Toyota Corolla 2.0 D4-D Linea Sol (2001)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Corolla 2.0 D4-D Linea Sol |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 110.000 km |
KM-stand laatst | 233.500 km |
ERVARINGEN
- 110.300 km
Ik vond deze auto op marktplaats bij een autohandelaar in de buurt voor een goede prijs. Ik was op zoek naar een leuke toyota corolla, avensis of toch weer een TDI.(VW, Seat, Skoda, Audi) Voordeel van een tdi vind ik het soms hogere vermogen en koppel, en sommige modellen vind ik mooier als een corolla. Aan de andere kant denk ik dat toyota beter scoort als het gaat om betrouwbaarheid, en onderhoudskosten. Mijn golf heeft me in de afgelopen jaren toch veel gekost vind ik.
Wat mij in de advertentie erg beviel was de lage kilometerstand, de d4d motor, en de reeds ingebouwde cruise control. Vooral de cruise control zie je niet zo vaak in een corolla. Verder waren er leuke accesoires aanwezig in de auto zoals elektrische ramen, airco, en een navigatiesysteem(tns 200).
Na een proefrit te hebben gemaakt heb ik de auto vrij snel gekocht, zonder garantie, maar met een jaar APK.
Tot nu toe valt mij op dat de auto veeeeel stiller is dan mijn vw golf. De golf had ik dan ook al 6 jaar, en had inmiddels meer dan 500.000 km gelopen, en was al bezig met z\\\\\\\'n tweede motor. De golf had veel rammeltjes, en kraakjes wat versterkt werd door de grote klankkast omdat het een grijskenteken betrof.
De auto is verder comfortabeler geveerd, en helt wat meer over in de bochten. De zitpositie is een stuk lager dan in de golf, wat ik zelf wel prettig vind. Veel mensen gaan tegenwoordig voor een hoge zitpositie, omdat dat beter instapt. Maar ik koop geen auto voor het instappen.
Stuur voelt stevig aan, het schakelen gaat geweldig en een stuk soepeler en directer dan in de golf.
De souplesse van de motor is wel minder dan in de golf. Maar persoonlijk vind ik het geluid een stuk plezieriger, hij lijkt minder te ratelen dan de TDI.
Het koste me wat moeite om de historie van de auto te vinden, maar uiteindelijk heb ik het garage bedrijf gevonden welke de auto in onderhoud heeft gehad. Deze wist me te vertellen dat de auto een nieuwe ditsributieriem heeft gekregen bij 102000 km. Ik was er al bang voor dat dit gelijk moest gebeuren, aangezien de riem bij 105000 vervangen moet worden en de auto 110000 had gelopen.
De corolla zit wat hoger in toeren dan de golf 2000 toeren ongeveer 80km/h. Bij de golf reed ik bij 2000 toeren al ruim 90 km/h. Toch merk je het in de corolla niet, heerlijk stil, en heb dan ook al probleemloos kort 160 km/h gereden.
De boordcomputer en het ingebouwde navigatiesysteem zijn niet erg gebruiksvriendelijk, en het kost wat tijd om te leren. Bovendien is het navigatiesysteem erg verouderd. De cd-rom die aanwezig was stamde uit 2000. Een update kost maar liefst een dikke 100 euro. Misschien toch maar eens achter een copy aan. De ingebouwde radio doet het redelijk. Volgens mij zijn er 4 speakers op aangesloten, en 2 tweeters,maar erg goed heb ik hier nog niet naar gekeken. Het geluid wat achter weg kwam vond ik wat mager klinken. Misschien ga ik nog eens op zoek naar wat betere speakers.
De stoelen zitten goed. De zitting lijkt me wat kort maar heb me er nog niet aan gestoord. De zachte bekleding spreekt me wel aan. De hoogte verstelling van de stoelen is wel wat vreemd vind ik. Het lijkt of alleen het achterste deel van de zitting omhoog komt waardoor je wat naar voren lijkt te vallen. Zelf heb ik de stoel dan ook maar weer in de laagste stand gezet.
Moest even wennen aan de cruise control. Het is een VDO, en later ingebouwd. Het systeem wordt bediend met een klein zwart hendeltje die vlak onder de richtingaanwijzer zit. Natuurlijk niet zo mooi als in de golf, maar ik vind het wel weer mooier als sommige systemen die op het dashboard zijn aangebracht, en waar je kan kiezen uit allerlei memo\\\\\\\'s en dergelijke. Als je de cruise activeerd voel je het gaspedaal naar beneden gaan, iets wat bij de golf niet zo was. Heb me laten vertellen dat bij de golf alles electronisch gaat, en dat deze corolla gewoon nog een mechanische cruise control heeft. Maar goed het werkt, en ik vind het een geweldige accesoire waar ik enorm veel gebruik van maak.
Tot nu toe ben ik erg blij met mijn aankoop. Probeer jullie op de hoogte te houden van mijn ervaringen en onderhoud. Ik las dat er van hetzelfde type al een review staat.
21-09-08
Was even nieuwsgierig naar specs over deze corolla wat betreft tussensprints,maar kon niks op internet vinden. Daarom zelf eens gemeten:
0-100 niet geprobeerd. Maar of ik de beloofde 12,9 haal?
50-80 3/4 5,6/7,5
80-120 4/5 10,5/14
21-10-08
De teller staat inmiddels op ruim 116000 km.
Alles functioneerd nog goed, en de auto bevalt nog prima. Inmiddels heb ik via marktplaats een nieuwere versie van de cd voor het navigatiesysteem op de kop getikt. Deze voldoet beter.
Het enige wat me nog niet meevalt is het verbruik. Op dit moment is dat ongeveer 1 op 18. Als ik echt mijn best doe, dat wil zeggen heel erg rustig optrekken(0-80 in 3 minuten) zou dit beter kunnen. Ik rijd meest op 80km en 100km wegen. Op de snelweg valt het verbruik me ronduit tegen, de boordcomputer geeft dan soms bij 130 7,5 liter aan, dat is ruim 1 op 13.
Ik ben dan ook benieuwd hoe de andere gebruikers van dit model op mijn review aan de 1 op 20 komen.
Heb de auto ook voor een kleine beurt weggebracht, zie hieronder.
PROBLEMEN/ONDERHOUD
- 110.300 km
15-9-08 Bij APK keuring achterste remschijven vervangen, gratis vanwege aankoop.
18-9-08 Batterij afstandbediening centrale deurvergrendeling vervangen, euro 5.
19-9-08 Zie dat enkele lampjes op het dashboard het soms wel en soms niet doen.
Onder de motorkap lijkt er een snaar wat los te liggen die wat piept.
De stoelen zijn wat grauw, misschien laat ik ze eens schoonmaken
18-11-08 Kleine beurt; olie + filter, koelvloeistof bijgevuld, lampjes
kachelpaneel vervangen, stuur recht gezet. 158,50 euro.
31-03-2009 Kilometerstand 128728. Ik hoorde lawaai tijdens remmen. Blokken versleten, en rem zat al vast. Zuigers losgemaakt, en 0,25 liter olie erbij. Kosten 115,36 euro.
03-04-2009 Banden voor vervangen, michelin energie savers eronder gezet. kosten 170 euro.
Vanaf april hoor ik boven de 120 kilometer een resonerend geluid. Ongeveer hetzelfde geluid als je zou hebben als je over een streep op de weg rijd, gezoem dus. Geen idee wat het is. Soms hoor ik het wel, en soms niet.
29-06-2009 Inmiddels probleemloos naar denemarken gereden, en terug. Vol bepakt, 3 personen en bagage. Bij hoge snelheden 140/150 op teller, extreem hoog verbruik, met een uitschieter van 1 op 13 gemiddeld.
Afspraak gemaakt bij de garage voor een beurt en alvast gelijk de APK. Kilometerstand nu ruim 139.000. Dagelijks gebruik verbruik is nog steeds rond de 1 op 18. Wel laatst een keer ruim 1 op 19 gereden, maar dan doe ik erg mijn best.
Keuring
- 161.597 km
Auto gekeurd. Wat remproblemen achter. Achterste remschijven zaten muurvast, er moesten nieuwe schijven op. Duur bgrapje.
apk keuring
- 140.371 km
Goedgekeurd
Grote problemen
- 184.144 km
Grote beurt laten uitvoeren en gelijk ook maar distributieriem en dergelijke laten vervangen. Daarnaast bleken er nog 2 banden af, en zat wederom de achterremmerij vast. Nieuwe schijven en blokken. Verder nog elektrische raambedieningspaneel rechts voor gemaakt. Totale kosten: 1069,41. Pff
apk, weer een probleem
- 187.000 km
De auto had in december een grote beurt gehad, dus ging ik er vanuit dat keuren een kwestie van minuten was. Nee dus. Remkabel naar achteren versleten, 250 euro kosten. Ook moesten er 2 nieuwe banden komen.
Auto door plaatselijke garage laten uitvoeren. Eigen garage kon reparatie goedkoper uitvoeren dus daar opnieuw laten keuren na reparatie.
aircoservice
- 194.654 km
Airco gecontroleerd en bijgevuld. Ook met UV, ivm met mogelijke komende lekproblemen?
Kosten 119 euro.
weer een probleem
- 205.000 km
Tja, toch wel vervelend deze problemen. Er gaat een lampje op het dashboard branden, en na controle blijkt dit lampje dynamo te zijn. Dynamo blijkt stuk en moet vervangen worden, gebeurd zelden bij zulke auto's is wat ik hoor... gebeurd mij dus wel.
Kosten weet ik niet meer, maar ik meen meer dan 350 euro.
keuring
- 222.791 km
Gelukkig, auto in 1x goedgekeurd. Wel werd geadviseerd iets te doen aan de remmen achter, adviespunt.
Bij eigen garage remmen los laten halen, en olie vervangen. Er werd geconstateerd dat accu stuk was, nieuwe accu gemonteerd.
Uiteindelijk dus opnieuw kosten.
Auto verkocht
- 233.500 km
Op 28 juni auto verkocht aan export bedrijf. Auto is me tegengevallen wat betreft de onkosten die ik eraan gehad heb. De airco ging vlak nadat hij bijgevuld was ook kapot. Verder zat er soms storing in de radio, deze ging soms ineens uit en wilde dan gedurende de reis niet meer aan.
Ook het dieselgebruik viel me tegen. Ondanks zeer rustig rijden vaak niet zuiniger dan 1 op 18.
Auto begon tijdens starten steeds meer te roken, blauwe rook..
Vanwege gezinsuibreiding op komst(4e kind) gekeken naar een grotere auto met minimaal 6 zitplaatsen. Keuze was uit 2 auto's: kleine diesel waar ik veel kilometers voor werk in zou maken, met daarbij grote mpv op benzine voor gezinstripjes, vakantie. Of 1 grote auto op diesel, waar zowel werk als prive in gereden zou worden.
Na veel lezen en rondkijken bleven er 2 kandidaten over, dacia logan mcv 1.5dci of fiat multipla jtd(facelift).
Een nieuw gefacelift model multipla gevonden in limburg(venray) met 200000 op de klok, en een zichtbare historie bij fiat garage.
Zie review verder bij de fiat.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.