Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Business Intro (2019) #5

autoreview

Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Business Intro (2019)

Signalement

UitvoeringCorolla Touring Sports 1.8 Hybrid Business Intro
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst195.767 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

na 3 jaar

  • 116.150 km

Ik heb de eerste drie jaar geen review gepost, maar dat is deels te wijten aan het feit dat het een Toyota is. Geheel volgens verwachting is hij super betrouwbaar en mankeert er eigenlijk niks aan. Na een Honda Civic Tourer mis ik wel iets beleving.

Iets achtergrond:
Hiervoor had ik een Honda Civic Tourer 1.6D die ik van nieuw tot 190k heb gereden. Fijne auto, maar van generatie X was geen stationwagon meer. Daarom heb ik verder gekeken, en al bij de introductie viel de nieuwe Corolla op. Mooie wagen, alle wenselijke snufjes aan boord, en minder saai dan de Auris die er voor zat. Ik heb ook serieus gekeken naar de Kia Cee'd en Ford Focus, maar vond die minder fijn tijdens de uitgebreide proefritten.
Bij de introductie heb ik gereden in de hatchback, sedan en station, in verschillende kleuren en uitvoeringen. Ik heb gekozen voor de bruine omdat er bij zonlicht zo mooi gouden flakes te zien waren. Grijs en zwart leken me nogal saai, en de blauwgrijs was twijfelachtig.

Inmiddels heb ik ruim 116k km en bijna 3 jaar in deze auto gereden. Hij heeft me nooit laten staan, of überhaupt voor verrassingen gesteld, maar stiekem mis ik de wegligging van de Honda Civic die ik hiervoor had. De Corolla wordt in de reviews altijd geroemd om zijn wegligging (in vergelijking tot de Auris denk ik), maar voor mij had de Civic een fijnere balans tussen comfort en stabiliteit.

De Corolla is een perfecte metgezel voor woon-werk verkeer (veel 80 km/h provinciale wegen en 100 km/h snelwegen) en lange trips naar o.a. Polen en Tsjechië. De adaptive cruise control werkt erg fijn en voorspelbaar, en grijpt niet rigoureus in als dat niet nodig is. Ook de lane keep assist werkt redelijk subtiel. Dat was bij de Kia Cee'd zeker niet het geval tijdens de proefrit.

De Auris die ik in 2015 heb proefgereden was meer Toyota dan ik aankon. De Corolla in 2019 was mooier, had betere wegligging en was comfortabeler dan ik verwacht had. De afgelopen 116k km heeft hij me nooit teleurgesteld, maar ook nooit het gevoel gegeven dat ik met iets uitzonderlijks op pad was. Na 3 jaar ben ik dus zeker tevreden over de auto, maar ga ik volgend jaar (als mijn lease-contract afloopt) toch kijken naar iets anders. Het zou me niet verbazen dat ik dan kies voor zijn grootste Japanse concurrent, maar ik houd opties open voor andere kandidaten.

Nog een half jaar te gaan

  • 150.000 km

Weer een korte update. Inmiddels naderen we de 150.000 km, en is de auto nog steeds probleemloos. Het verbruik over de hele periode is 1:19,2. Normaal rijd ik anticiperend waarbij ik me aan de geldende maximum toegestane snelheid houd zonder traag in de weg te rijden. Tijdens woon-werk verkeer is de adaptive cruise controle erg fijn. Hij houdt vrij veel afstand, maar heeft daardoor ook mogelijkheid om vrij subtiel te reageren als er iemand voor me invoegt.

Afgelopen week hebben we een vouwwagen gekocht, en mocht de trekhaak dus eindelijk weer eens gebruikt worden. Dat ging als een zonnetje, ik merkte nauwelijks dat hij er achter hing.
Ik heb een 7-polige stekker, en de vouwwagen een 13-polige. Bij het testen van de verlichting kwam ik er achter dat knipperlicht naar rechts niet werkte. De auto piepte vrolijk om me dat ook mee te delen. Ik vind het een fijn idee dat die controle er in zit, en ga op zoek naar een ander verloopje....
Het verbruik met vouwwagen was zo'n 1:16 bij bijna continu 90 km/h op de cruise controle. Lijkt me prima.

Eindoordeel

  • 195.767 km

Dat half jaartje van mijn vorige ervaring is iets langer geworden, omdat mijn nieuwe auto langer op zich liet wachten. In totaal heb ik nu dus zo'n 196000 km met deze auto gereden.
Net als bij de vorige ervaringen wordt dit geen lofzang, maar de auto heeft zich zoals een Toyota betaamd goed gedragen. Bij normaal rijgedrag wordt je beloond door een betrouwbare, ruime, comfortabele, zuinige auto met redelijk goed weggedrag.

De enige dingen die ik heb meegemaakt zijn twee keer een lekke band, en daar kan de auto natuurlijk niks aan doen.
Zowel lange als korte ritten, ook met de vouwwagen naar Frankrijk (deels door heuvelachtig gebied) gingen zonder problemen. Het verbruik over de hele periode was 1 op 19,4 km/l

Al met al heb ik een positief gevoel overgehouden aan de Corolla. Zoals al eerder genoemd miste ik een beetje het gevoel in iets bijzonders onderweg te zijn of bij het rijden betrokken te worden, maar het is zeker een aanrader als betrouwbare metgezel.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.