Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i Cool (2010)

autoreview

Toyota Aygo

Signalement

UitvoeringAygo 1.0 12v VVT-i Cool
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf3.400 km
KM-stand laatst13.600 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Afscheid van de Aygo

  • 11.200 km

Waarom de Aygo?


Vorig jaar hadden we besloten om een tweede auto te kopen, naast onze Fiat Punto Evo 1.3 Multijet Diesel.

We zochten iets kleins, zuinigs, betrouwbaars voor in de stad op bezine. We hadden onze zinnen gezet op een nieuwe Hyundai i10, het gefacelifte model. In eerste instantie wilden we een nieuwe, omdat kleine auto's in het eerste jaar nauwelijks afschrijven en dus vrij prijzig blijven.

Helemaal zeker over de Hyundai waren we niet. De reviews klonken op deze site klonken niet altijd even positief. Vooral over het verbruik lazen we veel klachten.

Toch beviel ons het interieur van de i10 wel. Ook een proefrit was aangenaam, behalve het onderstel dat bij drempels behoorlijk klapperende geluiden maakte.

De Aygo (en de C1 en 107) vonden we aan de buitenkant altijd leuk. Maar nieuw vonden we de prijzen tegenvallen, omdat we toch wel minimaal een radio-cd-speler en airco wilden. Ook het interieur vonden we wat karig.

En toen kwamen we een tweedehands Aygo op marktplaats tegen voor een redelijk zachte prijs. Met airco. Met een radio. En met weinig kilometers. Afspraak gemaakt. Proefrit gemaakt en de auto gewoon maar gekocht.

Eerste indruk en de herinnering aan mijn oma:


Als je voor het eerst instapt, valt meteen op hoe ruim de Aygo aan de voorzijde is. Je hebt veel beenruimte en ook de voorramen zijn lekker groot. Daardoor heb je een goed overzicht. Het dashboard is overzichtelijk, maar erg kaal. Het heeft wat weg van "My first Sony".

Start je de motor, hoor je meteen zo'n typisch Toyotageluid. Bij een kleine Toyota lijkt dat op een wasmachinegeluid. Ik heb het altijd wel geinig gevonden. Het doet me denken aan de autootjes van mijn oma. Dat klinkt misschien suf. Maar mijn oma reed altijd Daihatsu en mijn vader altijd iets Duits. Mijn vaders (oude) Duitse auto's hadden vaak problemen, dus leenden mijn ouders vaak de Charades van mijn oma als we met het hele gezin weggingen. Oma's Daihatsus reden namelijk altijd.


In de stad:


In de stad is de Aygo ideaal. Hij hangt lekker aan het gas en voordat je het weet rijd je 50. Het overige verkeer lijkt ineens log en traag. Ook inparkeren is een fluitje van een cent. Waar de achterbank ophoudt, houdt de auto op. Parkeersensoren heb je echt niet nodig. Rij je een verkeerde straat in, kun je altijd makkelijk draaien omdat het autootje een kleine draaicirkel heeft.

Op de grote weg:


In de stad is de Aygo als een vis in het water. Op de snelweg gaat het allemaal wat minder (lees: slechter). Bij het invoegen moet je behoorlijk veel toeren maken. De motor zet dan een behoorlijke keel op. Het geluid neemt dan toe, vooral van de banden en het onderstel. Het geluid van de motor blijft op de achtergrond. Ook hoor je auto's in de buurt langs je suizen, omdat de isolatie niet echt geweldig is. Ook steentjes, regenwater en zelfs insecten hoor je harder. De muziek moet je dan flink wat harder zetten, anders komt het geluid er niet bovenuit.


Het verbruik en de kosten:


Het verbruik schommelt zo'n beetje tussen de 1:16 (korte stukjes in de winter) en 1:21 (rustige rijstijl in bij hogere temperaturen). Gemiddeld rijd ik 1:18/19 met dit karretje. Ik rij vaak niet harder dan 110 op de teller, maar in de stad en zeker bij het invoegen trap ik het gas wel diep in, als het moet. De verzekering is laag en wegenbelasting hoef je niet te betalen tot 2014. Daarna zal het ook niet veel kosten, want het ding weegt maar 770 kg.

Plus en min:


Plus:
-lage maandelijkse kosten
-ruim en overzichtelijke voorin
-stoelen zitten lekker (voor mijn lengte van 1.77)
-betrouwbaar; start en rijdt altijd
-lekker pittig in de stad
-parkeert eenvoudig
-over rotondes kun je racen; je kunt in de stad behoorlijk wat lol beleven
-stuurt lekker; niet te licht en niet te zwaar
-rijdt makkelijk en eenvoudig; zit je een versnelling te hoog of te laag, dan nukt de auto nauwelijks
-verwarming en airco zijn super (zeker in vergelijking met mijn Punto); in de winter is het in mum van tijd behaaglijk warm
-interieur is makkelijk schoon te maken (vanwege het kale staal en de harde plastics)
-ziet er van buiten nog modern uit, ook al is het ontwerp niet meer zo jong
-auto zit degelijk in elkaar geschroefd, hoe eenvoudig het ding ook is; dit merk je bijvoorbeeld als je iets te hard over de drempel gaat
-het motortje en de uitlaat klinken heel koddig in de stad

En nu de minpunten:
-bij het invoegen op de snelweg duurt het wel even voordat je snelheid hebt
-maakt veel lawaai op de snelweg en bij het optrekken
-stoelen zijn zweterig in de zomer
-karig interieur; dashboardklepje is niet standaard. Ik heb er een klepje in laten zetten en het voelt meteen meer als "auto"
-deurvakken hebben scherpe randen
-zonneklep is keihard; dus niet vergeten terug te klappen voordat je instapt
-deuren en achterklep klinken erg blikkerig; gooi je de deur dicht met het raam open, heb je het idee dat de deur kapot gaat (niet dat het zal gebeuren)
-het blikkerige gevoel krijg je ook als je stilstaat en de ruiterwissers voor inschakelt; de auto schudt dan zachtjes mee op het ritme van de ruiterwissers.
-bagageruimte is lastig te bereiken; de achterbak is klein, wat op zich niet erg is, maar je moet een beetje proppen vanwege de hoge tildrempel (neem dus een 5 deurs!)
-in een Aygo word je, door vrienden en andere weggebruikers, vaak niet serieus genomen. Wat vrienden, kennissen en familie van een Aygo vinden, maakt me niet uit. Vervelender is de manier waarop sommige weggebruikers met je omgaan. Dit gecombineerd met het blikkerige gevoel, doet je soms wensen dat je in een grotere auto zat.
-flinke dode hoek rechts achter (in de 3-deursversie)
-radio kraakt soms iets te veel
-bij flinke vorst bevriest ook de binnenkant van de ruit
-remt niet geweldig en ABS voel je al snel ingrijpen. (Volgens de ADAC is de remweg bij 100 km/u 43 meter, de KA doet dit bijv. in 5 meter minder)

Problemen:


Eigenlijk geen. Een keer toen het regende kwam er een plas water via de onderkant van de rechterdeur naar binnen. Het is niet meer teruggekomen. Ik heb de dealer ernaar laten kijken, maar die had niks gevonden.

Uiteindelijk het afscheid:


De ene keer rijd ik met een een glimlach in de stad. De andere keer erger ik me aan het lawaai en gebrek aan trekkracht op de snelweg. Een beetje haat-liefde-verhouding zeg maar.

Op zich ben ik altijd wel tevreden geweest met de Aygo, maar ik heb misschien toch te veel met het verstand en te weinig met het gevoel gedacht. Ik ben daarom op zoek gegaan naar een opvolger. Een autootje dat net zo pittig in de stad, zo zuinig en betrouwbaar is, zich zo makkelijk laat parkeren als de Aygo, maar net een beetje meer comfort biedt.

Dus proefritjes gemaakt met de KA, de IQ en de Picanto. Totdat de nieuwe Yaris kwam. Nu heb ik twee proefritjes met de nieuwe Yaris gemaakt (ook met de 1.O). Deze is met zijn korte draaicirkel en achteruitrijcamera haast net zo praktisch in de stad. De 1.0 is voldoende voor de stad. Op de snelweg gaat het wat minder, maar de geluidsisolatie en de andere ophanging van de motor zorgt voor meer rust aan boord.

Kortom, de Aygo is ingeruild voor een Yaris 1.0 Aspiration en deze komt in mei 2012. Het blijft dus toch een Toyota.

Conlusie:


De Aygo is een leuke, zuinige, betrouwbare en wendbare auto. Het comfort valt wat tegen en de auto is wat blikkerig.

De Aygo is weg!

  • 13.600 km

In februari heb ik de Aygo ingeruild voor de nieuwe Yaris. Ook weer met de 1.0 motor. Afgelopen dinsdag kon ik de nieuwe Yaris ophalen. Toen ik de Aygo voor de dealer parkeerde, vond ik het toch jammer om de Aygo te moeten achterlaten. Hij heeft me bijna een jaar lang probleemloos van A naar B gebracht.

Na een paar dagen ben ik aan de nieuwe Yaris gewend. Hij is bijna net zo wendbaar als de Aygo, maar biedt net even wat meer comfort en ruimte. Binnenkort volgt een review van mijn nieuwe Yaris.

(Ik heb de eerste keer de kilometerstand verkeerd ingevoerd. Ik heb het nu twee keer geprobeerd te wijzigen, maar hij blijft op 136.000 staan. Dit is niet juist. Er moet een nulletje af.)

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Aygo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.