Toyota C-HR (2020)

autoreview

Signalement

Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf26.597 km
KM-stand laatst66.000 km
Lezerswaardering: 58%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een jaar met de CH-R

  • 39.737 km

We hebben de CH-R nu ongeveer een jaar.
Gekozen vanwege het hybride systeem en de looks.

Looks
Ik vind de CH-R nog steeds een prachtige verschijning. Met de juiste velgen is het een kloek karretje met mooie verhoudingen en een stoere uitstraling.

Rijden
Tsja, het hybride rijden. Laat ik voorop stellen: hij is behoorlijk zuinig. 1 op 20 is haalbaar. Ook werkt het systeem heel soepel en merk je eigenlijk niet dat je over gaat naar elektrisch. Eenmaal in EV-mode rij je heel soepel en geruisloos weg. Het is - zeker op het begin - ook echt een sport om zo zuinig mogelijk te rijden. De app met Hybride Coaching draagt hier ook zeker aan bij, evenals het groene lampje dat gaat branden als de elektromotor zijn werk doet.
Ik heb de 1.8 versie. Als je de ruimte kan missen, zou ik zeker voor de 2.0 gaan. De 1.8 is voor mij te traag. En als je een keer goed gas geeft gaat de boel loeien als hitsige koeien. Dat is ook deels te wijden aan het type automaat, die verder overigens soepel zijn werk doet. Maar snel wordt het nooit. De herrie bij optrekken doet de auto ook wat "goedkoop" overkomen. Eenmaal op snelheid is de auto best stil.

Betrouwbaarheid
De CH-R heeft me op het begin een aantal keer laten staan. Had ik niet verwacht van Toyota. Dankzij de pechhulp van Toyota was het wel steeds goed verholpen. Uiteindelijk hebben ze bij de garage er toch maar een nieuwe accu in gezet, daarna heb ik geen problemen meer gehad. Dit schijnt een zwak punt te zijn van de Toyota's, de accu is eigenlijk puur om de boel op te starten. Je moet dus niet de auto gaan uitzuigen en daarbij de deuren open laten staan...
De eerste beurt moet nog komen, daarover kan ik dus nog weinig zeggen.

Ruimte
Wij zijn met z'n vieren. 2 pubers. Die hebben over het algemeen genoeg ruimte. De kofferbakruimte is beperkt maar goed te doen. Weekendje weg kan prima. Voorin zit je goed. De stoelen zijn oke.

Snufjes
Top: Android Auto / Carplay. Werkt soepel en staat dan ook bijna altijd aan. Ik heb een Duitse versie waarin geen navigatie zit, vandaar.
Lane assist staat uit, dat vond ik (als bij zoveel auto's) maar irritant.
Cruise control is adaptive. Je moet alleen iedere keer opnieuw de afstand tot je voorganger opnieuw instellen. Standaard staat deze namelijk veel te ruim. Qua gebruiksvriendelijkheid zijn er ook betere systemen op de markt, maar het voldoet.

Vragen? Stel ze gerust in de comments.

Update - weer een jaar verder

  • 53.546 km

We zijn weer een jaar verder.
De auto doet het nog steeds prima. Niet perfect. Hij trekt een beetje naar rechts, kraakt soms bij drempels en de remmen lijken aan te lopen. Dat laatste kan ook aan mij liggen, ik rem niet vaak genoeg hard door. Binnenkort gaat de auto naar de garage, ik zal er eens naar laten kijken.

Praktisch
In dagelijks gebruik voldoet de auto erg goed. De kofferruimte is groot genoeg voor een gezin met 2 pubers. De pubers zelf zitten achterin ok. Ik zou er niet mee naar Zuid-Frankrijk rijden maar een uurtje houden ze het wel uit. Voorin zit je prima. De stoelverwarming en stuurverwarming zijn in de winter heerlijk.

Rijden
Ik kan er kort over zijn, het blijft een oersaaie auto om te rijden. Los daarvan rijdt de auto comfortabel, komt goed mee in het verkeer en zal je niet snel verrassen. Het hybride systeem doet zijn werk perfect, je moet je best doen om het verbruik hoog te krijgen. Zeker bij een rit waarbij je delen elektrisch kan rijden (bijvoorbeeld in de stad) is een verbruik van 1 op 20 goed haalbaar.

Betrouwbaar?
Ja, het afgelopen jaar was de CH-R gewoon betrouwbaar. De bouwkwaliteit vind ik ook goed, het interieur is nog steeds als nieuw. Verder niks te melden want de auto doet het gewoon zoals je verwacht.

Nog steeds probleemloos

  • 62.248 km

De auto is inmiddels bij de garage geweest. Geen bijzonderheden. Het kraken is vanzelf weggegaan. De remmen lopen minder aan als je af en toe stevig door remt.
Nu het wat kouder wordt, gaat het verbruik ook achteruit. Maar nog steeds een keurige 5.0/100km. Soms 5.1.
Al met al voldoet de CH-R. Hij is best ruim en praktisch, zuinig dus, en voorzien van fijne features (stoel/stuurverwarming, Android auto/Apple CarPlay, achteruitrijcamera, etc.).

Waar ik het volgens mij nog niet over gehad heb: achterin zit je als volwassene (of puber) niet echt lekker. De ruimte is nog wel oké, maar door de oplopende lijn in de (geblindeerde) ramen voel je je toch een beetje opgesloten. Voor kortere ritjes niet echt een probleem, maar om ermee naar Zuid-Frankrijk te rijden... dan zijn er fijnere opties (ook bij Toyota).

Doei C-HR

  • 65.000 km

De C-HR gaat de deur uit.
In de jaren dat ik hem heb gereden nooit problemen mee gehad. Nou ja, afgezien van de accu die te zwak was waardoor we op het begin een aantal keer met een lege accu stonden. Accu is toen vervangen en we hebben erop gelet de auto meteen te starten na het instappen. Daarna is het probleem nooit meer voorgekomen.
Het verbruik is in die afgelopen maanden iets opgelopen. Misschien door de kou?

Eindconclusie
Een C-HR is de perfecte auto voor mensen zonder kinderen. Ik snap dat veel 50+'ers kiezen voor een C-HR. Net wat hoger, comfortabel te rijden, voldoende ruimte, gunstig verbruik. Prima koop.
Kinderen zitten achterin wel een beetje weggestopt. Door de hoge lijn in de deuren en geblindeerde ramen krijg je een beetje een opgesloten gevoel. De ruimte is wel oke.
Mijn auto is altijd dealer onderhouden geweest. Met die hybride techniek vond ik dat een prettig idee. Tegelijk had ik het idee dat de kwaliteit van de beurten niet altijd even goed was. Zo is er wel eens een kapot achterlicht over het hoofd gezien.
De prestaties zijn gericht op comfort en verbruik, zeker niet op snelheid. Ik zou de 2.0 achteraf liever hebben gehad, net even wat meer vermogen bij het invoegen en inhalen.

En nu?
De Toyota is ingeruild. De MX-5 staat te koop. De twee auto's worden vervangen door één auto; een Ford Focus RS. Net even wat sneller dan een C-HR.

Verkocht

  • 66.000 km

De C-HR is verkocht. Ingeruild op iets wat veel meer bij me past: een Ford Focus RS.

Nou vraag je je misschien af: waarom koopt een autoliefhebber in godsnaam dan een Toyota C-HR? Ik zal het uitleggen: destijds was mijn idee: ik koop een hele zuinige auto voor de langere ritten en een leuke auto voor de hobby; toeren en af en toe een zakelijke rit.
In de praktijk pakte ik bijna altijd de Toyota. Want die had tenminste wel airco en stoelverwarming :). Maar in de praktijk was dus ook bijna iedere rit oersaai. Ik heb besloten dat het leven daarvoor te kort is. Dus dan maar veel meer kosten aan benzine e.d. maar wel iedere rit genieten.

Niks mis dus met de Toyota. Gewoon niet mijn auto voor dit moment. Misschien later, als ik oud ben.... 😇

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota C-HR

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.