Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i + (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Aygo 1.0 12v VVT-i + |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 11.000 km |
KM-stand laatst | 35.000 km |
Goed én goedkoop
- 17.000 km
Om onze "sunday car" ook alleen op zondag te hoeven gebruiken wilden we er een "boodschappenwagentje" bij. Maar wel een 5-deurs, niet te duur, niet te oud én met isofix voor de kinderstoel. De Aygo/C1/107 drieling voldeed aan deze eisen.
Uiteindelijk zijn we tegen de 2009 Aygo Dynamic aangelopen. Nette prijs en nog tip-top in orde (alleen een klein krasje op de achtervelg). Een kek karretje, met ingebouwde radio, toerenteller, mistlampjes en 14" lichtmetaal.
Toegegeven, het is geen GTI. Maar als stadsautootje rijdt het als een tierelier. Je kunt 'm overal kwijt en je moet echt je best doen om minder dan 1 op 20 te rijden. Alles gaat eigenlijk vlotjes: sturen, schakelen, optrekken.
De ruimte binnen is voor 2 volwassenen en 2 kinderen prima, dan moet je niet veel mee willen nemen. Onze kinderwagen (Joolz) past echter gewoon in de kofferbak en een opvouwbuggy gaat er ook in.
Inmiddels zitten er 15" lichtmetalen velgen onder met winterbanden, is de "vishengel" antenne vervangen door een korte versie, zitten er betere speakers in en hebben we er een leuk dakspoilertje op gedaan.
Onderhoud: olie en -filter vervangen doe ik zelf, verder nog totaal geen kosten gehad. Bij het monteren van de winterbanden is gelijk een korte inspectie gedaan: niks aan de hand.
Al 20.000!!!
- 20.000 km
Inmiddels al 20.000 km gereden, jaja! En uiteraard nog steeds niks aan de hand. Zelden zo'n goedkope auto meegemaakt: (nog) geen MRB, spotgoedkoop in de verzekering en heeft net zoveel dorst als een cactus. Een keer in de maand tanken.
Heb 'm noodgedwongen een paar weken voor woon-werk (60km v.v.) "moeten" gebruiken, maar ook dat viel niet tegen. Je went er vanzelf aan dat het niet zo'n scheurijzer op de snelweg is.
Nog twee kleine aanpassinkjes gedaan: de ramen hebben nu snelopen en -sluit en de knipperlichtjes hebben "1x tippen, 3x knippen".
Weer 10.000 verder.....
- 30.000 km
.... en nog steeds niks negatiefs te melden. Eerste APK was eitje, helemaal niets gevonden. Ieder jaar verse olie en filter, andere vloeistoffen nakijken en weer verder rijden.
De prestaties hebben een sterretje er bij gekregen want het motortje lijkt steeds beter te gaan lopen.
Jammer genoeg niet meer MRB vrij, maar voor twee tientjes per maand is het nog steeds uitstekend te doen.
Zouden we een nieuwe kopen? Ja van deze wel, maar niet van het nieuwe model. Wellicht wordt de volgende een van z'n broertjes of anders een kleintje van het VAG concern. Voorlopig snort deze smurf echter gewoon lekker door!
Kachelt gewoon door
- 35.000 km
5.000 km verder en weer niks spannends, goedkoper autorijden dan in dit karretje lukt bijna niet.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.