Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Aygo 1.0 12v VVT-i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 9 km |
KM-stand laatst | 170.000 km |
ERVARINGEN
- 300 km
Na eerder dit jaar een nieuwe baan te hebben gekregen waarvoor ik dagelijks 80km moet rijden en de aanhoudende problemen met mijn Opel Tigra ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe auto. Betrouwbaarheid en zuinig rijden waren voor mij belangrijke punten met het maken van de keuze. Na het nodige speurwerk op internet om informatie te verkrijgen van verschillende merken en types kwam ik al snel tot de conclussie dat mijn nieuwe auto een zogenoemde \\\"City-bug\\\" (Peugeot 107, Citroen C1 en Toyota Aygo) zou worden. Bij alle 3 de merkdealers ben ik naar binnen gestapt om zo mijn informatie te verkrijgen en dus ook te weten wat de uiteindelijke kosten zouden zijn. Omdat het oog uiteraard ook wat wil ging bij mij de voorkeur in eerste instantie uit naar de Toyota Aygo.
Uiteindelijk bleek de Toyota ook het beste bij mijn wensen aan te sluiten. De standaard stuurbekrachtiging en ingebouwde radio/cd-speler is tegenwoordig toch wel een minimale basisuitrusting. Toch hadden de andere 2 merken dit niet beiden standaard in hun city-bug. Dat Toyota daarnaast ook nog eens 3 jaar garantie geeft, tegen 2 jaar voor zowel Peugeot als Citroen, is zeker een pluspunt.
Kortom, de redenen dat ik voor de Aygo koos:
- Toyota staat bekend om betrouwbare auto\\\'s.
- Dit wordt door het merk kracht bijgezet door 3 jaar garantie te geven.
- De Aygo ziet er gewoon leuk uit en rijdt zuinig.
- Ik kan me prima vinden in de basisuitvoering van de Aygo.
Vrijdag 19-09-2008 heb ik mijn Aygo kunnen ophalen bij de dealer. Een enorme meevaller, want door de levertijden van de Aygo had het ook een ruime maand later kunnen zijn.
Mijn Aygo:
- Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i
- 5 deurs
- Charcoal grey
- Toerenteller
De eerste kilometers zijn gereden. Zoals veel mensen zeggen voelt het zeker niet alsof je in een compacte auto rijdt.
PROBLEMEN
- 300 km
Geen, maar dat mag ook na slechts 300km.
Prima karretje
- 170.000 km
Heel wat jaren verder en vele kilometers gereden. Tijd voor een update;
De verwachtte betrouwbaarheid heeft zich zeker laten gelden. Slechts 1x heb ik de auto naar de garage moeten brengen ivm een defecte waterpomp. Dit was rond de 100.000km.
Daarnaast alleen de standaardkosten als onderhoudsbeurten, bandjes en 1x vervanging van de remschijven.
Voor het woon-werkverkeer vind ik het nog steeds een zeer prettige auto. Een verbruik van 1:20 is haalbaar bij rustig rijden. Bij wat sportiever rijden en/of bij kouder weer haal ik nog steeds 1:18, wat ik een prima verbruik vind.
Afgelopen jaren heb ik wel veel lange afstanden moeten rijden en dan merk je toch wel de nadelen van zo'n compacte budgetauto. Tijdens lange ritten merk je dat de stoelen niet heel comfortabel zijn en dat er veel geluid binnenkomt op de snelweg. Na een dag werken kan twee uur rijden dan erg lang zijn.
Ivm een aanstaande gezinsuitbreiding gaat de Aygo een pas op de plaats maken. Het is nu de 'tweede' auto naast een zeer ruime gezinsauto, een Skoda Fabia Combi 1.2 Greenline uit 2011.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren