AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Toyota C-HR 1.8 Hybrid Premium (2017)

autoreview

Toyota C-HR 1.8 Hybrid Premium (2017)

Signalement

UitvoeringC-HR 1.8 Hybrid Premium
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand laatst115.000 km
Lezerswaardering: 88%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Plussen en minnen, de nieuwe CHR. Eerste onderhoud

  • 18.000 km

Begin dit jaar stond ik voor de keuze; een nieuwe leasewagen, óf blijven rijden in mijn Volvo 850 T5. Waar ik vorig jaar kosten nog moeite had gespaard om de Volvo weer in top conditie en helemaal naar mijn zin te krijgen was de keuze met 50 dkm per jaar snel gemaakt. De kosten wogen niet op tegen het plezier dat de Volvo me bracht.

Gezien de milieutechnische eisen die werden gesteld ging mijn blik als eerste in de richting van een Audi A3 sedan (1.0 dsg) of een Renault talisman (1.5dci 110pk handbak) en de CHR (1.8 hybrid). De Renault viel al snel af. Ondanks dat het een prachtige wagen is om te zien vond ik de uitvoering met 4control net iets te duur. En een zonder kon niet meer, gezien ik had gereden in de uitvoering mét 4control van een collega. Helaas..
Toen de A3, was een twijfelgeval. Hij had voor het zelfde geld (leaseprijs) een stuk minder opties dan de Toyota maar reed wel erg lekker met de dsg bak.

Uiteindelijk bij de Toyota aanbeland. Als laatste, dit gezien het een hybrid is en dit als petrolhead wel iets tegen mijn principes in ging. Zeg nou zelf, probeer maar eens aan je vrienden uit te leggen dat je een Volvo 850 met +-300pk hebt weg gezet voor een uitgeklopte Prius!
Het voordeel van de Toyota was dat de leaseprijs zo laag was dat hij, zelfs wanneer ik ongeveer alle opties had aangevinkt nog binnen het budget zou vallen. Zo zou ik voor de CHR uiteindelijk minder betalen dan voor de audi, die zo’n 4k goedkoper was (ingewikkelde som met bijtelling, leaseprijzen en eigen bijdrage).

Ook de proefrit viel niet tegen. Nee, met een gecombineerd vermogen van 122pk op 1400kg is hij zeker niet de snelste van het stel. Maar met al het comfort aan boord en de gunstige leaseprijs was de keuze snel gemaakt. Dat ik mij zou gaan irriteren aan het geschreeuw van de motor i.c.m. de CVT bak heb ik daarbij maar voor lief genomen. Bovenop de premium uitvoering heb ik gekozen voor een chroom- en outdoorpakket. Hierdoor vallen de grote kunststof vlakken aan de zijkant niet zo op.

In afwachting van de CHR heb ik nog een kleine 6dkm mogen rijden in een nieuwe Kia Niro hybrid. Waar sommige autobladen hier best enthousiast over waren vond ik de auto vies tegen vallen. Piepjes en kraakjes uit het onderstel, sompig sturen, slecht werkend hybride systeem, absoluut niet zuinig en ook had de automaatbak in de 6dkm die ik met de wagen heb gereden steeds meer tijd nodig voor respons tot schakelen of accelereren. Houdt niet tegen dat het van buiten best een mooie auto is.

Dan, de CHR!
Wat vooral opvalt aan de CHR is het indrukwekkende uiterlijk. De auto springt er altijd uit op de parkeerplaats tussen de Octavia’s en Aurissen en ik krijg vaak de vraag of het een nieuw model is. Ondanks dat het geen spannende sportwagen is krijg ik toch wekelijk duimpjes omhoog van mensen. Ook van binnen is het een genot. In de premium uitvoering zit zowel op het dashboard als de stoelen deels bruin (nep?) leder. Dit in combinatie met de ruitvorm gestikte stoelen geeft een chique uitstraling en een echt premium gevoel.

Met zo’n 1000km in de week breng ik relatief gezien best veel tijd door in de auto. Genoeg tijd om optimaal te genieten van het comfort aan boord.

Met de hoeveelheid opties in de wagen hoef je jezelf geen moment te vervelen. Het automatisch inparkeren werkt (tenzij je op een heuvel staat) feilloos, evenals de spraakbesturing, adaptieve cruisecontrole en de connectie met telefoons (2!) voor bellen en muziek. Het JBL geluidssysteem is ook een genot om naar te luisteren. De adaptieve cruisecontrole werkt tot stilstand en maakt file rijden bijna ontspannend. De auto laat genoeg ruimte over om andere voertuigen te laten invoegen en remt geleidelijk af wanneer nodig. In combinatie met de lane-assist rijd je semiautonoom en zou je ’s morgens bijna een uur langer kunnen bijslapen in de file.. Wanneer je zelf even iets over het hoofd ziet vangen de veiligheidssystemen (ik heb ze allemaal zo scherp mogelijk ingesteld) je fouten netjes voor je op.

In de stad is het hybride rijden heerlijk. Van stoplicht tot stoplicht binnen de bebouwde kom kun je vaak volledig op de accu rijden mits je het gaspedaal rustig bediend. De blikken van mensen bij het weg rijden van een parkeerplaats of het passeren van voetgangers zijn ook altijd leuk. Wel moet je oppassen dat voetgangers je niet over het hoofd zien (horen). Wanneer ik echt mijn best doe kan ik een verbruik halen van 1/28 (persoonlijk record). Hierbij heb ik dan wel het onderste uit de kan gehaald en enkel over provinciale wegen en door de stad gereden.

Ook bij tussensprints is de CVT automaat zo slecht nog niet. Met het hybride systeem heb je tot 80km/h direct vermogen en zet de auto direct de versnelling in. Daarboven wordt het met de 122pk allemaal iets minder spannend.

Het onderstel van de auto en lekker sportief voor een auto van dit formaat. De auto blijft verrassend lang stabiel in de bocht en onderstuur laat dan ook best lang op zich wachten. Mocht dit gebeuren grijpen de veiligheidssystemen zo snel in dat er geen hinder van kan worden ondervonden. Ook wanneer je de auto in sport stand zet reageert hij een stuk feller op het gas en wordt de besturing iets zwaarder (niet per se directer).


Echter, niet alles aan de CHR is fantastisch helaas. Met de 1000km per week heb ik ook genoeg tijd om mezelf te irriteren aan de kleine ongemakken in de wagen.

De navigatie is bij het starten van de auto ellendig traag en heeft zeker 3 minuten nodig alvorens het normaal bediend kan worden, een volume draaiknop had erg fijn geweest in plaats van de touch + en - knoppen en ook is de zitting van de stoelen voor goed comfort net iets te kort. De adaptieve cruisecontrole ziet nog regelmatig een vuilcontainer langs de weg aan voor een fietser of voertuig en wanneer de auto die voor je rijdt afslaat en afremt gaat de auto hard in de remmen omdat deze nog in de veronderstelling is dat die op dezelfde baan zit.
Automatisch groot licht werkt zodanig slecht dat je hem liever zelf bedient en de DAB radio werkt enkel in de randstad. Wanneer je richting het oosten van het land rijdt is Tukker FM digitaal uitstekend te ontvangen, maar zenders als 538, Q en SLAM zijn opeens niet meer terug te vinden. In het buitenland ontvangt de DAB geen enkele zender.

De daklijn van de auto i.c.m. met de binnenspiegel waarin diverse sensoren zijn verwerkt nemen ook erg veel zicht weg en het vinden van een perfecte zithouding met armsteunen links en rechts is vrijwel onmogelijk. Het is net alsof ze de auto eerst van buiten ontworpen hebben en er van binnen maar een paar stoelen in hebben gezet. Allemaal erg jammer! Vooral van de standaard opties zou je verwachten dat deze voor een auto in deze prijsklasse.

Binnen de eerste maand scheurde de voorruit rechts boven, een productie/constructie-fout. Vervanging van de ruit heeft vervolgens nog een maand op zich laten wachten. Het schijnt dat dit bij minimaal 10% van de geproduceerde CHR’s voorkomt. Verder heb ik tijdens de vakantie een keer een lekke band gehad. Dit zijn natuurlijk geen dingen die ik de auto kwalijk kan nemen, maar het is nooit fijn wanneer er reparaties moeten worden uitgevoerd aan je nagel nieuwe auto.

Het verbruik blijft bij mij (veel snelweg) hangen op de 1 op 17 met een normale rijstijl. Hierbij worden veel snelweg kilometers gemaakt. Wanneer ik dit vergelijk met andere reviews valt dat best tegen. Na een vakantierit over de autobahn en door de bergen kwam ik uit op 1/14 (niet vol beladen). Hierbij moet je op hoge snelheden niet van het gas gaan, het duurt daarna namelijk weer een eeuwigheid om goed op gang te komen.
Bij deze ritten is wel te merken dat de Hybride niet gebouwd is om te presteren op lange afstanden. Wanneer de accu leeg is in de bergen is de wagen werkelijk niet vooruit te branden en wanneer de accu vol is bergafwaarts en het systeem niet meer bij kan laden komen er (zelfs voor een oud monteur) soms enge geluiden uit de aandrijflijn. De dealer heeft hier bij de eerste beurt uitgebreid naar gekeken maar kon niets ontdekken.

Het verbruik in combinatie met de kleine brandstoftank (43 liter wordt beloofd, ik heb er nooit meer dan 37 in gekregen) en het feit dat je liever tankt vóór dat het lampje gaat branden geeft als resultaat dat ik iedere 500km aan de pomp sta. Waar ik ondertussen alle dames achter de balie van het tankstation bij naam ken, had ik liever een grotere tank gehad.

Wat tijdens snelwegritten opvalt is het geruis. Door de relatief gezien hoge daklijn van de wagen is het geruis zodanig storend dat handsfree bellen bij 120 of sneller bijna niet mogelijk is. Hierdoor ben ik genoodzaakt tijdens het rijden tijdelijk even 100 te rijden tot het telefoongesprek voorbij is.
Waar de daklijn hoog is pakt de voorbumper na een drempel met regelmaat een hap asfalt mee. Storend is het niet, maar wel iets om op te letten.

Wanneer je achterin zit heb je nu eenmaal weinig zicht, hierover is al veel geschreven. In de afgelopen 18dkm is het wel 2 keer voorgekomen dat ik passagiers mee had. Hier ga ik mezelf dus niet aan storen..

Waar je als bestuurder nog wel over kunt vallen is het slechte zicht schuin naar achteren en de grote dode hoek. Bij het verlaten van de rotonde moet je vooraf goed kijken of er geen fietsers of snelle scooters voorbij kunnen schieten. De BSM (blind spot monitor) heeft mij hierbij al meerdere keren kunnen redden.

Laten we wel zijn, ondanks deze ongemakken is het een heerlijke auto om dagelijks mee door de randstad te moeten. Het hybride systeem i.c.m. de adaptieve cruise controle en de geluidsinstallatie maken de dagelijkse kilometers erg dragelijk.
Ik zal jullie op de hoogte houden van de verdere ervaringen met de CHR. Op naar de volgende onderhoudsbeurt!


 

2e onderhoudsbeurt, 30k km in een half jaar.

  • 34.200 km

In het eerste bericht is reeds geschreven over de alledaagse gemakken en ongemakken die de auto biedt. De spiegel zit na 34dkm nog steeds onhandig in beeld, de zitting van de stoel is nog steeds nét te kort en ik irriteer mezelf nog steeds aan het feit dat er geen draaiknop is voor het volume van de muziek.

Echter, er zijn in de tussentijd wel dingen verbetert. De navigatie lijkt na de eerste onderhoudsbeurt sneller op te starten bij vertrek en heeft nu geen 3 minuten meer nodig. Hoe dit komt? Geen idee.. De DAB radio vindt sinds kort ook buiten de randstad radiozenders. Dit heeft misschien te maken met een update aan het systeem bij de eerste onderhoudsbeurt?

De auto heeft zijn eerste half jaar met een paar lange en zware ritten door het Oostblok en de Ardennen bepaald niet op het gemak kunnen uitzitten. Zoals eerder beschreven is de hybride niet gemaakt voor steile hellingen en afdalingen, je merkt aan alles dat de auto het zwaar heeft. Onderweg naar beneden komen er, wanneer de accu volledig is opgeladen, rare geluiden uit de aandrijflijn en wanneer de auto weer omhoog moet en de accu leeg is blijft er weinig vermogen meer over. Ook lange stukken Autobahn vindt de wagen niet fijn, na een bepaalde tijd op volle belasting te rijden neemt de motor zelf wat vermogen terug. De naald in de "Power" meter slaat niet meer volledig uit naar rechts maar blijft een cm daar boven hangen met wat vermogensverlies tot gevolg.

Waar de auto tot kort geleden nog geen kennis mee had gemaakt waren kou en sneeuw. Midden in een flinke sneeuwbui besloot de ACC opeens in storing te springen. Diverse oranje lampjes gingen branden en de melding dat ik de auto door de dealer moest laten controleren verscheen op mijn dashboard.
Ondanks dat de sensor van de ACC achter de spiegel zit en dus wordt schoon gehouden door de ruitenwissers, heeft deze niet het vermogen om door de sneeuw heen te kijken naar de auto voor mij. Dit had als gevolg dat de auto het voorgaande voertuig niet zag en door wilde accelereren. Bepaald niet wenselijk..
Door het uit- en aanzetten van de auto verdwijnt de storing weer, maar met mist/regen/sneeuw zit ik nu minder comfortabel in de auto dan voorheen.

Daarnaast ben ik met de auto eenmaal buiten de onderhoudsbeurten om langs de dealer geweest voor een "gierend" geluid wanneer de motor belast werd, hoorbaar met gas geven bij stilstand of accelereren. De monteur gaf mij gelijk in het feit dat dit niet hoorde, maar kon zelf ook niet thuis brengen waar het precies vandaan kwam. Direct daarna ben ik met de auto op vakantie geweest en 3dkm verder is het geluid niet meer te horen..

Tot slot zijn er bij de laatste onderhoudsbeurt bij het uitlezen nog enkele storingen naar boven gekomen. Hiervoor wil de dealer de auto nog eens terug hebben voor meerdere dagen(??). Dit betrof een storing in het koelvloeistof circuit en de aan ACC. Ik ben benieuwd wat ze zullen vinden, de auto rijdt verder nog zoals het hoort. De ACC werkt ook gewoon.

Ondanks de kleine ongemakken vind ik de hybride aandrijflijn in combinatie met alle comfort en veiligheidsopties nog steeds ideaal om dagelijks veel door de randstad te moeten rijden.

Tot zo ver.. Op naar de volgende 15dkm.

3e onderhoudsbeurt, 50dkm binnen één jaar.

  • 50.000 km

Er is nog geen jaar voorbij of ik ben de 50dkm al gepasseerd, met daarbij ook de 3e onderhoudsbeurt (iedere 15dkm).

Voor de 3e beurt waren er enkele aandachtspunten:
- De projectoren in de spiegels vertonen een “spetterend” patroon door vocht . De CHR letters zijn niet meer leesbaar.
- De auto geeft met regelmaat een vals alarm m.b.t. de noodstop waarbij er rood knipperend de tekst “REMMEN!” op mijn dashboard verschijnt i.c.m. een hoop gepiep. Terwijl ik op een lege A2 rijd…

Beide projectoren in de spiegels zijn vervangen. Helaas wel scheef terug geplaatst, dus binnenkort weer even terug om dit juist te laten monteren.
De ACC en lane-assist zijn opnieuw ingesteld/uitgelijnd. Tevens is er een software update gedaan. Tot op heden geen last meer van de noodstop waarschuwingen zoals hierboven beschreven.
Verder geen vreemde dingen.

De auto heeft zich flink gehouden in de sneeuw en storm buiten van de afgelopen maanden. Waar iedereen zich angstig op de rechterbaan begeeft leidt de Toyota je met alle veiligheidssystemen en goede winterbanden zonder moeite over de besneeuwde linkerbaan. De stoel- en stuurverwarming zijn bij de koude dagen een verademing.

Het verbruik in de kou is blijven hangen rond de 1/16, met een uitschieter naar 1/13 bij temperaturen van -10. Zoals eerder aangegeven voornamelijk snelweg kilometers. Wanneer ik binnendoor (max. 100) rijd schiet dit omhoog naar 1/18-1/20. Deze verbruikscijfers zijn gemeten vanaf het dashboard dat netjes na iedere rit de duur, afstand en het verbruik weergeeft. De app van de leasemaatschappij geeft een gemiddeld verbruik van 1/16.11 bij een gemiddeld verbruik van mede CHR-bestuurders van 1/16.67.

4e onderhoudsbeurt, 69dkm

  • 69.000 km

Ondertussen bijna 70dkm verder. Door verhuizing hierbij van dealer gewisseld, qua service geen verschil. Zowel Toyota Alkmaar als Toyota Van Gent bieden uitstekende service. De beurt stond voor 65dkm gepland, helaas kwam dit niet helemaal uit en schikte dit pas een maand later.


Aandachtspunten voor de beurt:
- Bluetooth met telefoon valt vaak weg en maakt daarna weer verbinding. Dit maakt telefoongesprekken onderweg erg moeilijk. Het infotainment systeem is geüpdatet. Hopelijk lost dit het probleem op.
- Projectoren spiegels waren de laatste beurt niet goed afgesteld. Mij werd verteld dat deze lampjes in hun houder “geklikt” worden en deze dus niet af te stellen zijn. Voor de volgende beurt worden 2 nieuwe besteld.
- Chromen sierstrip links achter laat los, deze wordt ook de volgende beurt vervangen.
- De dealer heeft in opdracht van Toyota een kunststof plaatje bijgeplaatst ter hoogte van de knop waar de handrem zit. Dit zou moeten voorkomen dat er voorwerpen tussen de knop zouden kunnen komen met als gevolg een onverwacht remmend voertuig. Ik zag de logica niet direct, maar prima…

Verder bevalt de auto nog prima. Het navigatiesysteem gebruik ik nog steeds niet, ook niet na de update. Met de hoeveelheid km die ik maak rijd ik liever met Google Maps op mijn telefoon. Hier heb ik meer vertrouwen in als het gaat om files vermijden en nieuwe wegen (dit geldt naar mijn mening overigens voor ieder af fabriek geleverd nav. systeem, het werkt slecht en is achterhaald..).

Het verbruik is gedaald en neigt i.p.v. 1/16 meer naar 1/20 sinds ik meer door de spits rijd. Hierbij kom ik niet boven de 100 en kan de auto door het afremmen meer regenereren en elektrisch rijden.

Tot slot is nu na iets meer dan een jaar al merkbaar dat de hoogglans gelakte kunststof onderdelen in het interieur erg kras gevoelig zijn ondanks dat ik er erg voorzichtig mee ben. Ook de kunststof platen aan de buitenzijde van de auto behandel ik iedere maand om ze egaal zwart te houden. Kost wat moeite, maar dan heb je ook wat.

Op naar de volgende 15dkm!

5e onderhoudsbeurt

  • 89.000 km

De (kleine) onderhoudsbeurt bij 85dkm gehad. Direct na de beurt op vakantie geweest.

Aandachtspunten voor de beurt:
- Vervangen chromen strips achterklep i.v.m. loslaten lijm laag. Was nog niet binnen wordt later gedaan.
- Projectoren spiegel zaten niet goed. Bleek bij vorige reparatie verkeerd gemonteerd (links zat rechts en rechts zat links). Nu blijkt rechts niet meer goed vast te kunnen worden gezet door de eerdere montagefout. Zit nu met kit/tape, wordt z.s.m. gerepareerd.

Tijdens de vakantie viel me op dat de accu minder snel bij laadde dan hij in het verleden deed. Het duurde aanzienlijk langer dan in het verleden om alle blokjes van de accu op het dashboard vol te krijgen. Misschien door de km stand?

Het gemiddeld verbruik over de rit naar Spanje heen en weer (+-4dkm) was 1/16-1/17.

Opvallend detail; het olie verbruik is nog steeds NUL. Daar hoor ik collega's in niet te noemen Duitse merken nog wel eens anders over..

6e onderhoudsbeurt, 100dkm!

  • 102.500 km

6e onderhoudsbeurt, 100dkm!

Voor het eerst een auto van 0 naar 100dkm rijden geeft toch een fijn gevoel, zeker wanneer dit is verlopen zonder grote problemen.

Tijdens de onderhoudsbeurt kreeg ik een CHR mee met 1.2 benzine en een handbak. Dat rijdt toch compleet anders, een stuk sportiever. Ook had de auto pas 25dkm gelopen. Dan is duidelijk het verschil in interieur te zien.

Bij mij zit er inmiddels een gat in de vloermat aan de bestuurderskant, de voorruit heeft aardig wat steenslag en ook zijn er diverse gebruikerssporen te vinden op de hoogglans delen in het interieur. De stoelen daarentegen zien er nog strak uit. Waar ik me vooral aan stoor zijn de gebruikers krassen op het hoogglans kunststof bij de bekerhouders. Hierop krassen maken is bijna onvermijdelijk wanneer je je telefoon of sleutels in een bekerhouder zet.

Klachten voor de beurt waren:
- Ruitenwissers versleten. Bij de beurt nieuwe gemonteerd.
- Auto spoorde slecht met zomerbanden. Na montage nieuwe winterbanden is dit verholpen. Zomerbanden waren voor versleten en hadden niet de juiste bandenspanning.

Tijdens de beurt is er nog een terugroepactie uitgevoerd mbt een stuk kabelboom in de motorruimte. Verder geen op of aanmerkingen op de auto door de dealer.

De auto mag nog mee tot 150dkm, dus naar verwachting zal hij eind 2019 vervangen worden.

115dkm, afscheid.

  • 115.000 km

Door een nieuwe baan heb ik afscheid moeten nemen van de CHR. In de tussentijd is enkel door ruitschade een nieuwe voorruit geplaatst. Gezien de eerder genoemde steenslag wel prettig. Het enige punt waarop ik mezelf de laatste weken mateloos heb geirriteerd is het weg vallen van de bluetooth verbinding tijdens het bellen. Zo vervelend dat ik vaak de auto langs de weg stil heb moeten zetten om het telefoongesprek voort te kunnen zetten.

Ondanks de kleine ongemakken heb ik er het volste vertrouwen in dat de volgende bestuurder hier een goede auto aan heeft. De auto heeft in de tijd dat ik er mee heb gereden nooit een druppel olie verbruikt en heeft me nooit laten staan.

De Toyota is vervangen door een rijk uitgevoerde Skoda Superb, 2.0 diesel. Een auto die eigenlijk bijna niet te vergelijken is met de Toyota. Zeker op lange afstanden biedt de Superb aanzienlijk meer comfort.

Gezien de hoeveelheid kilometers in relatief korte tijd en het feit dat de Toyota dit zonder noemenswaardige problemen heeft gereden durf ik de wagen zeker aan te raden. Mocht ik in de toekomst prive op zoek zijn naar een zuinige en betrouwbare auto zal ik een Toyota hybride absoluut in overweging nemen.

PRIVATE LEASE Toyota C-HR

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (27)

Reageren