Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Business Intro (2019)

autoreview

Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Business Intro (2019)

Signalement

UitvoeringCorolla Touring Sports 1.8 Hybrid Business Intro
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf11 km
KM-stand laatst996 km
Lezerswaardering: 92%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Toyota Corolla Touring Sport

  • 996 km

Toyota corolla review

Toyota Corolla Touring Sport Business intro edition 1.8 liter, zwart
Na 5 jaar met een Toyota prius plug in hybride te hebben gereden en de bijtelling van 0 naar 25% ging, en mijn dochter de prius graag wilde hebben ben ik naar een andere auto uit gaan kijken.

Nog even over de prius plug-in, op papier gekocht inderdaad vanwege de bijtelling. Eigenlijk beviel die heel erg goed, hybride rijden is relaxt en zuinig. Op lange stukken snelweg met 130 Km/uur nog 1 op 20 en op buiten wegen nog veel zuiniger. Let wel dat is dus nadat de accu's leeg zijn!
Dus op alleen op benzine rijdend (met de hybride aandrijving waarbij de motor de accu's opladen) haal ik nog makkelijk 1 op 20
Ik heb een laadpunt op mijn oprit en heb altijd veel opgeladen in totaal heb ik 20% van mijn totale kilometers elektrisch gereden, dat lijkt niet veel maar de meeste kilometers betreffen ritten naar Zuid Frankrijk
Ik had graag weer een plug-in hybride gehad maar de meerkosten zijn te hoog (tenzij je een hele dure koopt dan scheelt het in de bpm)

Ik heb gekeken naar een Nissan Qashqai, Mazda CX5, Kia Niro , Toyta RAV 4, Toyota Corolla TS (station wagen)
Keus ging uiteindelijk tussen een Kia Niro en de Toyota Corolla TS, prijzen zijn vergelijkbaar, de Corolla is wat groter en lager.
Allebei fijn rijdend hybride auto's, de doorslag gaf het feit dat de veiligheidssystemen van de Corolla net wat beter/moderner waren (de Niro krijgt in het derde kwartaal een update met vergelijkbare systemen), de bekende betrouwbaarheid van Toyota en de goede ervaringen met de plaatselijk Toyota garage (Louwman Bergen op Zoom)

Ik heb gekozen voor de 1.8 liter motor met gecombineerd vermogen van 122 pk, ook uitgebreid proef gereden met de 180 pk hybride aandrijving en ja dat rijdt sneller maar is duurder in aanschaf en gebruik en voor mij niet nodig.
De gekozen business intro edition is relatief scherp geprijsd en heeft eigenlijk alle opties die ik zou willen behalve Blind Spot monitoring dat zou ik er wel als optie bij willen maar is alleen verkrijgbaar op de aller duurste uitvoering met glazen schuifkanteldak, lederen bekleding en privacy glas en 18 inch wielen. Allemaal opties waar ik niet op zit te wachten, ik vind de 17 inch wielen op deze versie al behoorlijk laag, winterbanden neem ik gewoon 16 inch, de velgen raken anders te makkelijk beschadigd als je tegen de stoep zit.

Interieur, zit positie, verstelbaarheid stoelen en stuur
Het interieur is mooi afgewerkt met zachte materialen, het stuur ligt goed in de hand en is goed in alle richtingen verstelbaar. De stoelen zitten prima zijn voldoende verstelbaar en de elektrisch verstelbare lendensteun is eigenlijk een must. De zittingen zijn wat kort maar in de praktijk is dat niet storend.
Ik kan met mijn 1,90m prima achter mezelf zitten en de achterbank biedt plaats aan 3 volwassenen maar voor een lange rit is het wat krap.
De bagageruimte is met bijna 600 liter ruim voldoende en met de vloer in de hoge stand heb je een vlakke laadvloer bij omgeklapte banken (kan in delen). De vloer van de bagage ruimte is dus verstelbaar in hoogte en kun je omdraaien. Een kant is plastic die kun je makkelijk schoonmaken.
Er zit een extra 12 volts aansluiting in de kofferbak
Voor zit een 12 volts aansluiting en 2 USB aansluitingen

Navigatie en Audio
Het audio systeem heeft een prima geluid, de DAB radio werkt goed.
Het navigatiesysteem werkt eigenlijk beter dan ik had verwacht, de graphics zijn niet van het allerhoogste niveau maar het werkt snel en als je telefoon is aangesloten voor de internet verbinding heb je prima verkeers informatie en wordt je zo nodig uitstekend omgeleid. Ook kun je dan zoeken via google naar de routes van allerlei POI.
Van thuis uit kun je routes naar de auto sturen via de Toyota website, er is ook een My T app voor je telefoon waar je informatie over je auto kunt vinden en de auto kunt terug vinden op een parkeerplaats (heb ik nog niet getest)
Heel plezierig is het kleuren Head Up display, in de vooruit zie je niet alleen de snelheid maar ook de verkeersbord herkenning, de informatie van het safety sense systeem (lane tracing, adaptive cruise control) en navigatie aanwijzingen.
Ongelooflijk knullig is het ontbreken van Apple Car Play en Android Auto, Toyota werkt eraan en mogelijk kan dit nog achteraf worden toegevoegd, in USA hebben ze al wel Apple Car Play met dezelfde hardware, het kan dus wel.

Het safety sense systeem is van de nieuwe 2e generatie, met voetgangers en fietsers herkenning.
De lane trace assist houdt in combinatie met de adaptive cruise control de auto op de snelweg prima binnen de lijntjes, je kunt rustig het stuur loslaten, maar na 30 seconden piept het systeem dat je het stuur moet vast pakken, het is te foppen (ik leg niet uit hoe in verband met aansprakelijkheid) en dan kun je op de snelweg echt hele afstanden autonoom rijden mits de bochten niet heel erg scherp zijn.
De adaptive cruise control werkt meestal mooi geleidelijk (afhankelijk van de afstands instelling), en als je de richting aanwijzer aanzet om uit te voegen en te passeren dan begint hij al met versnellen.
File rijden gaat ook erg mooi, hij blijft keurig achter de voorganger rijden, stuurt dan ook vanzelf, alleen jammer dat als je meer dan 3 seconden stilstaat je even op het kopje resume moet drukken.
Regensensor en automatisch verlichting aan in het donker werken naar behoren en zijn bovendien goed instelbaar.

Rij eigenschappen
De auto rijdt eigenlijk ongelooflijk goed, ik kan werkelijk heel hard over een verkeersdrempel rijden zonder problemen en ook hard de bocht door, dat is natuurlijk gedaan vanwege de zuinigheid, de beste manier om zuinig te rijden is niet afremmen voor een bocht ;)
De rechtuit stabiliteit is overigens ook uitstekend, op de snelweg is het relaxt en rustig rijden.
Geef je veel gas dan klimt de motor in de toeren, het bekende CVT effect maar het is veel minder dan bij mijn vorige Prius en echt veel gas geven is eigenlijk alleen soms nodig bij invoegen op de snelweg.
Het stuur geeft wel wat weinig gevoel en stuurt wat aan de lichte kant, dat had iets zwaarder gemogen maar mijn vrouw vindt het prima.
De full lead verlichting geeft in het donker prima licht en de automatic high beam dimt het grootlicht automatisch bij tegenliggers.
Parkeer sensoren rondom zijn erg gemakkelijk uiteraard ook een achteruit rij camera met hulp lijnen helaas niet dynamisch. Automatisch inparkeren heb ik nog niet getest.

Verbruik
Ik heb net de eerste 1000 kilometer achter de rug dus de auto is officieel ingereden. Dat inrijden moet rustig en de boordcomputer staat op 4,9 liter per 100 kilometer. Voornamelijk snelweg kilometers waarbij ik gewoon de maximum snelheid rijd.
Nu weet ik uit ervaring dat de boordcomputer meestal iets gunstiger aangeeft dan de werkelijkheid maar bij rustig rijden moet 1 op 20 dus wel haalbaar zijn.

Concluderend ben ik tot nog toe erg tevreden. Binnenkort rit naar Zuid Frankrijk, ik houd jullie op de hoogte

Onderhoud
Nog niet gehad moet elke 15000 km

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.