Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i Comfort (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Aygo 1.0 12v VVT-i Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 15.000 km |
KM-stand laatst | 84.000 km |
Ons avontuur met Joris driepitter!
- 84.000 km
-84.000km-
VERKOCHT...
Onze Aygo hebben we ingeruild voor een maatje groter..
Een vijfdeurs Yaris uit 2012. Eigenlijk was het plan dit volgend jaar te doen, maar mijn garage had toevallig precies de occasion staan die we als opvolger op het oog hadden.
Denken Toyota rijders dan nooit eens aan een ander merk?
O jawel hoor, de Suzuki Swift en Fiat Grande Punto kwamen voorbij en heb ik zorgvuldig bekeken.
Alleen de Yaris heeft de meeste binnenruimte en grootste kofferbak.
Eigenlijk zoals de ANWB zegt een 'gezond verstand'auto.
Alle goede dingen, motorische betrouwbaarheid van de Aygo plus veel meer ruimte en betere afwerking.
Dat deed ons opnieuw voor Toyota kiezen.
Review volgt!
-81.000 km-- bekende lekkageproblemen...
Alweer zijn we een paar maanden verder met ons Driepittertje...
niet zonder slag of stoot, opnieuw zat het achterlicht vol met condens, en is de gehele unit vervangen a 200 euro..
In totaal kostte deze ongein dus 277 euro.
Erg jammer dat er dusdanig is bezuinigd op de afwerking tegen vocht van buitenaf. Wij zijn de kwaliteit van Toyota anders gewend, ook heeft de modificatie op rubbers in 2009 weinig geholpen. Ik dacht dat de nieuwere Aygootjes beter waren beschermd. Hetzelfde probleem begint namelijk in de r koplampunit.
Het is wat,Toyota heeft hier punten laten liggen.
Ook bij de nieuwere C1 en 107 modellen blijft dit ellende, getuige het citybug-forum.
Bij een tweede kind stappen wij over op een auto met 5 deuren, maar of dat weer een Aygo wordt is nog maar de vraag.
Zoals eerder genoemd gaat de binnenlamp alleen aan bij openen van de bestuurdersdeur, heeft de kofferbak helemaal geen verlichting, en is ook het schakelen niet zoals veel andere Toyota's doen... Toyota kan zijn volgende mini beter zelf maken ipv samenwerking met PSA aan te gaan.
De Kia Picanto komt als opvolger sterk in beeld... m i beter afgewerkt en ook wat meer 'auto'... Voorlopig blijft de Aygo nog gewoon, maar het sterk tevreden gevoel is er niet meer.
--79.000 km--
De Aygo snort zijn kilometers nog steeds tevreden, al zijn er deze periode toch wat meer kosten op ons pad gekomen, deels preventief onderhoud:
-Na de vakantie in mei merkten we een minder goede werking van de airco. Een specialist hebben we deze opnieuw laten schoonmaken en vullen met koudemiddel.
Nu weer een ijskoude auto! Er bleek nog 50% over van het fabrieksspul. 75 euro.
-Vocht in het achterlicht: De dealer moest een nieuwe pakking bestellen en repareren: 77 euro
-Een beurt met nieuwe set achterbanden: 324 euro. Tevens nieuw wisserblad voor.
-Gisteren met het koudere weer ondervond ik startproblemen, de Fulmen-accu was nog origineel (7,5 jaar oud)
Na de auto een klein stukje verplaatst te hebben en twee dagen stilstaan, moeilijk starten dus. Een accutest wees een slechte staat uit en daarom preventief vervangen. Niet goedkoop: 128 euro incl. montage.
Verder prettige kilometers met onze tweede auto!
--77.000 km-- Vacanza Italiana!
Met het bugje een retourtje Umbrie (aanrader voor Italië-liefhebbers! Lijkt op Toscane maar veel authentieker..) gemaakt a 1500 km. Dat gaat prima. Natuurlijk moet je geen hoog comfort-niveau verwachten in dit segment, echter stappen wij als jonge dertigers gewoon fris uit na ritjes van steeds 2 a 3 uur... In de bergen terug naar z'n 4 (en soms zelfs 3!) bergopwaarts om mee te cruisen of op te trekken. Geen enkel probleem. Leuk om met dit karretje Umbria te verkennen... Voordeel: in de nauwe en kleine middeleeuwse straatjes kun je 'm overal kwijt.
Na zijn inspanningen een garagebezoek voor een kleine beurt.
Slechts 2 nieuwe achterbanden gemonteerd, Yokohama Blue earth, daarmee rijdt het prima.
Nu, met dit idioot natte weer van de laatste maand, er is in Z.o Brabant drie keer zoveel gevallen als normaal...., is er vocht/condens gaan zitten in de linker-achterlichtunit.
Toch een productie-probleem van deze wagentjes, namelijk slechte afdichting van naden en kieren...
Eens kijken of ik het wegkrijg en anders langs de garage.
Verder enkel probleemloze km's!
--60.000 km , grote beurt en bandenwissel--
De auto is twee weken geleden voor groot onderhoud bij de garage geweest. Er zijn twee nieuwe zomerbanden ondergegaan. Plus een nieuw wisserblad en interieurfilter kwamen we op een bedrag van 530 euro..
Daarnaast heb ik twee nieuwe winterbanden aangeschaft voor op de vooras a 114 euro voor de twee.
Verder niets bijzonders!
--51.000km--
Vorige week langs de garage geweest voor een blanco APK. Stadslampje vervangen, afmelden, en rijden weer!
Betrouwbare en bijzonder zuinige citybug. Afgelopen weekend naar Zeeland en Den Haag gereden, verbruik geklokt op 1 op 19,5, met actieve airco... Doing well :)
--update 44.000 km: blanco beurtje en gaan!--
Vandaag is het bugje opgehaald uit de Toyota-stal waar hij ook nieuw gekocht is. De rekening vroeg ons 166 euro te betalen, incl. leenauto voor een dag.
Er is niets aan ontdekt, nieuw sapje in de motor en gaan!
Hij bevalt perfect! Het lekkage-probleem is niet meer teruggekomen en verder hebben zich geen mankementen aan de auto voorgedaan.
Als je gewend bent Yaris te rijden en je stapt hierin, moet ik wel zeggen dat je merkt een klasse lager te rijden. De auto rijdt prima en is zeker degelijk, al vind ik dat Toyota zich destijds er te goedkoop vanaf heeft gemaakt; je merkt aan teveel zaken dat er toch kostenbesparing is geweest, (Zie negatieve punten) vooral op afwerking.
De concurrentie, en dan doel ik vooral op de Koreaanse, zit ook niet stil en Toyota heeft hoop ik bij de nieuwe Aygo op dit gebied een inhaalslag gemaakt. (Ik heb dit model nog niet nader bekeken bij de garage..)
--update 38.000 km--
Nu alweer 15.000 km verder; eigenlijk valt er weinig aan onderstaand verhaal toe te voegen. De auto bevalt nog steeds erg goed, vorige week is hij meegeweest naar Texel, waarbij we alles op 1 tank gedaan hebben (verbruik nu ruim 1 op 20), en hij deed het prima.
Vorige zomer heeft hij de grote 30.000 beurt gehad zonder moeite, over 7000 km moet hij de volgende alweer...
(We rijden gemiddeld 20.000 km per jaar met deze auto.)
De vaste lasten van deze auto blijven erg laag door het zuinige brandstofverbruik en onderhoudskosten.
Ook zit het met de waardevastheid van dit model wel prima als ik op internet rondsurf :)
--update 23.000 km--
Elke dag 60 km woon-werkverkeer.....
Zo, na een paar duizend km een nieuwe update voor ons Aygootje, met eigenlijk weinig nieuws onder de zon... Mijn vrouw heeft een andere baan waardoor hij veel kilometers maakt, in combinatie met het lage verbruik een prettig gegeven dat deze auto gekocht is met zo'n lage kilometerstand...
De winterbanden liggen weer in de garage en op de vooras liggen nu twee verse zomer- 'Goodyear efficient Compact Grip's'. Hij deed het nog met de originele conti's voorop en aankomende zomer gaat de Aygo mee naar Frankrijk en Italie, dus veiligheid gaat boven alles.
Na een vloeistoffencheck goed nieuws; hij verbruikt vooralsnog geen olie en geen koelvloeistof .Geen lek dus, ook van buitenaf geen lekkend regenwater meer!
Kort na elkaar begaven de H4-pitten het, ik ben benieuwd hoe lang deze het uithouden. Zelfs in het A-segment is het anno 2009 aardig friemelen geworden om een simpele lamp te vervangen!
Voorts lekker tuffen met het Toyotaatje, we hebben er geen moment spijt van!
--update 18.000 km--
De citybug doet prima zijn werk!
--Ik heb extra gelet op de zwakke punten van dit model, namelijk de waterpomp en waterlekkage naar binnen. Voor laatstgenoemde heb ik de dealer gebeld; hij lekt namelijk minimaal bij de deurrubbers. Zonder omwegen is er meteen een afspraak gemaakt en heeft Jansen in Nuenen extra rubbers geplaatst bij de dak en A-stijl. De klacht is nu verholpen en ook bij het achterklepje (doet wat fragiel aan.) zie ik nergens sporen van lekkage, ook niet in de reservewielkuip of tijdens het wassen. Ik zie geen lekkage van koelvloeistof dus het zal met de waterpomp ook wel meevallen.--
--Qua verbruik scoren we rond de 1 op 19-19,5, een stuk lager dan wat Toyota fabrieksgewijs opgeeft, maar goed, daar had ik al rekening mee gehouden.
--De rij-eigenschappen bevallen prima, we hebben wat snelwegritten erop zitten en bij stadsverkeer komt de driecilinder redelijk vlot mee. Het geluidsniveau vind ik acceptabel; ik vond onze 1.2 16v Twingo meer lawaai maken... Er komt een aparte prutteltje vanaf de kont maar ik heb niet de indruk dat dit iets aparts is... Het zitcomfort vind ik prima, OK, niet op niveau van de grote jongens maar wat verwacht je in dit segment..
Verder een prima en leuk vlot ogend autootje waarvan we beslist geen spijt hebben! Ik reed zelf al Toyota en opnieuw prettige ervaringen met hun after-sales!
*aanschaf en eerste kilometers*
Na lang denken en piekeren heb ik samen met mijn vrouw de stap gezet; we hebben onze Renault Twingo ingeruild op deze Toyota Aygo; eigenlijk lag die wens er al toen we drie jaar geleden de Twingo kochten, maar lag de Aygo toen nog financieel buiten ons bereik.
Nu niet meer, en toen ik met mijn eigen Yaris bij de garage kwam voor een reparatie, zag ik deze 'Mystic Blue' Comfort-variant al staan...
Later op internet werd de auto nog eens iets goedkoper aangeboden en ging ik kijken met mijn vrouw.
De kilometerstand was magisch met 14.600 kilometer; de auto was van een oude man geweest en het boekje was elk jaar afgestempeld met steeds 3000 kilometer overlap. Er zitten zelfs parkeersensoren op! (Gelukkig kun je die uitzetten.)
We gingen proefrijden en onderhandelen en kwamen tot een nette prijs voor de Renault; We kregen een half jaar garantie en zodoende kon ons Aygo-avontuur beginnen! (Nu 1 maand geleden!)
Na 1 maand kan ik het volgende zeggen van de auto:
-Het verbruik is mooi, maar niet zo mooi als Toyota voorspiegelt; wij komen op 1 op 18,5 gemiddeld. (gemengd stads- en 80 kmweg)
-De rij-eigenschappen zijn dik voor elkaar voor een auto van dit kaliber; de driepitter heeft voldoende power en het valt op snelwegniveau erg mee met lawaai! Ook met optrekken zijn er voldoende reserves aanwezig. Oke, het is geen sportauto, maar voor een stadskarretje is het allemaal prima!
-Comfort binnen is prima; ik zit met 1,84 m prima in deze auto; in de Twingo stond het stuur voor mij te vlak (ontwerp uit 1992) en bij de Ka zat ik met mijn knie tegen het stuur...) Deze Aygo zit voor mij het lekkerste van allemaal. Het stuur is in hoogte verstelbaar waardoor je redelijk een goeie zitpositie kunt vinden.
-Tot aan 2014 betalen we geen wegenbelasting; omdat de auto net boven de 100gr/km-norm zit, vervalt deze regeling t.z.t. We profiteren dus nog heel even mee!
Minpunten ervaar ik ook aan de auto, en dan zie je dat Franse fabrikanten veel doen aan comfort:
-De ruimte achterin en de kofferruimte zijn kleiner dan die in de Twingo.
-matige afwerking: ontbrekende handgrepen. Interieurverlichting gaat niet aan bij het openen van de passagiersdeur, ook de CV werkt niet op deze deur bij handmatige bediening.
Het materiaal binnenin is nogal hard en plastic-achtig.
Verder een auto die ons tot nu toe uitstekend bevalt!
Updates zullen bij meer km's zeker volgen!
*PROBLEMEN/KOSTEN*
-De Aygo is binnen de garantieperiode kostenloos bij de dealer geweest ivm lichte lekkage bij de deurrubbers; er zijn extra rubbergootjes geplaatst bij de A- en dakstijl. Mijn monteur maakte terecht de opmerking dat Toyota dit af fabriek had moeten doen, het had veel klachten bespaard! Verder niets!
-juni 2014: 30.000 km beurt: 285 euro.
-januari 2015: 45.000 km beurt: 166 euro incl .leenauto.
-augustus 2015: blanco apk: 20 euro
-december 2015: grote beurt, twee zomerbanden/twee winterbanden plus nog wat klein spul: 645 euro....
Juni 2016: kleine beurt en twee achterbanden: 324 euro
Juli 2016: vocht in achterlicht, 77 euro.
Airco bijvullen en schoonmaken: 75 euro.
Oktober 2016: Nieuwe accu: 128 euro.
MRB: 18 euro per maand.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.