Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i Comfort (2011)

autoreview

Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i Comfort (2011)

Signalement

UitvoeringAygo 1.0 12v VVT-i Comfort
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf59 km
KM-stand laatst89.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Onze Aygo

  • 1.050 km

14 december 2011 werd ie aan ons afgeleverd: onze zwarte Aygo Comfort Navigator. Het werd tijd voor een andere auto voor mijn vriendin, die per dag zo'n 40 km moet rijden om op haar werk te komen.
Vanwege de lage aanschafprijs en het feit dat deze auto (nog) belastingvrij is kozen we voor de Aygo. We kozen voor de Comfort Navigator vanwege de opties als centrale vergrendeling, de elektrische ramen en natuurlijk het navigatiesysteem. De mistlampen en lichtmetalen velgen kregen we met korting. (de wagen stond zo in de showroom )

We hebben hem nu een maand en tijd voor een paar eerste indrukken en ervaringen:

De auto:
Kek model met zijn scherpe lijnen en brutaal smoeltje. De geleverde lichtmetalen velgen "Ragno" staan hem uitstekend.
De vierdeurs uitvoering hebben we bewust gekozen niet alleen uit praktische overwegingen, maar ook omdat we die gewoon net even mooier vinden.
Het interieur is in de Comfort uitvoering geen baden in weelde maar Spartaans evenmin. Het bijgeleverde TomTom navigatie- en multimediasysteem zitten op een mooi prominent plekje bovenaan het dashboard. Alle noodzakeljke bedieningsorganen zitten precies op de goede plek en de gebruikte materialen lijken prima in orde.
De stoelen zitten goed, alleen de zijdelingse steun is wat matig. Toch kan ik met mijn 1,90m prima vertoeven in de auto. Geen claustrofobische toestanden dus.

Het rijden:
Om kort te gaan: verrassend, en dan in positieve zin. Dat driecilinderroffeltje was even wennen maar het is toch een lekker motorgeluidje. De wagen voelt groter dan hij is en das wel bijzonder. De motor trekt in 1, 2 en 3 goed door, maar in 4 en zeker 5 is de fut er wel uit. We gaan er van uit dat over nog wat duizenden kilometers de motor wat meer losgelopen is en de prestaties hierdoor positief worden beïnvloed.
Eenmaal op kruissnelheid, en dat is bij ons zo rond de 110-120 rijdt de wagen relatief stil en voelt verrassend stabiel. Korte hobbels voel je wel, maar dat is niet echt storend. Zijwindgevoeligheid is er wel maar veel minder dan bij onze Yaris.
Het sturen gaat licht als 't moet, bij parkeren dus en lekker zwaar op snelheid. Het schakelen gaat prima, al ben ik van Toyota bakken wat strakker schakelgedrag gewend, deze pook voelt wat zompiger en niet die karakteristieke klik-klak die we bij onze Verso en onze Yaris wel hebben/hadden.

Verbruik:
Nog niet echt bijgehouden,Net als de motorprestaties zal mettertijd het verbruik ook wat gaan dalen als de motor wat meer bedrijfsuren heeft gemaakt. Meer hierover later

Problemen:
Na 1000 kilometer verwacht je geen problemen en die zijn er dan ook niet.

Op internetfora wemelt het van de verhalen over lekkage, koppelingen die kapot gaan en meer van dat soort ellende dus we houden de boel nauwlettend in de gaten.

Pluspunten:
- Gunstige gebruikskosten
- Uiterlijk
- Rijeigenschappen
- Weggedrag

Minpunten
- kofferruimte, al hebben we deze wagen niet hierom gekocht
- el cheapo afwerking op sommige punten (aansluitsnoertje voor de achterruitverwarming hangt in t interieur.
- Vermaledijde voorruitewisser, ik krijg m met geen mogelijkheid verder dan 4 cm van de ruit. Is wel zo handig als je moet krabben. Weet iemand hoe je dit voor elkaar krijgt of is dit een gevalletje RTFM.....


Bijna tienduizend....

  • 9.500 km

Ons Aygo-tje is nu inmiddels bijna een jaar bij ons en hij valt ons in niets tegen. De motor is goed losgereden en verbruikt nu gemiddeld 1 op 18 tot 1 op 20. Die 1 op 18 is te wijten aan het veelvuldig gebruik van de airco en het feit dat hij ook gebruikt wordt om onze kids zo nu en dan naar school te brengen.

Het blijft een heerlijk autootje om in te rijden, hangt lekker aan het gas, zeker nu we wat meer kilometers op de klok hebben.
Op de snelweg is een kruissnelheid van 120-130 km/h makkelijk haalbaar. Wat me bijzonder verbaast is dat de auto zich op die snelheden bijzonder goed thuis lijkt te voelen. Het stuur blijft keurig stil, geen trillinkje geen rammeltje, strak rechtuit en behoorlijk stil. Geen moment heb je het gevoel dat je teveel van de auto vraagt. Bijzonder. Ik kan een brede glimlach niet onderdrukken als ik met dit bakkie rondrijd. (Als ik hem mee mag van mijn vriendin ;-))

Problemen hebben zich nog niet voorgedaan. Gewoon starten en lopen, zonder mokken. Ik verwacht ook niet anders van het merk waar ik al twintig jaar in rondrijd......

Vijf jaar.....

  • 89.500 km

14 december 2011 werd ons Aygootje op kenteken gezet en is sindsdien lid van het wagenpark. De auto heeft geen gemakkelijk leven achter de rug maar heeft ons vanaf dag 1 niet laten staan. Zonder morren starten en rijden. Geen klap verkeerd van het driecilinder motorblokje, geen rammeltje, geen kraakje. Ondanks de bezuinigingen op de materialen bij de productie is het tot op heden een probleemloze auto geweest.

Smet op dat blazoen kwam van de week toen bleek dat de achterdemper aan de rechterkant wat dichter bij het plaveisel hing dan gebruikelijk, hetgeen bleek te liggen aan een doorgeroeste steun van de achterdemper. Toyota dealer Scholten in Nijmegen heeft ons meteen geholpen met de montage van een (prijzige) nieuwe demper. Aygootje snort weer als vanouds. En als je dan toch bij de dealer onder de auto mag kijken: de hoeveelheid roest viel mee. Alleen de randen van de plaatdelen en de puntlassen waren wat bruin geworden en daar heeft de monteur meteen wat aan gedaan.

In den beginne vond ik de voorbanden nogal hard slijten. Het eerste setje rubber (Continental) hield het 25000km uit, het tweede (Michelin) iets langer. Tot op heden rijden we met Vredestein Quatrac en die hebben het tot nu toe het langst uitgehouden al is he voorste rubber nu toch echt bijna op.

Aygootje heeft ons naar Parijs gebracht, naar het Zwarte Woud, heeft als verhuiswagentje dienst gedaan, hagelbuien doorstaan (onze Verso had meer deuken, de Aygo slechts een kleintje).

We hopen nog zeker vijf jaar te rijden met dit kleine wondertje. Super autootje zonder franje die doet wat hij moet doen.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Aygo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.