vraagt wat gewenning maar heb ik nu onder de knie.
Verder lekker ruim, goede connectiviteit, de a/c en de stoelverwarming werken veel beter dan in de VW, en vooral de rust aan boord is heerlijk.
Nog een belangrijk argument vóór de Corolla is, wat mij betreft, dat je de auto met 'gewone' cruise control kan rijden. Hou het knopje 2 seconden ingedrukt, dan gaat de radar uit en mag je dus zelf beslissen hoe je rijdt. Bravo Toyota! Dat was mijn grootste ergernis van de VW.
Kritiek? Natuurlijk.
- De tank is 42 liter, maar hij houdt een enorme reserve aan. Als de range '0' is, gaat er krap 32 liter in. Dit heeft kennelijk te maken met het hybride-systeem, maar zorgt dus wel dat je elke 500 km moet tanken. En dat is irritant.
- De Japanse ziekte, die ik gewend ben van Honda: je zet de auto uit en doet je deur open. Prompt begint er een plingel te plingelen. Onnodig en irritant, je denkt telkens dat je de lampen aan hebt laten staan o.i.d.
Ik wéét dat de deur open is!
- Door het design wordt de achterkant van de auto snel vies. Hij gooit viezigheid/water over z'n eigen ruggetje. Tja. Leve de tank/waspas.
Al met al: heel blij mee. De korte actieradius als enige echte minpunt en daar leer je ook wel mee leven. Mijn Land Cruiser diesel moet ook elke 500km tanken, en daar gaat dan 70 liter in :)
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Toyota Corolla
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Praktijkervaring Toyota Corolla: dit vinden eigenaren van hun auto

Zo zuinig is de Toyota Corolla 1.8 Hybrid in de praktijk

Back to Basics: Suzuki Swace (Toyota Corolla TS)

Test: Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid vs. Kia ProCeed GT

Toyota Corolla - Afscheid Duurtest
