Toyota Corolla 2.0 D Linea Terra (1998)

autoreview

Toyota Corolla

Signalement

UitvoeringCorolla 2.0 D Linea Terra
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf164.229 km
KM-stand laatst352.516 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 352.516 km

In verband met het verplaatsen van het werk en het bijkomende reizen, is deze groene toyota corolla liftback 2.0 diesel linea terra van augustus 1998 met 164.229 km in november 2003 aangeschaft. Het gaat om de minst luxe uitvoering, dus wel met kachel en achterruitwisser maar zonder elektrische ramen en elektrische bedienbare buitenspiegels en airco.

De auto is niet moeders mooiste als je 'm ziet maar als je dagelijks ruim 120 km woon-werkverkeer hebt, is het uiterlijk wel laatste wat van belang is. Zolang die maar start en rijdt en dit laatste doet de auto. Al ruim 5 jaar.

Als de motor koud is, met name als de temperatuur rond of onder het vriespunt ligt, dan hoor je duidelijk dat er een diesel is gestart. Is de motor warm, dan snort deze.

Is de auto gebruikt: ja. Niet alleen voor het woon-werkverkeer maar ook als bestelbus. En dan is een liftbackmodel praktisch als je geen stationwagon hebt. In verband met verbouwingen zijn er nogal wat zakken puin vervoerd en materialen gehaald. Achterklep open, achterbank neer, volstouwen, klep dicht en rijden maar. Bij het halen van materialen hetzelfde verhaal.

Als het op het rijden aankomt dan merk je dat deze wagen zich meer leent voor de snelweg zonder file dan voor de stad of op de snelweg met file. In de stad blijft het opletten met afgaan van drempels. Bij te hoge snelheid een drempel af (op) en je merkt meteen dat de schokbrekers niet oneindig dempen. Wordt er met beleid een drempel af- (op)gegaan, dan is er niks aan de hand. 130 km/h op de snelweg, geen probleem.

Het gemiddeld verbruik over 187.777 km bedraagt 1 liter diesel op ongeveer 17,5 km. Bij warm weer en file is het verbruik 1 op 18, zonder file 1 op 18,5. In de winter, met name als de temperaturen flink onder 0 liggen, gaat het verbruik richting de 1 op 17. Het verbruik wordt (on)gunstig beinvloed door het type banden en de bandenspanning.

Zijn er kritiekpunten: ja.

-Stabiliteit. De auto is wat instabiel. Opvallend is wel dat als er lading achterin ligt, de auto stabieler op de weg ligt dan zonder lading.
-Het verwisselen van de lampje aan de bestuurderszijde. Om dit lampje te kunnen verwisselen moet eerst de accu naar achteren geschoven worden. Met wat oefening is het mogelijk om dit in 10-15 minuten te doen.

Zijn er specifieke problemen geweest: Op een kapotte waterpomp na, neen. Helaas ging de waterpomp kapot bij ruim 291.000 km (dit 3.000 km na een kleine beurt) maar daar kan zowel de auto, bestuurder en dealer niks aan doen. Ook een waterpomp gaat eens stuk. (zie onderhoudskosten).

Wordt de auto ouder: ja, de kachel en startmotor hebben z'n langste tijd gehad. Als de temperaturen onder nul zijn, kost het moeite om de auto te starten en warm te krijgen. Opa wordt wakker, rochelt, loopt op 3 poten en na ongeveer 10 seconden op 4 poten.
Ook de bestuurdersstoel is langzaam aan het doorzakken en voor de 0-100 km kan 2 seconden worden opgeteld bij de waarde in het boekje.

De auto is particulier (geen lease-auto) en is in onderhoud bij de dealer. Onderhoudskosten zijn daarom van belang. Onderstaand de onderhoudskosten vanaf aanvang aanschaf auto:

- 176.697 km: € 191,97 (kleine beurt)
- 188.774 km: € 267,07 (kleine beurt inclusief 1 reserveband)
- 195.267 km: € 107,47 (APK-keuring)
- 200.892 km: € 623,11 (grote beurt, distributieriem, spanrollen, spanners, v-riem)
- 214.209 km: € 431,07 (kleine beurt, remblokken voor)
- 230.000 km: € 169,74 (kleine beurt)
- 235.559 km: € 79,44 (apk-keuring)
- 240.000 km: € 782,19 (grote beurt, nieuwe koppelingsset)
- 248.954 km: € 694,22 (4 nieuwe schokbrekers)
- 259.699 km: € 250,04 (grote beurt)
- 269.608 km: € 430,98 (kleine beurt inclusief 2 nieuwe banden, uitlijning etc.)
- 288.863 km: € 164,18 (kleine beurt)
- 291.958 km: € 897,59 (grote beurt, distributieriem, waterpomp, spanners, v-riem)
- 304.642 km: € 263,59 (kleine beurt inclusief apk-keuring)
- 320.056 km: € 275,68 (grote onderhoudsbeurt)
- 335.428 km: € 160,89 (kleine onderhoudsbeurt)
- 349.250 km: € 477,70 (grote onderhoudsbeurt inclusief 2 nieuwe banden).

Daarnaast is de accu nog een keer vervangen ad € 107,50 en 4 nieuwe banden ad totaal € 325,50 (lekke band en een vakantie in een land met spoorvorming!, niet Nederland).

Totale onderhoudskosten: € 6.699,93. Omgerekend over het 187.777 km is dit € 0,036/km. De dieselkosten zijn, uitgaande van een gemiddelde prijs van € 1,13 per liter: € 0,065/km.

De auto is na ruim 5 jaar trouwe dienst ingeruild. Helaas worden er geen liftbacks meer gebouwd in de klasse van de corolla respectievelijk de auris. Bij een kmstand van 352.516 km is deze ingeruild voor een toyota corolla wagon diesel met een kilometerstand van ongeveer 149.000 km.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.