Toyota C-HR 1.8 Hybrid First Edition (2016)

autoreview

Toyota C-HR 1.8 Hybrid First Edition (2016)

Signalement

UitvoeringC-HR 1.8 Hybrid First Edition
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf20 km
KM-stand laatst3 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

C-HR Hybrid First Edition

  • 3 km

Als je voor het eerst bij je schoonfamilie op bezoek gaat word je aan alle leden van het huis voorgesteld. Tijdens het voorstellen kom je erachter dat jouw vriendin een jongere zus heeft. Direct bij het eerste oogcontact vergeet je eigenlijk dat je voor iemand anders bent gekomen.
Dat is kort het verhaal dat mij is overkomen toen ik naar een “Hybrid Experience day’ bij de importeur van Toyota ben geweest. Ik was aan het kijken naar de RAV 4, maar na de eerste glimp van de C-HR te hebben gezien heb ik niet meer omgekeken naar de RAV 4.
In september 2016 begon de voorverkoop van de C-HR en al snel had ik een handtekening onder een koopcontract gezet. In december van hetzelfde jaar kon ik de auto ophalen en was ik de gelukkige eigenaar van een C-HR First edition.
De auto voor privé ritten aangeschaft en ik heb dus niks met bijtelling te maken. Vanwege de weinige kilometers (~10.000) die ik jaarlijks maak is het eigenlijk gek dat ik een hybride heb aangeschaft. Ieder gek heeft zijn gebrek zeg ik dan maar.

Uitvoering:
Van de First edition zijn er maar 400 naar Nederland gekomen. 200 ervan zijn met een hybride aandrijving en de andere 200 met een 1.2 Turbo benzinemotor. De “first edition’ uitvoering is een basismodel waarop extra opties zijn gezet. Ten opzichte van de Bi-tone en Executive zijn alleen Full Ledverlichting met Automatic High Beam, Blindspot monitoring en Rear Cross Traffic Alert opties die de First edition niet heeft. Er is ook nog verschil in de velgen die je kan kiezen. De First edition heeft wel adaptieve cruise-control, Touch mediasysteem, Park assist, gescheiden climate-control en een hele voorraad veiligheidssystemen. De veiligheidssystemen maken onderdeel uit van het Toyota “safety sense’ deze hulpmiddelen zitten op meerdere modellen van de fabrikant. Er is zelfs een parkeerhulp aanwezig.
De “first edition’ is in meerdere kleuren verkrijgbaar, maar dat zijn wel de standaardkleuren wit, grijs en zwart. Voor een niet opvallende kleur die toch bijzonder is zou je eens naar Havana brown metallic kunnen kijken. Tijdens de introductie bij de dealer hadden ze er een staan in die kleur en ik begon te twijfelen of ik niet voor die kleur moest gaan in plaats van de gekozen Ash grey metalic.

Design:
Het design van de auto is er eentje van “Je vindt hem mooi’ of “je vindt hem niks’. Je hoeft niet te raden bij welke groep ik hoor. De Nissan Juke heeft hetzelfde effect op de mensen en kan soms voor heftige discussies zorgen.
Bij het ophalen van de auto werd er ook een verhaal over de designer verteld en dat is voornamelijk in het interieur terug te vinden. De naalden van de meters hebben de kenmerkende diamantvorm net als de knoppen op het stuur en voor de bediening van de airco. Om het af te maken zijn er zelfs diamantvormen in het dak gedrukt. Aan de buitenkant zijn voornamelijk de scherpe lijnen die aan een diamant moet denken.
Op veel foto’s van de auto is een kenmerkende blauwe lijn in het interieur te vinden die over het dashboard gaat. Deze blauwe lijn vind ik zelf maar niks. Gelukkig is er de keuze om deze blauwe lijn te vervangen voor een minder opvallende kleur (champagne kleur). Dit betekent niet dat er geen blauwe accenten meer te vinden zijn binnen in de auto. Op diverse plekken zijn blauwe led’s aangebracht die alsnog een blauwe gloed teweegbrengen. Je moet er maar van houden denk ik dan maar al zijn deze niet zo storend en vallen ze alleen op als je in het donker in of uit de auto stapt.
Met mijn 1.85 m kan ik comfortabel achter het stuur zitten. Er is dan voldoende hoofdruimte. Ook op de achterbank is er voldoende ruimte. Het gevoel van weinig ruimte komt voornamelijk door de getinte ramen en dat de achterbank ter hoogte van de achterste stijlen is geplaatst. Je kan dan niet makkelijk wegkijken waardoor dit gevoel ontstaat. Voor kleine kinderen is het lastig om de achterste deuren te openen. De deurklink zit bijna op dak hoogte. De laadruimte is voor mij voldoende. Er blijft nog ruimte over als je 3 boodschap kratten erin zet.
Helaas heeft deze auto geen reservewiel. In plaats daarvan is er een kleine compressor en een vaatje met een chemisch goedje om de band weer dicht te maken. Dit is jammerlijk genoeg een trend geworden onder autofabrikanten. Een reserveband heeft als voordeel dat je deze ook kan gebruiken bij een klapband om de weg te vervolgen.

Rij ervaring:
Om een goed beeld te kunnen schetsen is het nodig om lange tijd met de auto te rijden. Na bijna 1.5 jaar zijn er dingen waar iets over te vertellen is.
Als je geen ervaring met hybride hebt en nog nooit met een automaat hebt gereden is het even wennen dat bepaalde handeling niet meer uitgevoerd hoeven worden. Gek genoeg ging dit eigenlijk zonder veel problemen. Ik kan mij niet herinneren dat er ooit een moment is geweest dat mijn tanden in het stuur zijn gezet doordat mijn linkervoet het rempedaal bediende. Ook het omschakelen naar een handgeschakelde auto gaat mij nog soepel af. Al merk je wel dat de koppelingsbeheersing minder is geworden.
Met een verbruik die tussen 4.3 - 4.8l/100km(voornamelijk 80 km/h wegen) heb ik geen reden om te klagen. De RAV4 die ik hiervoor had kon met veel moeite net 8l/100km halen. Als je een beetje je best doet kan het zelfs nog zuiniger. Wat wel opvalt is dat het haastige tempo dat in Nederland als normaal wordt beschouwd geen tijdwinst oplevert. Al meerdere malen meegemaakt dat ik werd ingehaald en dat je 10 km verder weer achter dezelfde auto staat bij het verkeerslicht. Er is wel één verschil. Ik heb nog enkele liters brandstof bespaard en ben minder gestrest. Dat er na lange tijd nog steeds iets valt te verbeteren aan de rijstijl om zuiniger te gaan rijden blijkt sinds enkele dagen. Ik dacht altijd dat net iets onder de 80 km/h de auto het zuinigst met de brandstof om ging. Met toeval is het opgevallen dat je met 90 km/h hetzelfde verbruik kan halen. Het is dus niet nodig om extreem langzaam door het verkeer te begeven. Het verbruik ligt dan ongeveer op 3.9 tot 4.3 l/100km.
Het sportieve onderstel nodigt uit om de bochten net even iets sneller te nemen dan nodig is. Dit heeft als voordeel dat er ook brandstof wordt bespaard doordat je nu minder energie nodig hebt om weer op snelheid te komen.
Een veel gehoorde klacht over de hybride van Toyota is de joelende motor. Ik vraag me alleen af hoe de mensen daar bijkomen. In de auto is de motor bijna niet te horen en te voelen. De auto heeft meer last van windgeruis dan het geluid van de motor. Om het “joelen’ te verminderen is het aan te raden om het gaspedaal rustiger te bedienen. Alleen door snel optrekken gaat de motor naar een hoger toerental met het “joelen’ als gevolg. De ervaring leert dat de tijdwinst minimaal is met een sportief rijgedrag.
Een lange rit in de auto is geen probleem. Na een tocht van 200 km stap je nog makkelijk uit de auto en heb je het gevoel dat je nog zo’n lange rit aan kan. Het zicht van de auto is voor mij voldoende. Het kan zijn dat door het rijden met bedrijfswagens zonder binnenspiegel dat ik de binnenspiegel niet meer gebruik voor het rijden. Beide buitenspiegels en goed opletten is het devies.

Door een terugroepactie ook nog even met de 1.2 turbo C-HR kunnen rijden. Voor de mensen die liever geen hybride willen is dit een goed alternatief. De motor trekt sneller op als de hybride en de handgeschakelde versnellingsbak gaat soepel door de verzetten heen. Zeker de 1.2 turbo nodigt uit voor vlot rijgedrag.


Randapparaten en opties

Audio:
De auto is uitgerust met een uitgebreid entertainmentsysteem inclusief navigatie. Wanneer de navigatie een internetverbinding heeft kan deze het actuele verkeersinformatie ophalen en weergeven. Nog niet ontdekt of het ook mogelijk is om de route aan te passen om de vertraging te vermijden. Het duurt wel even voor de route berekend is. Na het rekenen kan je kiezen uit Snel, Kort en Economisch rijden. Blijkbaar is dat de reden dat de navigatie als traag wordt beschouwd. Voor een optimaal geluid is er samengewerkt met de firma JBL. Dat is goed te merken. Het maakt niet uit of je van klassiek of rock houdt. Van lage tonen tot hoge tonen worden zonder vervorming afgespeeld met een oorverdovend volume mocht je dit willen. Een cd-speler ontbreekt, maar dat is tegenwoordig niet echt een probleem. Wel is er een USB-aansluiting die je kan gebruiken om de telefoon op te laden of voor een usbstick met mp3’s af te spelen en er is bluetooth ondersteuning. De bluetooth is tevens de carkit waarmee je met spraak een nummer kunt kiezen of een contact uit het telefoonboek van de smartphone. De spraakherkenning werkt goed en je moet nu wel denken onder welke naam een persoon in het telefoonboek staat. Als die er geen vindt kan het zijn dat er een ander nummer wordt gekozen. Als je alleen nummers doorgeeft is het handig om zonder onderbrekingen alle getallen te vertellen. Bij een te lange stilte gaat het systeem direct bellen met de verkorte telefoonnummer. Helaas is er geen ondersteuning voor Spotify in het systeem te vinden. Ook niet via de appstore van Toyota. Wel is het mogelijk om naar radiostreams te luisteren via A-Ha. A-Ha blijkt een onderdeel te zijn van JBL waarbij diverse stations zijn te vinden die via Shoutcast uitzenden. In de appstore van de auto zijn een beperkt aantal apps te vinden waarbij de flitspaal detectie en een weer-app het handigst zijn. Niet alle apps zijn gratis. Het is mogelijk om vanaf de pc, apps naar de auto te sturen of een kaart update. Hiervoor is het wel nodig om de auto van een internetverbinding te voorzien (wifi of bluetooth). Voor het zuinige rijden is er de app “Glass of water’ waarbij het de bedoeling is om zo min mogelijk water te morsen van een vol glas. Te snel optrekken of een noodstop zijn geen goede methodes voor zuinig rijden. Op dit moment is Q3 2017 de laatste versie van de navigatiekaarten. Ik wacht nog met het updaten vanwege enkele wijzigingen aan de wegen die bij mij in de buurt heeft plaats gevonden. Deze zitten nog niet in de laatste versie.

Parkeerhulp:
Voor de gein heb ik de parkeerhulp enkele malen gebruikt. Mijn indruk is nog steeds dat je het beter zelf kan doen. Fileparkeren is geen probleem, maar voor je doorhebt hoe je de auto kunt laten parkeren mag je de handleiding erop na slaan. Als de auto eraan begint dan moet je niet raar opkijken dat dit niet in een keer lukt, de auto gaat dan meerdere keren steken om in het vak te komen. Het is wel nodig om de sensoren van de auto eerst aan te zetten voordat deze mogelijkheid beschikbaar komt.

Cruise control:
De dynamic cruise control werkt prettig als je in de file rijdt. Je hoeft alleen maar te kijken of je in de rijbaan blijft. De auto regelt de snelheid uit zichzelf. Als je stilstaat is het wel nodig om even het gaspedaal te bedienen of de handel van de cruisecontrol om weer in beweging te komen. Om te voorkomen dat er andere auto tussen de voorligger en jou komt is het mogelijk om de rijafstand in te stellen. Bij de kortste afstand kan een middenklasser er net tussen al blijft er dan niet veel ruimte meer over. Mocht er een auto tussen komen dan gaat de auto redelijk abrupt in de remmen om weer een veilige afstand te krijgen. Je medeweggebruikers zullen dit niet altijd doorhebben en kunnen waarderen. Tevens wordt het niet aangeraden om de dynamic cruisecontrol binnen de bebouwde kom te gebruiken. Zo eigenwijs als ik ben toch gedaan en de auto begon spontaan te remmen voor een auto die naast de weg geparkeerd stond. Dat was mijn eerste ervaring met de veiligheidssystemen die de auto heeft. Die dacht dat ik tegen de geparkeerde auto aan zou rijden. Fietsers en voetgangers worden niet gedetecteerd dus zelf opletten blijft nodig.

Automatic High Beam:
Deze optie zorgt ervoor dat het grootlicht uitgeschakeld wordt als er een tegenligger aankomt of iemand voor jou rijdt. De ingebouwde camera detecteert of er een ander voertuig aanwezig is of dat er een straatlantaarn brandt. Het systeem herkent straatverlichting zonder problemen. Alleen de medeweggebruikers zullen je dankbaar zijn dat je handmatig het grootlicht uitschakelt. In alle keren dat ik het systeem geprobeerd heb is het een keer voorgekomen dat door een tegenligger het grootlicht uitgeschakeld werd. Aangezien de handleiding zegt dat het systeem niet altijd goed reageert heb ik het systeem uitgezet en doe dit nu gewoon handmatig. Voor mij had deze mogeljk er beter niet op kunnen zitten.

Lane depart assist:
De lane depart assist is een onderdeel van Toyota safetey sense. Dit zijn meerdere maatregelen die de veiligheid van de gebruiker en overig verkeer moet vergroten. Als deze aanstaat kan het soms irritaties opwekken vanwege de pieptoon die dan klinkt. Als je dan goed naar de strepen op de weg kijkt blijkt dat het systeem zeker niet te vroeg een melding geeft. De auto rijdt dan al over de streep. Als je dan niet zelf reageert kan de auto ingrijpen. Dit systeem is niet om de auto in een rijbaan te houden. Je zal dan als een pingpongbal door het verkeer gaan. Op plaatsen waar brommers bij de auto’s op de weg komen kan het systeem ook reactie geven. Hier is weinig aan te doen behalve het systeem uit te schakelen. Mocht je te vaak over een streep gaan dan verschijnt er een melding op het display om even rust te nemen. Voornamelijk op smalle wegen met fietssuggestiestroken aan beide kanten kan deze melding verschijnen.

TPS Bandendruksysteem:
De auto is uitgerust met een bandendruksysteem. Het is mogelijk om voor de winterbanden een extra set sensoren te programmeren. (Totaal 8 sensoren) Als de tweede set andere serienummers heeft als de eerste is er een speciale handeling nodig om tussen beide te schakelen. Hier ben ik achter gekomen na het wisselen van zomer- naar winterbanden. De volgende dag een melding dat de sensoren niet gevonden konden worden. De stappen die beschreven staan in de online-handleiding werken niet. De beschreven stappenplan is alleen om de druk opnieuw in te stellen. Voor het wisselen tussen de 2 sets sensoren zijn de volgende stappen nodig.
Ӣ Zet de auto op een veilige plaats en controleer de druk als de banden koud zijn.
Ӣ Breng de banden op de juiste druk indien nodig.
Ӣ Zet het contact aan. Laat de auto in de P-stand staan. Het wisselen kan niet met rijdende auto.
”¢ Ga naar het menu “Voertuiginstellingen’ en kies voor het logo met de “banddoorsnede’.
”¢ Druk daarna 3 keer op de “bevestigen’ knop. (Dit verschilt met de stappen in de handleiding)
Ӣ Laat de auto aan staan totdat de melding verdwijnt. Dit duurt ongeveer 1 minuut.
”ƒ
Terugroepactie:
WÁT!! Nu al een terugroepactie. Ja, na enkele weken de auto thuis te hebben gehad kwam er een brief met de post. Het was mij nog niet opgevallen, maar in de fabriek waren ze vergeten om de chromen sierstrippen te plaatsen die rondom de auto zitten. Geen ernstig probleem gelukkig. Voordat deze sierstrippen er goed op zaten en bleven zitten ben ik 4 keer terug geweest naar de garage. Vermoedelijk heeft de waxoil behandeling invloed gehad op de hechting van de plakstrip. De eerste keer lieten alle strippen los na enkele weken. Alleen de strip op de achterklep bleef een probleemgeval. Voor deze strip hebben ze zelfs een mal uit de fabriek laten komen om zeker te zijn dat de strip op de juiste plek zou worden geplaatst. Voor het plaatsen van deze strippen hebben ze een hele dag uitgetrokken. Gelukkig zit alles nu wel vast en heb ik nog niet gezien dat deze na meer als een jaar alsnog loslaten.
In 2018 was de tweede terugroepactie voor de auto. Dit keer wel een serieuze terugroepactie. Tijdens de productie van de brandstoftank kon er misschien haarscheurtjes ontstaan in de tank. Meerdere modellen van Toyota hebben dit probleem gehad. Mochten er haarscheurtjes ontdekt zijn dan werd de brandstoftank compleet vervangen. Gelukkig was er met mijn auto niks aan de hand en kon snel weer verder rijden.

Samenvatting:
Ik had nooit gedacht dat ik verliefd op een auto kon worden. Het is Toyota toch gelukt om iets te bouwen waar ik opslag gek van was. De hybridetechniek geeft de bestuurder rust en zorgt er ook voor dat het brandstofverbruik laag blijft. Het is nu nog alleen te hopen dat er ooit een volledig elektrische variant van de C-Hr komt.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota C-HR

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.