Toyota Corolla Cross (2022)

autoreview

Toyota Corolla Cross (2022)

Signalement

Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst45.000 km
Lezerswaardering: 64%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Het eerste kwartaal

  • 5.850 km

In mei de launch edition besteld (met alles erop en eraan) onder voorbehoud van de proefrit in oktober. Uiteindelijk eind december 2022 de auto opgehaald, nog net op tijd voor de verhoging van de BPM in januari en nog voor de prijs zoals in mei. Ik wilde graag een auto met een hoge zit, vanwege het comfort en overzicht en ook al omdat mijn oude vader van 90 zonder zijn nek te verdraaien in moest kunnen stappen voor een rit naar het ziekenhuis.
Gewoon echter de witte kleur gekozen, komt het mooiste uit met de zwarte accenten rond de wielkasten en de dakrails. Vanwege mijn lengte van 193 cm wilde ik geen glazen dak vanwege de verminderde hoofdruimte. Ik kan nu zelfs de stoelen een flink eind omhoog instellen zonder met mijn hoofd tegen het dak te komen.
Ben zeer tevreden met de auto. Goede aandrijflijn, wegligging en besturing. Stuur had wel wat meer naar me toe ingesteld kunnen worden. Ook had een langere zitting mooi geweest. Een verschuifbare middenarmsteun was ook niet verkeerd geweest. Het CVT motorgeluid is even wennen maar de auto nodigt niet uit tot racen en dan blijft het geluid binnen de perken. De gasrespons in de stand normal en sport is meer dan voldoende. Zicht rondom is goed en de grote buitenspiegels geven een veilig gevoel. Ben blij met de nog volop aanwezige ouderwetse knoppen. In combinatie met het grote multimediascherm en cockpit display heeft Toyota hier een mooie balans in gevonden. Jammer is echter dat de schakelaars achter het stuur niet verlicht zijn. Lekker relaxed cruisen is het wel met het geluid van de JBL speakers op de achtergrond. De auto blijft netjes binnen de lijntjes rijden en reageert niet nerveus op invoegende auto's bij gebruik van de hulpsystemen en de adaptive cruise control. Ik hoop nog jarenlang te genieten van de auto en dat kun je verwachten van Toyota.

Praktijkervaring en verbruik

  • 7.500 km

In dit tweede deel van mijn review wil ik ingaan op een paar punten waar ik pas achter kwam toen ik de auto in mijn bezit had.
Het eerste punt is de in de folder en op website genoemde functie voor het plannen van een rit via de My-T app, ook wel de "share to car"
functionaliteit genoemd. Welnu, die zit er dus (nog) niet op... Navraag bij Toyota leert dat deze functie later dit jaar alsnog wordt beschikbaar gemaakt.
Gelukkig is een dergelijke functie wel beschikbaar via google maps in combinatie met apple carplay.

Het tweede punt is het gebruik van connected services van Toyota. Er zijn twee sleutels geleverd bij de auto. Deze sleutels heb ik respectievelijk gekoppeld aan mijn account en het account van mijn vrouw zodat de eigen configuratie en carplay automatisch worden geladen bij instappen.
Alles mooi en wel totdat ik erachter kwam dat de connected services niet zozeer verbonden zijn met de auto maar met een account.
Dat betekent dat mijn vrouw b.v. niet gebruik van maken van de connected services als deze aan mijn account zijn verbonden.
Nu is dat op zich niet zo'n probleem aangezien ik bijna altijd de auto gebruik. Maar anders zou ook mijn vrouw apart een abonnement op deze service moeten aanschaffen.

Het derde punt is de software. Zoals altijd met software zijn er bugs of onvolkomenheden. De volgende ben ik een aantal keren tegengekomen:
Bij starten van de auto komt de foutmelding dat het profiel niet overgedragen kon worden. Je moet dan opnieuw inloggen op het multimedia scherm in het Toyota account. Ook is het voorgekomen dat in Google maps de navigatie "bevroor" bij wegrijden. Grappig was het volgende voorval: ik besloot de auto iets beter in te parkeren door naar voren te rijden en weer naar achteren. Na afloop van deze 'rit' werd de samenvatting gepresenteerd. Ik zou 0,3 km gereden hebben.

Als laatste wil in ingaan op het via de My-T app instellen van de climate control. Dat vind ik persoonlijk een van de fijnste opties in de winter als
de ruiten bevroren zijn om ze dan via deze manier alvast te ontdooien en het interieur alvast op te warmen.
Nu biedt de app drie opties aan: 10, 15 en 20 minuten. Wanneer het buiten erg koud is heb je echter nauwelijks voldoende aan de 20 minuten optie.
Nu zou je zeggen, zet hem dan daarna nog een keertje aan, maar helaas dat kan dus niet. Pas nadat je het portier geopend en gesloten hebt is dit
weer mogelijk. Een optie voor 30 minuten, alsmede een mogelijkheid tot inplannen van de climate control op een bepaald tijdstip zou mooi zijn
geweest.

Nog even over het verbruik: ik kom ongeveer uit op een gemiddeld verbruik van 1 op 20 waarbij 90 procent van de km via de snelweg worden afgelegd.
Dat vind ik erg netjes. Met een volle tank moet je dan rekenen op c.a. een range van 700 kilometer totaan het punt waarbij er volgens het display
getankt moet worden. Waarschijnlijk kun je dan nog wel een flink stuk doorrijden op de reserve stand. Na korte ritjes van b.v. 12 kilometer kom ik dan zelfs uit op een verbruik van 1 op 26. Ik wil hierbij aantekenen dat ik een rustige rijstijl heb. Bij iets sportievere stijl moet je rekenen op een verbruik van 1:18.

De hybrid coaching functie in de My-T app is grappig, je ziet dan op de kaart de laatst afgelegde route waarbij precies staat aangegeven welke stukken van deze route electrisch danwel niet-electisch zijn afgelegd.
Ook wordt het remgedrag aangegeven: als je bij b.v. een kruispunt te hard op de rem hebt getrapt wordt je hierop gewezen. Alles bij elkaar
resulteert dit in een bepaalde hybride rijstijl score van 0 (slecht) tot 100 procent (ideaal). Nadat je dit een paar keer hebt gezien dan weet je wel genoeg. Is niet iets dat je daarna nog veel gaat gebruiken.

Stilte graag!

  • 20.000 km

Inmiddels 20000 km op de teller. Een betrouwbare auto maken is één ding, een stille auto maken is iets anders en bij veel autofabrikanten niet altijd prioriteit, helaas. Het afrolgeluid van de banden is daarbij meestal het grootste irritatiepunt, zo ook bij mij. Maar gelukkig blijkt daar wat aan te doen. Verschillende delen van de auto kunnen worden voorzien van geluiddempend materiaal. Nu kun je dit zelf doen met behulp van Youtube maar ik laat het liever over aan specialisten, zoals bv. Schut Car Systems in Arnhem. Een middagje vertoeft in de wachtruimte, met de laptop van mijn werk en het was gepiept.
Ik heb hen gevraagd de wielkasten te isoleren. Hiermee is een reductie van c.a. 3 db bewerkstelligd van het afrolgeluid van de banden. Dit staat gelijk aan een reductie van 50 procent!
Mijn auto is voorzien van het JBL Sound system als onderdeel van het pakket van de Launch Edition. Na het toepassen van de isolatie komt dit veel beter tot zijn recht!
Nu blijft er natuurlijk altijd een bepaald niveau geluid bestaan. Als volgende stap zou ik kunnen kijken naar isolatie van de kofferbak maar of dat nodig is ga ik later wel bekijken.

Tweaken

  • 31.674 km

Inmiddels via Ali Express een horizontaal verschuifbare middenarmsteun geinstalleerd (gewoon erbovenop) waardoor ik met mijn elleboog erop kan steunen en tegelijkertijd het stuur vast kan houden. Heb de rijmodus al enige tijd op ‘Normaal’ staan en gemiddelde verbruik over een lange periode is nu 1:19. Heb de bandenspanning wel iets verhoogd naar 2,7. Lederen bekleding heeft ook een behandeling gekregen met leder onderhoudsmiddel.
Nog geen issues gehad met de auto behalve dan af en toe een software issue waardoor je opnieuw moet inloggen op het multimediasysteem om je profiel over te kunnen dragen.
My Toyota App is daarnaast ook helaas nog niet volledig afgemaakt door Toyota. De functie waar je een locatie kan opzoeken in het kopje ‘Waarheen?’ leidt nog steeds nergens heen.

Winterbanden

  • 45.000 km

Kleber Krisalp HP3 winterbanden erop laten zetten.
Deze winterband is zeer stil in vergelijking met andere en lijkt zelfs stiller dan de zomerbanden en heeft goede rij eigenschappen. Bevalt dus goed. Alleen verbruik is ca 10 % hoger. Mijn dealer gaf aan dat je beter winterbanden dan all season kan nemen bij meer dan 15000 km per jaar omdat de all seasons extra veel slijten in de zomer.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Toyota Corolla Cross

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.