Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i Dynamic Blue (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Aygo 1.0 12v VVT-i Dynamic Blue |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Op 24 maart 2009 hebben mijn vrouw en ik besloten tot aankoop van een Toyota Aygo. Via dit platform willen wij graag al onze ervaringen delen en zullen we trachten regelmatig een update te geven. Voorlopig is deze review als volgt ingedeeld:
1. Ervaringen (tot 15 april (leveringsdatum), helaas nog weinig te melden)
2. Alto of Aygo (lang verhaal maar wellicht toch interessant voor degenen die dezelfde keuze overwegen
3. Update dashboardklepje (een heel eind naar beneden scrollen...)
Veel leesplezier en ik hoop dat iemand er wat aan heeft. Reacties zijn zeker welkom!
AYGO OF ALTO?
Vandaag hebben ondergetekende en mijn vrouw, de uiteindelijke bestuurster, besloten tot aankoop over te gaan van een nieuwe Toyota Aygo in Dynamic Blue uitvoering. De auto zal half april geleverd worden, dus nog even geduld. Dit geeft mooi de tijd om nog even toe te lichten waarom wij uiteindelijk voor de Aygo gekozen hebben.
Om een toch al lang verhaal, niet al te lang te maken, hebben wij uiteindelijk onze keuze beperkt tot een Alto (net nieuw in de showroom !) en een Aygo. We hebben we de Daihatsu Cuore ook nog even overwogen, maar die was uiteindelijk te duur, als je hem op hetzelfde niveau bracht als de duurste uitvoeringen van de Alto (Exlusive) en Aygo (Dynamic Blue).
In eerste instantie was de Aygo geen eens in beeld. De aantrekkelijke actie van een 94cm LCD televisie bij aankoop van een nieuwe Suzuki (en we zijn op zoek naar een LCD TV...) en de forse uitrusting van de Alto in “exclusive” uitvoering waren een verleidelijk aanbod. Om maar eens een paar highlights te noemen: Stuurbekrachtiging, ABS, EBD, elektrische ramen, airco, lichtmetalen velgen, alles meegespoten, mistlampen, geïntegreerde radio/cd met heel veel speakers, 8 Airbags (!) en zelfs ESP (!!).
Plus daarbij op de trendy metallic roze kleur van de Alto (is wel een meerprijs) en zowel mijn vrouw en dochter (5) zijn zo goed als verkocht. Dus eerst maar eens een proefrit maken. De dealer had hem net binnen en na het verwijderen van het nodige plastic waren we zo’n beetje de eerste in Nederland die in een Alto rondreden. Maar wat een rumoerig motortje schuilt er onder de kap. Op constante snelheid redelijk stil (wellicht zelfs stiller dan een Aygo), maar bij een beetje optrekken, leek het wel een “deusjevo” . Dat viel echt een beetje tegen, maar wellicht ook nieuwigheid, want naar verluid schijnen die 3-cylinder motortjes toch minimaal 1.500km te moeten worden ingereden...
Verder was het van binnen een keurige auto. Netjes afgewerkt, wel een beetje goedkoop plastic rondom, maar niet storend. En standaard natuurlijk 5-deurs. Kofferruimte is ongeveer net zo groot als dat je het schrijft, maar dat is inherent aan dit type auto. Kort samenvattend: prima auto, ziet er leuk uit (vooral in een van die trendy kleuren), netjes afgewerkt, uitmuntende uitrusting voor zijn klasse, maar wel een wat tegenvallende motor(klank).
Dan maar eens langs bij de Toyota dealer. In eerste instantie alleen om eens een foldertje te halen om toch wat vergelijkingsmateriaal op te doen. Het eerste bezoek was derhalve zonder mijn vrouw, maar na vriendelijk ontvangen te zijn kreeg ik al snel de sleutels in handen om een stukje met de demo Aygo te gaan sturen. Niet geheel toevallig de Dynamic Blue uitvoering. En hoewel de verschillen niet wereldschokkend zijn, reed de Aygo gewoon beter. De motor klonk veel soepeler en sportiever en de auto was over het geheel gezien veel meer “fun-to-drive”. De eerste twijfel was gezaaid…
De volgende ochtend de folders nog eens goed bestudeerd. De Aygo was zeker wel wat duurder dan de Alto, maar de proefrit was ook overtuigender. Dus nu samen met de toekomstige eigenaresse naar de dealer, voor een tweede proefrit. En waar de vrouw des huizes in de Soes nog moest wennen, reed ze met de Aygo weg alsof ze er al jaren in reed.
Eenmaal weer terug bij de dealer werd er een offerte voor de Aygo gemaakt. Nog even getwijfeld of we dan voor de Dynamic Blue of voor de iets goedkopere Comfort uitvoering zouden gaan, maar het prijsverschil tussen de Dynamic en de Comfort voorzien van extra’s als metallic lak, meegespoten stootstrips, airco en bluetooth handsfree systeem (allen standaard op de Dynamic) was nog maar 300 euro, dus die viel al snel af. Voor dat bedrag krijg je toch 4 bijzonder goed uitziende lichtmetalen velgen, mistlampen een spannender/sportiever interieur, meegespoten stootstrips en is het bluetooth handsfree systeem fraai weggewerkt.
400 meter verderop ligt de Suzuki dealer. Ook daar langsgegaan voor een tweede proefrit met de Alto. Dit was overigens niet dezelfde Alto als waarmee de eerste proefrit gemaakt was, namelijk andere dealer. En hoewel deze proefrit gevoelsmatig wel wat beter was als de eerste proefrit met de Alto, overtuigde de proefrit nog steeds niet. Die motor klonk ook nu nog steeds een beetje als een opgevoerde brommer en je moet de Alto duidelijk meer op toeren jagen om de gang er in te houden. Dan is ie wellicht zelfs nog een fractie sneller dan de Aygo, maar dat laat hij dan ook iets te nadrukkelijk horen.
Maar goed, mijn vrouw heeft geen formule 1 aspiraties, dus ook hier een serieuze offerte laten maken. Voor een goed vergelijk lieten we de LCD TV aanbieding buiten beschouwing en gingen we gewoon voor de maximale korting. Prijsverschil met de Aygo kwam uiteindelijk uit op ongeveer 600 euro in het voordeel van de Alto. Zeker een aantrekkelijk voorstel, gezien het feit dat de Alto als extra t.o.v. de Aygo ook nog eens ESP en gordijnairbags heeft. En niet te vergeten ook leverbaar in dat trendy Fortune Rose, wat op dit moment, anno 2009, zeker niet misstaat.
Waarom dan toch de Aygo? Daar zijn verschillende argumenten voor op te noemen, maar dit zijn de onze:
De meest belangrijke reden is toch wel dat wij de Aygo gewoon beter vonden rijden. Het geluid klinkt wat sportiever, en de motor voelt met name in het lagere toerenbereik wat vlotter aan. Daarnaast stuurt hij heerlijk, mede door dat lekkere dikke Toyota stuur.
Dat brengt me op de tweede reden, er staat wel mooi Toyota op. Hoewel ik Suzuki absoluut geen slecht merk vind, heeft Toyota gewoon een oer - betrouwbaar imago. In tevredenheidtesten scoort Toyota erg hoog en de Aygo is volgens recent onderzoek ook nog eens uitgeroepen tot meest waardevaste auto van de afgelopen 4 jaar. Ook als je de My Review testen hier leest, is de laagste waardering 3,5 ster en is daarmee een uitzondering. Helaas heeft de Suzuki deze feedback nog niet, maar met de Aygo speel je daardoor zeker op safe.
De Alto is nieuw, maar daardoor ook nog wat onzeker. Hij zal vast wel ontzettend betrouwbaar zijn, maar je weet toch nooit of er nog een paar kinderziektes in zitten. En natuurlijk, mocht dat zo zijn, dan valt dat allemaal wel onder de garantie, maar uit ervaring weet ik dat je plezier over het hebben van een nieuwe auto en ook het vertrouwen daarin, dan rapido afneemt.
Volgens de dealer is er aan de motor van de Alto niets nieuws en is het praktisch dezelfde motor die ook 10 jaar geleden al geleverd werd in toenmalige Alto's. Aan de ene kant een betrouwbaar idee, aan de andere kant heeft de Aygo een modernere motor, die beter loopt en ook nog eens in 2008 een prijs heeft gewonnen voor Engine of the Year Award.
De Alto is leuk, maar dan toch wel vooral in een van die trendy kleuren. Bestel je hem in wit, zwart of een van de grijstinten, dan is het maar een heel gewoon autootje en zie je hem waarschijnlijk niet eens rijden. Maar als we de auto over een jaar of 5 gaan inruilen, wat leveren die vrolijk kleurtjes dan nog op? De Suzuki verkoper raadde dan ook zeker af om de auto in een trendy kleur te bestellen en mocht je dat toch willen, dan kon je er maar beter 10 jaar in rijden.
De Aygo daarentegen in Comet Blue is veel veiliger qua kleurstelling en ik denk ook dat de afzetmarkt voor een tweedehands Aygo een breder publiek kent.
Die zelfde verkoper vond het eigenlijk ook onzin dat de Alto voorzien was van ESP en vond dat zelfs een onnodig duur makende optie. Hij voorspelde zelfs dat over een aantal maanden de Alto waarschijnlijk 500 euro goedkoper leverbaar zou zijn zonder ESP. Natuurlijk is het mooi dat ESP erop zit, maar heb je het ook werkelijk nodig voor een auto die voornamelijk als boodschappen auto gebruikt gaat worden. Het was in ieder geval geen prioriteit bij het kiezen van een auto. De gordijnairbags daarentegen had ik liever wel op de Aygo gezien. Tegen meerprijs overigens wel te verkrijgen.
Veel handiger vind ik daarentegen het Bluetooth handsfree systeem op de Dynamic. Daar heb je dagelijks profijt van en wel zo veilig. Een andere nuttige optie op de Toyota zijn de meegespoten stootstrips aan de zijkant van de auto. Echt een gemiste kans van de Alto, want daar zijn stootstrips geeneens leverbaar. En een rondje langs de parkeerplaats bij mijn werk, leerde mij al snel dat auto’s zonder deze bescherming inderdaad voorzien waren van diverse mini parkeerdeukjes in de deuren. Dus zeker een nuttige optie op de Aygo.
Tenslotte vind ik, maar dat is bijzonder subjectief, de Aygo van binnen en buiten gewoon veel spannender, zeker in de Dynamic uitvoering, waar ook de ringen rondom de snelheidsmeter, toerenteller en ventilatieroosters in dezelfde kleur zijn meegespoten als de lak. Ik moest wel wat wennen aan de metaaloppervlakken aan de binnenzijde van de deuren, maar of het goedkope harde plastic van de Suzuki mooier is en/of mooier blijft, valt te bezien.
Hoewel ik de Alto zeker een interessante aanbieding vind vind ik de Aygo toch de betere auto. Wat mij betreft een keuze tussen goed en beter. Ik betaal graag iets meer voor de Aygo in ruil voor more-fun-to-drive en hij is ook nog binnen 3 weken leverbaar. We hebben er bijzonder veel zin in en ik ben van plan onze verdere ervaringen hier zeker te delen.
UPDATE DASHBOARD KLEPJE
Bij het onderhandelen over de uiteindelijke aankoopprijs van de AYGO, hebben we het welbekende dashboard klepje uitonderhandeld. De Toyota dealer zei daar wel direct bij dat de constructie van dit klepje eigenlijk te zwak was, wat leidt tot ongewenst openvallen van het klepje, volgens hem in ongeveer 50% van de klepjes door hun gemonteerd. Dit gegeven had ik ook al diverse malen bij de reviews op deze site gelezen, dus conclusie betrouwbaar. Hij vertelde echter ook dat er in de loop van dit jaar (2009) een nieuw klepje komt. Uiteindelijk voorstel van de dealer was montage van het huidige klepje en kostenloze vervanging als het nieuwe klepje beschikbaar is. Ik kan niet anders stellen als TOP!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.