Toyota Camry 2.2 GLi (1994)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Camry 2.2 GLi |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 238.148 km |
KM-stand laatst | 283.529 km |
Touren
- 283.529 km
Hoe het begon:
Ik heb deze auto aangeschaft na vroegtijdig afscheid te hebben genomen van mijn Volvo 850 GLE. Ik wilde onze VW LT camperbus uit '86 niet als dagelijkse auto gaan rijden en ik vind de Toyota Starlet ('97) van mijn vrouw te klein en spartaans voor mijn dagelijkse kilometers. Dus ging ik opzoek naar wat anders. Ik ben vrij groot (1.92m), rij dagelijks 60 km woon werk verkeer en hou van comfortabel vervoer.
Om moderne auto's geef ik helemaal niets en het mag wat afwijkend zijn. Een auto die je niet op elke straathoek ziet, maar wel graag betrouwbaar. En het moest een automaat zijn, want daarvan ga ik zo lekker relaxed rijden. En een beetje ruim, zodat ik fatsoenlijk wat mensen en spullen mee kan nemen. Dus na lang speuren kwam ik deze Camry tegen. Typische jaren '90 lijnen. Een weinig einig opvallende auto wellicht, maar stiekem toch bijzonder. Het is in Nederland nooit een kiloknaller geweest en wat hier rondreed is inmiddels allemaal geëxporteerd naar Afrika.
Wanneer zag u deze 3e generatie Camry voor het laatst?
Op een zaterdag met een goede vriend afgereisd naar het zuid/westen van Brabant. Daar stond deze Camry al een poosje te koop bij een handelaar. Na een proefrit en wat onderhandelingen de koop overeenkomst getekend.
Eerste ervaringen:
Het is een fijne,ruime en comfortabele auto. De automaat schakelt vrijwel zonder dat je het merkt. Grote hobbels in het wegdek worden mooi
gladgestreken. Bijna op Franse wijze. Maar op korte hobbels of hoge drempels merk je dat het een Japanner is. Ik heb inmiddels genoeg auto ervaring om te beseffen dat de eerste periode worden gereden op een roze wolk en bekeken door een roze bril...
Na 2 maanden probleemloos rond rijden begaf het raam mechanische aan de bestuurderszijde het. Het motortje draaide nog wel, maar het raam bleef open. Niet iets waar je in januari op zit te wachten. Via de dealer, kon ik aan een compleet mechanische komen, maar dat kostte me 700€ en dan moest het nog ingebouwd worden. Zelf gaan speuren op internet en dat scheelde me bijna €500,- Lang leven de vooruitgang. Via marktplaats een paar Toyota velgen aangeschaft, want vanuit esthetisch oogpunt vond ik de originele velgen met kapotte wieldeksels wat armoedig ogen.
Ook gelijk vier nieuwe Michelin banden erop laten zetten en probleemloos gereden tot de eerste APK keuring in november 2022.
Een maatje van me is automonteur en die klust hobbymatig nog wat in zijn vrijetijd. Hij heeft de Toyota kritisch bekeken en na overleg met mij onder handen genomen. Naast de remmerij, wat kleine slijtage delen en een nieuwe accu, vielen vooral de distributie set en de carterpan uit de toon.
Mede omdat deze monteur een stuk vriendelijker uurloon vraagt dan een reguliere garage vielen de kosten uiteindelijk mee.
Trouwe metgezel met nukken:
Sindsdien maakt de Camry probleemloos en comfortabel haar kilometers. Verbruik schommelt zo rond de 1:10 gemiddeld. Daarbij moet wel gezegd worden dat ik doorgaans rustig rij. Dat past ook het beste bij de auto. Bij sterk accelereren laat de motor zich duidelijk horen, maar eenmaal op snelheid, heb ik meer last van mijn tinnitus dan van het geluid van de motor. Overigens zijn de standaard speakers( 6 stuks) van prima kwaliteit. Ik heb wel de radio vervangen voor een modernere bluetooth radio.
De ruimte op de achterbank is dik voor elkaar. Ik heb nog nooit iemand horen klagen, ook niet als diegene achter mij moet zitten. De kofferbak is riant en de rugleuning van de achterbank in delen neerklapbaar.
Kleine mankementen heb je altijd bij oudere wagens. Ook bij Toyota's dus.
Zo deed opgegeven moment de richtingaanwijzer naar rechts niets meer. Zelf gaan klungelen met een nieuw relais bood geen relaas. Het bleek in de hendel te zitten.
Deze is vervangen door een complete unit (met de hendel voor de ruitenwissers erbij) van een sloper. Daarvan blijkt echter de regelbare interval een eigen leven te hebben en die doet het meer niet dan wel.
Maar ondanks deze kleine nukken blijft Camry een betrouwbare metgezel. Verbruik blijft 1:10. Ik stap altijd zonder ongemak uit de wagen Ook na een tripje naar Berlijn en langere ritten door het land. Ik mis wel soms de cruise control of airco. Maar je kunt niet alles hebben.
Olie verbruik is verwaarloosbaar. Koelvloeistof idem. Gewoon af en toe controleren en klaar. Afgelopen maart is ze 30 jaar geworden! Maar
deze wagen heeft me nog nooit laten staan. Al met al snap ik wel waarom dit in US zo lang het bestverkochte model is geweest. Gewoon no nonsense, veel comfortabele kilometer (mijlen) maken.
Op naar 300.000:
Elk jaar in November is het tijd voor de APK. Dan krijgt de auto gelijk een beurt en wordt ie goed nagekeken. Er doen zich geen rare dingen voor. Soms wat slijtage delen, dat hoort erbij en heb je bij elke auto natuurlijk. Sinds de laatste keuring vorige maand hoef ik pas over 2 jaar weer een keuring te hebben. Maar ik ben van plan om toch jaarlijks dat controle moment erin te houden. Puur voor mijn geruststelling en de algehele veiligheid.
Anders nog iets?
Ik heb de wagen nu 3 jaar en dat is best lang voor mijn doen. Meestal begint het ergens te kriebelen en wil ik na 1.5 jaar wat anders. En stiekem speur ik wel regelmatig op het internet om te kijken wat er allemaal voor leuks te koop staat. En natuurlijk staat er zat grappig spul overal. Maar ik kan het nog niet over mijn hart verkrijgen om deze weg te doen. Te trouw en te fijn om te verlaten. Zo ga je niet met vrienden om! En we bezitten nu met zijn tweeën al 3 auto's. Ééntje voor erbij, krijg ik hier niet verkocht.
Ik blijf nog lekker touren met de Camry. En dat is zeker geen straf! Ik zal me melden als er ontwikkelingen zijn.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.