Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i (2009)

autoreview

Toyota Aygo
Toyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota AygoToyota Aygo - interieurToyota Aygo - interieurToyota Aygo - interieurToyota Aygo - interieur

Signalement

UitvoeringAygo 1.0 12v VVT-i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf189.000 km
KM-stand laatst211.842 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kennismaking met de Toyota Aygo!

  • 189.000 km

Vandaag een leuke aanwinst opgehaald: een Toyota Aygo uit 2009 die al heel wat kilometers heeft gezien - de teller staat op 189.000 km. De auto komt oorspronkelijk uit Duitsland en rijdt sinds 2018 op Nederlandse wegen. Voor een auto van deze leeftijd en klasse is hij verrassend compleet uitgerust, met handige extra's als elektrische ramen, centrale portiervergrending met afstandsbediening en airconditioning. Wat ontbreekt is een toerenteller. Misschien dat die nog bij een autodemontagebedrijf gevonden kan worden. Het is vrij simpel achteraf in te bouwen.

De algemene staat van de auto is op het eerste gezicht goed. Op deze plek ga ik de komende tijd alle onderhoudsbeurten en reparaties documenteren, zodat er een beeld ontstaat wat zo'n hoger kilometrage nodig heeft aan onderhoud.

Wordt vervolgd...

Upgrade toerenteller

  • 190.352 km

De auto had vanaf de fabriek geen toerenteller, maar Toyota had wel voorbereid op de mogelijkheid om deze later te plaatsen. Onder de tellerkap zit namelijk al een beugel (met schroef) en een connector.

Het installeren van de bij de sloop gescoorde toerenteller (en bijbehorende tellerkap) uit een Peugeot 107 was daardoor een fluitje van een cent: even de tellerkap eraf, de toerenteller vastzetten met één schroef, connector aansluiten en klaar! Eigenhandig, op de stoep bij de sloper was het binnen 5 minuten gepiept. Ideaal dat er alleen een kruiskopschroevendraaier nodig was.

Die kruiskopschroevendraaier hoort nu bij de vaste uitrusting van de auto. Tijdens deze upgrade is namelijk ook een interessante ontdekking gedaan over de zekeringen van de Aygo. Die zitten dus niet zoals bij de meeste auto's in een apart kastje, maar gewoon in de tellerbehuizing verstopt. Ook goed om te weten: ze zijn kleiner dan standaard autozekeringen, dus handig om dat in het achterhoofd te houden voor het geval er ooit eentje vervangen moet worden.

Met een minimale investering en moeite is de auto net wat completer gemaakt.

Onderhoudsupdate

  • 200.889 km

Vandaag een flinke onderhoudsbeurt voor de Aygo. De kilometerstand staat inmiddels op 200.889 km. Naast de reguliere APK is er een complete onderhoudsbeurt uitgevoerd.

Er is behoorlijk wat vervangen: nieuwe bougies, twee nieuwe Vredestein Quatrac 5 banden op de vooras en een nieuwe achterdemper inclusief uitlaatklem. Het aircosysteem is ook meteen gevuld. Verder zijn alle filters onder handen genomen - interieur, lucht en olie zijn vernieuwd. De motor heeft verse Total Ineo 5W30 olie gekregen en voor de zekerheid is er een Mecatech brandstofsysteemreiniger toegevoegd.

De totale investering komt op bijna €1000. Niet goedkoop, maar we hebben nu wel weer een volledig nagekeken auto met verse APK. Vooral die nieuwe achterdemper en de twee Vredestein banden tikken aan, maar dat zijn dan ook direct de grote onderhoudsposten voor de komende tijd.

Er bleek ook nog een uitlijning nodig. Logisch natuurlijk, want we hebben net twee nieuwe voorbanden gemonteerd. Er is een complete uitlijning uitgevoerd. De sporing is gecontroleerd en waar nodig bijgesteld.

Al met al een pittige beurt, maar wel eentje die de auto weer helemaal op orde brengt voor de komende kilometers.

Onderhoudsupdate

  • 206.346 km

Weer een flinke klus deze keer. Na een aantal weken te hebben gereden met een weigerachtige koppeling/versnellingsbak een afspraak met de garage gemaakt.

De teller staat inmiddels op 206.346 kilometer - we hebben dus zo'n 5.500 kilometer gereden sinds de laatste onderhoudsbeurt/APK in februari.

De airco bleek toch wat meer aandacht nodig te hebben dan alleen het vullen van een paar maanden geleden. De condensor was aan vervanging toe. Daarnaast is er een koppelingsset vervangen - een flinke klus die samen met het andere werk zo'n 6 uur in beslag nam. Vanzelfsprekend is de versnellingsbakolie ververst met twee liter SP Gear 5015 olie.

De totale rekening is bijna weer €1000. Wederom een pittig bedrag, laten we hopen dat het met de grote uitgaven voorlopig gedaan is en dat we met een nieuwe koppeling en gerepareerde airco weer een tijd vooruit kunnen.

Het zomerweer van de laatste tijd maakt de airco-investering in ieder geval zeer welkom!

Onderhoudsupdate - Simpele DIY reparatie

  • 206.958 km

Na de grote uitgaven blijkt dat je met een beetje creativiteit flink wat geld kunt besparen! De airco vertoonde weer kuren, maar in plaats van een dure reparatie bij de dealer hebben we voor minder dan €8 een vervangend onderdeel op internet gevonden. Met behulp van een video op Youtube bleek de reparatie binnen tien minuten uitgevoerd te kunnen worden.

Het bleek dat de bedieningsknop op het dashboard niet goed ingedrukt bleef, waardoor bij elke oneffenheid in het wegdek de airco uitgeschakeld en ingeschakeld werd.

De Aygo deelt veel onderdelen met zijn Franse broertjes (Citroën C1 en Peugeot 107) uit die periode, dus het is niet gek dat de universele schakelaar (OEM nummer 6554KX) perfect past. Dit soort Toyota/PSA-samenwerkingsonderdelen zijn vaak een stuk voordeliger als je ze onder de Franse merknaam bestelt.

Het front van de knop is origineel gebleven, het binnenwerk is vervangen. De knoppen voor achterruitverwarming, waarschuwingslichten en airco zijn qua binnenwerk trouwens alle drie hetzelfde

Nu kunnen we de airco weer normaal bedienen zonder gepruts met een haperende knop!

Kleine ergernissen

  • 211.842 km

Er zijn wat kleine kwaaltjes opgedoken die aandacht vragen. Ten eerste werkt de achterruitverwarming niet meer - niet ideaal met de winter in aantocht. Daarnaast hebben we bij flinke regenbuien een plasje water in de kofferbak ontdekt. Na wat speurwerk blijkt het derde remlicht (het hooggeplaatste remlicht) de boosdoener te zijn. Er zit waarschijnlijk een scheurtje in de afdichting waardoor regenwater naar binnen kan sijpelen.

Beide problemen lijken goed zelf op te lossen te zijn. De achterruitverwarming is waarschijnlijk een kwestie van de bedrading en contacten controleren. Het oranje lampje in de schakelaar doet het wel, dus waarschijnlijk geen zekeringskwestie. Het lekkende remlicht is vermoedelijk op te lossen door de rubbers te vervangen of opnieuw af te kitten.

We gaan hier binnenkort eens rustig induiken. Met wat YouTube-tutorials en een beetje geduld moet dit te fixen zijn zonder dure garagebezoeken.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Aygo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.