Toyota Celica 1.8i (1997)

autoreview

Toyota Celica
Toyota CelicaToyota CelicaToyota CelicaToyota CelicaToyota Celica - interieur

Signalement

UitvoeringCelica 1.8i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf43.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Deze 6e generatie Celica met de zogenoemde kikkerogen is een vrij zeldzame auto op de Nederlandse wegen. En dat terwijl het m.i. toch een mooie en goede auto is.
Helaas lopen er sinds 2005 helemaal geen nieuwe Celica’s meer van de lopende band, omdat Toyota aan lage emissie-eisen wil voldoen. In 2005 zijn daarom de Celica, MR2 en Previa uit het gamma geschrapt.
Dit was mijn tweede auto, aangeschaft in december 2002, maar het is er één waarin ik met veel plezier in rond heb gereden. De auto betreft een Limited Edition, dat wil zeggen een uitloopmodel en aardig compleet. Zo zijn er tamelijk wat opties aanwezig die soortgelijke Celica’s nog weleens ontberen, zoals airco, klasse 3 alarm, bijpassende spoilerset rondom, speciale LM-velgen etc.

Het volgende is me de aflopen drie jaar goed bevallen:
Lekkere exclusieve stuurmansauto, waarbij bochten lekker strak genomen kunnen worden. Soepele motor, waarmee je tot +/- 3200 tpm lekker rustig kunt rijden en als het allemaal wat sportiever mag tot ruim 6000 tpm kunt doorhalen. Helaas maar een 1.8 met 116 pk, maar met een gewicht van 1.070 kg toch in 10 tellen naar de 100. Al merk je wel dat de auto meer kan hebben en daar verlang je dan ook naar.
Daarnaast heb ik van de auto in zijn geheel een goede kwaliteitsbeleving. Het interieur is opgebouwd uit mooie materialen in zwart/donker grijs. Hij is inmiddels 9 jaar oud, maar dat zie je er niet aan af.

Wat ik minder aan mijn Celica vind: veel lawaai in interieur bij snelwegsnelheden door banden- en windgeruis (m.i. geen/niet voldoend geluidsisolatie in wielkasten). Het stuur is alleen in hoogte vestelbaar (niet axiaal) en aangezien ik 1.92 m. ben, kan ik niet de meest ideale zitpositie vinden. Eigenlijk te weinig vermogen (116 pk op 1070 kg) voor een auto die er zo snel uitziet.

In augustus 2006 heb ik afscheid genomen van de trouwe Celica, waarin ik bijna 4 jaar zonder problemen heb gereden. Ik wilde eigenlijk wel weer eens een wat moderner model en zag mijn kans in een 7de generatie Celica uit 2001.

PROBLEMEN

De volgende problemen heb ik met de Celica gehad:
Tot twee keer toe een lekke band, maar dat kan met iedere auto. Verder geen problemen gehad, dus 50.000 km gereden zonder tussendoor naar de garage te moeten. Of het moet voor een versleten ruitenwisserrubber zijn geweest, want die zijn snel versleten (+/- half jaar). Volgens planning de jaarlijkse onderhoudsbeurt bij de dealer gehad.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.