Toyota C-HR 1.8 Hybrid Executive (2018)
autoreview

Signalement
Uitvoering | C-HR 1.8 Hybrid Executive |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 4 km |
KM-stand laatst | 48.200 km |
Eerste indruk
- 600 km
Eerste Toyota, eerste hybride, eerste kilometers...
Deze auto heb ik gekocht als alternatief voor diesel en is bij de dievengilde hopelijk minder gewild als m'n vorige auto (BMW X5).
De gekozen C-HR uitvoering heeft een premium pakket, vol nappa-leder en een zwart gewrapped dak.
Vooraf proefgereden in de Kia Niro (hybride) en Nissan Qashqai. Van de Kia vond ik het front niet mooi en de bij Nissan was het interieur en stuur niet naar mijn zin.
De eerste kilometers van de C-HR zijn een mooie mix van stadsritten, buitenwegen en snelweg. De CVT was even wennen na de 8-traps automaat van m'n X5 maar dat gaat nu prima.
Geen rare piepjes, kraakjes of whatsoever in de auto gehoord en zo hoort het voor een nieuwe auto.
De C-HR nodigt uit voor een rustige rijstijl maar heeft echt een prima wegligging. Een snel genomen rotonde of snelweg afrit is geen enkel probleem.
Eerste tankbeurt gaf een verbruik van 1 liter per 19,5 km. Dan kan natuurlijk veel beter maar tot nu toe geen verkeerde indruk.
Word vervolgd...
Duizend en een beetje
- 1.282 km
Inmiddels alweer een weekje verder en tot nu toe weinig te klagen. Het duurt even voor je alle snufjes onder de knie hebt maar dat geeft niet. Het "Brake Hold System" gebruik ik steeds en de "Blind Spot Monitor" is een zeer nuttige (veiligheid verhogende) toevoeging!
Wat ik sowieso ook als uiterst positief ervaar zijn de stoelen. Deze zitten erg prettig! BearLock (heb ik achteraf laten inbouwen) ben je zo aan gewend en heb je verder geen last van.
Waar het even kan rij ik op de cc. Nadat ik geremd heb ook weer via cc de laatst ingestelde snelheid hervatten. Dat gaat vlot genoeg. Ik rij momenteel nog in de modus "normal". "Eco" en "sport" heb ik nog niet geprobeerd.
Bij de tweede tankbeurt bleek het verbruik 1 liter op 19,42 (eigen meting). Wel enigszins "stevig" gereden.
Later meer...
3500 km
- 3.500 km
Inmiddels ruim 3500 km met de C-HR gereden. De auto doet wat ie doen moet en rijdt echt prima.
Vorige week (in de stromende regen, omgeving Rotterdam) merkte ik wel dat het langer duurde eer de navigatie werkte. Kan toeval zijn maar ik zal er een volgende keer op letten.
Verder geen klachten en ik rij nog steeds in "Normal" modus. Het gemiddelde verbruik is tot nu toe ca 1 liter op 20 km.
3900 km
- 3.942 km
Vakantietijd, dus gisteren de auto eindelijk een keer goed gepoetst (geen wasstraat uiteraard!). Als ik een auto poets vergeet ik de ruimte onder de motorkap niet. Daarom het eerste minpuntje.
De motorkap moet je ouderwets openzetten met een stangetje/steun! Zelfs de Mini van mijn echtgenote is hierin voorzien van gasdrukveren en da's een motorkapje van niks.
Een andere eigenaardigheid is de benzineklep. Deze werkt niet via de centrale vergrendeling maar moet met een knopje van binnenuit geopend worden. Allemaal niet schokkend maar toch...
Nu eerst vakantie!
7000 km
- 6.998 km
Gisteren bij de dealer het navigatiesysteem laten updaten naar versie 6.11.2WL . Over het navigatiesysteem was ik tot nu toe niet echt tevreden. Bij tijd en wijle duurt het gewoon te lang eer het systeem te gebruiken is. Dit is vooral lastig als je ergens totaal onbekend bent en je wil na het bezoek weer wegrijden.
Zal er gauw genoeg achter komen of de update geholpen heeft...
Voor de rest niets negatiefs te melden. De auto rijd echt heel fijn en qua verbruik zit ik nu gemiddeld op 4,6 liter benzine per 100 km (1 op 21,7). Dit is de eigen meting. Volgens de boordcomputer is het verbruik 1 op 21,9
12000 km
- 11.944 km
Bijna 12.000 kilometertjes gereden nu en nog steeds tevreden over deze auto. Het navigatie systeem is ook na de software update niet echt snel. Zal ik onder de aandacht brengen als de auto naar de garage gaat voor de 15.000 km beurt.
De wintervelgen zitten er inmiddels 3 weken op. Ik heb gekozen voor een zwarte 17" velg, merk BBS, type SR. Iets kleiner dus dan de 18" zomervelgen. De banden zijn GOODYEAR Ultragrip Performance SUV 215/60R17. TPMS moet je er uiteraard ook bij kopen. Dat de velgen iets kleiner zijn valt nauwelijks op. De band is goed genoeg in de regen en is best stil. De sneeuwtest komt later :-)
Het brandstof verbruik is tijdens het koudere weer wel iets hoger. Ik rij nu gemiddeld 100 km met 5 liter brandstof (1 op 20). Ik rij de laatste weken echter vaker op de snelweg dus dat heeft er ook mee te maken...
Fijne feestdagen!
16000 km
- 16.030 km
Inmiddels heeft de auto z'n 15.000 km beurt gehad. Het is even wennen want bij BMW is dit iedere 30.000 km. Hangt dan wél een ander prijskaartje aan ;-)
Hetgeen mij langzaamaan behoorlijk is gaan irriteren is het navigatie systeem. Dit is echt ondermaats. Het duurt véél te lang eer de ingevoerde route bruikbaar is. Soms meer dan 10 minuten. Het rare is dat dit euvel zich niet steeds voordoet. De calibratie is soms ook niet goed waardoor het icoontje/pijltje naast de weg zit ipv er op. De dealer krijgt nog één kans er iets aan te doen anders wil ik gewoon een nieuw navigatie systeem.
Als ik in Duitsland een op 100 km weg rij zet in de cc op 110 km. Op de een of andere manier blijven de toeren dan niet constant en is er een vervelend heen en weer "jengelen". Hier zou niets aan te doen zijn. Zijn toch minpunten die je niet verwacht van een moderne auto.
Het rijgedrag blijft goed, ook tijdens de winterse omstandigheden waarin we momenteel verkeren. Het brandstofverbruik is logischerwijs ook iets hoger met dit koude weer.
Een volgende keer meer...
21000 km
- 21.650 km
Weer dik 5000 km. verder en de 20.000 km grens is dus alweer even overschreden.
Eigenlijk valt er niet zo veel te melden. Het lijkt of de auto nu pas echt "los" gekomen is en bij gas intrappen reageert ie nu veel feller. Uiteraard gaat dit nog steeds gepaard met de nodige toeren/motorgeluid maar ach, daar ben ik inmiddels aan gewend ;-)
De zomerbanden/velgen liggen er sinds een paar weken onder en het verbruik blijft keurig op zo'n 5 liter per 100 km of beter.
Het navigatiesysteem blijft ondanks enkele updates een lachertje. Dat is tot nu toe eigenlijk het enig negatieve.
Tot een volgende keer maar weer...
30000 km
- 29.750 km
Al een een poosje niks meer geschreven dus bij deze ;-)
Ansich niks spannends de laatste tijd. De auto krijgt deze week z'n 30.000 km beurt en that's it. In de zomermaanden met het mooie weer toch vaker de motor gepakt dus vandaar wel wat minder autokilometers gereden.
Het probleem met de navigatie zouden ze dit keer écht goed oplossen dus wellicht wordt het ding gewoon vervangen.
Het "jengelen" bij 110 km (tijdens cc gebruik) heeft zich niet meer voorgedaan.
Verbruik blijft redelijk stabiel op zo'n 5 tot 5,5 liter per 100 km. De auto rijdt nog steeds prima dus het is zeker geen straf om ermee te rijden ;-)
Bye bye C-HR
- 48.200 km
Tja, er is een tijd van komen en een tijd van gaan en de C-HR heb ik na een kleine 3 jaar dus verkocht. Vanwege Corona maakte ik veel minder kilometers en als ik dan al met de auto weg moest nam ik meestal de Mini van m'n vrouw. Dat is een Clubman Cooper S en lekker vlot. Het is nu eenmaal zo dat ik in die Mini veel rijplezier ervaar dus om een lang verhaal kort te maken heeft de C-HR het veld moeten ruimen voor een Mini Clubman All4 JCW.
Misschien schrijf ik daar straks ook wel een review over ;-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.