Toyota C-HR 1.8 Hybrid Adventure (2019)

autoreview

Toyota C-HR 1.8 Hybrid Adventure (2019)

Signalement

UitvoeringC-HR 1.8 Hybrid Adventure
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf56.077 km
KM-stand laatst56.077 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nog altijd verliefd

  • 56.077 km

In eerste instantie ben ik gevallen op het uiterlijk. Direct verliefd. Ook de kleur, grijs met zwart, en de uitvoering (adventure met mooie leren bekleding en treeplanken) waren helemaal goed. En na ruim een jaar rijden vind ik het altijd nog een plaatje om te zien en voor mij is dat best belangrijk. Ik wil een auto die opvalt. Nou dat doet de CHR.

Ik ben volkomen a-technisch dus de review van het rijden is puur gebaseerd op beleving.
Ik kwam uit een 14 jaar oude Yaris, wat overigens ook een prima en betrouwbare auto was, dus de overgang was groot. Maar wat een genot om in de CHR te rijden.
Het instrumentarium is prachtig om te zien, vooral als het donker is, en de auto rijdt zeer soepel. Als vanzelf.
Het stuur reageert direct en je hebt steeds het gevoel controle te hebben.
In de bochten ligt hij muurvast op de weg en je hebt geen moment het gevoel dat het de auto te veel wordt.
De auto is stil (het zal vast nog stiller kunnen) en rijdt in de stad grote delen elektrisch.
De adaptieve cruisecontrol werkt prima.
De lane departure assist vind ik irritant: vooral als je hem vergeet uit te zetten schrik je soms van de stuurcoirrectie.
Ik ben lang (188cm) maar de zitpositie is dik in orde.
De passagiers achterin hebben een matig uitzicht door de kleine ruiten en het schuin aflopende dak.
De auto krijgt wel precies op tijd zijn beurt. Ik heb nog geen enkele storing gehad. Ook prima dus.
Over het verbruik geen klagen. Met mijn zuinige rijstijl haal ik 1:20,4. Prima dus.

Valt er dan niets te klagen?
Jawel! De motor....
Zo lang je heel rustig rijdt (en dan doe ik, nooit harder dan 100 op de teller tot grote ergernis van mijn vriendin) is er niets aan de hand. Je zoeft over de weg en de motor schakelt moeiteloos en onmerkbaar van benzine naar elektrisch. Totdat je iets meer gas geeft. Dan loeit de motor hoorbaar en gebeurt er eigenlijk weinig (heb wel een 1.8). Alsof je in het luchtledige aan het trappen bent. Vooral in de bergen is dat superirritant!
Wat ik verder mis is apple carplay. Erg handig. Nu zit ik nog steeds met een snoertje naar mijn mobiel op Google maps te navigeren. De navigatie van Toyota? Nee. Liever niet.
De op papier imposante geluidsinstallatie met 7 boxen dacht ik, klinkt nergens naar. Maar thuis heb ik speakers staan die tot de beste ter wereld horen dus voor de meeste mensen zal het geluid minimaal acceptabel zijn.

Conclusie
Geen enkele relatie is perfect dus deze ook niet. Maar de kritiekpunten vallen in het niet bij het plezier dat ik met en in deze auto heb.
Het uiterlijk en het rijplezier van deze auto zijn fantastisch!

Update 16-6-2025
Kilometerstand 140.860
Na ruim drie jaar met deze auto gereden te hebben, zou ik alles van de eerste review kunnen herhalen.
De enige storing die ik heb gehad was een kapotte voorlamp. Meer niet.
En dat is precies waar ik (mede) deze auto voor heb gekocht. Betrouwbaarheid.
Het rijplezier is nog altijd groot en ook krijg ik nog regelmatig positieve opmerkingen over het uiterlijk.
Wat ook heel prettig is, is dat de kosten van het onderhoud altijd ver van tevoren duidelijk zijn (vaak komen er wel kleine dingen bij als ruitenwissers, lamp e.d.)
Aangezien ik nogal een cijferfreak ben, en alles tot in detail heb bijgehouden van deze auto, hier wat cijfertjes.

Het verbruik:
Ik rij altijd rustig. De helft is snelweg, zelden tot de maximale snelheid en het verbruik is keurig: 1 : 19,72.

De totale kosten:
Destijds heb ik op de site van de ANWB een berekening gemaakt van de verwachte kosten per kilometer. Die werden geschat op € 0,373/km.
Als ik alles meetel (ook wasbeurten, nieuwe mattenset, etc) kom ik na 1.218 dagen dagen rijden op werkelijke kosten van €0,334.
In detail:
werkelijk ANWB
brandstof/km € 0,097 € 0,102
verzekering € 0,025 € 0,040
onderhoud € 0,040 € 0,079
belasting € 0,037 € 0,037
rente € 0,011 € 0,011
afschrijving € 0,124 € 0,104 Volgens ANWB (bij inruil
totaal € 0,334 € 0,373

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota C-HR

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.