Toyota Corolla 1.8 Hybrid Business (2021)

autoreview

Toyota Corolla 1.8 Hybrid Business (2021)

Signalement

UitvoeringCorolla 1.8 Hybrid Business
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand laatst41.000 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Betrouwbare auto

  • 41.000 km

Deze review betreft mijn vorige auto. Ik heb deze nieuw in jan. 2021 in ontvangst genomen en na 3 jaar en 28.000 km overgenomen van de leasemaatschappij en na 4,5 jaar en 41.000 km ingeruild op een Lexus UX300h.

Voor deze review moeten we dus als eerste terug naar het jaar 2021. Het zou mijn laatste lease auto worden (i.v.m. pensionering) en ik wilde deze overnemen van de leasemaatschappij bij het einde van de lease. Ik wilde daarom een betrouwbare auto hebben. Hiervoor reed ik met een Skoda Octavia 1.6 diesel met DSG (ook lease), maar die DSG schakelde helemaal niet lekker. Die auto had ik niet privé over willen nemen, ook i.v.m. de verhalen die je leest over de kwaliteit van die DSG bakken. Ik was ook erg gecharmeerd van een VW Golf, maar ik wilde persé een automaat, maar dus geen DSG, daarom ben ik bij Toyota gaan kijken. Die staan als zeer betrouwbaar te boek.

We hebben ook nog met een Kia Niro Hybrid proef gereden, maar die maakte veel geluid van achter uit de wielkasten. Dat vond ik niet prettig. Die viel af voor mij. Ik heb trouwens wel ook met een Golf proefgereden. De auto die ik reed (met DSG) schakelde goed, maar ik wilde wel een 4 cilinder hebben, geen 1 liter 3 cilinder, en dat zit je bij VW gelijk in een andere prijs categorie.

Tijdens de proefritten heb ik met alle modellen Corolla (hatchback, sedan en station) en veel uitvoeringen gereden (1.8 en 2.0 in verschillende trims). Van de 2.0 viel mij op dat die veel bandengeluid maakten. Die stonden ook allemaal ook grotere wielen (17" en 18") met bredere (225) en platte banden. Alleen de 1.8 (in Comfort of Business uitvoering) stond op 16" met 205/55 banden en die was hoorbaar stiller. Toen was de keus nog tussen een sedan of een hatchback. Mijn partner wilde geen station. Ik was erg gecharmeerd van de sedan (ben een sedan mens), maar de stoelen in de sedan hadden beduidend minder steun in de lenden dan die van de hatchback. Een sedan met lendesteun verstelling zou dat oplossen, maar dan zat je aan een trim level vast die weer 17" wielen met brede 225 banden had. Dat zou veel te moeilijk worden met de lease maatschappij om een mouw aan te passen.
Het werd dus een 1.8 hatchback in Business / Comfort uitvoering met 16" velgen en (comfort) banden.

Nu we het toch over comfort hebben:
Wat mij gelijk opviel aan alle Corolla's was het grote verschil in rijden met de Skoda Octavia. De Octavia leek vergeleken met de Corolla wel een olietanker. Die auto voelde log en zwaar aan. De Corolla voelde daarentegen lichtvoetig aan. De besturing was heel nauwkeurig en gaf veel feedback. Terwijl de auto's ongeveer evenveel wegen.
De 41.000 km dat we de auto hebben gehad hebben we er goed in kunnen zitten. Je kon ook makkelijk een goede zithouding vinden.
De auto is achterin niet groot. Ik ben 1,81 m en kon achter mezelf zitten, maar dan hou je geen knieruimte over. De station, die een 5 cm langere wielbasis heeft, heeft ook 5 cm meer beenruimte achterin (en een aanmerkelijk grotere bagageruimte). Heb je een gezin, dan kan ik mij voorstellen dat je voor de station kiest. Ben je met z'n tweeën, dan is een hatchback ook OK.
Het enige waar ik me soms aan stoorde waren rammels vanuit het dashboard. Die variëerden met de buitentemperatuur.
De bediening was heel makkelijk. Er zitten knoppen in voor de airco en draaiknoppen voor temperatuur regeling. Het werkt heel intuïtief. Je hoeft nergens voor het scherm in.
De snelheidswaarschuwingen kun je via het scherm uitzetten. Die instelling wordt onthouden ook als je de auto uitzet en opnieuw start. Heerlijk. Dit in tegenstelling tot moderne auto's, waar je dat iedere keer opnieuw moet doen.
Cruise control kan 'dom' of met afstandsregeling. Dat laatste werkt op zich prima (met drie verschillende instelbare afstanden), maar ik hou er niet van als de auto vanzelf vaart mindert, dus ik gebruikte alijd de CC zonder afstandsregeling. Mocht je dat niet erg vinden, kun je er mee in de file rijden, zonder zelf af te hoeven remmen of (veel) gas bij te geven.
Er zit ook een stuurassistent op, maar die had ik uitgezet, vanwege bovenstaande, ik stuur liever zelf.
Het geluidscomfort en veercomfort vond ik goed voor deze klasse, mits op 16" velgen.
De auto had geen stoelverwarming, maar dit hebben we niet gemist. In de vorige auto (Skoda Octavia) zat dat wel, en daar voelde de bekleding in de winter koud aan, dus toen was het wel erg prettig. Maar de bekleding in de Corolla voelde niet koud aan, dus geen gemis.

Prestaties:
De auto voelt niet ondergemotoriseerd aan, maar de 2.0 had wel duidelijk meer power. Zowel bij optrekken als bij tussen acceleraties. Maar de 1.8 heeft voor ons altijd voldaan. We zijn wel rustige rijders. Van het CVT geloei (waar AW graag over klaagt) zou je last kunnen hebben als je je rechtervoet niet een beetje in bedwang weet te houden. Bij een wat rustigere rijstijl is dat 99% van de gevallen geen issue. En anders is het maar tijdelijk, bij snel moeten invoegen op een N-weg.

Infotainment:
Een belangrijk(er) punt bij moderne auto's. Deze auto heeft een relatief eenvouding systeem met een centraal aanraakgevoelig scherm om de radio te bedienen en verschillende instelling van het Safety Sense systeem (bots beveiliging, etc.) in te kunnen stellen. Dat laatste hoef je maar eenmalig te doen. De auto onthoudt je instellingen. Er zit in deze uitvoering geen ingebouwde navigatie, dat moet via Android Auto of Apple Car Play. Wij hebben een Iphone, en dat werkte goed. Wel met een kabel, draadloos zat er niet op. Toen deze auto werd geïntroduceerd, waren er modellen met ingebouwde navigatie, maar ze hadden toen nog geen telefoon connectiviteit. Dat is later met een update veranderd. Kijk dus goed of je telefoon gekoppeld kan worden, als dat belangrijk voor je is. Let ook op of dat draadloos kan of met een kabel. Draadloos opladen kon niet bij deze versie.

Betrouwbaarheid:
We hebben geen problemen met de auto gehad die op het conto van de auto kunnen komen. De problemen die we wel hebben gehad waren pech (een band lek gereden op een stoeprand) en de afvoer van de airco zat verstopt (dat kwam doordat een metselbij het afvoer slangetje dicht had gemetseld - we hebben een bijenhotel dicht bij de auto staan, en deze bij was blijkbaar op een idee gebracht) en één keer stond er water in een van de achterportieren. Dat bleek een verstopping van één van de afvoerkanaaltjes onder in het portier te zijn. Vroeger zaten daar gewoon gaten, maar daar heeft Toyota hele mooie plastic afdekkapjes ingezet. Dat ziet er mooi afgewerkt uit, maar de kanaaltjes die dan overblijven zijn miniscuul. Wij wonen nogal landelijk (lees: er komt vaak troep uit de bomen op de auto), en dat vindt zijn weg op den duur ook in je portieren. Wat dus die afvoerkanaaltjes verstopte. Oplossing: Ik heb die afdekkapjes (ouderwets) definitief verwijderd. Probleem opgelost.
We hebben ook nog een marter onder de motorkap gehad. Die had één van de kabeltjes van een injector doorgebeten. Toen liep de auto op 3 cilinders. Dat heb ik zelf opgelost (met een soldeerbout en een stukje tape).

Kosten:
Er zijn aan de auto buiten de beurten geen extra kosten geweest. Ik hield het verbruik ook bij en dat lag zo rond de 1:22 à 24. Het is een heel zuinige auto als je er zuinig mee rijdt. Vooral in stadsverkeer en op de buitenwegen.
De laatste twee beurten heb ik privé moeten afrekenen, en die kosten vielen mij mee. Je kunt uit 3 versies voor de beurten kiezen; budget, een pakket inclusief pechhulp en nog een versie erboven (met stofzuigen geloof ik). Ik koos voor budget omdat de pechhulp al via de verzekering was geregeld.
De gewone garantie is al 5 jaar op deze auto. En als je daarna ieder jaar je beurt bij Toyota laat uitvoeren krijg je iedere keer weer een jaar garantie, tot de auto 10 jaar oud is. Dat was ook één van de redenen om voor een Toyota te kiezen. Een volgende eigenaar kan hier ook gewoon gebruik van maken. Hier spreekt wel vertrouwen uit van de fabrikant.

De dealer:
De auto is geleverd en onderhouden door Toyota Ruyne in Hoogeveen (nu ADG groep). Dat was/is een heel schappelijk bedrijf. Met de verstopte afvoerslang van de airco ben ik gewoon gratis tussendoor geholpen (ook geen rekening richting lease maatschappij - ze hebben ook nog een airco reiniging voor me gedaan) en voor het water in de deur ben ik gewoon een keer langs gereden en hebben ze ter plekke opgelost. Aardige mensen, goede service. Geen klachten.

Conclusie:
Als ik een fijn rijdende, betrouwbare auto zou zoeken, zou ik zonder twijfel weer voor een Toyota (Corolla of iets anders) gaan, mocht ik op een gegeven moment geen Lexus meer kunnen of willen betalen (we rijden nu een Lexus UX). Met een gezin zou ik voor de station gaan. De hatchback is niet zo ruim achterin.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.