Toyota Corolla 2.0 Hybrid GR Sport Plus (2021)

autoreview

Toyota Corolla 2.0 Hybrid GR Sport Plus (2021)
Toyota Corolla 2.0 Hybrid GR Sport Plus (2021)Toyota Corolla 2.0 Hybrid GR Sport Plus (2021)Toyota Corolla 2.0 Hybrid GR Sport Plus (2021)Toyota Corolla 2.0 Hybrid GR Sport Plus (2021)Toyota Corolla 2.0 Hybrid GR Sport Plus (2021)Toyota Corolla 2.0 Hybrid GR Sport Plus (2021)Toyota Corolla 2.0 Hybrid GR Sport Plus (2021)

Signalement

UitvoeringCorolla 2.0 Hybrid GR Sport Plus
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst18.000 km
Lezerswaardering: 47%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 1 km

Een Corolla???

Dit stukje gaat meer over mijn keuze.
Na 4 jaar A3 cabrio werd het tijd voor wat anders.
Helaas is er nieuw (te) weinig keus in betaalbare nieuwe cabrio’s, de MX5 blijf ik te laag en te klein vinden en een T-roc cabrio….tja.
Dus dan maar op zoek naar een wagen met een optioneel schuifkanteldak voor toch nog een beetje zon op mijn bol en tevens iets meer pit.

Eerste keus na de Audi waren de Duitse 3, de BMW 1, Mercedes A of de Audi A3, welke allemaal zeer mooi van binnen zijn, vaak met hele gave multimedia.
De Focus en Leon schijnen ook goed te rijden, maar deze lijden onder hetzelfde euvel als de andere 3, ze hebben van buiten de uitstraling van een Auris….saai met een grote S.

Dat is dan direct een ezelsbruggetje naar de opvolger van de Auris, waar ik al eens naar gekeken had vorig jaar, een Toyota Corolla, maar toen bleek de bi-color versie niet leverbaar met een open dak.
Per toeval zag ik in de folder van 2021 van de nieuwe Corolla staan, dat dit nu wél mogelijk was en de 2.0 motor er ook in leverbaar was.
In verband met een kortings-aktie deze maand eens even langs de dealer gereden, met als resultaat dat er over 2,5 maand een rood/zwarte Corolla GR met schuifdak, JBL en 184 pk geleverd gaat worden, even heel wat anders na de A3, een hybride en cvt.
Als hij er is, zal deze review pas echt een review gaan worden.

Ben wel zeer benieuwd:
-CVT, hoe rijdt dat, ben niet zo van de proefritten, vind iets mooi en klaar
-Kleurencombinatie, kleur nog niet gezien, oogt als bi-tone lekker in de folder
-Nu zgn Premiumbeleving in de A3, kijken of dit echt waar is i.v.m. Corolla

Afgelopen vrijdag bericht, dat de wagen in productie is genomen, kijken hoe lang het dan nog duurt voor aflevering.
Wordt vervolgd.

Nu wel?

  • 1.500 km

3 weken vroeger dan voorspeld, kreeg ik een belletje dat de wagen bij de dealer was.
Via Toyota werd ik via de mail daarover steeds geïnformeerd, grappig om te weten hoever de wagen was.
Op 12 augustus was het zover, paperassen in orde maken en doek van de wagen gehaald, oef dat viel zeker niet tegen.
Mooiere kleur dan gedacht, zeker in combinatie met dat zwart metallic dak mét open dakkie erin.
Na een en ander besproken te hebben over de tech aan boord op weg met de Corolla.

Wat me direct opviel, was dat de cvt niet zo hoog toerig is als bijvoorbeeld onze dienstauto, een Ford Kuga plug-in, pas in de sportstand ga je dit meer merken.
En ja, die 35 pk meer ( ivm de Audi ) tezamen met het hybride-systeem maken de auto behoorlijk rap.
Het sturen gaat behoorlijk licht, even wennen, en de Falken banden maken wel rolgeluiden, maar die zijn te verwaarlozen na de toch behoorlijk rumoerige maar wel plakkerige Conti’s onder de A3.

Binnen vallen de lekkere sportstoelen op, met mijn 1,68 zitten ze perfect, maar voor langere mensen is de zitting waarschijnlijk te kort, zitruimte achter beperkt, met de achterbank plat heb je ivm de Audi een zee van ruimte, beetje jammer van de wat goedkoop aandoende hoedenplank.

Het digitale dashboard voor je neus is leuk, de instelmogelijkheden zijn helaas wel erg beperkt, de rest van het dashboard ziet er keurig afgewerkt uit.
Knoppen zijn ff wennen, maar die adaptieve cruisecontrol werkt fijn en de systemen helpen goed om je binnen de lijntjes te laten rijden.( is bij de Kuga wel anders, daar ga je als een jojo heen en weer)
De Hud is top, pech is dat de navigatie-aanwijzingen alleen getoond worden als je de Toyota navigatie gebruikt, bij Google Maps helaas niet.
Het eigen navigatie systeem van Toyota is best goed, maar via Apple CarPlay werkt Maps, maar vooral Google Maps met satellietkaart geweldig, Flitsmeister draait dan gewoon achter de openstaande apps.
De JBL klinkt aardig, mis alleen een goede equalizer om te finetunen.

Het dubbele glazen panoramadak bevalt goed, het schuifgedeelte gaat jammer genoeg niet zo ver open als ik had gewild, er is wel wat windgeruis maar daar valt mee te leven.

En dan een kritiekpunt, namelijk het optionele ( te dure ) alarm, dat wordt hier ingebouwd, een losse ab erbij, beetje een Jip en Janneke ding, afzetten met de ene ab, dan nergens aanzitten en heel snel instappen, nu al een aantal keren gehad dat ie niet startte omdat de startonderbreker al weer bijstond, zelfs na 1,5 maand wil hij nog wel eens gaan loeien als je verkeerd drukt

Over de buitenkant kan ik kort zijn, ik vind hem prachtig in het rood/zwart met gave zwarte 18” velgen, alleen de nepuitlaatjes………

Als laatste dan het rijden, tja van het hybride gedeelte merk je eigenlijk niks, werkt top, hij is snel, bochtenwerk wordt ietwat geremd door de naar mijn inziens minder plakkende Falken banden, kwestie van opgummen en weer Conti sport contact eronder.
Vooral de tussensprintjes en inhaalmanoeuvres zijn door de flink meewerkende accu behoorlijk flitsend.
Met mijn niet echt “hybride-achtige” rijstijl heb ik tot nu een nette 1 op 15/16 gereden, best keurig.
Grappig feit is dat de My Toyota-app mij na elke rit wil opvoeden, ik moet rustiger optrekken, remmen etc, wel leuk om te zien dat je vaker geheel elektrisch rijdt dan je voor mogelijk houd.

Al met al een erg leuke auto, die steeds beter bevalt.

Eerste ervaringen na 1,5 maand:
Positief:
-Wat een rust i.v.m. de Audi
-Ziet er geweldig uit ( mijn mening)
-Lekkere stoelen
-Best zuinig
Negatief:
-Infotainment ( voorspelbaar) maar dit wordt meer dan goed gemaakt door Apple CarPlay, wat top werkt, helaas via een kabel
-JBL klinkt best aardig, geen vergelijking met de 5.1 B&O in de Audi
-Alarm…..

Na 1 jaar

  • 8.500 km

8500 km
Eerste beurtje, 320 euro inclusief stofzuigen/wasbeurt, goeie actie omdat ik zelf niet zo’n poetser ben en mijn dashboard steeds grijzer begon te worden.
Keurig gedaan door de dealer, waarbij ook daar ineens mijn aircofilter vervuild bleek én mijn brandstofsyteem gereinigd werd, totale kosten dus 395 euro, tja autorijden mag wat kosten, heb eigenlijk liever dat ze dat alles gewoon in de beurt-prijs verwerken.
Sierstrip in skirt weer vast gezet, verders geen bijzonderheden, bandenslijtage valt mee, nog 4 mm ;)
Daarom nu 4 sterren, die laatste ster verdwijnt door dat @%#&$-alarm.
Ook de glascoating werpt zijn vruchten af, beetje afspuiten en klaar.

Verders niet veel bijzonders, rijdt heerlijk en sportief, goede stoelen en met deze benzineprijzen een stukje zuiniger dan de Audi, nu 1 op 17.

Op naar de volgende beurt…..ben bang dat ie dat niet gaat redden, vind de nieuwe upgrade van de motor en infotainment dusdanig en het alarm zo vervelend, dat ik de CH-R GR overweeg, máár dan zonder alarm alhoewel hij samen met de RAV4 in de diefstal-toptien zit.
Een schuifkanteldak is er nu ook als optie, dat was een pre voor mij.

Ster minder

  • 15.000 km

Ster minder.
1 ster minder voor het alarm en nu weer ééntje eraf.
Vanmorgen stond ie met een lege accu na 2 weken stilstaan, wel snel geholpen door de pechhulpdienst.
De beste man vertelde dat het door sluip-verbruikers kwam…..
Schijnt dat er maar een 30 Ah accu inzit en die trekt het geen paar weken.
Voor mij de druppel, van de winter eruit, ga op zoek naar een “normale” benzineauto, vind de GR Yaris erg leuk.
Keuzes…..

Ouwe knar?

  • 18.000 km

Kogel door de kerk, wordt nu officieel een ouwe l#l, een suv gekocht?
Vanmorgen eens een inruilprijsje gevraagd voor de Corolla, na flink wat afdingen viel het mee, daarom de nieuwe C-HR GR in “saai grijs” besteld, oranje was helaas (nog) niet mogelijk.
Ben gek op al die vouwen en dat hoekige aan deze auto.
Hoop wel dat zowel het alarm als de accu van een iets betere kwaliteit zijn.
Geleverd in februari, review volgt.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.