Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i Sport (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Aygo 1.0 12v VVT-i Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 28.500 km |
KM-stand laatst | 64.500 km |
Eerste ervaringen
- 28.500 km
Nadat onze Opel Corsa van 2001 en 95000 km op te teller wat kuren begon te vertonen, zijn we op zoek gegaaan naar een alternatief. Deze auto wordt hoofdzakelijk door mijn vrouw gebruikt als 2e auto en wordt hoofdzakelijk gebruikt om boodschappen te doen en voor 1 of 2 dagen woon-werkverkeer op korte afstand. Voor de afstanden gebruiken we de Honda Civic Hybrid. We vinden een 2e auto eigenlijk best luxe en dus moest het een betaalbare worden zowel in aanschaf als gebruik. Als je dan toch een kleine auto zoekt, dan kun je beter gelijk een belastingvrije zoeken. Zo kwamen we uit bij de Toyota Aygo of Citroën C! of Peugeot 107.
Mijn vrouw vond de Toyota Aygo het leukst en na een goed inruilbod zijn we tot aanschaf overgegaan. De Toyota's zijn in het algemeen wel iets duurder dan de Citroëns en Peugeots. De auto's worden in dezelfde fabriek gemaakt door Toyota, dus eigenlijk maakt het niet uit welk merk je kiest. Het betreft een sport-uitvoering wat inhoudt dat de auto is voorzien van een toerenteller, lichtmetalen velgen en mistlampen. Verder heeft deze uitvoering airco, centrale vergrendeling en elektrische ramen voor ten opzichte van de basisuitvoering.
Wat vinden wij goed aan de auto?
Het ontwerp: Zowel de binnenkant als de buitenkant vinden we erg geslaagd. Het dashboard ziet er simpel, maar wel origineel uit. Het enige wat mijn vrouw
mist is een buitentemperatuurmeter.
Kosten: lage kosten door vrijstelling MRB, laag verbruik, lage onderhoudskosten.
Ruimte: voor een auto met beperkte buitenmaten, relatief veel binnenruimte. We hebben gekozen voor de 5-deurs. Er zit relatief weinig prijsverschil tussen een 5 of 3 deurs. Een 5-deurs is handig omdat je makkelijk wat boodschappen op de achterbank kunt zetten. De bagageruimte is beperkt, maar door de achterbank neer te klappen heb je ruimte zat.
Rij-eigenschappen: we kunnen er op dit moment nog niet veel van zeggen omdat we de auto pas hebben. Het motortje maakt een typisch 3-cilindergeluid, maar dit is niet storend. Verder viel het mijn vrouw op dat het rempedaal nogal diep ingedrukt moet worden in vergelijking met de Corsa.
Als waardering geven we op dit moment voldoende wat betekent dat dit neutraal is. We willen eerst meer ervaring met de auto opdoen en dan ook aangeven of we weer een auto van hetzelfde merkt willen komen.
Halfjaar update 29 juli 2011
- 31.600 km
Inmiddels hebben we ruim een half jaar ervaring opgedaan met de Aygo en zijn nog steeds erg tevreden. In deze periode hebben we 1 probleempje gehad, maar dat is de auto niet te verwijten. In de bochten bv. bij een rotonde viel iedere keer de radio uit. Even het aan/uit-knopje indrukken en hij deed het weer. Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling met al die rontondes tegenwoordig. Bij de Toyota-garage bleek dat de kinderen van de vorige eigenaar 3 muntjes in de CD-speler gestopt hadden. Deze maakten kortsluiting binnen in de radio wanneer we door bocht gingen. Muntjes eruit gehaald door de monteur en opgelost. Verder geen problemen met de auto. Positieve punten: 1) Parkeren in de kleinste gaatjes is een fluitje van een cent. 2) De auto stuurt erg lekker direct. 3) De stoelen zitten erg goed. Ik ben 1,87 maar heb beenruimte zat en ook voldoende ondersteuning van de onderbenen. Mindere punten: 1) Bagageruimte is minimaal. Omdat we een 5-deursuitvoering hebben, zetten we de kratjes boodschappen op de achterbank. Neem dus voor het praktische altijd een 5-deurs voor een paar cent meer. 2) Moter laat goed van zich horen. Voor de korte ritjes is dat geen bezwaar maar als je iedere dag een flink aantal snelwegkilometers maakt, kan dat een bezwaar worden. 3) Het motortje presteert voldoende vlot zolang je alleen in de auto zit. Ben je met meerdere mensen onderweg en heb je de airco aan, dan merk je dat hij hard moet werken. Je moet er dan wel rekening mee houden dat je voor een inhaalmanoeuvre wel wat meer tijd nodig hebt.
Onderhoud en update na 1 jaar
- 35.127 km
Na 1 jaar was het tijd voor de tussentijdse onderhoudsbeurt. De auto startte de laatste tijd nogal slecht. Pas na een keer of drie sloeg hij aan. Dus dat ook maar aangegeven bij de garage. Het bleek dat de startmotor kapot was en vervangen moest worden. Dat was even schrikken met zo'n lage kilometerstand. Gelukkig kon de garage voor een ruilexemplaar zorgen anders was het een dure grap geworden. Tevens waren de voorbanden ook versleten. Het schijnt bij de Aygo een bekend verschijnsel te zijn dat de voorbanden snel slijten. Ter varvanging is het reservewiel en 1 nieuwe band gebruikt. Ten slotte was de waterpomp kapot en moest vervangen worden. Deze hoefden we niet te betalen maar is onder coulance betaald door de importeur. Ik heb de nota hiervan wel gezien en deze kostte normaal € 204,-. Het bedrag van de nota wat we wel moesten betalen was € 554,-. Dit viel ons wel tegen voor een auto met deze kilometerstand. De waardering gebruikskosten is daarom naar beneden bijgesteld. Ook de vraag of we weer een auto van hetzelfde merk zouden kopen is daarom op misschien blijven staan. Over het rijden en het gebruiksgemak zijn we nog steeds tevreden.
Eerste APK
- 40.000 km
Omdat de auto in juli zijn vierde verjaardag vierde moest hij APK gekeurd worden. Een onderhoudsbeurt was nog niet nodig, dus tegelijk een wat uitgebreidere zomerinspectie uit laten voeren. Het enige wat geconstateerd werd, was een lekje in de uitlaat dat dichtgekit kon worden. Verder moest er wat olie en koelvloeistof bijgevuld worden. Totale kosten € 91,-. Verder waren er geen bijzonderheden de afgelopen periode.
Update 12-11-2013 Groot onderhoud
- 50.000 km
De Aygo is bijna 3 jaar in ons bezit. Tijd voor een tussentijdse evaluatie. De waardering van de Aygo heeft een positieve als negatieve kant. Eerst het positieve. Vorig jaar is de Aygo ingezet om op vakantie naar Zwitserland te gaan, naast de Honda Insight en heeft zich prima gehouden. Snelheden rond 140 is prima te doen. Als de bergen steiler worden krijgt het motortje het moeilijk maar het is te doen. De prestaties zijn gezien je van de auto mag verwachten voldoende. Ook het gebruiksgemak en het comfort zijn voor deze klasse goed. Er zijn gedurende de tijd tussen de vorige update geen storingen geweest gedurende 10.000 kilometer. Dan het negatieve: de onderhoudskosten. Bij 50.000 km de auto een grote beurt laten geven, niet meer bij de Toyota-dealer omdat we over klantvriendelijkheid niet tevreden waren. De beurt kostte bij Honda-dealer € 324,-. De garage had nog wel een aantal opmerkingen voor zaken die nog wel voldoende waren, maar wel aandacht vragen. 1) De dikte van de schijfremmen zijn nog maar net voldoende. Vóór de APK volgend jaar moeten deze wel vervangen worden. Dit lijkt me wel erg snel bij deze kilometerstand. Op het forum van Citybugclub blijkt het niets bijzonders is dat de schijven al bij 35000 km vervangen moesten worden. Blijkbaar is op de kwaliteit van de materialen bezuinigd om de prijs van auto laag te houden.
2) De voorbanden die bij km-stand 35000 vernieuwd zijn, nog maar net voldoende zijn op 2,6 en 3,2 mm. Advies om die wielen uit laten lijnen omdat de slijtage toch wel bovenmatig is. Ook hier blijkt dat hier meerdere eigenaren last van de hebben. Bij de aflevering door de fabriek is hier ook bezuinigd op een goede afstelling.
Door het bovenstaande en ook de eerdere ervaringen met waterpomp en startmotor, zijn de onderhoudskosten van de auto bovenmatig hoog in verhouding tot de aanschafprijs. Het ene voordeel wordt door het andere nadeel teniet gedaan. Dit is voor mij aanleiding om bij inruil niet weer voor een Toyota Aygo te kiezen. Voorlopig blijven we nog even doorrijden omdat de bedrijfszekerheid van de auto verder goed is. Verder hebben we op Marktplaats nog een setje winterbanden aangeschaft voor € 200,- inclusief wieldoppen (zie foto s).
Update 24-12-2014 na 4 jaar
- 57.000 km
Na 4 jaar ervaring met deze auto is het weer tijd voor een update. Zoals aangekondigd in het vorige verslag moesten er een aantal zaken gebeuren aan de auto. Eerst de wielen laten uitlijnen vanwege toch wel bovenmatige slijtage van de banden, kosten € 65,- bij de plaatselijke bandenboer. Na het winterseizoen 4 nieuwe zomerbanden aangeschaft via Popgom. Het zijn Fulda Ecocontrol 155/65/ R14 75 T geworden, totale kosten incl. balanceren € 252,-. Deze banden bevallen goed en tot nog geen overmatige slijtage geconstateerd. Daarnaast waren de remschijven aan vervanging toe. Inclusief de 2-jaarlijkse APK kostte dit € 236,-. Voor de winter nog even het voorruitwisserblad vervangen voor € 22,-. Voorlopig verwacht ik nu geen extra onderhoud meer dus gaan we verder met de Aygo omdat het rijden nog steeds goed bevalt.
Update 14-1-2017 na 6 jaar.
- 64.000 km
We rijden nog steeds met de Aygo, maar inmiddels is het jaarlijks aantal kilometers een stuk minder geworden. In 2015 was er niet zo veel bijzonders te vermelden en heeft de auto bij kilometerstand 60.000 een kleine beurt gehad van € 166,-. Het jaar 2016 begon slecht en de accu gaf na 8 jaar de geest. Een nieuwe originele accu van Toyota en starthulp leverde een factuur op van € 118,-. In het voorjaar bleef de achterrem hangen en bleek de remcyclinder linksachter lek te zijn. Vervanging kostte € 159,-. Bij de APK een aantal maanden later bleek en een te groot verschil in remkracht tussen de linker- en rechterachterrem, dus moest ook andere remcylinder vervangen worden, samen met de APK goed voor € 195,-. Wat betrouwbaarheid betreft scoort de Aygo dus niet optimaal. We zijn dus nu op het punt gekomen om na te denken over inruil van de auto. Het bedrag aan afschrijving zal de komende jaren minimaal zijn. Ik kijk af en toe naar inruilwaarde op de BOVAG en ANWB site en zie dat de inruilwaarde maar heel langzaam minder wordt. Wat reparatie betreft: wat kunnen we nog verwachten? Een aantal vitale onderdelen zijn vervangen. De zwakke onderdelen van de Aygo zijn dus:
- De startmotor.
- De waterpomp.
- De remschijven.
- De remcylinders.
Ook het aantal kilometers per jaar speelt een rol; we rijden nu zo’n 3500 kilometer per jaar en het ziet er naar uit dat niet veel meer zal worden. Voorlopig blijven we dus maar even doorrijden.
Koppeling-problemen / inruil
- 64.500 km
Omdat er signalen waren dat de koppeling op het punt stond het te begeven (ging ineens een stuk zwaarder) zijn we na gaan denken over inruil van de Aygo. Zoals in de voorgaande verslag beschreven is er het een en ander vervangen in de loop van de tijd en de vraag was of we nog wel wilden investeren in onderhoud. Na hier en daar een inruilprijs te hebben nagevraagd, zijn we tot de conclusie gekomen om er een punt achter te zetten. Inruil bracht nog € 3.000,- op, aanschaf was € 8.950,-. In ruim 6 jaar dus bijna € 1.000,- per jaar afgeschreven. We hebben de Aygo ingeruild voor een import Honda Jazz van 2011 ook voor € 8.950,-. Grappig is dat we originele aankoopnota in de auto vonden. En waar had de eerste eigenaar de auto op ingeruild? Juist ook voor een Toyota Aygo van 2006. Zodra we wat meer kilometers gemaakt hebben met de Jazz zal er een nieuwe review volgen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.