Toyota Corolla Touring Sports 1.8 Hybrid Business Intro (2019) #2

autoreview

Toyota Corolla Touring Sports
Toyota Corolla Touring SportsToyota Corolla Touring SportsToyota Corolla Touring SportsToyota Corolla Touring SportsToyota Corolla Touring SportsToyota Corolla Touring SportsToyota Corolla Touring SportsToyota Corolla Touring SportsToyota Corolla Touring SportsToyota Corolla Touring SportsToyota Corolla Touring SportsToyota Corolla Touring SportsToyota Corolla Touring SportsToyota Corolla Touring SportsToyota Corolla Touring SportsToyota Corolla Touring SportsToyota Corolla Touring SportsToyota Corolla Touring SportsToyota Corolla Touring SportsToyota Corolla Touring SportsToyota Corolla Touring SportsToyota Corolla Touring SportsToyota Corolla Touring SportsToyota Corolla Touring SportsToyota Corolla Touring SportsToyota Corolla Touring SportsToyota Corolla Touring SportsToyota Corolla Touring SportsToyota Corolla Touring SportsToyota Corolla Touring SportsToyota Corolla Touring SportsToyota Corolla Touring SportsToyota Corolla Touring SportsToyota Corolla Touring Sports

Signalement

UitvoeringCorolla Touring Sports 1.8 Hybrid Business Intro
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst7.000 km
Lezerswaardering: 69%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

The beginning

  • 750 km

Na de Auris die mij in 2 jaar 85000 km zonder problemen rondgereden heeft ging ik op zoek naar een auto binnen de leasemogelijkheden van het bedrijf. Ik wilde een ruime auto, met veel rij-hulp en de Corolla had dat. Ik heb de auto 'blind' aangeschaft, hij was nog niet uit toen ik hem bestelde.

De eerste kilometers is wennen. Prima auto, stoere uitstraling, alles erop en eraan en als extra nog een parkeerhulp die er eigenlijk niet opzat. Dat laatste werkt overigens niet echt best, stoepjes ziet hij vaak niet.

Ik rij veel snelweg en dan is deze auto niet bijzonder zuinig. Het hybride gedeelte werkt het best in de stad en tot 80km. Ik heb al een paar keer meegemaakt dat tot 80 km/h elektrisch gereden kan worden, een pre. Maar de 1000km op de 50 liter die de tank bevat haal ik zeker niet.

Ook de lane assist keep is wennen. Als deze aanstaat reageert hij voor mijn gevoel net te laat en is de auto meer aan de linkerkant dan echt in het midden. Ingrijpen kan natuurlijk, maar het systeem grijpt meteen terug. Ook de adaptive cruise is even wennen. Dat loopt overigens soepel en de afstand houdt hij netjes vast. Inhalen is wel een dingetje. Met de adaptive aan duurt het seconden alvorens hij na afremmen weer snelheid maakt.

De digtale meters zijn mooi vormgegeven en 3 basale keuzes zijn mooi en handig. Ik zou zelf wat meer eigen mogelijkheden willen en vormgegeven metertjes. Iets voor de e-store van toyota? De headup display is fantastisch.

De navigatie is niet bijzonder, de mogelijkheden om te projecteren zijn ook bijzonder beperkt. Dat had er wel uit gemogen van mij. Het ontbreken van android play is heel irritant. Spraakinvoer is bagger, hij snapt zeer weinig.
En het start scherm, irritanter kan bijna niet, is de kaart niet instelbaar naar eigen wens.

Stoelen zijn prima, afstellen heerlijk, makkelijk te bedienen, veel ruimte. Binnenkort meer.

En oja, ik heb een trekhaak en alle sensoren slaan op hol als ik een fietsendrager achterop heb. Hij grijpt zelfs in met een remingreep als ik achtyeruit rij... Een knopje om de senoren uit te zetten is er niet...

na de zomer

  • 7.000 km

Al vrij snel was duidelijk dat meer mensen met dezelfde issues kampen met de nieuwe Corolla. Ik heb ze besproken met de dealer, die weinig oplossingen kan bieden, eerder een uitleg dat dat erbij hoort.
Ik heb toen maar een email naar Toyota gestuurd die bij de importeur terecht kwam. Ik ben van mening dat een aantal zaken met betrekking tot de boordcomputer (navi, beeld, instellingen, telefoon enz) keuzes zijn van programmeren en dus veranderbaar. Ik werd heel netjes gebeld en mij werd versteld dat er een update aan zit te komen waarin een aantal zaken aangepast kunnen worden. Ook wordt android auto uitgerold, volgens mij betekent dat dat er een oplossing voor het navigatieprobleem en mogelijkheden om meer eigen keuzes te maken.

In de tussentijd...

Ik ben met de auto naar de Harz geweest, een heuvelachtig gebied in het midden van Duitsland. Op sportstand is de auto vlot genoeg om de snelle Duitsers bij te houden en de inhaalpogingen de berg op vorm te geven. Ook remt de auto dan zelf af als je de heuvel af gaat. Overigens wel een beetje vreemd. Hij maakt hoge toeren, rond de 4500, en bijbehorend geluidsniveau maar doet wat hij doen moet. De eerste keer vond ik het wel wat eng, maar het went. Er zit gevoelsmatig geen verschil tussen de B (berg) stand en de sportstand.
Het verbruik in de bergen was overigens bijzonder laag. Door de lagere snelheid komt het hybride systeem beter tot zijn recht en haalde hij 1:22 km.
De wegligging in sportstand is trouwens lekker direct. Hij houdt de bochten prima en je kan makkelijk bijsturen.

De lane assist is wel een probleem. Ik heb niu een aantal keer de enge situatie meegemaakt dat bij het inschakelen de auto naar de streep toe stuurt, dan corrigeert, doorschiet naar de rechterstreep, weer corrigeert en op hoge snelheid levert dat een flinke slinger op. Ik ga er mee naar de dealer terug en ben benieuwd of ze er iets mee kunnen. Bij mij staat hij nu uit en dat vind ik best wel zonde.
Ook het automatisch inparkeren, zowel file als naast elkaar doet het niet goed. Bij file parkeren ziet hij bijna altijd de stoepjes over het hoofd. En bij achteruit inparkeren parkeert hij vlak naast een andere auto, uitstappen is niet mogelijk ;-)

Overigens kwam ik er achter dat de vloer in de achterbak ook een standje naar beneden heeft, zodat je meer ruimte hebt. Maar ook kun je de vloer omdraaien van tapijt naar een gladde vloer. Had ik dat maar van te voren geweten want ik heb ni een aparte vloerbeschermer gekocht.

De auto went steeds meer en als de gevaarlijke punten eruit zijn ben ik tevreden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.